Vårmønstringen

Her diskuteres alt som er av sportsvogner! Tidligere temaer fra den nå nedlagte delen GPP er også lagt inn her.

Moderators: inge, NoBrain

Post Reply
User avatar
Rudolf
Posts: 88
Joined: 15 Jul 2009 14:01
Location: Norge

Vårmønstringen

Post by Rudolf »

Slipper denne bilen inn?

Image

Fiat 125S Vignale Samantha 1969.
http://cuoresportivo.no/index.php?topic=40070.0

Den er produsert i ca. 100 eks.
Min er den eneste i Norge og det er to i Skandinavia.

Man tipper det finnes ca. 15 igjen i verden av denne raringen.

MEN, den har FIRE seter og er jo strengt tatt en GT-bil i Coupe-utgave.
Blir jeg henvist til "entusiast-bilene", eller får jeg stå blant de "ekte" sportsbilene?

Erik
(usikker men stolt)
MX-5 90 Rudolf
Miata 95 R-package, Beverly
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe Ghia
Vignale Samantha 1969 (Sjelden) Samantha
Lancia Montecarlo 1975 Martini
Lancia Montecarlo 1977
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget hos Jensen i England), Pelle
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Vårmønstringen

Post by webmaster »

Den som kommer på Øvrevoll får se! :)
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
Rudolf
Posts: 88
Joined: 15 Jul 2009 14:01
Location: Norge

Re: Vårmønstringen

Post by Rudolf »

Spørsmålet var seriøst ment.

Jeg har snakket med flere som er i stor tvil om bilen de har vil slippe inn som "sportsbil".
Det hadde vært greit om NSK hadde publisert en definisjon.

Det er ikke så greit å bruke mye tid på forberedelser, kanskje kjørt langt, for så å bli avvist i porten.
Ja, jeg vet om "entusiast"-varianten, men det er liksom ikke helt det samme som å stå sammen med de andre "sportsbilene".

De som er usikre, lar vær med å komme.

Erik
(fremdeles usikker og stolt)
MX-5 90 Rudolf
Miata 95 R-package, Beverly
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe Ghia
Vignale Samantha 1969 (Sjelden) Samantha
Lancia Montecarlo 1975 Martini
Lancia Montecarlo 1977
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget hos Jensen i England), Pelle
subwoofer
Posts: 107
Joined: 06 May 2010 07:01

Re: Vårmønstringen

Post by subwoofer »

Skjønner det med usikkerheten, men ingen har da noensinne nektet Jensen Interceptor innenfor portene? Tilsvarende bil på mange måter...
Joachim
Frk. Jensen 1974 Jensen Healey
User avatar
Rudolf
Posts: 88
Joined: 15 Jul 2009 14:01
Location: Norge

Post by Rudolf »

subwoofer wrote:Skjønner det med usikkerheten, men ingen har da noensinne nektet Jensen Interceptor innenfor portene? Tilsvarende bil på mange måter...
Ja dørene på Samantha er identiske med en de på en Jensen Interceptor, så jeg kan jo argumentere med det.
Men det hjelper ikke min venn med Jaguar :roll:

Siden man praktiserer avvisning i porten, bør man også kunne presentere en definisjon slik at publikum har noe å forholde seg til.
Hvis ikke blir det litt frimurersk......

Erik
MX-5 90 Rudolf
Miata 95 R-package, Beverly
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe Ghia
Vignale Samantha 1969 (Sjelden) Samantha
Lancia Montecarlo 1975 Martini
Lancia Montecarlo 1977
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget hos Jensen i England), Pelle
subwoofer
Posts: 107
Joined: 06 May 2010 07:01

Re: Vårmønstringen

Post by subwoofer »

Var ikke ment som kødd, men bakseter er jo ikke diskvalifiserende siden både 911er og Interceptorer slipper inn uten spørsmål.

Og så har den vippelykter. Må jo være sportsbil da? Allier deg med en merkeklubb slik at du kan ringe kavaleriet hvis du sliter i porten?
Joachim
Frk. Jensen 1974 Jensen Healey
User avatar
Rudolf
Posts: 88
Joined: 15 Jul 2009 14:01
Location: Norge

Post by Rudolf »

subwoofer wrote:.......
Allier deg med en merkeklubb slik at du kan ringe kavaleriet hvis du sliter i porten?
Jeg vet om merkeklubber som anbefaler medlemmer å holde seg unna.
Nettopp på grunn av usikkerhet omkring adgang.

Noen retningslinjer må jo vaktene (jeg er en av dem selv) bruke for å bestemme hvilke biler de skal slippe inn?

