Veier for sportsbiler - Norge!

Her diskuteres alt som er av sportsvogner! Tidligere temaer fra den nå nedlagte delen GPP er også lagt inn her.

Moderators: inge, NoBrain

Tiger
Posts: 551
Joined: 07 Apr 2007 16:44

Veier for sportsbiler - Norge!

Post by Tiger »

Ideen til en tråd om fine veier er bra, men da bør vi ha en tråd hvor hele Norge gjelder - Nord, Vest, Sør og Østlandet :-9

Mitt forslag er Steigen kommune i Nordland, fantastisk natur og både motorvei med 90 sone og svingete kjerreveier. Skal poste noen bilder her senere.

TH
Alfa Romeo S.W. 159 Ti 2.0 JTDm 2011
Nissan 200SX Racing E 1999 *SOLGT* :-)
Vrak : Ford Granada / Ford Consul / Karolisleden MB 280 SE '79
User avatar
Anders Gullstein
Posts: 616
Joined: 14 Apr 2005 15:49
Location: Tønsberg

Post by Anders Gullstein »

Som sagt i østlandsdiskusjonen, så er absolutt Trollstigen en plass å kjøre for oss kjøreglade. Det er da klart best om man klarer å unngå turisthelvette som er i sommersessongen, men tidlig åpning eller mot høst kan funke bra. Rene Stelvio passet. Ellers er det også mange fine veier rundt Gerianger ;)

Atlanterhavsveien er også stilig, og da også utenom turistsesongen.
Livet er for kort for kjedelige biler!

86 Toyota MR2 til å ta alle kronglette omveier.....

04 Subaru Impreza 2,0 GX til daglig og moro på vinter

06 Toyota Avensis 1,6 stv til fruen
User avatar
QuaTTro
Posts: 425
Joined: 11 May 2006 18:21
Location: Oslo
Contact:

Post by QuaTTro »

I Troms,ned fra Kilpisjärvi Finland til Skibotn og videre Nordkjosbotn,fantastisk svingete vei.Når du har kommet ned får du lyst å ta den en gang til.Vent på fri bane.
Jeg holdt følge og kjørte forbi motorsykler ned der i sommer.
01 Opel Speedster #1232 leke
13 Opel Ampera EREV bil
x 00 Audi TT Quattro
User avatar
vids
Posts: 553
Joined: 16 May 2006 11:47
Location: Oslo

Post by vids »

Vestlandet, hordaland/sogn og fjordane er det ingen vits i å nevne. Der er det alt for mange bra veier, nesten alle!

Bare å la gps'en ta deg korteste vei mellom to punkter, uten å nødvendigvis følge største vei, så har du uendelig med morsomme veier!
2001 Impreza "pure racing edition" (racingbilen)
2012 Bmw 330xD m-sport

x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
THB
Posts: 1037
Joined: 03 May 2004 15:34
Location: Trondheim
Contact:

Re: Veier for sportsbiler - Norge!

Post by THB »

Tiger wrote:Ideen til en tråd om fine veier er bra, men da bør vi ha en tråd hvor hele Norge gjelder - Nord, Vest, Sør og Østlandet :-9
Du glemte Midt-Norge :shock: :)

Et par fine runder i Trondheims-området:
Hommelvik - Mostadmark - Selbu - Hell - Trondheim
Trondheim - Jonsvatnet - Klæbu - Klett - Byneset - Ila
Trond Håvard Bjørgum
2015 Mini Cooper S (2018-)

X - 2010 BMW Z4 sDrive23i (2013-2018)
X - 2002 Honda S2000 (2009-2013)
X - 2001 Lotus Elise S2 (2005-2009)
X - 1992 Honda Prelude 2.0i (2001-2005)
X - 1986 Toyota MR2 (1999-2001)
User avatar
Canuto
Posts: 709
Joined: 12 Jan 2005 18:11
Location: Førde

Post by Canuto »

vids wrote:Vestlandet, hordaland/sogn og fjordane er det ingen vits i å nevne. Der er det alt for mange bra veier, nesten alle!
Tips idag:
Unngå Gaularfjell-vegen (Gaular-fjell og Rørvik-fjell). Grusomt humpete. Umulig med lavt-flyging uten å være lobotomert.
Derimot: hvorfor ikke prøve veiene i disse kommunene i Sogn og Fjordane: Selje, Bremanger i nord og forsåvidt videre inn i Sunnmøre.
I sør: Gulen kommune - på kryss og tvers.
Hvorfor?
Masse svinger. Opp og ned. Fine veier.
Og, ikke minst, fordi det ikke er "the beaten track", er veiene nesten fri for campingbiler og andre turister (bortsett fra noen faste tyskere som vet). Det er faktisk lite trafikk der om sommeren.
Jeg tror grunnen til at det er lite turister her, er at det er litt utenom hovedveiene. Det er endel motorsykler da - de er jo ofte verdt å følge etter...

