Norges første Lotus Europa S

Her diskuteres alt som er av sportsvogner! Tidligere temaer fra den nå nedlagte delen GPP er også lagt inn her.

Moderators: inge, NoBrain

THB
Posts: 1037
Joined: 03 May 2004 15:34
Location: Trondheim
Contact:

Norges første Lotus Europa S

Post by THB »

Trond Håvard Bjørgum
2015 Mini Cooper S (2018-)

X - 2010 BMW Z4 sDrive23i (2013-2018)
X - 2002 Honda S2000 (2009-2013)
X - 2001 Lotus Elise S2 (2005-2009)
X - 1992 Honda Prelude 2.0i (2001-2005)
X - 1986 Toyota MR2 (1999-2001)
henning
Posts: 3543
Joined: 28 Feb 2003 16:03
Location: Hosle

Post by henning »

Kanskje du ?
Kom å se den på Golsfjellet 15.-17. februar.
Den er påmeldt.
'11 sDrive 35is
---------------------
THB
Posts: 1037
Joined: 03 May 2004 15:34
Location: Trondheim
Contact:

Post by THB »

Litt annen prisklasse enn det jeg ser etter dette, nærmere bestemt omtrent det dobbelte... Men flott bil, for all del. Har vel ikke akkurat vært den helt store salgssuksessen foreløpig men ser det snakkes en del om hvor prisgunstig den har blitt i England nå. D.v.s. under £25.000 (280.000 kroner... Noen eksempler på PistonHeads (kurs drøyt 11 pr. i dag)

Spør du meg er en 2005/2006 Elise fra USA med samme motor og omtrent samme utstyrsnivå til 350-400.000 kr et mye bedre kjøp enn en 2006 Europa til 650.000 kr.
Trond Håvard Bjørgum
2015 Mini Cooper S (2018-)

X - 2010 BMW Z4 sDrive23i (2013-2018)
X - 2002 Honda S2000 (2009-2013)
X - 2001 Lotus Elise S2 (2005-2009)
X - 1992 Honda Prelude 2.0i (2001-2005)
X - 1986 Toyota MR2 (1999-2001)
seight
Posts: 242
Joined: 05 Apr 2004 10:36

Post by seight »

En Europa har ikke samme motor som en en US elise/exige.
En Europa er ikke annet enn en luksus opel speedster turbo , er nemlig samme motoren opel 2L turbo ;) For øvrig snakkes det om at bilen er en flopp, den er for soft for Elise/Exige entusiastene og for ekstrem for boxter/z4 gjengen.

Jeg så faktisk prototypen på denne bilen da jeg var på Lotus fabrikken for et par år siden, da så den ut som en blanding mellom speedster og elise.
Lotus Elise S2 Race Tech wrote:Litt annen prisklasse enn det jeg ser etter dette, nærmere bestemt omtrent det dobbelte... Men flott bil, for all del. Har vel ikke akkurat vært den helt store salgssuksessen foreløpig men ser det snakkes en del om hvor prisgunstig den har blitt i England nå. D.v.s. under £25.000 (280.000 kroner... Noen eksempler på PistonHeads (kurs drøyt 11 pr. i dag)

Spør du meg er en 2005/2006 Elise fra USA med samme motor og omtrent samme utstyrsnivå til 350-400.000 kr et mye bedre kjøp enn en 2006 Europa til 650.000 kr.
b-havers
Posts: 1229
Joined: 31 Oct 2003 16:56
Location: Hjertet av Follo

Post by b-havers »

Med 'luxury pack' skal det visst være en helt annen bil enn standardutgaven, og den bilen har fått kjempekritikk.
Personlig synes jeg bilen er tøff, og kunne svært gjerne tenke meg en.

Men så er jeg litt skrudd, da.....
/bjørn-anders

"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
THB
Posts: 1037
Joined: 03 May 2004 15:34
Location: Trondheim
Contact:

Post by THB »

Ok, jeg trodde det var Toyota VVTi-l (?) med 190 HK. Men altså omtrent samme effekt uansett.

Jeg også synes bilen er tøff og kunne tenkt meg en, men ikke til den hinsides prisen det dessverre blir her til lands.
Trond Håvard Bjørgum
2015 Mini Cooper S (2018-)

X - 2010 BMW Z4 sDrive23i (2013-2018)
X - 2002 Honda S2000 (2009-2013)
X - 2001 Lotus Elise S2 (2005-2009)
X - 1992 Honda Prelude 2.0i (2001-2005)
X - 1986 Toyota MR2 (1999-2001)
User avatar
Canuto
Posts: 709
Joined: 12 Jan 2005 18:11
Location: Førde

Post by Canuto »

Så en Europa på bilutstilling i Amsterdam for et år siden. Syntes den lignet Elise relativt mye egentlig. Den var bedre enn jeg hadde trodd.
Men, det er mulig jeg ikke helt fikk meg så mange detaljer da det i samme innhegning var Eliser, Exiger, Morgan, Caterham, Noble og ikke minst en rålekker Sagaris. :shock:
Hadde jeg måttet hatt 4 seter, og den skulle være ny, ville Europaen stå høyt. Ellers ville vel en av de gamle Europaene stå mye høyere. :D

Knud
Caterham 7 Roadsport 1,6 K
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
b-havers
Posts: 1229
Joined: 31 Oct 2003 16:56
Location: Hjertet av Follo

Post by b-havers »

Her begynner jeg å øyne et marked når garasjen snart må tømmes for gammelt raskt for å gjøre plass til en ny Europa S.....

