Olje type/anbefaling
Olje type/anbefaling
Hvilken type olje anbefales til Exige s, og hvor mye går det på et skift, inkl filter?
Bilen blir brukt til banekjøring, og litt inspirert kjøring på landeveien, og brukes ikke om vinteren.
Bilen blir brukt til banekjøring, og litt inspirert kjøring på landeveien, og brukes ikke om vinteren.
Tommy
'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport
'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport
Re: Olje type/anbefaling
Rådene varierer fra 10w40 til 10w60 på seloc, men siden det er en Toyotamotor er det sikkert ikke så kritisk.
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Re: Olje type/anbefaling
Så tjukk? Skulle tro den var konstruert for xW-30-olje, om ikke tynnere.
Joachim
Frk. Jensen 1974 Jensen Healey
Frk. Jensen 1974 Jensen Healey
Re: Olje type/anbefaling
Står visstnok 10w40 i boka.
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Re: Olje type/anbefaling
Ok, å er det noen merker som er å anbefale ovenfor andre? På min BMW M3, som ble anbefalt castrol 10-60, så fikk jeg meget høy oljetemp, ved banekjøring (140gr) å byttet til mobil1, og hadde sjelden oljetemp høyerer en 100gr.
Tommy
'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport
'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport
Re: Olje type/anbefaling
I "owner's manual" for Elise 111R og Exige med Toyota-motor er det anbefalt 5W-40 olje, jfr. side 2 i filen http://www.beddysblog.com/lotusmanuals/ ... cation.pdf. Mener også å huske at rayb bekreftet at det stod 5W-40 i hans Exige S240 "owners manual" (i en eller annen tråd her på forumet). 5W-40 er for øvrig også anbefalt oljeviskositet på min 1.6 Toyota-motor.
Leste meg opp på oljeanbefalinger på SELOC og andre steder for en tid tilbake og konkluderte med at esterbaserte oljer som f.eks. Motul 300V og Fuchs Titan Race Pro S (tidligere Silkolene) var anbefalt for de som kjørte mye på bane. En 5W-40 var anbefalt for kombinert gate/trackday, mens en høyere viskositet som 10W-50 var anbefalt for rene trackday-biler. Selv bruker jeg Fuchs Titan Race Pro S på mine biler, hhv. http://www.opieoils.co.uk/p-68897-fuchs ... e-oil.aspx og http://www.opieoils.co.uk/p-68898-fuchs ... e-oil.aspx.
Leste meg opp på oljeanbefalinger på SELOC og andre steder for en tid tilbake og konkluderte med at esterbaserte oljer som f.eks. Motul 300V og Fuchs Titan Race Pro S (tidligere Silkolene) var anbefalt for de som kjørte mye på bane. En 5W-40 var anbefalt for kombinert gate/trackday, mens en høyere viskositet som 10W-50 var anbefalt for rene trackday-biler. Selv bruker jeg Fuchs Titan Race Pro S på mine biler, hhv. http://www.opieoils.co.uk/p-68897-fuchs ... e-oil.aspx og http://www.opieoils.co.uk/p-68898-fuchs ... e-oil.aspx.
Medlem av banekomiteen i NSK, samt moderator på forumet.
2014 BMW 116i M Sport (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)
2014 BMW 116i M Sport (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)
Re: Olje type/anbefaling
Så lenge oljetemperaturen holder seg på fornuftig nivå (under 120 grader), ville jeg brukt olje med normal viskositet 5W40 eller 10W40. Selv bruker jeg nå 5W30 i Elise med K-motor.
Min erfaring er også at høyere viskositet resulterer i høyere oljetemperatur. Verste motoroljen jeg har kjørt med noensinne var Valvoline VR1 10W60, da gikk Impreza'n straks fra 120 til 140 grader oljetemperatur. Teorien er vel at olje med høyere viskositet er tyngre å pumpe.
Min erfaring er også at høyere viskositet resulterer i høyere oljetemperatur. Verste motoroljen jeg har kjørt med noensinne var Valvoline VR1 10W60, da gikk Impreza'n straks fra 120 til 140 grader oljetemperatur. Teorien er vel at olje med høyere viskositet er tyngre å pumpe.