Favoritt:
Kjør vestover ut Nordfjorden - litt lang og flat, men det bedres med panoramavegen der du tar en liten avstikker og stuper ned til Hopland, og skvetter opp på vegen igjen. Bryggja, og opp Almenning-fjellet. Ta en stikk-tur til Måløy, og deretter ut til Kråkenes før for gode vafler og kaffe på fyret. Tilbake derfra ta til venstre mot Selje og nyt rytmen i alle svingene nedover mot havet, forbi Flatraket og Barmen (stikk gjerne ut på Barmen også - for garantert masse regnbueørret og en liten, søt ferje). I Selje må du utover Stadlandet. Kjør til ALLE stedene, bortsett fra Vestkapp. Vestkapp er lengst vest, men kjedelig. Ervik, Hoddevik, Drage og de andre stedene er vel verdt å besøke med liten, kjapp kjøremaskin. Faktisk ganske mange hårnålssvinger i området, fine veier og lite trafikk. Rasteplasser: Furebuda i Leikanger (på Stad!) eller den oppi bakken ved mange hårnålssvinger (som jeg ikke husker navnet på). Eller hotellet i Selje selvsagt.
Etter dette kan man ta den alternative turen tilbake til nordfjorden, over fjellet. Like fin.
Eller du kjører opp på Sunnmøre. Som har masse fin vei også.
(veien opp til Ørnesvingen i Geiranger er min største favoritt - men det er ofte masse trafikk der.)

Gulen tar du bare på kryss og tvers - masse veier å velge mellom. Bare ligg unna E39 hvis du vil ha artig vei. Kjør deretter gjerne opp Hyllestad og Fjaler eller ytterst i Hordaland sørover.


mvh
Knud
(som ikke har fordampet helt, likevel)
Caterham 7 Roadsport 1,6 K
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Tiger
Posts: 551
Joined: 07 Apr 2007 16:44

Bra forslag

Post by Tiger »

Fine forslag, nordvestlandet er et hjørne jeg ikke har kjørt mye, og har veldig lyst til å ta noen turer i Møre & romsdal.

TH
Alfa Romeo S.W. 159 Ti 2.0 JTDm 2011
Nissan 200SX Racing E 1999 *SOLGT* :-)
Vrak : Ford Granada / Ford Consul / Karolisleden MB 280 SE '79
User avatar
Canuto
Posts: 709
Joined: 12 Jan 2005 18:11
Location: Førde

Re: Bra forslag

Post by Canuto »

Tiger wrote:Fine forslag, nordvestlandet er et hjørne jeg ikke har kjørt mye, og har veldig lyst til å ta noen turer i Møre & romsdal.

TH
Forslag:
Ta over Strynefjellet, så får du med deg Stryn også. Dra rett vest, via Panorama-vegen på nordsida av fjorden. Helt ut. Ved Bryggja velger du om du skal dille i området eller dra nordover med én gang. Så tar du for deg Møre & Romsdal etterhvert sydfra. Bare hold deg rimelig ytterst til kysten den første delen. Tviler på at du vil angre hvis du liker veier med rytme og rimelig god kvalitet istrødd minimal trafikk.
:D
Veien hjem kan gå via Strynefjellet fra Geiranger eller lenger nord.

Knud
Caterham 7 Roadsport 1,6 K
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Alf Torp
Posts: 188
Joined: 30 Jun 2008 11:19
Location: Skaun, Sør-Trøndelag

Post by Alf Torp »

Gamleveien fra Øysand til Orkanger og derfra til Agdenes, derfra med ferge til Ørlandet og kjøre tilbake mot Trondheim.

Eller Trondheim - Stjørdal - Selbu - Tydal - Røros - Singsås -Trondheim.

