Alfa Romeo 8C Competizione
Da er galskapen testkjørt av en vanlig, dødelig motorjournalist i AutoWeek:
http://tinyurl.com/2kng8c
Om du har 160.000 euro til overs kan du jo begynne å støvsuge markedet for brukte 8C ...
http://tinyurl.com/2kng8c
Om du har 160.000 euro til overs kan du jo begynne å støvsuge markedet for brukte 8C ...
Ser ut som Ferdinand Motor og Autostrada har satt i gang en aldri så liten tvekamp om hvem som klarer å skaffe én (!) 8C Competizione til en norsk kunde. Det morsomste er egentlig at Autostrada kunne solgt hele syv stykker til 3 mill. pr stk, og at Ferdinand Motor kjører knallhardt på eksklusive og svært så morsomme biler. De fleste har vel fått med seg Exige-artikkelen i Carburetti og Z4 M-Coupé-testen på evo.no. Begge bilene utlånt fra FM. Ikke akkurat hverdagsbiler ...
8C til Norge?: http://e24.no/eksklusiv/article2065266.ece
8C til Norge?: http://e24.no/eksklusiv/article2065266.ece
Herlig retrodesign - nyyyydelig bil.
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
De tre første bilene er nå levert kunder i USA, og en av dem er Jim Glickenhaus. Om du ikke har hørt navnet før, så var det han som fikk Pininfarina til å lage en Ferrari P4/5 spesielt til seg. Lang historie, og her må du nesten google litt.
Den tredje kunden inviterte likegodt Alfas testfører Domenico Martino og 8C prosjektleder Renzo Barbirato hjem til seg for å vise frem Alfasamlingen sin. Vedkommende har rad på rad med Alfa helt fra 30-tallet, bl.a. en av de 17 (eller 18 ... ) 33 Stradale som ble bygget i 1967-69. Det var visstnok tøffere lyd i den lille 1995 ccm V8'ern i 33 Stradale enn i 4,7-liter'n i 8C
Bare disse to utgjør jo en ganske spesiell bilsamling ...
Den tredje kunden inviterte likegodt Alfas testfører Domenico Martino og 8C prosjektleder Renzo Barbirato hjem til seg for å vise frem Alfasamlingen sin. Vedkommende har rad på rad med Alfa helt fra 30-tallet, bl.a. en av de 17 (eller 18 ... ) 33 Stradale som ble bygget i 1967-69. Det var visstnok tøffere lyd i den lille 1995 ccm V8'ern i 33 Stradale enn i 4,7-liter'n i 8C
Bare disse to utgjør jo en ganske spesiell bilsamling ...
Med overhengende fare for å banne i en eller annen moskê (det finnes vel snart ikke kirker som ikke aksepterer banning her til lands...); jeg synes den hvite convertible'n sett skrått forfra ikke er helt ulik Toyota 2000 GT som ble spesiallaget til filmen James Bond i Japan....
Uansett, den er rålekker
Uansett, den er rålekker
/bjørn-anders
"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
Kom over et par 8C-bilder der bilen har en farge den offisielt ikke blir levert i. Fra fabrikken fås den i utgangspunktet bare i 8C Rosso, Alfa Rosso, Nero og Giallo, men her dukker det plutselig opp en azurblå! De som har råd til €250.000 for en 8C klarer sikkert å hoste opp et par tusinger til for en spesiell farge
Bildene av den blå er tatt under Marcq Auto Prestige 2008, et slags treff for sjeldne biler i kategorien "samleobjekter". Høres egentlig ganske kjedelig ut, men det var nok en del fine fotoobjekter til stede.
Så et bilde fra Spa Italia 2008, et italiatreff på Spa i høst. Nok en vinkel der linjene stemmer perfekt. Utrolig ...
Bildene av den blå er tatt under Marcq Auto Prestige 2008, et slags treff for sjeldne biler i kategorien "samleobjekter". Høres egentlig ganske kjedelig ut, men det var nok en del fine fotoobjekter til stede.
Så et bilde fra Spa Italia 2008, et italiatreff på Spa i høst. Nok en vinkel der linjene stemmer perfekt. Utrolig ...
Det er godt det finnes designere som kan lage noe vakkert og ikke bare funksjonelt.
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no