Varmeapparat blåser ikke varmt!
Varmeapparat blåser ikke varmt!
Hei
Jeg bruker min Fiat Barchetta på vinteren, det gikk bra i fjor vinter. Men nå så blåser varmeapparatet rett og slett ikke varmt lenger, i hvertfall ikke under kjøring. Hvis jeg lar bilen stå stille i 15 min, blir det selvfølgelig "varmt" i bilen, men ikke under kjøring.
Hva kan problemet være?
Christian
Jeg bruker min Fiat Barchetta på vinteren, det gikk bra i fjor vinter. Men nå så blåser varmeapparatet rett og slett ikke varmt lenger, i hvertfall ikke under kjøring. Hvis jeg lar bilen stå stille i 15 min, blir det selvfølgelig "varmt" i bilen, men ikke under kjøring.
Hva kan problemet være?
Christian
- Dag-Henning Nielsen
- Posts: 896
- Joined: 24 Apr 2003 14:44
- Location: Oslo
Det høres nesten ut som om du har luft (lommer) i kjølesystemet ditt. Prøv å lufte kjøleanlegget etter produsentens anvisninger. Jeg kjenner ikke Barchetta, så jeg hvet ikke om det er spesielle forhold du må ta hensyn til når systemet skal luftes. Sansynligvis er varmaparatregistret det høyeste punktet i kjølesystemet, og har derav en lufteventil...Lynniz wrote:Når jeg tenker meg om! Så er det mange ganger på sommeren hvor jeg var redd for at bilen skulle bli for varm siden måleren nærmet seg rød (130 grader) vet ikke om dette kan ha noe sammenheng?
'87 Toyota MR2
'06 Ariel Atom2
'09 Ferrari 430 Scuderia
'11 Porsche Cayenne S (trekkvogn)
'14 BMW i3 (pendlerbil)
'06 Ariel Atom2
'09 Ferrari 430 Scuderia
'11 Porsche Cayenne S (trekkvogn)
'14 BMW i3 (pendlerbil)
Jeg tipper det enten er luft i systemet som Inge sier, eller så har rett og slett termostaten tatt kvelden i åpen eller halvåpen stilling. Det siste passer ikke så godt med at motoren blir for varm på sommeren, så start med det enkle: lufte systemet.
En enkel måte å lufte på er å parkere i en ganske bratt oppoverbakke, ta av lokket til ekspansjonstanken (eller løsne lufteskruen på radiatoren) og la bilen gå. Poenget er å få åpningen i systemet høyest.
En enkel måte å lufte på er å parkere i en ganske bratt oppoverbakke, ta av lokket til ekspansjonstanken (eller løsne lufteskruen på radiatoren) og la bilen gå. Poenget er å få åpningen i systemet høyest.
- Dag-Henning Nielsen
- Posts: 896
- Joined: 24 Apr 2003 14:44
- Location: Oslo
Ja, jeg husker godt da termostatene kostet en 50-lapp og var byttet på 45 sekunder. Bildet viser termostaten på en 2-liter 16V Alfa Twinspark. Den kostet uoriginalt litt over 500 kroner og tok et par timer å bytte, inkludert påfylling av ny frostvæske og etterfølgende lufting Den ene Fiatmotoren er vel ikke helt ulik den andre. Får håpe det er nok å lufte ...
Leste nylig i bmw-magasinet om at de forsket på styreelektronikk som automatisk senket eller økte temperaturen i motoren basert på hvordan terrenget så ut der du snart skulle kjøre. En del av EfficientDynamics-programmet dems. Hvis det er en lang nedoverbakke forut er det ingen grunn til å stresse med å kjøle ned motoren i forkant feks.
Regnet egentlig med at jeg allerede hadde noe litt mer fancy i motorrommet enn en fjær som må skiftes hvert 3. år Elektrisk vannpumpe har jeg ihvertfall.
Regnet egentlig med at jeg allerede hadde noe litt mer fancy i motorrommet enn en fjær som må skiftes hvert 3. år Elektrisk vannpumpe har jeg ihvertfall.
2015 Porsche Cayman GTS, 2014 BMW i3
-
- Posts: 14
- Joined: 27 Oct 2009 12:19
Jeg hadde samme problemet på min Multipla, da den ikke ble varm i den sprengkulda vi har hatt i Oslo-området den siste tiden. Bilen begynte dessuten å fuske litt fordi den fikk for rik blanding når jeg hadde kjørt en stund. Løsningen var å bytte termostat, som flere allerede har nevnt. Nå blir motoren raskere varm, og det blåser godt og varmt i varmeapparatet, selv om jeg kjører på lave turtall i høy hastighet (det siste er jo et relativ begrep, for virkelig fort går ikke en Multipla 1,6 benzina).
Jeg vet ikke om man får løs termostat til Barcetta, men for 1.6 16v er det i alle fall et kompett hus med 5 slanger og to temp. følere, og det tok en drøy time å skifte. Heldigvis fikk jeg låne plass på et verksted for jobben, for det frister lite å drive med slik ute i denne kulda.
Hvis det er termostaten som er feilen, kan det forårsake mer enn frosne tær. Innsprøytningssytemet vil gi bilen for rik blanding, du sliter derfor mer på lambdasensor og katalysator, og noe av bensinen finner veien ned i olja. Dessuten sliter det unødvendig på motoren ellers, for klaringene internt er designet for temperaturer på over 100 grader. Mer bensin bruker du også, så det er ikke noe som taler for å kjøre med dette lengre enn du må.
Jeg vet ikke om man får løs termostat til Barcetta, men for 1.6 16v er det i alle fall et kompett hus med 5 slanger og to temp. følere, og det tok en drøy time å skifte. Heldigvis fikk jeg låne plass på et verksted for jobben, for det frister lite å drive med slik ute i denne kulda.
Hvis det er termostaten som er feilen, kan det forårsake mer enn frosne tær. Innsprøytningssytemet vil gi bilen for rik blanding, du sliter derfor mer på lambdasensor og katalysator, og noe av bensinen finner veien ned i olja. Dessuten sliter det unødvendig på motoren ellers, for klaringene internt er designet for temperaturer på over 100 grader. Mer bensin bruker du også, så det er ikke noe som taler for å kjøre med dette lengre enn du må.