Eller Rv 4 til Alvdal, deretter Ringebufjellet nedover til Kvam(eller deromkring? Husker ikke :) ) og Gudbrandsdalen tilbake til Dombås, derfra til Åndalsnes og en eller annen lur vei derfra tibake til Trondheim. Ta med sovepose og telt om nødvendig. :)

Eller "bakveien" fra Tynset mot Elverum.
Eller fra Melhus til Fannrem via Korsvegen og Gåsbakken.
Eller fra Ulsberg til Meldal og Fannrem.

Sånn til å begynne med.
Mvh,
Alf Torp

- 68 Scimitar Se4c Coupe
- 88 Scimitar SS1 1400
- 72 Opel Admiral S
- 73 Opel Admiral E
- 74 Opel Admiral S
- 84 Audi 200 Quattro Avant
- 94 Audi 100 Quattro Avant
- 99 Yamaha Vmax
User avatar
ElViz
Posts: 895
Joined: 01 Aug 2008 13:25
Location: Åros,Røyken
Contact:

Post by ElViz »

Fine forslag, jeg merker av på kartet over veier jeg må kjøre før jeg dør.....
Odd Goderstad
Image

x-er: 60'Fiat 1100, 60'Simca Vedette, 60 og 61 Plymouth (3), 76 Toyota Celica LB, 73 Buick Riviera, 81 Camaro,++
94 Toyota MR2
User avatar
inge
Posts: 1433
Joined: 01 Mar 2003 10:23
Location: Son

Post by inge »

Alf Torp wrote:Gamleveien fra Øysand til Orkanger og derfra til Agdenes, derfra med ferge til Ørlandet og kjøre tilbake mot Trondheim.

Eller Trondheim - Stjørdal - Selbu - Tydal - Røros - Singsås -Trondheim.

Eller Rv 4 til Alvdal, deretter Ringebufjellet nedover til Kvam(eller deromkring? Husker ikke :) ) og Gudbrandsdalen tilbake til Dombås, derfra til Åndalsnes og en eller annen lur vei derfra tibake til Trondheim. Ta med sovepose og telt om nødvendig. :)

Eller "bakveien" fra Tynset mot Elverum.
Eller fra Melhus til Fannrem via Korsvegen og Gåsbakken.
Eller fra Ulsberg til Meldal og Fannrem.

Sånn til å begynne med.
Kjenner jeg savner trøndelag, gitt :shock:
'87 Toyota MR2
'06 Ariel Atom2
'09 Ferrari 430 Scuderia

'11 Porsche Cayenne S (trekkvogn)
'14 BMW i3 (pendlerbil)
b-havers
Posts: 1229
Joined: 31 Oct 2003 16:56
Location: Hjertet av Follo

Post by b-havers »

Alf Torp wrote:
Eller Rv 4 til Alvdal, deretter Ringebufjellet nedover til Kvam(eller deromkring? Husker ikke :) ) og Gudbrandsdalen tilbake til Dombås, derfra til Åndalsnes og en eller annen lur vei derfra tibake til Trondheim. Ta med sovepose og telt om nødvendig. :)

Hmmm, som utflyttet Ringebu-gutt er jeg glad for at veien over Ringebufjellet nevnes. Den er småbratt, svingete - og har fantastisk utsikt (samt en del steder typisk 'norsk veistandard'...).
Ikke sant Jørgen? (Jørgen kjører relativt ofte der med Seven)


Men Alf, da...
Rv 4 går fra Oslo, over Lygna og forbi Gjøvik, til 'Mjøsbrua', hvor den treffer E6. Kalles på folkemunne for Trondheimsveien - eller var det Hadelandsveien ?

Veien over Ringebufjellet, ned til Enden, Sollia eller Atna, er så langt jeg vet, Rv27.
Og jeg kjører deler av denne veien relativt ofte, for å komme på hytta på fjellet der.


En anbefalingsverdig tur - synes jeg - er fra Ringebu, Rv27 opp gjennom Venabygd og Trabelia, forbi Spidsbergseter og Venabu

Start gjerne dagen med om omvisning Ringebu's gamle stavkirke, fra 1200 tallet
Image

På det høyeste punktet over fjellet anbefales en 'topptur' opp på Muen, ca 1450 moh, med en fantastisk utsikt - på godværsdager kan man med kikkert se Ekebergsletta i Oslo! Her er utsikten nord/østover fra Muen, med Stor-Ronden godt synlig;
Image

Forbi muen, videre over fjellet, og ned noen fine bratte svinger til Enden.

