Alfa Romeo Brera 2006

Her diskuteres alt som er av sportsvogner! Tidligere temaer fra den nå nedlagte delen GPP er også lagt inn her.

Moderators: inge, NoBrain

Post Reply
Tiger
Posts: 551
Joined: 07 Apr 2007 16:44

Alfa Romeo Brera 2006

Post by Tiger »

Regner med at Luigi kan litt om denne:

Autostrada har en 2006 mod. A.R. Brera 3.2 JTS V6 Q4 komp. som jeg antar går brukbart på vei og bane, denne er 4 hjulstrekk.

Hvordan er 4 hjulstrekket, konstant eller prosentvis fordeling eller ?

Typiske feil på denne typen ?

Kjøreegenskaper ? (antar at den er understyrt pga 4 hjulstrekk)

380 BHP er jo et steg opp på hva jeg har i dag også :-)

380 BHP, da er vel bilen trimmet fra 260 ? Eller skrivefeil i annonsen.


TH
Alfa Romeo S.W. 159 Ti 2.0 JTDm 2011
Nissan 200SX Racing E 1999 *SOLGT* :-)
Vrak : Ford Granada / Ford Consul / Karolisleden MB 280 SE '79
Boxerbabe
Posts: 6
Joined: 28 Jun 2010 13:44

Post by Boxerbabe »

380hk på denne virker mystisk. :?
Ikke ser det ut til å være en Brera S heller, jeg er ingen ekspert på dette og følger dårlig med om dagen på hva som fins der ute, men sist jeg var innom emnet så fantes ikke Brera orginalt med mer enn 347hk og det var kun den Autodelta versjonen med forhjulstrekk istedenfor q4 (pga vekt) og med lsd, justerbare coilovere osv. Ergo ikke denne.
Mini Cooper S bruksbil
Alfa Romeo 1300 GT Junior kosebil
X Alfa Romeo Alfasud løpsbil
Knuts
Posts: 309
Joined: 03 Aug 2004 07:34

Post by Knuts »

380 HK stemmer nok det. Får et kompressor kitt fra et engelsk firma som leverer det. Brera er en nydelig bil men er latterlig tung og har derfor heller dårlige kjøreegenskaper. Ingen god trackdaycar men en nydelig glider av en autobahnracer. Spørs om bilen er tollet med denne effekten.

Mvh

Knut S
Tiger
Posts: 551
Joined: 07 Apr 2007 16:44

Ok

Post by Tiger »

Ok, det var noe av det samme jeg leste meg til på nettet også, tung bil... sendte en email til Autostrada også for å høre hva som er blitt gjort med denne.

Fin bil ellers, litt spesiell design som jeg syns er ganske stilig.

Får lete videre.

TH
Alfa Romeo S.W. 159 Ti 2.0 JTDm 2011
Nissan 200SX Racing E 1999 *SOLGT* :-)
Vrak : Ford Granada / Ford Consul / Karolisleden MB 280 SE '79
User avatar
vids
Posts: 553
Joined: 16 May 2006 11:47
Location: Oslo

Re: Alfa Romeo Brera 2006

Post by vids »

Tiger wrote: Kjøreegenskaper ? (antar at den er understyrt pga 4 hjulstrekk)
Firhjulstrekk trenger ikke å være understyrt, de ofte bare levert fra fabrikk slik siden folk flest ikke kan kjøre bil. Dessuten er det en del haldex ute å går, og de er jo forhjulstrekkere i utgangspunktet.

Min impreza var understyrt da den var orginal, men er nå kontrollert overstyrt. Oppsett av differ, hjulvinkler og stabiliseringsstag er essensielt. Har forøvrig 35% foran og 65% trekk bak også.

I følge en pdf jeg fant om Q4 for 3,2 liter V6 motoren (kan være brera er satt opp annerledes enn de andre dog?):
Torsen C Twindiff central differential
torque front/rear 56/44.
open front and rear diff.
Link: http://www.alfabb.com/bb/forums/attachm ... system.pdf

Dette høres ut som mild understyring for meg. Torsen er bedre enn haldex, siden om forhjulene spinner, vil den flytte torque bakover. Men den er også dårlig for motorsport, for når du er i en sladd vil den flytte torque forover og dermed vil du rykkes ut av sladden og ikke få en naturlig bue rundt svingen. Du vil ikke kunne gjøre som rally-bilene og sette opp svingen på forhånd for å kunne skyte ut av den raskere og bedre. (De super-audiene du ser på gatebil har sveiset sammen senterdiffen slik at den blir stiv). Ville ikke passet min kjørestil, men helt krise er det ikke da... På snø vil jeg tro at det blir så glatt både foran og bak at du kan kose deg uansett.

