Hvilken motor?
Hvilken motor?
Vår 87 model 1700sprint har fått en sprekk i toppen (tvers over ventilsetet til exhaust ventilen til cylinder no 3 og in i vann kanalen)
Hva gjør vi?
Kjøper ny topp? hvor fra da?
Bytter til Ztec motor? Mye jobb, kostermasse penger? eller kan det gjøres billig med mye egen innsats (har kompetanse nok til å gjøre jobben, men mangler info om hvor en kan hente deler)
Setter i en Blacbird motor (Da får vel tilsynet epileptisk annfall)
Putter oppi en Alfa motor som jeg har stående under benken?
Noen som har tips eller synspunkter
Hva gjør vi?
Kjøper ny topp? hvor fra da?
Bytter til Ztec motor? Mye jobb, kostermasse penger? eller kan det gjøres billig med mye egen innsats (har kompetanse nok til å gjøre jobben, men mangler info om hvor en kan hente deler)
Setter i en Blacbird motor (Da får vel tilsynet epileptisk annfall)
Putter oppi en Alfa motor som jeg har stående under benken?
Noen som har tips eller synspunkter
Leie ut en C7? Så gal har man vært
- Dag-Henning Nielsen
- Posts: 896
- Joined: 24 Apr 2003 14:44
- Location: Oslo
- sprukken topp...
Hei ! - jeg antar du har en 1700 Crossflow av det gode gamle merket Ford....Da kan du kjøpe deg ny topp i alle grader av bearbeiding, - eller "stage" som det heter på norsk -, avhengig av lommeboka. Alt du trenger å gjøre er å sende en mail til sales@burtonpower.com , så vil alle gode forslag regne ned over deg. Har du stinn lommebok kan du til og med få kjøpt en i aluminium, som har plass til de største ventilene du noen gang har sett ! Snagget er at du da må ut med ca. £ 800 ! - og det er før du har begynt å plukke på ventiler, stålbukker, rustfrie seter......
Men det blir ganske tøfft......!! Hva med en TwinCam ??? - ser det står en til salgs på klubbens sider........- enda tøffere!!
Dag-H.
Men det blir ganske tøfft......!! Hva med en TwinCam ??? - ser det står en til salgs på klubbens sider........- enda tøffere!!
Dag-H.
Sprukken topp
Ja 1700 crosflow
Hm burtonpower, ja ingen dum ide. skal høre med dem
Jo har sett den TWINKEN, men den har vel egentlig mindre gnell en vår 1700 cros flow (minst 130hk)
Hm burtonpower, ja ingen dum ide. skal høre med dem
Jo har sett den TWINKEN, men den har vel egentlig mindre gnell en vår 1700 cros flow (minst 130hk)
Leie ut en C7? Så gal har man vært
- Dag-Henning Nielsen
- Posts: 896
- Joined: 24 Apr 2003 14:44
- Location: Oslo
motor...
- kanskje mindre "gnell" (?!), men et langt større potensial, og i allefall mer kjørbar og med mer moment der du trenger det.......Og så er jo en twink en perle av en motor da....!!! Jeg er veldig (!) skeptisk til alle hestekrefter som finnes i biler bortover, - ( gledesdreper...) men en 140 hesters twincam kan fremdeles være veldig fin og kjørbar.
Dag-H.
Dag-H.
Hvilken motor
- sant nok....... Eller som det heter; "det enkle er ofte det beste..."
Dag-H.
Dag-H.
Sprukken topp
Hei.
Allt er mulig, -avhengig av "kronasje"...
(I utgangspunktet enig med Dag H.)
Et rimelig utgangspunkt er å skaffe en god brukt topp. Det bør være mulig å fremskaffe en i nærheten av deg i f.eks Cortina klubben.Bor opp til den ventil-størrelse du har i sprinte`n. Inn med nye ventilseter.Koverter gjerne til blyfri samtidig. Bytt over de ventiler og kam du allerede har. Dette forutsetter at det utgangspunkt du har er godt.
Får du ikke tak en god topp i nærheten,-så ta kontakt.
- Eller at du kjøper en god brukt Roger King motor (155 hk) i England. Du finner de i aventert i "bøtter og spann" i bl.a Lowflying.
Egil
Allt er mulig, -avhengig av "kronasje"...
(I utgangspunktet enig med Dag H.)