Erik
MX-5 90 Rudolf
Miata 95 R-package, Beverly
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe Ghia
Vignale Samantha 1969 (Sjelden) Samantha
Lancia Montecarlo 1975 Martini
Lancia Montecarlo 1977
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget hos Jensen i England), Pelle
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Vårmønstringen

Post by rayb »

Endelig...

Denne diskusjonen har vi ikek sett på et par år :)

Image
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Vårmønstringen

Post by webmaster »

Erik: Definisjon på sportsvogn er, som du vet, en mildt sagt vanskelig sak. Ikke minst emosjonelt for mange. :) Dette er publisert på Facebooksiden vår (www.facebook.com/sportsvogn.no):
Definisjon av sportsvogn
På grunn av plassbegrensninger inne på området så kan vi dessverre ikke slippe inn alt av biler denne dagen. Vi ønsker å bevare Vårmønstringen som et spesielt treff hvor man kan beskue sportsvogner som ikke er dagligdagse syn på våre veier.
Det å definere hva som er en sportsvogn eller sportsbil er svært vanskelig. NSK har valgt å ikke lage en slik klar definisjon siden det finnes utrolig mange biler som er i et grenseland (jfr. http://www.sportsvogn.no/definisjon.htm).
Vi ønsker derfor ikke å opprette en offisiell liste med spesifikke bilmodeller da det aldri vil bli 100% enighet. Vi har likevel prøvd å etablere noen generelle retningslinjer som vil være veiledende. Vår linje er at det skal være noen klare grenser for hva som slipper inn/ikke slipper inn, og at vi er liberale ved tvilstilfeller.
Sportsvogn:
• I utgangspunktet lave 2-seters biler med maks 2 dører, et chassis med fokus på sportslige kjøreegenskaper, samt et karosseri og design som gjør at den skiller seg ut fra mengden.
• I noen tilfeller 2+2 setere (dvs. 2 "reserveseter" typisk beregnet for barn), f.eks. Porsche 911.
IKKE sportsvogn:
• SUV/Offroad, Flerbruksbil, Kasse/Varebil, Pickup, Stasjonsvogn
• Sedan (4 dører)
• Kombi (3/5 dører)
• Cabriolet/Coupe (2 dører) som er basert på "søstermodell" i sedan/kombi karosseri, med visse unntak (les under)
Det er spesielt det siste punktet hvor det finnes mange biler som er i et grenseland. Vi har derfor de siste årene praktisert unntak for spesielle 2-dørs "performance" og GT-modeller, f.eks. 2-dørs BMW M3/M4 og 2-dørs BMW 6-serie, og kommer til å fortsette med å være liberale ved tvilstilfeller.
I år introduserer vi dessuten nyheten "åpen klasse" som en del av Vårmønstringen. Dette er et tilbud til alle entusiastbiler som er sportslige, men kanskje faller litt utenfor begrepet (og definisjonen av) sportsvogn. Parkering vil bli på gresset på indre bane. Se egen kunngjøring om dette
Jeg slipper deg inn i alle fall. :)
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
alfheim
Posts: 637
Joined: 05 Mar 2003 17:07
Location: Oslo

Re: Vårmønstringen

Post by alfheim »

If it looks like a duck, talks like a duck and walks like a duck wd at least hzve to consider the possibility that it might be a duck. Sitat en eller annen jeg ikke husker.

Det er svært få som i realiteten blir avvist i porten.

Du kommer inn, ferdig. (Egentlig mer bekymret over at du lurer en noe annet)
Erling Alfheim
Lotus 340R - Upraktisk leke
Ferrari 458 2010 - Ikke så upraktisk leke
Tesla P85D - Tja, radiobil?
User avatar
Rudolf
Posts: 88
Joined: 15 Jul 2009 14:01
Location: Norge

Re: Vårmønstringen

Post by Rudolf »

rayb wrote:Endelig...
Denne diskusjonen har vi ikek sett på et par år :)
Husk, nye mennesker blir født (og noen dør).
Jeg har baaare vært medlem i NSK i fem år og har derfor ikke fått med meg de diskusjonene du viser til.
webmaster wrote:Erik: Definisjon på sportsvogn er, som du vet, en mildt sagt vanskelig sak. Ikke minst emosjonelt for mange. :) Dette er publisert på Facebooksiden vår .........
Endelig!
Jeg og mange med meg har IKKE Facebook.

Siden dere fremdeles har en hjemmeside med informasjon om Vårmønstringen, så vil jeg på det sterkeste anbefale at denne (noe hemmelige) informasjonen blir gjort tilgjengelig der.
(du er jo webmaster og greier, så det fikser du sikkert)
alfheim wrote: ...........
Du kommer inn, ferdig. (Egentlig mer bekymret over at du lurer en noe annet)
Det er ikke det minste rart at jeg lurer.
MANGE lurer ......

