Giulietta

Her diskuteres alt som er av sportsvogner! Tidligere temaer fra den nå nedlagte delen GPP er også lagt inn her.

Moderators: inge, NoBrain

User avatar
alfheim
Posts: 637
Joined: 05 Mar 2003 17:07
Location: Oslo

Post by alfheim »

Luigi wrote: Jeg så forøvrig en Giulietta i "Rosso 8C" på Autovia her om dagen. Om den absolutt skal være rød, så er den denne røde brilliant-metallicen som gjelder! Dessverre er prisen noe stiv: 26.500 kroner ekstra :shock:
Ja for det er prisen på lakken som er det som gjør utslaget når det er snakk om 8C eller ikke :D
Erling Alfheim
Lotus 340R - Upraktisk leke
Ferrari 458 2010 - Ikke så upraktisk leke
Tesla P85D - Tja, radiobil?
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

He he, godt poeng. "Rosso 8C" er en nokså spesiell dyprød/gull metallic, tilsynelatende samme lakktype som var (dyr) opsjon på 147, 156 og 159. Tror den het/heter "Perla" eller noe i den duren. På en 8C er vel 26 lapper for lakken bare peanøtter, trur eg.

Image

Her er forøvrig Novitecs Harry-utgave. Aj aj, disse tyskerne:
Image
TorAtle
Posts: 469
Joined: 05 Mar 2003 15:26
Location: Oslo

Re: Giulietta

Post by TorAtle »

Testet Giulietta med TCT her om dagen. En eller annen hos RSA hadde "glemt" å bestille med paddleshift, men det begrenset ikke moroa alt for mye. Sabla fin kasse! Står veldig godt den lille turbomotoren. Kanskje kunne det vært plass til et gir til, og kanskje er DSG ørlite mer forfinet, men det er flisespikkeri. Mer enn godkjent.
2015 Porsche Cayman GTS, 2014 BMW i3
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Re: Giulietta

Post by Luigi »

Har hørt mye skryt om TCT-kassa (bortsett fra yrkes-mislikeren Jeremy Clarkson), men jeg har ikke prøvd TCT selv. Har dog hatt en 156 SW med Selespeed og kjørt en Golf med DSG, og det trengs i alle fall en del tilvenning i kjørestil til alle disse forskjellige halvautomatiske kassene. Det er mange som anser dobbeltclutch-kasser som en automatkasse og kjører deretter, men det blir jo ganske feil ...

Utdyp gjerne begrepet "forfinet". Tror VAG har en annen definisjon enn Alfa Romeo på det ... ;)
TorAtle
Posts: 469
Joined: 05 Mar 2003 15:26
Location: Oslo

Re: Giulietta

Post by TorAtle »

Nå synes ikke jeg at dobbeltklutsj er såpass annerledes for den vanlige sjåfør at den trenger noe tilvenning. Å kalle den halvautomat er nesten er fornærmelse :) Tut og kjør i automodus.

Det var noen tilfeller der TCT ikke reagerte så momentant som jeg ønsket - og som jeg har et minne om at DSG gjorde. Men siden jeg testet Golf GTI for over et halvt år siden blir det litt for mye synsing. Fin er den uansett.
2015 Porsche Cayman GTS, 2014 BMW i3
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Re: Giulietta

Post by Luigi »

DinSide har vært ute en liten tur med en Giulietta benzina (170 hk) med TCT og er fornøyde de også.
http://www.dinside.no/884683/alfa-giuli ... fra-italia

Min egen G passerte forøvrig 27.000 problemfrie kilometer i går. Har hatt ett (frivillig) oljeskift og en oppdatering av noe programvare, ellers ingenting. VDC-systemet er også festlig på føret vi har østafjells om dagen. Du skal provosere vogna utrolig mye før den syns du trenger noe elektronisk hjelp og flæsjer litt med trekantsymbolet i dashbordet, og i mellomtiden har man god hjelp av diffbremsen (Q2) foran.

Er forresten ikke bare-bare å holde rompa inne med gasspedalen på en fwd, men jeg tror den begynner å sitte nå ;)
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Re: Giulietta

Post by Luigi »

... og da kan [url=http://www.italiaspeed.com/2012/cars/al ... /2401.html]Italiaspeed/url] melde at det ble solgt 80.000 Giulietta i Europa i 2011. Den har 2,8% markedsandel i hatchback-segmentet. Jeg vet ikke hvordan de regner ut slikt, men de sier også at verditapet er det minste i segmentet i løpet av de første 12 månedene. I UK er "resale value" på en ett år gammel Giulietta på 77,5%.

