Giulietta

Her diskuteres alt som er av sportsvogner! Tidligere temaer fra den nå nedlagte delen GPP er også lagt inn her.

Moderators: inge, NoBrain

User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Re: Giulietta

Post by Luigi »

Det rapporteres fra de indre sirkler i de forskjellige amerikanske Alfaklubbene at fossilene (du vet, de som sist kjøpte seg ny Alfa i 1975 og misliker at Marchionne ikke er like mye i garasjen som dem), har vært ute og prøvekjørt Dodge Dart og kommet tilbake med øynene fulle av stjerner. Dart er som kjent en bittelitt lengre og bittelitt videre Giulietta med en del "amerikanisering" på eksteriør/interiør og et par motorer vi ikke får på denne siden av dammen. Bl.a. Chryslers egen "Tigershark" 2.4 selvpustende rekkefirer med 185 hk.

Anmeldelsene er imidlertid samstemte; kjøp den lille 1.4 160 hk MultiAir-motoren istedet. Ja, de har barbert noen hk av den, av en eller annen grunn. Hva de kommer til å putte i Dart SRT-4 er det imidlertid ingen som vet. Kanskje MultiAir-versjonen av 1750-turboen, eller den nye 3.2 V6 MultiAir?

Nå er reklamene begynt å rulle over skjermene og lerretene over there:


Og, for å forvirre litt ekstra skal Dodge Dart selges som Fiat Viaggio i Kina og et par andre steder ;)
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Giulietta

Post by webmaster »

Dodge Dart? Klinger da SÆRDELES dårlig i mine ører, men det er kanskje en gammel modell jeg tenker på da...:-)
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Re: Giulietta

Post by Luigi »

Navnet må du ikke spørre meg om, men Dart er visstnok valgt fordi det er godt, gammelt og vekker assosiasjoner. Gæmlisene i junaiten ble til å begynne med meget opprørt og vonbroten da de mente at ingen biler kunne hete Dart så lenge de ikke hadde en slant six, og definitivt ikke en kjerringfarget homsebil med rekkefirer, basert på en europeisk hatchback. Etter at medlemsmøtet i National Rifle Association var over, fikk de visst tid til å prøvekjøre en Dart innimellom all tilfluktsrombyggingen, og da stilnet det ettertrykkelig. Clint Eastwoods Chrysler-reklame hadde muligens også noe med saken å gjøre. Man bøller ikke med mopar, men omdømmet til Fiat/Chrysler er visst ikke så verst etter at de betalte tilbake ALL hjelpen fra det offentlige på null komma svisj (med renter) og slapp reklamen nedenfor under Super Bowl:



Én ting kan man i alle fall si om amerikanerne; de legger litt mere i bilvalgene sine enn å velge fra VAG eller BMWs utstyrliste.
User avatar
vids
Posts: 553
Joined: 16 May 2006 11:47
Location: Oslo

Re: Giulietta

Post by vids »

Dodge er et tøft merke! De to dodge-brødrene var alltid bilverdens opprørere. Ikke akkurat overklasse-gutter, men om ingen hadde startet bar-slagsmål (de gjorde faktisk det ved flere anledninger, bokstavlig talt altså) så hadde det heller aldri blitt noen bra cowboy-filmer ;)

Verden behøver noen slike i ny og ne som kan balansere vektskålene! Merkelig at hver gang noen setter en ny rekord på nurburgring så kommer en dodge viper acr-edition noen uker etterpå og setter en bedre tid, uten å gjøre noe særlig sak av det :)

Men med det sagt, så ville jeg nok vært mer lykkelig med et Alfa-merke enn et Dogde-merke i grillen om bilen ellers hadde vært den samme...
2001 Impreza "pure racing edition" (racingbilen)
2012 Bmw 330xD m-sport

x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Re: Giulietta

Post by Luigi »

Ja, "Dodge" gir OK gjenklang på andre siden av dammen, og det var kanskje derfor det ble små-kontroversielt å basere den nye Darten på en Alfa. På den ene siden syns amerikanerne at "egne" merker er aldeles latterlige (kanskje bortsett fra Jeep), mens på den andre siden må ingen komme her og prate skjit om dem ;) Men selv disse kranglefantene kan ikke nekte for at USiansk bilindustri trenger noen nye impulser og litt ny giv. Nå skal det sies at den generelle Alfa-fansen over dammen nok er enklere å få til å like en rapp liten bil med en rekkefirer i, og Fiat 500 har allerede fått en viss kultstatus der borte. Den selger i hvert fall bedre enn Mini akkurat nå (eller var det akkurat da?).

Ellers er det stadig like morsomt å kjøre min egen. Den har gått 39.600 kilometer nå (siden april 2011), og har vel mer eller mindre "satt seg" i kroppen. Fikk kjørt den mellom Drammen og Sandvika i øspøsregnet i går ettermiddag, og den er veloppdragen og fin i All Weather-modus med overvann, piggspor og 100 km/t. Allikevel er den ikke påtrengende og rykker og napper i gasspedalen og skal holde igjen, den bare blir litt slapp og sedat. Vanskelig å forklare skikkelig ;) En QV med 115 hk mer må være ganske festlig ...

Serviceutgifter så langt er 1500 for et frivillig oljeskift og 4500 for en 30 kkm service. I tillegg har jeg fått byttet en airbag-sensor i B-stolpen på førersiden og en frontrute på kaskoen. Det er alt (om man ser bort fra MC-desperadoen som kjørte på meg på Bispelokket i fjor sommer). Nytt oljeskift er på trappene. Fant også ut at jeg har en veldig tidlig Giulietta. Den er produsert i juni 2010 og har et chassisnummer med maaange nulltall etter ZAR940 ;)
Post Reply