Erik
MX-5 90 Rudolf
Miata 95 R-package, Beverly
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe Ghia
Vignale Samantha 1969 (Sjelden) Samantha
Lancia Montecarlo 1975 Martini
Lancia Montecarlo 1977
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget hos Jensen i England), Pelle
User avatar
Rudolf
Posts: 88
Joined: 15 Jul 2009 14:01
Location: Norge

Re: Vårmønstringen

Post by Rudolf »

Da kan jeg kanskje få helle litt malurt i begeret.

Veldig trist å forberede to biler til en sånn mønstring for så å bli henvist til den andre siden av banen bak en kolossal søledam.
Jeg ble spurt i ettertid om hvorfor jeg ikke stilte ut.

Image

Det var ikke mange som fikk med seg at det stod en liten rad med Alfa Romeo, Fiat og Lancia der langt borte helt for seg selv.
Alle de bilene var det kun en av. De fleste svært uvanlige og sjeldne biler.
Men 220 Porscher, det fikk folk med seg.

Er man ute etter mengde eller bredde?
Hva om det dukker opp 500 Porscher neste år?

Hvis jeg ikke får en bedre plass neste år med Lancia Montecarlo, Bertone X1/9 og/eller Vignale Samantha, så tror jeg ikke jeg tar bryderiet.
For dette var en skikkelig nedtur.

Beklager at jeg er sur. Men det var også eierne av de andre bilene der borte på den andre siden .....
Dette er et forsøk på konstruktiv kritikk.

Jeg tror at biler det er få av bør stå sentralt.
Biler det er mange av kan stå litt i periferien.
Biler det er enormt mange av, de kan stå helt ytterst.

Og et tips til.
Normalen er at det regner, ikke bli overrasket over det.
Legg regnvær og gjørme inn i planlegginga.

Erik
(ensom og stolt)
MX-5 90 Rudolf
Miata 95 R-package, Beverly
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe Ghia
Vignale Samantha 1969 (Sjelden) Samantha
Lancia Montecarlo 1975 Martini
Lancia Montecarlo 1977
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget hos Jensen i England), Pelle
klldzr
Posts: 24
Joined: 14 Sep 2011 15:41

Re: Vårmønstringen

Post by klldzr »

Jeg hadde en fin dag på vårmønstringen. Har ikke noe problem å skjønne at det ikke er så enkelt å administrere et slikt arrangement. Likevel må jeg si jeg skjønner Rudolf, se hva som sto på andre siden av søledammen.
Attachments
DSC_0669 - Kopi.JPG
DSC_0669 - Kopi.JPG (239.06 KiB) Viewed 7896 times
916 GTV
User avatar
alfheim
Posts: 637
Joined: 05 Mar 2003 17:07
Location: Oslo

Re: Vårmønstringen

Post by alfheim »

Bli gjerne med på planleggingen neste år.

Forslaget om mange vs. få er ikke så dumt.
Vi gjør noen justeringer hvert år, men det er ikke så lett å på forhånd vite hva det blir mange og hva det blir få av.
I år var det "plutselig" veldig mye amerikansk. Det har vi ikke hatt så mye av tidligere.

Det jeg synes er fint med vårmøsnstringen er både bredden og dybden. Du kan plutselig se 3 like biler av et merke du aldri har hørt om. Det er også ganske morro å se 50 forskjellige varianter av 911 på en eller annen måte.

Porsche legger mer jobb i dette en noen annen klubb, og er en viktig årsak til at vårmønstringen er blitt det den er blitt. Synes derfor det er naturlig at de også får være med på diskusjonen om plasering, og ikke henvises til en et område langt unna "fordi de er blitt så mange".

Det med regn er relevant, synnes vi det er bedre med en vårmønstring under tak, for eksempel på Sandvika storsenter, Ikea eller et annet parkeringshus gitt at det kan hende det regner?
Erling Alfheim
Lotus 340R - Upraktisk leke
Ferrari 458 2010 - Ikke så upraktisk leke
Tesla P85D - Tja, radiobil?
TorAtle
Posts: 469
Joined: 05 Mar 2003 15:26
Location: Oslo

Re: Vårmønstringen

Post by TorAtle »

Synes linken som ble postet på FB-siden til NSK viser godt hva som er selve vårmønstringen: http://hooniverse.com/2015/05/10/weeken ... ogn-klubb/. Resten av bilene er i utkanten og har rett og slett ikke samme fokus. Jeg stemmer for å finne et mer egnet sted der alle merker har mulighet til samme profilering.
2015 Porsche Cayman GTS, 2014 BMW i3
Post Reply