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Re: Olje type/anbefaling
Oljetrykk skal man ha nok av, ikke mest mulig. For tjukk olje gjør at du mister hk fordi mottrykket blir større, mister hk fordi motstanden i lagrene blir større, smøreevnen blir dårligere fordi olja ligger lengre på plass og på toppen av det hele blir kjølinga av stempler og andre viktige deler dårligere fordi brorparten av olja går i trykkavlastinga heller enn inn dit den gjør nytte.
Joachim
Frk. Jensen 1974 Jensen Healey
Frk. Jensen 1974 Jensen Healey
Re: Olje type/anbefaling
Se også tråden phpbb3/viewtopic.php?f=32&t=3935 for mer informasjon om temaet
Medlem av banekomiteen i NSK, samt moderator på forumet.
2014 BMW 116i M Sport (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)
2014 BMW 116i M Sport (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)
Re: Olje type/anbefaling
Erfarer også at oljetemperen stiger med tws 10-60 sammenliknet med andre oljer jeg har prøvd, og årsaken er nok som nevnt tidligere her mer friksjon pga høyere viskositet: mer motstand og høyere trykk. Til eldre motorer er høyere viskositet som regel bra, og særlig når de brukes endel på bane.
Ser at feks BMW brukte 15-50 olje i motoren som står i banedyret, dette var i dtm ca 1990(good old days) og rundt 300 hk fra 2,3 liter. Sikkert høye oljetemperaturer, og hyppige bytter!
Det er noe helt annet med nyere motorer, de trives godt med oljeviskositeter som til banetreffbruk dreper en gammel motor.
Ser at feks BMW brukte 15-50 olje i motoren som står i banedyret, dette var i dtm ca 1990(good old days) og rundt 300 hk fra 2,3 liter. Sikkert høye oljetemperaturer, og hyppige bytter!
Det er noe helt annet med nyere motorer, de trives godt med oljeviskositeter som til banetreffbruk dreper en gammel motor.
Ariel Atom, BMW E30 318is og E30 330i
Re: Olje type/anbefaling
Min MR2 fra 1987 har gått på Castrol 10w60 den største delen av sin levetid, de siste årene har jeg brukt 5w50 fra Mobil. Og den har også gått noen runder på bane, ikke lenge før den bikker 200000 km. Ikke noe problem.
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Re: Olje type/anbefaling
Tar opp denne litt igjen jeg, skal ha oljebytte før vinteren (slik at bilen ikke blir ståendes med gammel olje over lenger tid) Leser på div plasser at det anbefales Mobil 1 0-40 olje på exige S. Hva er fordeler ulemper her (instruksjonsboka sier 5-40)
Tommy
'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport
'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport
Re: Olje type/anbefaling
Siden jeg har lest meg opp endel på dette temaet. Gitt at viskositetsgraden på en olje er XXw-YY.
Generelt, jo større sprang i viskositetsgraden, dvs. differansen mellom XX og YY, dess mer tilsetningsstoffer er det i motoroljen. Disse tilsetningsstoffene brytes ned (når oljen blir veldig varm) og gjør at oljen mister sin viskositetsgrad, f.eks. en 5w-50 olje brytes "fort ned" (såkalt "shearing") til en 10W-40 eller 5W-40. Se https://www.opieoils.co.uk/pdfs/Shearin ... rovers.pdf for en mer detaljert beskrivelse.
Kaldstartegenskapene velger man ut ifra vinterbehovet. Med dette som bakgrunn vil jeg alltid velge en 5w-40 framfor en 0w-40 på en Elise/Exige som ikke kjøres vintertid
- Det første tallet XX sier noe om kaldstartegenskaper (w for "winter") - lavere tall indikerer bedre kaldstartegenskaper.
- Det andre tallet YY sier noe om viskositeten ved driftstemperatur 100°C - høyere tall indikerer høyere viskositet målt i centistokes (cSt).
