Runet sin Elise S1

Her kan forumets medlemmer presentere sine biler, enten de er på prosjektstadiet eller ferdige! :-)

Moderators: inge, NoBrain

runet
Posts: 86
Joined: 07 Mar 2015 10:32

Re: Runet sin Elise S1

Post by runet »

Fikk tak i COC fra fabrikken. Kostet 108£.
Time kl 14 hos BT i dag, så vi håpe alt er på stell.
Etter at Måløy tollsted blei lagt ned i fjor, er det er Ålesund som nå er tollkontor for vårt distrikt. De må ha tilsendt papirer fra BT i original før de beregner engangsavgift og jeg kan få betalt. Det pussige er at jeg likevel må sende papirene til Oslo selv om det er Ålesund som skal ha dem... Dette i følge Ålesundkontoret. Det tar jo noen dager.
Måløy låg jo så nærme at vi bare kjørte ut dit og ordna sakene samme dag. Ikke alt som går fremover i verden..
For øvrig er fjernkontrollen til garasjeporten nå montert i Lotusen, så nå er det kjapt ut og inn mellom regnbygene :D
99 Elise S1 i farge B36 Mustard, 18 Alfa Giulia og en 2020 Volvo XC60T8
runet
Posts: 86
Joined: 07 Mar 2015 10:32

Re: Runet sin Elise S1

Post by runet »

Da er stempla og signerte papirer fra det lokale BT sendt tollvesenet for beregning av engangsavgift. Jeg håper de ikke har tatt sommerferie...
Temperaturen i instrumenpanelet viser 90 grader +- 3 uansett hva jeg bedriver av type kjøring.
Regner med det er innafor selv om jeg leser her at mange er kaldere?

Ellers må jeg nok krype til korset og kjøpe nye dekk ja. Er godt mønster på disse, men de er født i 2002 og minner mer om plastikk enn gummi...
99 Elise S1 i farge B36 Mustard, 18 Alfa Giulia og en 2020 Volvo XC60T8
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Runet sin Elise S1

Post by webmaster »

Myndighetene tar nok ikke sommerferie så lenge det er sankk om å få inn kroner...:)

90 +/- høres nokså normalt ut, men l den gjerne stå på tomgang til den bikker 102 grader og sjekk at vifta foran over radiatoren starter. Disse har en tendens til å låse seg når de blir noen år, og det vil du helst vite om. Og bytte i så fall. :)
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
runet
Posts: 86
Joined: 07 Mar 2015 10:32

Re: Runet sin Elise S1

Post by runet »

Takk Jørn :D
Har ikke sett den gå særlig høyere på tomgang enda, men så er det jo temperaturer lik en dårlig vinter her selv om det bare er 12 dager til sola snur mot neste vinter igjen...
Men får prøve igjen med mer tålmodighet.

Skulle gjerne løfta siderutene noen mm i framkant. Bak ser det bra ut, men de går ikke høyt nok framme.
Er det bare å ta av innerplata og studere litt på justering, eller er det ingen justeringsmuligheter der?
Tenkte å smøre opp samtidig. Førervinduet er litt treigt omtrent på midten...
99 Elise S1 i farge B36 Mustard, 18 Alfa Giulia og en 2020 Volvo XC60T8
runet
Posts: 86
Joined: 07 Mar 2015 10:32

Re: Runet sin Elise S1

Post by runet »

Somla for lenge med å bestille svarte eller gunmetallfelger hos eliseparts.
Nå var det utsolgt :roll:
Forventet inn om 3-4 uker..
99 Elise S1 i farge B36 Mustard, 18 Alfa Giulia og en 2020 Volvo XC60T8
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Runet sin Elise S1

Post by webmaster »

runet wrote:Skulle gjerne løfta siderutene noen mm i framkant. Bak ser det bra ut, men de går ikke høyt nok framme.
Er det bare å ta av innerplata og studere litt på justering, eller er det ingen justeringsmuligheter der?
Tenkte å smøre opp samtidig. Førervinduet er litt treigt omtrent på midten...
Lit usikker, akkurat det der har jeg ikke gjort før. Sjekket wikien på Seloc?
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
alfheim
Posts: 637
Joined: 05 Mar 2003 17:07
Location: Oslo

Re: Runet sin Elise S1

Post by alfheim »

runet wrote:
Skulle gjerne løfta siderutene noen mm i framkant. Bak ser det bra ut, men de går ikke høyt nok framme.
Er det bare å ta av innerplata og studere litt på justering, eller er det ingen justeringsmuligheter der?
Tenkte å smøre opp samtidig. Førervinduet er litt treigt omtrent på midten...
Det er justeringsmuligheter. Men generell konsensus er vel egentlig at vindusmekanismen i S1'en bare er generelt dårlig. Det er med andre ord slett ikke sikkert du får det noe esielt bedre ved å prøve å justere. Kan være lurt å få hjelp fra en "voksen" på det der. (Noen som har gjort det før)
Erling Alfheim
Lotus 340R - Upraktisk leke
Ferrari 458 2010 - Ikke så upraktisk leke
Tesla P85D - Tja, radiobil?
runet
Posts: 86
Joined: 07 Mar 2015 10:32

