Forsikring

Her diskuteres alt som er av sportsvogner! Tidligere temaer fra den nå nedlagte delen GPP er også lagt inn her.

Moderators: inge, NoBrain

Post Reply
Ole C
Posts: 4
Joined: 08 Dec 2003 10:08
Location: Drammen

Forsikring

Post by Ole C »

Hei,

Jeg har lenge hatt lyst på en MR2 mkII (turbo) og vurderer å kjøpe meg en i løpet av vinteren.

Jeg har i dag en -97 BMW 318TDS touring som jeg slet med å finne noen som ville forsikre for en jordnær sum. Aktiv var de eneste jeg kunne finne (for et år siden) som forsikret denne for en sum nærmere 10K enn 20K...

Jeg kjører MYE (40-50.000 pr. år) og dette driver naturlig nok forsikringssummen oppover. MEN jeg har 75% bonus 3. år, har aldri bulket eller behøvd forsikring på annen måte, er 28 år og bor i Drammen.

Aktiv forsikrer ikke denne bilen i det hele tatt, IF skulle ha 26.000,- og gjensidige virket det heller ikke som ville ha denne bilen heller. :cry: :cry:

En ting til:
Forsikringskalkulatoren til IF fant bare "MR2 personbil" men jeg går ut i fra at de mener det er forskjell på en MR2 Gti uten turbo og en MR2 GTS med turbo. Hvis de ikke skjønner dette selv er det da noe jeg bør opplyse om eller er det selskapets problem at de ikke gjør forskjell?

Jeg regner med å ha bilen i 1-2 år før det blir barnevogn og stasjonsvogn.... Hva tror dere om å bruke denne bilen til daglig? Min samboer har firmabil (stasjonsvogn) så behovet for en praktisk bil er for så vidt dekket opp.

Jeg kjører ofte langt, er denne bilen egnet til slikt eller er det for høy stressfaktor og for lite komfort til den typen bruk? Jeg har ikke kjørt en slik bil før, bare prøvesittet. Jeg tenkte å ta meg noen turer til bilforhandlerne her i distriktet som har slike i løpet av vinteren så da blir det vel litt prøvekjøring. :D

Alle tips/forslag tas i mot med takk!
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Post by webmaster »

Meg bekjent skiller ikke forsikringsselskapene mellom turbo og GTI, så du burde kunne få en forsikring til rundt 10K. Ring litt (mer) rundt.

Bilen som dagligbil: Det er en Toyota, så driftsproblemer blir det nok ikke. :-D Jeg har ikke hatt en slik selv, men jeg vet om mange som har dette som eneste bil og ikke har noen problemer med det. Som langtursbil vil jeg tro den er helt ypperlig, vel og merke hvis du ikke går bananas med brede felger og dekk.
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Ole C
Posts: 4
Joined: 08 Dec 2003 10:08
Location: Drammen

Post by Ole C »

Takk.

Nå frarådet faktisk selgerene meg i går å kjøpe en turbo utgave pga. høye driftskostnader. De mente disse var best egnet for de som drev aktivt med banekjøring og som hadde budsjett deretter.

Nå er det vel ikke uvanlig at det advares mot noe høyere driftskostnader når det kommer til "sportsbiler", men at bilselgerne selv advarer mot en bil de selger er vel noe uvanlig...

Er det så risikabelt å kjøpe en turbo utgave at man generelt sett bør holde seg unna dem??
Er det slik å forstå at man nesten må regne med å bytte turbo og ha en full motoroverhaling bare for å være på den sikre siden, eller er det gammel overtro og motforestillinger om holdbarheten på turbomotorer som henger igjen?
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Post by webmaster »

Tror du kan det med ro. Det er gjerne hardt kjørte og gjerne trimmede eksemplarer som får problemer.

Sørg for å få tatt en titt på bilen av en habil mekaniker, evt. NAF.
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Daniel Hesjedal
Posts: 9
Joined: 25 Apr 2003 18:36
Location: Dale, Hordaland

Post by Daniel Hesjedal »

Ta en telefon til Tennant, 22 47 91 10, de er i alle fall svært konkurransedyktige på nyere MR2 (Toyota Forsikring leveres av Tennant)
Da jeg skulle forsikre min 2000 MR2 Roadster kunne de tilby forsikring 50% lavere enn den billigste konkurrenten!

Med vennlig hilsen
Daniel Hesjedal
Post Reply