Knud; Europa'en er strax ferdig, vil du..... 8)
/bjørn-anders

"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
User avatar
Canuto
Posts: 709
Joined: 12 Jan 2005 18:11
Location: Førde

Post by Canuto »

Ja, De kan skryte De, herr BA... :lol:

Knud

PS, så du den Marcosen hos http://www.davidgeraldtvr.com
Fullstendig horete interiør - utrolig fin.
Caterham 7 Roadsport 1,6 K
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
User avatar
Are
Posts: 313
Joined: 12 Dec 2003 14:48
Location: Krokstadelva

Post by Are »

Canuto wrote:Ja, De kan skryte De, herr BA... :lol:

Knud

PS, så du den Marcosen hos http://www.davidgeraldtvr.com
Fullstendig horete interiør - utrolig fin.
Også jeg syntes det sto navnet til Bjørn-Anders på den Marcos'n. Jeg er helt overbevist om at du hadde kledd den bilen BAH, bare hør spec'n:

Marcos TSO 6.0 Ltr
Now Available for immediate delivery- Marcos TSO Coupe - full spec with full leather, Air Con. Sports pack 465BHP option - ex demo - 7000 miles- great saving on new price
£OFFERS
Are
Gullfarget Berlingo 1,4i med 74 bensinhester og grønne seter, og ikke minst GRØNNE instrumenter
Mazda Mx5 BRG
b-havers
Posts: 1229
Joined: 31 Oct 2003 16:56
Location: Hjertet av Follo

Post by b-havers »

Tja... En ting er å gi et tilbud til selgeren, men jeg er ikke brått så sikker på at de avgiftskåte norske myndighetene godtar et hvilket som helst 'tilbud'.

Rå bil, helt klart.... Men jeg har en stygg mistanke om at den er enda tørstere en Jaguaren jeg misbrukte en del penger på i fjor...

Are; kanskje du skal rygge tilbake til TVR-standen???
/bjørn-anders

"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
User avatar
Are
Posts: 313
Joined: 12 Dec 2003 14:48
Location: Krokstadelva

Post by Are »

b-havers wrote:
Are; kanskje du skal rygge tilbake til TVR-standen???
Jeg må innrømme at jeg savner den utrolig rå race lyden av en trimmet V8'r, men kjøregleden i Caterham er så mye mere enn bare lyd.
Egentlig burde jeg kanskje ha en TVR i tillegg, som vinter-leketøy?? Jeg skal jo tross alt bygge ny større garasje til sommeren, og et par kvadrat ekstra burde da kunne bli godkjent ...
Men trenger vel en god Lotto-kupong for å få noe med TVR-merke (Sagaris '05) for å plassere på de kvadratmeterne
Are
Gullfarget Berlingo 1,4i med 74 bensinhester og grønne seter, og ikke minst GRØNNE instrumenter
Mazda Mx5 BRG
User avatar
Rune R.
Posts: 430
Joined: 05 Mar 2003 11:42

Post by Rune R. »

b-havers wrote:Tja... En ting er å gi et tilbud til selgeren, men jeg er ikke brått så sikker på at de avgiftskåte norske myndighetene godtar et hvilket som helst 'tilbud'.

Rå bil, helt klart.... Men jeg har en stygg mistanke om at den er enda tørstere en Jaguaren jeg misbrukte en del penger på i fjor...

Are; kanskje du skal rygge tilbake til TVR-standen???
Du har jo ett sett med Marcos skilter fra før, da du ikke kan kjøre to biler på en gang trenger du vel ikke ett sett til :twisted:

Samme farge og 8)
Leie ut en C7? Så gal har man vært
b-havers
Posts: 1229
Joined: 31 Oct 2003 16:56
Location: Hjertet av Follo

Post by b-havers »

Hadde det enda vært så enkelt :wink:
Med tanke på at ikke en gang en bomring brikke kan flyttes fra bil til bil, hva da med skilt....
/bjørn-anders

"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
User avatar
Are
Posts: 313
Joined: 12 Dec 2003 14:48
Location: Krokstadelva

Post by Are »

b-havers wrote:Hadde det enda vært så enkelt :wink:
Med tanke på at ikke en gang en bomring brikke kan flyttes fra bil til bil, hva da med skilt....
Så lenge du har penger på bombrikken, så går jo passeringene ok, selv med en annen bil.
Er det ikke det samme prinsippet med skilt ... ???
Are
Gullfarget Berlingo 1,4i med 74 bensinhester og grønne seter, og ikke minst GRØNNE instrumenter
Mazda Mx5 BRG
Post Reply