Generelt, jo større sprang i viskositetsgraden, dvs. differansen mellom XX og YY, dess mer tilsetningsstoffer er det i motoroljen. Disse tilsetningsstoffene brytes ned (når oljen blir veldig varm) og gjør at oljen mister sin viskositetsgrad, f.eks. en 5w-50 olje brytes "fort ned" (såkalt "shearing") til en 10W-40 eller 5W-40. Se https://www.opieoils.co.uk/pdfs/Shearin ... rovers.pdf for en mer detaljert beskrivelse.
Kaldstartegenskapene velger man ut ifra vinterbehovet. Med dette som bakgrunn vil jeg alltid velge en 5w-40 framfor en 0w-40 på en Elise/Exige som ikke kjøres vintertid
Medlem av banekomiteen i NSK, samt moderator på forumet.
2014 BMW 116i M Sport (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)
2014 BMW 116i M Sport (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)
Re: Olje type/anbefaling
Ser den, men argumentet fra flere andre som jeg har lest, er at en 0-40 kommer raskere opp i driftstemp (kommer fortere frem i alle kriker og kroker i motoren) en 5-40 å var derfor å anbefale. Sjekket Mobil1 sine sider, å der kom også bilen opp med 0-40 i tabellen deres. Ser noen anbefaler 5-40 Mobil1, men da den utgaven for turbodiesel motorer. I "Owners maual" så står det 5-40, men denne er fra midten på 2000 tallet, å det skjer jo utvikling på oljefronten.
Tommy
'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport
'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport
Re: Olje type/anbefaling
Stemmer det. En 0w-40 olje er mer tyntflytende enn en 5w-40 olje ved kaldstart og er derfor lettere for motoren å dra rundt/starte og burde derfor også komme opp i driftstemperatur raskere. Valget er ditt. Ønsker du å prioritere kaldstart eller en olje som holder viskositetsgraden lenger? Bytter du olje ofte nok spiller det kanskje ingen rolle hvilken du velger.
Enig i at det skjer utvikling på oljefronten. Derfor er det ofte viktigere å se på andre egenskaper ved oljen enn kun å stirre seg blind på viskositetsgraden. De aller beste moderne oljer er esterbaserte som tåler høyere temperaturer over tid uten å brytes ned sammenliknet med andre oljer. Dette grunnet at esterbaserte oljer har behov for mindre tilsetningsstoffer, såkalte "VI improvers", jfr. https://www.opieoils.co.uk/pdfs/Shearin ... rovers.pdf. En moderne esterbasert olje påstås også å feste seg bedre ("cling") til metallkomponentene som trenger smøring i motoren.
Til opplysning bruker jeg Fuchs Titan Race Pro S 5w-40 som er en esterbasert olje på min Elise. Se også tråden phpbb3/viewtopic.php?f=32&t=3935 hvor jeg viser til Millers CFS 5w40 NT Nanodrive som er et av de siste tilskuddene på oljefronten.
Ikke lett å velge i jungelen av motorolje. Ei heller like lett å skille fakta fra markedsføring Folk har dessuten ofte sterke personlige meninger når det kommer til motorolje
Enig i at det skjer utvikling på oljefronten. Derfor er det ofte viktigere å se på andre egenskaper ved oljen enn kun å stirre seg blind på viskositetsgraden. De aller beste moderne oljer er esterbaserte som tåler høyere temperaturer over tid uten å brytes ned sammenliknet med andre oljer. Dette grunnet at esterbaserte oljer har behov for mindre tilsetningsstoffer, såkalte "VI improvers", jfr. https://www.opieoils.co.uk/pdfs/Shearin ... rovers.pdf. En moderne esterbasert olje påstås også å feste seg bedre ("cling") til metallkomponentene som trenger smøring i motoren.
Til opplysning bruker jeg Fuchs Titan Race Pro S 5w-40 som er en esterbasert olje på min Elise. Se også tråden phpbb3/viewtopic.php?f=32&t=3935 hvor jeg viser til Millers CFS 5w40 NT Nanodrive som er et av de siste tilskuddene på oljefronten.
Ikke lett å velge i jungelen av motorolje. Ei heller like lett å skille fakta fra markedsføring Folk har dessuten ofte sterke personlige meninger når det kommer til motorolje
Medlem av banekomiteen i NSK, samt moderator på forumet.
2014 BMW 116i M Sport (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)
2014 BMW 116i M Sport (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)