Et rimelig utgangspunkt er å skaffe en god brukt topp. Det bør være mulig å fremskaffe en i nærheten av deg i f.eks Cortina klubben.Bor opp til den ventil-størrelse du har i sprinte`n. Inn med nye ventilseter.Koverter gjerne til blyfri samtidig. Bytt over de ventiler og kam du allerede har. Dette forutsetter at det utgangspunkt du har er godt.
Får du ikke tak en god topp i nærheten,-så ta kontakt.
- Eller at du kjøper en god brukt Roger King motor (155 hk) i England. Du finner de i aventert i "bøtter og spann" i bl.a Lowflying.
Egil
Topp fra Burton
Fikk svar fra Burton i dag.
De tilbyr topp for GBP435 (Stage 2) vet ikke om det tilsvarer den trimmingen vi har pr i dag.
Jo en brukt cortina topp er og ett alternativ, men bruker fort like mye penger på å porte den og sette inn herda ventil seter. (P.s da må en jo og bytte ventiler) de som vi har i dag er ikke harde nok i hennhold til det jeg har blitt fortalt av eksperter / forståsegpåere)
Begge alternativene koster jo fort 6 - 7 lapper totalt sett. Det føles liksom litt galt dersom vi kan få en mere moderen og turtallsvillig motor for ikke alt for mye mere penger.
Et rent Ztech kit fra ekspertene i UK er for dyrt for oss, men det jeg tenkte på var om det var noen som hadde hørt om noen som hadde gjort jobben selv på en "billig" måte ved å plukke deler fra diverse biler.
Tenkte da noe som ligner på zetech med gassere, og en eller annen finurlig løsning av tennings problemet? samt beholde 4 trins kassa. så for meg at det skal kunne la seg løse under 10.000 nok? men absolutt lettere dersom noen har gått den løypa før meg??
De tilbyr topp for GBP435 (Stage 2) vet ikke om det tilsvarer den trimmingen vi har pr i dag.
Jo en brukt cortina topp er og ett alternativ, men bruker fort like mye penger på å porte den og sette inn herda ventil seter. (P.s da må en jo og bytte ventiler) de som vi har i dag er ikke harde nok i hennhold til det jeg har blitt fortalt av eksperter / forståsegpåere)
Begge alternativene koster jo fort 6 - 7 lapper totalt sett. Det føles liksom litt galt dersom vi kan få en mere moderen og turtallsvillig motor for ikke alt for mye mere penger.
Et rent Ztech kit fra ekspertene i UK er for dyrt for oss, men det jeg tenkte på var om det var noen som hadde hørt om noen som hadde gjort jobben selv på en "billig" måte ved å plukke deler fra diverse biler.
Tenkte da noe som ligner på zetech med gassere, og en eller annen finurlig løsning av tennings problemet? samt beholde 4 trins kassa. så for meg at det skal kunne la seg løse under 10.000 nok? men absolutt lettere dersom noen har gått den løypa før meg??
Leie ut en C7? Så gal har man vært
- Dag-Henning Nielsen
- Posts: 896
- Joined: 24 Apr 2003 14:44
- Location: Oslo
Hvilken motor
- Burtons forskjellige "Stages" går så vidt jeg vet til 90% på ventilstørrelse. Jeg tror ikke du skal forvente all verdens mest avanserte porting, men det er vel strengt tatt heller ikke det viktigste. (!?) Bestiller du en topp med bra styringer og ventildiameter ( innsug ) ca. 4 x løftet ditt og med "blyfrie" seter, er vel det den mest "cost effective" løsningen du kan gå for. Eneste negative erfaringen jeg har med Burtons er at de trekker kredittkortet ditt fortere enn du klarer å si "Superseven", men så er det liksom ikke så nøye hvor lang tid det tar før du får greiene.......Har opplevd opptil 6 uker mellom de to tidspunktene.....
All the best.....
Dag-H.
All the best.....
Dag-H.
De 10 tusen kronene er allerede brukt opp på et eksosanlegg, og da har du ikke engang motoren. Det høres omtrent umulig ut.
Zetec er heller ikke den foretrukne motoren i dag - hvis du først skal gjøre et bytte (som er omfattende og dyrt). Den er tung og har ikke like stor mulighet for tuning.
Bedre kanskje med en billig løsning nå og vente noen år slik at alle delene til et bytte til Duratec kan handles over disk. Men da snakker vi også om en kostnad på (fingeren opp i været) 70-80 tusen.
Gå for en ny eller brukt topp!
