Det rapporteres fra de indre sirkler i de forskjellige amerikanske Alfaklubbene at fossilene (du vet, de som sist kjøpte seg ny Alfa i 1975 og misliker at Marchionne ikke er like mye i garasjen som dem), har vært ute og prøvekjørt Dodge Dart og kommet tilbake med øynene fulle av stjerner. Dart er som kjent en bittelitt lengre og bittelitt videre Giulietta med en del "amerikanisering" på eksteriør/interiør og et par motorer vi ikke får på denne siden av dammen. Bl.a. Chryslers egen "Tigershark" 2.4 selvpustende rekkefirer med 185 hk.
Anmeldelsene er imidlertid samstemte; kjøp den lille 1.4 160 hk MultiAir-motoren istedet. Ja, de har barbert noen hk av den, av en eller annen grunn. Hva de kommer til å putte i Dart SRT-4 er det imidlertid ingen som vet. Kanskje MultiAir-versjonen av 1750-turboen, eller den nye 3.2 V6 MultiAir?
Nå er reklamene begynt å rulle over skjermene og lerretene over there:
Og, for å forvirre litt ekstra skal Dodge Dart selges som Fiat Viaggio i Kina og et par andre steder
Giulietta
Re: Giulietta
Dodge Dart? Klinger da SÆRDELES dårlig i mine ører, men det er kanskje en gammel modell jeg tenker på da...
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Re: Giulietta
Navnet må du ikke spørre meg om, men Dart er visstnok valgt fordi det er godt, gammelt og vekker assosiasjoner. Gæmlisene i junaiten ble til å begynne med meget opprørt og vonbroten da de mente at ingen biler kunne hete Dart så lenge de ikke hadde en slant six, og definitivt ikke en kjerringfarget homsebil med rekkefirer, basert på en europeisk hatchback. Etter at medlemsmøtet i National Rifle Association var over, fikk de visst tid til å prøvekjøre en Dart innimellom all tilfluktsrombyggingen, og da stilnet det ettertrykkelig. Clint Eastwoods Chrysler-reklame hadde muligens også noe med saken å gjøre. Man bøller ikke med mopar, men omdømmet til Fiat/Chrysler er visst ikke så verst etter at de betalte tilbake ALL hjelpen fra det offentlige på null komma svisj (med renter) og slapp reklamen nedenfor under Super Bowl:
Én ting kan man i alle fall si om amerikanerne; de legger litt mere i bilvalgene sine enn å velge fra VAG eller BMWs utstyrliste.
Én ting kan man i alle fall si om amerikanerne; de legger litt mere i bilvalgene sine enn å velge fra VAG eller BMWs utstyrliste.
Re: Giulietta
Dodge er et tøft merke! De to dodge-brødrene var alltid bilverdens opprørere. Ikke akkurat overklasse-gutter, men om ingen hadde startet bar-slagsmål (de gjorde faktisk det ved flere anledninger, bokstavlig talt altså) så hadde det heller aldri blitt noen bra cowboy-filmer
Verden behøver noen slike i ny og ne som kan balansere vektskålene! Merkelig at hver gang noen setter en ny rekord på nurburgring så kommer en dodge viper acr-edition noen uker etterpå og setter en bedre tid, uten å gjøre noe særlig sak av det
Men med det sagt, så ville jeg nok vært mer lykkelig med et Alfa-merke enn et Dogde-merke i grillen om bilen ellers hadde vært den samme...
Verden behøver noen slike i ny og ne som kan balansere vektskålene! Merkelig at hver gang noen setter en ny rekord på nurburgring så kommer en dodge viper acr-edition noen uker etterpå og setter en bedre tid, uten å gjøre noe særlig sak av det
Men med det sagt, så ville jeg nok vært mer lykkelig med et Alfa-merke enn et Dogde-merke i grillen om bilen ellers hadde vært den samme...
2001 Impreza "pure racing edition" (racingbilen)
2012 Bmw 330xD m-sport
x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
2012 Bmw 330xD m-sport
x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
Re: Giulietta
Ja, "Dodge" gir OK gjenklang på andre siden av dammen, og det var kanskje derfor det ble små-kontroversielt å basere den nye Darten på en Alfa. På den ene siden syns amerikanerne at "egne" merker er aldeles latterlige (kanskje bortsett fra Jeep), mens på den andre siden må ingen komme her og prate skjit om dem Men selv disse kranglefantene kan ikke nekte for at USiansk bilindustri trenger noen nye impulser og litt ny giv. Nå skal det sies at den generelle Alfa-fansen over dammen nok er enklere å få til å like en rapp liten bil med en rekkefirer i, og Fiat 500 har allerede fått en viss kultstatus der borte. Den selger i hvert fall bedre enn Mini akkurat nå (eller var det akkurat da?).
Ellers er det stadig like morsomt å kjøre min egen. Den har gått 39.600 kilometer nå (siden april 2011), og har vel mer eller mindre "satt seg" i kroppen. Fikk kjørt den mellom Drammen og Sandvika i øspøsregnet i går ettermiddag, og den er veloppdragen og fin i All Weather-modus med overvann, piggspor og 100 km/t. Allikevel er den ikke påtrengende og rykker og napper i gasspedalen og skal holde igjen, den bare blir litt slapp og sedat. Vanskelig å forklare skikkelig En QV med 115 hk mer må være ganske festlig ...
Serviceutgifter så langt er 1500 for et frivillig oljeskift og 4500 for en 30 kkm service. I tillegg har jeg fått byttet en airbag-sensor i B-stolpen på førersiden og en frontrute på kaskoen. Det er alt (om man ser bort fra MC-desperadoen som kjørte på meg på Bispelokket i fjor sommer). Nytt oljeskift er på trappene. Fant også ut at jeg har en veldig tidlig Giulietta. Den er produsert i juni 2010 og har et chassisnummer med maaange nulltall etter ZAR940
Ellers er det stadig like morsomt å kjøre min egen. Den har gått 39.600 kilometer nå (siden april 2011), og har vel mer eller mindre "satt seg" i kroppen. Fikk kjørt den mellom Drammen og Sandvika i øspøsregnet i går ettermiddag, og den er veloppdragen og fin i All Weather-modus med overvann, piggspor og 100 km/t. Allikevel er den ikke påtrengende og rykker og napper i gasspedalen og skal holde igjen, den bare blir litt slapp og sedat. Vanskelig å forklare skikkelig En QV med 115 hk mer må være ganske festlig ...
Serviceutgifter så langt er 1500 for et frivillig oljeskift og 4500 for en 30 kkm service. I tillegg har jeg fått byttet en airbag-sensor i B-stolpen på førersiden og en frontrute på kaskoen. Det er alt (om man ser bort fra MC-desperadoen som kjørte på meg på Bispelokket i fjor sommer). Nytt oljeskift er på trappene. Fant også ut at jeg har en veldig tidlig Giulietta. Den er produsert i juni 2010 og har et chassisnummer med maaange nulltall etter ZAR940