Varmeapparat blåser ikke varmt!

Her diskuteres alt som er av sportsvogner! Tidligere temaer fra den nå nedlagte delen GPP er også lagt inn her.

Moderators: inge, NoBrain

Post Reply
Lynniz
Posts: 9
Joined: 16 Jun 2009 17:35

Varmeapparat blåser ikke varmt!

Post by Lynniz »

Hei

Jeg bruker min Fiat Barchetta på vinteren, det gikk bra i fjor vinter. Men nå så blåser varmeapparatet rett og slett ikke varmt lenger, i hvertfall ikke under kjøring. Hvis jeg lar bilen stå stille i 15 min, blir det selvfølgelig "varmt" i bilen, men ikke under kjøring.

Hva kan problemet være?

Christian
User avatar
pedern
Posts: 394
Joined: 12 Jan 2004 20:44
Location: Borgen
Contact:

Post by pedern »

Har du nok kjølevann på radiatoren?
Sikkert dumt spørsmål, men går jo ann å ta en kikk!
-72 Volvo 142-110
-91 Ducati 906 Paso
-13 Volkswagen Polo GT
-14 Volvo V60 R-Design AWD
User avatar
Dag-Henning Nielsen
Posts: 896
Joined: 24 Apr 2003 14:44
Location: Oslo

Post by Dag-Henning Nielsen »

- i tillegg til det Peder sier ; - hva viser bilens temp-meter ?

DH
Ford Escort TwinCam - 69, Ducati 750 Paso "Calzone", Ducati 906 Paso , Porsche 930 -83
Lynniz
Posts: 9
Joined: 16 Jun 2009 17:35

Post by Lynniz »

Kjøleveske er det bra med ;) Ja det med tempen stusset jeg litt på, for bilen står på 50 grader uansett hva, er mulig måleren er ødelagt men ja, den flytter ikke på seg før jeg har "råkjørt" den en stund!
Lynniz
Posts: 9
Joined: 16 Jun 2009 17:35

Post by Lynniz »

Når jeg tenker meg om! Så er det mange ganger på sommeren hvor jeg var redd for at bilen skulle bli for varm siden måleren nærmet seg rød (130 grader) vet ikke om dette kan ha noe sammenheng?
User avatar
inge
Posts: 1433
Joined: 01 Mar 2003 10:23
Location: Son

Post by inge »

Lynniz wrote:Når jeg tenker meg om! Så er det mange ganger på sommeren hvor jeg var redd for at bilen skulle bli for varm siden måleren nærmet seg rød (130 grader) vet ikke om dette kan ha noe sammenheng?
Det høres nesten ut som om du har luft (lommer) i kjølesystemet ditt. Prøv å lufte kjøleanlegget etter produsentens anvisninger. Jeg kjenner ikke Barchetta, så jeg hvet ikke om det er spesielle forhold du må ta hensyn til når systemet skal luftes. Sansynligvis er varmaparatregistret det høyeste punktet i kjølesystemet, og har derav en lufteventil...
'87 Toyota MR2
'06 Ariel Atom2
'09 Ferrari 430 Scuderia

'11 Porsche Cayenne S (trekkvogn)
'14 BMW i3 (pendlerbil)
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

Jeg tipper det enten er luft i systemet som Inge sier, eller så har rett og slett termostaten tatt kvelden i åpen eller halvåpen stilling. Det siste passer ikke så godt med at motoren blir for varm på sommeren, så start med det enkle: lufte systemet.

En enkel måte å lufte på er å parkere i en ganske bratt oppoverbakke, ta av lokket til ekspansjonstanken (eller løsne lufteskruen på radiatoren) og la bilen gå. Poenget er å få åpningen i systemet høyest.
User avatar
Dag-Henning Nielsen
Posts: 896
Joined: 24 Apr 2003 14:44
Location: Oslo

Post by Dag-Henning Nielsen »

- setter en tom flaske god champagne på at termostaten er (over-) moden. Koster småpenger, og er fort gjort. - men gjør som foreslått; - luft først.

DH
Ford Escort TwinCam - 69, Ducati 750 Paso "Calzone", Ducati 906 Paso , Porsche 930 -83
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

Ja, jeg husker godt da termostatene kostet en 50-lapp og var byttet på 45 sekunder. Bildet viser termostaten på en 2-liter 16V Alfa Twinspark. Den kostet uoriginalt litt over 500 kroner og tok et par timer å bytte, inkludert påfylling av ny frostvæske og etterfølgende lufting :shock: Den ene Fiatmotoren er vel ikke helt ulik den andre. Får håpe det er nok å lufte ...

Image
henning
Posts: 3543
Joined: 28 Feb 2003 16:03
Location: Hosle

Post by henning »

Bytt termostat.
Fjæren blir slakkere med årene og resultat er at du ikke får full åpning. Hørte at det anbefales bytting av termostat hvert 3. år.
'11 sDrive 35is
---------------------
TorAtle
Posts: 469
Joined: 05 Mar 2003 15:26
Location: Oslo

Post by TorAtle »

Sånn halvveis ontopic -

Har nye biler med elektrisk vannpumpe fortsatt en tradisjonell fjærbelastet termostat?
2015 Porsche Cayman GTS, 2014 BMW i3
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

Teknisk sett er en elektrisk vannpumpe bare drevet med elmotor istedet for med reim via veiva, så det kommer vel litt an på. En termostat er enkel og billig, så det er vel bare franskmennene og italienerne som er gale nok til å regulere vannet med noe annet :lol:
TorAtle
Posts: 469
Joined: 05 Mar 2003 15:26
Location: Oslo

Post by TorAtle »

Leste nylig i bmw-magasinet om at de forsket på styreelektronikk som automatisk senket eller økte temperaturen i motoren basert på hvordan terrenget så ut der du snart skulle kjøre. En del av EfficientDynamics-programmet dems. Hvis det er en lang nedoverbakke forut er det ingen grunn til å stresse med å kjøle ned motoren i forkant feks.

Regnet egentlig med at jeg allerede hadde noe litt mer fancy i motorrommet enn en fjær som må skiftes hvert 3. år :) Elektrisk vannpumpe har jeg ihvertfall.
2015 Porsche Cayman GTS, 2014 BMW i3
collina nera
Posts: 14
Joined: 27 Oct 2009 12:19

Post by collina nera »

Jeg hadde samme problemet på min Multipla, da den ikke ble varm i den sprengkulda vi har hatt i Oslo-området den siste tiden. Bilen begynte dessuten å fuske litt fordi den fikk for rik blanding når jeg hadde kjørt en stund. Løsningen var å bytte termostat, som flere allerede har nevnt. Nå blir motoren raskere varm, og det blåser godt og varmt i varmeapparatet, selv om jeg kjører på lave turtall i høy hastighet (det siste er jo et relativ begrep, for virkelig fort går ikke en Multipla 1,6 benzina).

Jeg vet ikke om man får løs termostat til Barcetta, men for 1.6 16v er det i alle fall et kompett hus med 5 slanger og to temp. følere, og det tok en drøy time å skifte. Heldigvis fikk jeg låne plass på et verksted for jobben, for det frister lite å drive med slik ute i denne kulda.

Hvis det er termostaten som er feilen, kan det forårsake mer enn frosne tær. Innsprøytningssytemet vil gi bilen for rik blanding, du sliter derfor mer på lambdasensor og katalysator, og noe av bensinen finner veien ned i olja. Dessuten sliter det unødvendig på motoren ellers, for klaringene internt er designet for temperaturer på over 100 grader. Mer bensin bruker du også, så det er ikke noe som taler for å kjøre med dette lengre enn du må.
Post Reply