Zetec er heller ikke den foretrukne motoren i dag - hvis du først skal gjøre et bytte (som er omfattende og dyrt). Den er tung og har ikke like stor mulighet for tuning.
Bedre kanskje med en billig løsning nå og vente noen år slik at alle delene til et bytte til Duratec kan handles over disk. Men da snakker vi også om en kostnad på (fingeren opp i været) 70-80 tusen.
Gå for en ny eller brukt topp!
Heisann!
Bare lurte på hvorfor ikke en Zetec er å foretrekke?Er vel ikke så sinnsykt tung den?Grei nok å trimme den vel,tenkte jeg skulle gjøre den operasjonen på min 7,porting av topplokk+kammer+gassere,det er jo ikke nødvendig med så sinnsykt mye trim,kommer vel langt med 170 hk.
Passer vel rett på Sierrakasse også."monteringssett" koster ca 8-10000 med eksosanlegg.Men fortsatt mangler gassere+tenning.Har fått tak i en 2000 mod.2liter,prisen vet jeg ikke ennå,men dyrt blir det ikke.
Bare lurte på hvorfor ikke en Zetec er å foretrekke?Er vel ikke så sinnsykt tung den?Grei nok å trimme den vel,tenkte jeg skulle gjøre den operasjonen på min 7,porting av topplokk+kammer+gassere,det er jo ikke nødvendig med så sinnsykt mye trim,kommer vel langt med 170 hk.
Passer vel rett på Sierrakasse også."monteringssett" koster ca 8-10000 med eksosanlegg.Men fortsatt mangler gassere+tenning.Har fått tak i en 2000 mod.2liter,prisen vet jeg ikke ennå,men dyrt blir det ikke.
Hei Ronny.
Det er mange fornøyde seven-Zetec-eiere, så det er ingen dårlig motor, men IMO så finnes det bedre alternativer dersom man skal gjøre et motorbytte. Legg merke til at jeg ikke anbefaler min motor!
Zetec er i området 35kg tyngre enn Rover K, og ca 30kg tyngre enn Duratec. Dette er annenhåndsinfo....
Ellers tror jeg du grovt feilberegner total kostnad. Har du tenkt på slike ting som nytt svinghjul, ny bunnpanne, water rail og braketter til div ting som dynamo? Gassere og tenning er ikke akkurat gratis det heller, samt at de skal settes opp på rulle.
Her er en link til et excel-ark som viser noen kostnader til en Zetec-konvertering: http://www.caterham7.uko2.co.uk/Files/Files.htm. Trykk på "Zetec costs" nederst. Oversett til norske priser med moms så er du i området 55-82 tusen (billigste til dyreste løsning).
Lykke til!
Det er mange fornøyde seven-Zetec-eiere, så det er ingen dårlig motor, men IMO så finnes det bedre alternativer dersom man skal gjøre et motorbytte. Legg merke til at jeg ikke anbefaler min motor!
Zetec er i området 35kg tyngre enn Rover K, og ca 30kg tyngre enn Duratec. Dette er annenhåndsinfo....
Ellers tror jeg du grovt feilberegner total kostnad. Har du tenkt på slike ting som nytt svinghjul, ny bunnpanne, water rail og braketter til div ting som dynamo? Gassere og tenning er ikke akkurat gratis det heller, samt at de skal settes opp på rulle.
Her er en link til et excel-ark som viser noen kostnader til en Zetec-konvertering: http://www.caterham7.uko2.co.uk/Files/Files.htm. Trykk på "Zetec costs" nederst. Oversett til norske priser med moms så er du i området 55-82 tusen (billigste til dyreste løsning).
Lykke til!
Hei igjen!
Liten tankevekker det ,det er nok lurt å følge rådet hans om det regnearket,"Don´t show this to your wife"Jeg tenker at jeg klarer mye selv,men slike ting som bunnpanne og svinghjul er jo veldig kurant.Tror og håper at jeg stort sett kommer langt med water rail+eksos+motorfester,gassere koster alt fra 2000+brukt.Men det har jo lett for å bli litt dyrere enn det man har tenkt seg.Nå skal jeg kjøpe motor av en kompis,så jeg regner med nice-price.Satser på å sette den inn i original tilstand først,med tilpasninger slik at det blir 100% riktig,og så for jeg ta trimmingen etter hvert.
Hva slags motor har du i din 7 forresten og hvilken erfaringer har du gjort deg med den?