Re: Runet sin Elise S1

Post by runet »

Hehe... er vant til å skru på Alfa både eldre og nye, så umulig bør ikke dette være.
Mulig mekanismen med fordel kan moddes litt. Det virker nesten som at den mangler styrke (ikke umulig mtp at ideen er vekttap).
Fant en sprengskisse på eliseshop, og har verkstedhåndbok til den.
Bør vel ta en titt på Seloc og se hva som finnes der også ja..
99 Elise S1 i farge B36 Mustard, 18 Alfa Giulia og en 2020 Volvo XC60T8
runet
Posts: 86
Joined: 07 Mar 2015 10:32

Re: Runet sin Elise S1

Post by runet »

Smått irritert over Tollvesenet her. Er nå 12 dager siden jeg sendte inn skjema for avgiftsberegning (det som BT fyller ut og stempler etter at bilen er vist der). Alle dokumenter skal i original inn til Oslo til dokumentregisteret hvis ikke det finnes tollsted i nærheten. Deretter sendes det elektronisk til ditt tollsted (mitt er 3 timer unna fordi det som lå 45 minutt unna blei lagt ned).
Status i går var fremdeles at dokumentene ikke var registrert i Oslo. Forbanna fjompenisser.
Fra å ha mulighet til å få skilt på dagen, tar det nå sikkert 2 uker om man ikke spanderer på seg en fridag og kjører til nærmeste tollsted. Dette kalles visst mindre byråkrati :roll:
Ålesund tollsted var kjempegreie. De beregnet avgiften på 5 minutter fredag etter at jeg sendte dem kopier på epost, jeg betalte inn omgående, men likevel må de vente på dokumenter fra Oslo slik at innbetalingen min kan parres med oppdraget.
I dag er siste dag jeg kan kjøre på 30 dagers EU-prøveskilt. 30 dager holdt altså ikke pga ventetid på BT (enda jeg bestilte time 5 mai, altså ca 10 dager før jeg hentet bilen) og ventetid på tollvesenet.
Så i morgen kjører jeg ulovlig :P Nekter å la meg kue av statlig sommel.
99 Elise S1 i farge B36 Mustard, 18 Alfa Giulia og en 2020 Volvo XC60T8
runet
Posts: 86
Joined: 07 Mar 2015 10:32

Re: Runet sin Elise S1

Post by runet »

Lørdag etter å prøvd hverandres biler. Jeg og naboen med sin Westfield 8)
Image
Image
Image
99 Elise S1 i farge B36 Mustard, 18 Alfa Giulia og en 2020 Volvo XC60T8
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Runet sin Elise S1

Post by webmaster »

Flotte biler - noe nytt om skilt enda?
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
EBBTECH
Posts: 27
Joined: 18 Jan 2013 09:18

Re: Runet sin Elise S1

Post by EBBTECH »

Virker litt skummelt med små papirfeil og slikt ved import.
Kan noen slike små detaljer føre til at biler ikke blir registrert ?
Ser ut som om mye av byråkrat veldet er meget pirkete og fort kan bli en bremsekloss i prosessen ?
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Runet sin Elise S1

Post by webmaster »

Papirene må være i orden, og tall og bokstaver må stemme overens - ellers er du garantert problemer.
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
runet
Posts: 86
Joined: 07 Mar 2015 10:32

Re: Runet sin Elise S1

Post by runet »

Tollvesenet bekrefter nå at oppdraget er registrert. Status var at min melding/mitt oppdrag venter på å få tildelt saksbehandler.
Blir nok ikke skilt til helga, men tirsdag bør være et håp..

Jeg fikk biltilsynet i Litauen til å lage nytt vognkort (det gamle stemte ikke..) før jeg tok bilen ut av landet, så alle papirene har nå riktig nr som også stemmer med bilen.

I følge tollvesenet så hadde de undervurdert saksmengden slik at det dannet seg kø i dokumentavdelingen som lager elektroniske versjoner av alle originaler som kommer inn pr post. De godtar ikke at originaler blir scannet av for eksempel meg og sendt inn pr epost.
99 Elise S1 i farge B36 Mustard, 18 Alfa Giulia og en 2020 Volvo XC60T8
runet
Posts: 86
Joined: 07 Mar 2015 10:32

Re: Runet sin Elise S1

Post by runet »

webmaster wrote:Flotte biler - noe nytt om skilt enda?
Da er jeg omsider på norske skilt:
Image

Virker som det tar lang tid før turtallet roer seg når jeg går av gassen. Noen tips om hva som bør sjekkes?
99 Elise S1 i farge B36 Mustard, 18 Alfa Giulia og en 2020 Volvo XC60T8
Post Reply