Den typiske bestselgeren er en hvit 170hk bensin med Sport Pack (senking, felger og ymse spoilere). Vanskelig å være uenig ;)
bmw518
Posts: 86
Joined: 12 Aug 2011 09:58

Re: Giulietta

Post by bmw518 »

Luigi wrote:..... VDC-systemet er også festlig på føret vi har østafjells om dagen. Du skal provosere vogna utrolig mye før den syns du trenger noe elektronisk hjelp og flæsjer litt med trekantsymbolet i dashbordet;)
Tja , Giuliettaen har meget bra balanse, men de 40-50 milene jeg kjørte den på test i fjor vinter lyste det ilskt i trekanten
mye av tiden, så det kommer nok ann på underlaget. Q2 diff i all ære, på glatte veier når det ikke 4wd til anklene
engang ift fremdrift ut av kryss,ved kraftig akserlasjon og opp bratte kneiker....
Når det er sagt må jeg si at bilen imponerer til å være gnager.....
Alpina B9-Subaru sti 555-Porsche 911s-Porsche 930-Trans Am 70/74
TorAtle
Posts: 469
Joined: 05 Mar 2003 15:26
Location: Oslo

Re: Giulietta

Post by TorAtle »

Fikk litt erfaring med den nyeste 7-trinns DSG-kassa til VAG i dag. Den er antagelig bedre enn TCT. Lynraske girskift. Trasig at en såpass ordinær bil som Golf har den beste kassa.

Synd at Alfa er priset som den er i Norge. Var nede hos RSA uten at vi ble enige om verdien på bilen. En ting er den statlige engangsavgiften som vi ofte sutrer over, men når de legger på en tilsvarende økning i importør/forhandlerleddet sammenlignet med andre euroland står jeg over. 3000kr for girskift på rattet som i andre land er priset til 150 euro? Ikke aktuelt.

Skulle gjerne bestilt en Giulietta, men nå venter jeg heller på at BMW 120i kommer.
2015 Porsche Cayman GTS, 2014 BMW i3
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Re: Giulietta

Post by Luigi »

Må visst få tatt med en prøvetur med en TCT-utstyrt bil snart. To av de tradisjonelle Alfa-skeptikerne i UK har testet kassa i Giulietta og ender opp med å skryte fælt.
http://www.independent.co.uk/life-style ... 94170.html
og
http://www.honestjohn.co.uk/road-tests/ ... ietta-tct/

Påskekonjakken fra VAG må enten ha vært forsinket eller av billig kvalitet i år ;)

Image
TorAtle
Posts: 469
Joined: 05 Mar 2003 15:26
Location: Oslo

Re: Giulietta

Post by TorAtle »

Er det noen som har tatt inn en med paddles enda? Er ellers enig i den ene kommentaren om at 6 gir er passe. Kanskje 7, men 8 som nyeste til ZF er for mye. Hører tilogmed at en versjon for tverrstilte motorer er på gang med 9 gir.
2015 Porsche Cayman GTS, 2014 BMW i3
TorAtle
Posts: 469
Joined: 05 Mar 2003 15:26
Location: Oslo

Re: Giulietta

Post by TorAtle »

2015 Porsche Cayman GTS, 2014 BMW i3
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Re: Giulietta

Post by Luigi »

Sånn bare for moro skyld: en engelskmann tok Giulietta QV-en sin til AHM (gammel Alfa- og Fiat-spesialist i Hampshire) og fikk 1750-en remappet. Standardmappingen tar de 235 hestene opp til 290, og det skal visstnok være et alvorlig dytt når man skubber DNA-bryteren over i D :lol: I følge AHM var det ikke vanskelig å ta den lille turbomaskinen opp i 350 hk, men et sted skal jo grensen gå. Da vet vi i alle fall hva motoren teoretisk sett er god for. Lover jo godt for 4C. Ja, det var plenty med torque steer etter mappingen :shock:

Og, typisk Alfa så hadde de sett så mye som 260 hk originalt på umodifiserte QV-er, og alle de hadde hatt på benken hadde mer enn 235. Tallet i brosjyren er visst bare et tall :lol:
User avatar
NoBrain
Posts: 687
Joined: 18 Sep 2003 14:43

Re: Giulietta

Post by NoBrain »

Medlem av banekomiteen i NSK, samt moderator på forumet.
2014 BMW 116i M Sport (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)
User avatar
Anders Gullstein
Posts: 616
Joined: 14 Apr 2005 15:49
Location: Tønsberg

Re: Giulietta

Post by Anders Gullstein »

DSG er jo bare kjedelig. Jeg er jo forkjemper av at en bør velge girutvekslinger selv. Gleden av å rote med girstanga er jo borte med disse "automatgirene"
Livet er for kort for kjedelige biler!

86 Toyota MR2 til å ta alle kronglette omveier.....

04 Subaru Impreza 2,0 GX til daglig og moro på vinter

06 Toyota Avensis 1,6 stv til fruen
Post Reply