Liten tankevekker det ,det er nok lurt å følge rådet hans om det regnearket,"Don´t show this to your wife"Jeg tenker at jeg klarer mye selv,men slike ting som bunnpanne og svinghjul er jo veldig kurant.Tror og håper at jeg stort sett kommer langt med water rail+eksos+motorfester,gassere koster alt fra 2000+brukt.Men det har jo lett for å bli litt dyrere enn det man har tenkt seg.Nå skal jeg kjøpe motor av en kompis,så jeg regner med nice-price.Satser på å sette den inn i original tilstand først,med tilpasninger slik at det blir 100% riktig,og så for jeg ta trimmingen etter hvert.
Hva slags motor har du i din 7 forresten og hvilken erfaringer har du gjort deg med den?
Jeg kjøpte min ny i '98 og det sitter således en Rover K-serie i den. Standard motor i "alle" Caterham'er med deDion fra midten av nittitallet ca.
Det som er positivt med motoren er at den er lett, har vist seg å være trimmingsvennlig og at den er plassert lenger bak i motorrommet enn x-flow, Zetec og Vauxhall XE.
Det negative er at den har en tendens til å spise topp-pakninger, spesielt når motoren er trimmet. Siden blokka er av aluminium er det foringer i den som kan bevege på seg ved høye turtall. Det har etterhvert kommet noen løsninger på dette. Motoren er også veldig følsom for kjølevannstemperatur.
Jeg kan egentlig ikke se at Zetec er noe "lettere" å installere enn de andre alternativene. Vauxhall 1.6/1.8VX og 2.0XE, Duratec 2.0/2.5, Rover K 1.4/1.6/1.8/2.0. Det eneste er vel kanskje at bellhousingen din kan gjenbrukes. Ellers finnes også de forskjellige motorsykkelmotorene.
Litt feil tid på året å begynne å fikle med dette nå, vel? Hva med å bruke sommeren på å kjøpe inn motor og bits&bobs, så har du neste vinter på å montere greine i bilen....
Det som er positivt med motoren er at den er lett, har vist seg å være trimmingsvennlig og at den er plassert lenger bak i motorrommet enn x-flow, Zetec og Vauxhall XE.
Det negative er at den har en tendens til å spise topp-pakninger, spesielt når motoren er trimmet. Siden blokka er av aluminium er det foringer i den som kan bevege på seg ved høye turtall. Det har etterhvert kommet noen løsninger på dette. Motoren er også veldig følsom for kjølevannstemperatur.
Jeg kan egentlig ikke se at Zetec er noe "lettere" å installere enn de andre alternativene. Vauxhall 1.6/1.8VX og 2.0XE, Duratec 2.0/2.5, Rover K 1.4/1.6/1.8/2.0. Det eneste er vel kanskje at bellhousingen din kan gjenbrukes. Ellers finnes også de forskjellige motorsykkelmotorene.
Litt feil tid på året å begynne å fikle med dette nå, vel? Hva med å bruke sommeren på å kjøpe inn motor og bits&bobs, så har du neste vinter på å montere greine i bilen....
Hei igjen Tor Atle!
Definitift feil årstid ja,kommer til å bruke motoren som sitter der nå til jeg får alle deler jeg trenger i hus,det er jo ikke noe bråhast,men jeg syns det er greit å bruke litt tid på forberedelser.
Dessuten fikk jeg bilen hit til landet i midten av Januar,så jeg har nok ikke hjerte til å la den stå altfor mye stille til å begynne med.Og dessuten skal vi flytte til sommeren.
Det sitter en 1.6 rover i´n nå,jeg er redd det blir litt snaut når man får kjørt en del.Men uansett så gleder jeg meg stygt mye til litt mildere vær og bare veier .
Får et helt annet synspunkt på svinger når man kjører 7,ihvertfall i forhold til når man kjører Opel astra caravan
Definitift feil årstid ja,kommer til å bruke motoren som sitter der nå til jeg får alle deler jeg trenger i hus,det er jo ikke noe bråhast,men jeg syns det er greit å bruke litt tid på forberedelser.
Dessuten fikk jeg bilen hit til landet i midten av Januar,så jeg har nok ikke hjerte til å la den stå altfor mye stille til å begynne med.Og dessuten skal vi flytte til sommeren.
Det sitter en 1.6 rover i´n nå,jeg er redd det blir litt snaut når man får kjørt en del.Men uansett så gleder jeg meg stygt mye til litt mildere vær og bare veier .
Får et helt annet synspunkt på svinger når man kjører 7,ihvertfall i forhold til når man kjører Opel astra caravan