Vil tro at med stivt stabstag bak og en platediff bak som er stramt satt opp vil du kunne få til mye morsommere kjøreegenskaper enn orginalt? Men sånt må eksperimenteres med siden hver bil er forskjellig.

Noe annet å merke seg er at firhjulstrekk blir gradvis mer overstyrt (på asfalt) og morsomt jo mer hestekrefter og torque man har. Dette fordi forhjulene og bakhjulene trekker og dytter i hver sin retning i svinger, og du kan med nok krefter snu bilen bare ved å trykke på gassen. Vanskelig å forklare på en forståelig måte dog.

Min erfaring er at under 270hk (på asfalt i en normalt lett bil) så kan 4-hjulstrekk oppleves som en ulempe i forhold til bakhjulstrekk, ved 270-300hk oppleves den som skikkelig morsom, og du merker at du får kjørt hardere og tilbrakt mer tid på grensen av grep enn i en bakhjulstrekker. Ved 400 hk og oppover synes jeg det oppleves som udelt postivt med firhjulstrekk også på tørr asfalt. Men dette har igjen med oppsett å gjøre, så er nok ikke 100% universelt. Men firhjulstrekk reagerer postivt på hestekrefter når det kommer til kjøreegenskaper.

Jeg elsker også bakhjulstrekk og har hatt nesten bare bakhjulstrekkere i min karriære, men ved høye effektuttak må man flytte vektenforskyvningen bakover for å kunne få kreftene i bakken. Dette betyr mindre grep på forhjulene og mer understyring. Ofte må en muskuløs bakhjulstrekker velge mellom lite grep eller understyring ut av svingene. Dette er dog heller ikke 100% universelt, men det er nok et eksempel på at du ikke kan få i pose og sekk...
2001 Impreza "pure racing edition" (racingbilen)
2012 Bmw 330xD m-sport

x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
Tiger
Posts: 551
Joined: 07 Apr 2007 16:44

RWD

Post by Tiger »

Har en 305 /422 Nm på bakhjulene på min 200SX med tilhørende modifisert understell og justerte hjulvinkler, er svakt overstyrt og generelt god veiholding, så er ikke ukjent med RWD og veigrep med tilhørende kompromisser, men 4WD med primært trekk på fremhjulene skal jeg ikke ha og vil ikke begynne med å bygge bil igjen for å få "riktig" oppsett. Det er kun banekjøring på asfalt som er aktuelt, og ser et etter en bil som er sterkere en hva jeg har nå og er kapabel til + 250 km/h.

Ideelt er jo Porsche GT3 RS tingen, men det er nok over mitt budsjett, hvis jeg ikke klarer å selge min andel i et privatfly jeg har + min egen bil. (en 996 2001 / 2002 er muligens innenfor budsjett hvis jeg får lånt til dette).

Venter på svar fra Autostrada om denne Brera'n, men tror ikke den er aktuell etter litt lesing på nettet om denne, men fin er den jo og sikkert flott til og fra Norge - kontinentet.

TH
Alfa Romeo S.W. 159 Ti 2.0 JTDm 2011
Nissan 200SX Racing E 1999 *SOLGT* :-)
Vrak : Ford Granada / Ford Consul / Karolisleden MB 280 SE '79
User avatar
torlodbe
Posts: 434
Joined: 11 Aug 2003 12:18

Post by torlodbe »

Kompressor kit på denne ja, etter hva jeg vet ikke ført inn i vognkort...
<-TL-> 
[X] 1 stk. Barchetta, 2 stk. Coupé Fiat, 2 stk. MR2 mk1
User avatar
hagenisse
Posts: 1009
Joined: 04 May 2008 20:44
Location: HEIA DRAMMEN!
Contact:

Post by hagenisse »

Er bilene deres virkelig overstyrte altså? Mulig vi definerer det forskjellig, men i min verden vil en overstyrt bil være bortimot umulig å kjøre.

At en bil kan overstyre er noe helt annet enn at den er det i utgangspunktet. Bilen min er forøvrig solid understyrt.
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

Kjenner ikke denne bilen konkret (annet enn at en viss gulbil-eier var passe sugen på å prøvekjøre den i forrige uke), men jeg stiller et par spørsmålstegn ved hk-tallet og hva som er gjort. JTS V6-en i Brera har direkteinnsprøytning og kan ikke trimmes i "vedbua" uten videre. Den har også variabel kamtiming på både innsugs- og eksossiden, og det betyr en del mapping og omprogrammering/ombygging for å få ut 120 (brosjyre-)hk ekstra. Kompressor eller ikke ...

Mulig dette er gjort av en proff som vet hva han/hun holder på med, men det vet jo p.t. svært få mennesker. I og med at dette etter sigende ikke er innført i vognkortet kan man jo også stille spørsmål ved om bremser og understell er moddet tilsvarende og om det holder til 50% effektøkning. Brera er åkkesom ikke noe banebil men en kontinentkrysser du kan stige ut av med god samvittighet på Croisetten.