Kjør videre nordover på Rv 27 forbi Atnsjø, mot Folldal.

Her et bilde fra Atna bru;
Image

Stopp gjerne ved Sohlbergs Plass langs Atnsjøen, og nyt utsikten mot Rondane;
Image

Ta derfra til høyre på Rv29 til Alvdal, hvor du tar Rv3 til Tynset.

I nærheten av Grimsbu kan du beskue en gammel BP-stasjon;
Image

Fortsett på Rv30 til Tolga, Os og tilslutt Røros.
Herfra er det flere alternative veier.

Turen t/r Ringebu-Røros tar ca 6 timer i ren kjøretid - men det er mengder av ting (både natur, byggverk, museer og annet) å stoppe for å beskue på veien.
Derfor, følg Alf's anbefaling; telt og sovepose.

Image




* * *

Et annet alternativ med utgangspunkt i Ringebu, er Rv385 ("Friisveien") over Øksendalen og Jammerdalen, nedover Imsdalen (hvor Imsdal kildevann produseres), videre til Imsroa / Koppang.

Herfra kan du kjøre sørover langs Rv3 til Rena og Elverum - og kanskje ta en tur innom Vålerbanen på vei sørover igjen ?
Evnt nordover fra Kopppang til Atna - hvor du kan smake på brygg fra Atna Bryggeri, eller dra på 50-talls treff på Solvang Kafe...
Image

God tur !
Last edited by b-havers on 27 Nov 2009 14:27, edited 2 times in total.
/bjørn-anders

"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
User avatar
Jørgen
Posts: 45
Joined: 23 Aug 2007 22:01
Location: Sande i Vestfold

Post by Jørgen »

b-havers wrote:
Hmmm, som utflyttet Ringebu-gutt er jeg glad for at veien over Ringebufjellet nevnes. Den er småbratt, svingete - og har fantastisk utsikt (samt en del steder typisk 'norsk veistandard'...).
Ikke sant Jørgen? (Jørgen kjører relativt ofte der med Seven)




En anbefalingsverdig tur - synes jeg - er fra Ringebu, Rv27 opp gjennom Venabygd og Trabelia, forbi Spidsbergseter og Venabu

Start gjerne dagen med om omvisning Ringebu's gamle stavkirke, fra 1200 tallet

På det høyeste punktet over fjellet anbefales en 'topptur' opp på Muen, ca 1450 moh, med en fantastisk utsikt - på godværsdager kan man med kikkert se Ekebergsletta i Oslo! Her er utsikten nord/østover fra Muen, med Stor-Ronden godt synlig;
Image

Forbi muen, videre over fjellet, og ned noen fine bratte svinger til Enden.

God tur !
Er vel en overdrivelse at jeg kjører der ofte med Seven. Men så er det relativt lang unna også. Veien er absolutt å anbefale 8)

Har ikke vært oppom Muen selv. Men som den fjellfanten jeg er, må jeg si det frister hver gang jeg kjører forbi. Flott utsikt ser jeg. I tillegg til Storronden, ser du Sølnkletten som den markante toppen til høyre i bildet.
Jørgen
Caterham Seven Supersprint
Alf Torp
Posts: 188
Joined: 30 Jun 2008 11:19
Location: Skaun, Sør-Trøndelag

Post by Alf Torp »

Men Alf, da...
Rv 4 går fra Oslo, over Lygna og forbi Gjøvik, til 'Mjøsbrua', hvor den treffer E6. Kalles på folkemunne for Trondheimsveien.
Sånn var det ja. Rv 3 var det kanskje. 3, 4... erresånøye`a? :)
Mvh,
Alf Torp

- 68 Scimitar Se4c Coupe
- 88 Scimitar SS1 1400
- 72 Opel Admiral S
- 73 Opel Admiral E
- 74 Opel Admiral S
- 84 Audi 200 Quattro Avant
- 94 Audi 100 Quattro Avant
- 99 Yamaha Vmax
b-havers
Posts: 1229
Joined: 31 Oct 2003 16:56
Location: Hjertet av Follo

Post by b-havers »

Alf Torp wrote: Sånn var det ja. Rv 3 var det kanskje. 3, 4... erresånøye`a? :)
Ikke hvis veien er målet.
Men om du skal et sted er det greit å kjøre på rett vei..

Og Rv4 er k-j-e-d-e-l-i-g . . . . . :evil:
/bjørn-anders

"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
Post Reply