Turbomotor i Murena

Her diskuteres alt som er av sportsvogner! Tidligere temaer fra den nå nedlagte delen GPP er også lagt inn her.

Moderators: inge, NoBrain

Post Reply
HansP
Posts: 6
Joined: 30 Mar 2003 21:34
Location: Os/Hordaland

Turbomotor i Murena

Post by HansP »

Hei!

Vi er vel nå 3 stk.? i dette forumet som holder på med å bygge om til turbo. Jeg opplever at jeg støter på endel utfordringer underveis, og det kunne vært greit med litt erfaringsutveksling. Oppretter derfor et eget tema her i forumet som omhandler turbomotor i Murena. Vi kan vel kanskje etablere kontakt utenom forumet også etterhvert?

Mine erfaringer sålangt:
Selv om 2 motorer som i grunnkontruksjon skal være identisk, har jeg erfart at det er litt småjusteringer som skal til for å få alt til å passe. Det vil det vel alltid være. '2.2 1981' nevner f.eks. dette med øvre motorfeste. I tillegg er det en liten "tapp" nederst på blokken på Peugeot-motoren som må skjæres av for å få drivakselen forbi. I tillegg oppdaget jeg at den ene av de to 10mm boltene for bunnpannen i bakkant ikke traff skruehullet i blokken. Det viser seg at skruehullet er er ca. 5 mm forskjøvet i forhold til murena-motoren. Da alle skruene rundt bunnpannepakningen ellers er OK, har jeg latt denne bolten være, og håper det går bra.

Når det gjelder plass i motorrommet var jeg svært usikker, og hadde hørt ulike meninger om hvorhvidt det i det hele tatt var nødvendig å gjøre inngrep i motorrommet utover hensynet til ekstra kjøling. Bilen min hadde hatt kollisjonsskade bak, og når jeg likevel var igang med å utbedre dette, flyttet jeg varmedekselet og bagasjeromsveggen ca. 5 cm bakover. Når jeg nå har hatt motoren inne, er det til tross for dette bare ca. 1 cm klaring til turboen. Ikke helt ideelt kanskje, men..

Jeg har hatt som mål at bilen også etter ombygging skal se mest mulig original ut, og har derfor ønsket å skjære minst mulig her og der. I tillegg til å få plassert turboen, er det også en utfordring å få plassert intercooleren og luftmegdemåleren. Her har jeg valgt å plassere intercooleren over gearkassen, dvs. omtrent der som det originale luftfilteret ligger. Luftmengdemåleren har jeg plassert der hvor intercooleren originalt står på Peugeoten. I begge tilfeller har jeg laget nye festebraketter. Nå venter jeg på rør og slangebend for å koble dette sammen.
Er det forresten noen av dere som har tips om et passende (K&N?)-luftfilter inkl. braketten som må skrus på luftmengdemåleren?

Nå skal jeg til å montere de elektriske komponentene, og disse har jeg liggende i en kasse!? :? Jeg har vel fått oversikt over det meste, men er litt i tvil om koblingen av bensinpumpene m/releer etc. Hvis noen har et tips her, mottas det med takk!

hilsen
HansP
-84 Murena 2.2 S (får turbo-motor etterhvert)
-82 Murena 2.2 (lenge før det blir noe av denne)
Post Reply