Jeg ville nok heller sett etter en Brera S.
User avatar
vids
Posts: 553
Joined: 16 May 2006 11:47
Location: Oslo

Post by vids »

hagenisse wrote:Er bilene deres virkelig overstyrte altså? Mulig vi definerer det forskjellig, men i min verden vil en overstyrt bil være bortimot umulig å kjøre.

At en bil kan overstyre er noe helt annet enn at den er det i utgangspunktet. Bilen min er forøvrig solid understyrt.
Din bil har vel vesentlig bredere dekk bak enn foran og stivere stab-stag foran enn bak. Min har like dekk foran og bak, samt stivere stab-stag bak enn foran. Så vektforskyvningen gjennom svingen på min bil vil gi mer grep til forhjulene enn bakhjulene. Hvis jeg slår av låsingen på senterdiffen min så er det fort gjort å snurre med den (om man ikke er veldig på hugget, det går egentlig fint det og).

Det jeg mener med min er at om jeg ligger i en sving og tråkker gassen i bunnen vil bakenden komme ut. Heldigvis er forhjulene med på å trekke noe også, og om man gjør alt riktig så kan man styre gjennom svingen med gasspedalen.

Om jeg slipper gassen på vei inn i en sving vil bakenden også komme ut, det kan også hentes inn med gasspedalen dersom man er våken nok :) (Men akkurat dette går på de fleste biler om man er brutal nok, så det er vel grader av over/understyrt dette)

Det er klart, provoserer man understyring, så vil bilen min kunne understyre også. Alt for fort inn i en sving, og så bremse i samme øyeblikk som forhjulene egentlig skulle brukt grepet til å skiftet retning for eksempel.

Men om jeg gir gass i feil øyeblikk hvor vekten er på et ugunstig sted, så vil bilen først understyre for deretter å overstyre (power oversteer).

Men har hatt bilen i forskjellige konfigurasjoner, først som understyrt orginal. Så med coilovers, hjulvinkler og stabstag ble den nøytral+-. Da jeg byttet alle diffrensialene i tillegg ble den i prinsippet noe overstyrt. Men den er justerbar, både med kjørestil og fysisk sett med justerbar senterdiff. Synes lett overstyrt er det mest morsomme og like raskt som nøytral bil, det er lettere å skyte fart ut av svingene nå synes jeg.

Men vi kom nå veldig off-topic i forhold til alfa'en nå ;)
2001 Impreza "pure racing edition" (racingbilen)
2012 Bmw 330xD m-sport

x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
Tiger
Posts: 551
Joined: 07 Apr 2007 16:44

Div

Post by Tiger »

Vids, off topic gjør ikke noe, siden denne Alfa'n er nok ikke noe for meg allikevel.

Det er vel litt spissformulert at bilen min f. eks er overstyrt, siden alle biler understyrer vel litt ved "turn in", men slik som min 200Sx er satt opp nå så vil den bli overstyrt ved å gå av gassen "mid corner" f. eks., men ikke så jævlig som en original SX, som understyrer kraftig og snapper lett til kraftig overstyring...alle S14 og S14 modellene har ganske mykt understell og svake anti roll bars originalt.
Alfa Romeo S.W. 159 Ti 2.0 JTDm 2011
Nissan 200SX Racing E 1999 *SOLGT* :-)
Vrak : Ford Granada / Ford Consul / Karolisleden MB 280 SE '79
User avatar
hagenisse
Posts: 1009
Joined: 04 May 2008 20:44
Location: HEIA DRAMMEN!
Contact:

Post by hagenisse »

Jeg tenker mer på hvordan balansen er uten masse bruk av gass. Alle med drift bak og litt krefter vil jo fort komme rundt hvis man er brutal nok og alle fwd vil dure avgårde rett frem.

Men kjør f.eks en rundkjøring rundt og rundt i 30km/t og se på rattutslaget. Øk så til 50km/t (eller noe, men uten å legge ut rompa) og se hvordan man må styre. De fleste må styre mer inn og da understyrer det jo...
Tiger
Posts: 551
Joined: 07 Apr 2007 16:44

Enig

Post by Tiger »

Godt eksempel og helt enig.

Lurer på om jeg skal starte en ny tråd, forslag til ny bil, og notere ned noen kriterier jeg har.

Sliter med å få solgt 2000'n også, vil helst ikke "gi" den bort heller. Den kan jo bli en fin "ren" banebil også, mye er gjort i så henseende.

T.
Alfa Romeo S.W. 159 Ti 2.0 JTDm 2011
Nissan 200SX Racing E 1999 *SOLGT* :-)
Vrak : Ford Granada / Ford Consul / Karolisleden MB 280 SE '79
Post Reply