Ny baby (navnet ble Elise) ankommet!

Her kan forumets medlemmer presentere sine biler, enten de er på prosjektstadiet eller ferdige! :-)

Moderators: inge, NoBrain

User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Post by webmaster »

Motor fra Norge eller UK?
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
lee
Posts: 278
Joined: 27 Mar 2006 18:56
Location: Kristiansand

Post by lee »

Vel, det vet jeg ikke i skrivende stund, men skal sjekke imorgen!
Shadow_iX
Posts: 1005
Joined: 27 Mar 2003 18:19

Post by Shadow_iX »

Jeg har en motor som såvidt har rundt 20k km (min gamle orginalmotor) om det skulle være av intrese. :) (stått lagret på pall siden 2005, nesten komplett, mangler bare ecu, ellers skal det meste være med, jeg må sjekke hva som er på den før jeg sier noe mer, men jeg vet starter og dynamoer er ting jeg har på hylla enda.. :) )
Helt vanlig NSK medlem.
Kenneth(tm) #2845 / MSN: nad_freak@hotmail.com / '02 Ellise
NSK Terminliste her!
T.Lund
Posts: 540
Joined: 26 Apr 2009 21:43
Location: Jæren
Contact:

Post by T.Lund »

Shadow_iX wrote:Jeg har en motor som såvidt har rundt 20k km (min gamle orginalmotor) om det skulle være av intrese. :) (stått lagret på pall siden 2005, nesten komplett, mangler bare ecu, ellers skal det meste være med, jeg må sjekke hva som er på den før jeg sier noe mer, men jeg vet starter og dynamoer er ting jeg har på hylla enda.. :) )
Har du fått gravd den ut av lageret nå :lol:
Tommy

'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport
Shadow_iX
Posts: 1005
Joined: 27 Mar 2003 18:19

Post by Shadow_iX »

Nei, har ikke rukket det, da det ikke har hastet no med det.. :)
Helt vanlig NSK medlem.
Kenneth(tm) #2845 / MSN: nad_freak@hotmail.com / '02 Ellise
NSK Terminliste her!
User avatar
lee
Posts: 278
Joined: 27 Mar 2006 18:56
Location: Kristiansand

Post by lee »

Det har ikke lykkedes mig at faa fremfundet motorens speciification og opprindelsesland. Det skyldes mest paa grund av festivitaes i den sørlandske skjærgaard, men paa mandag skal jeg klare at frembringe dem hos min Rover forhandler. Det som vites - dog - er at den er fabrikkoverhalt og leveres complæt! Deri ligger det óg en smuk guarantie, baade paa arbeid óg paa technologi.
skhaheim
Posts: 145
Joined: 15 Dec 2005 16:58

Post by skhaheim »

slik kan en også montere remote thermostat kittet.

2 stk 90 grd slanger og ett 45 grd.
røret ned måtte kuttes litt.

http://rides.webshots.com/photo/2172068 ... 8036jnpgjk
97`Lotus Elise
User avatar
lee
Posts: 278
Joined: 27 Mar 2006 18:56
Location: Kristiansand

Post by lee »

Ja, jeg så senere at det hadde vært mulig å bruke det gamle røret, men jeg har ikke flenseverktøy (det er viktig at endene er flenset, for å sikre god tetning).

Uansett: når er motoren installert, og jeg kjørte bilen hjem uten rear clam (jeg har kommentaren klar dersom UP skulle stoppe meg: "Å fanken, har det blåst av IGJEN??"). Motoren er engelsk (firmanavnet kommer senere), og min lokale Rover forhandler (forøvrig "Oddermarka Service"), har gjort en fortreffelig jobb. Clam'et er på plass igjen - mor hjalp - og så er det bare å connecte opp diverse ledninger og skyve innerskjermer på plass. Så skal jeg kjøre Lindesnes - Nordkapp et par ganger innen de neste 12 månedene!! Nå satser vi på at den globale oppvarmingen fortsetter, slik at vi kan få bruke bilene våre langt frem til jul! Motoren ble testet på tomgang - termostat - vifter - oljetrykk ser bra ut. På vei hjem lå kjøletemperaturen på konstant 80 grader (har installert ny temperature sender). Det er mulig jeg splasher ut med oljetrykk-/oljetemperaturmåler i løpet av høsten (Elisepart har et greit kit). Hendelsen er feiret med 2 halvliterere på terassen!
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

Gratulerer med cool motor, men basert på andre Elise-eieres nokså lange rekke med modifikasjoner er jeg redd du kommer til å bli alkoholiker før du er ferdig :lol:
PeR4
Posts: 431
Joined: 11 Jun 2010 12:49
Location: Oslo

Post by PeR4 »

Luigi wrote:Gratulerer med cool motor, men basert på andre Elise-eieres nokså lange rekke med modifikasjoner er jeg redd du kommer til å bli alkoholiker før du er ferdig :lol:
Slogan: -Kjøp Elise, det medfører herlige timer med svingkjøring :D , flere timer med modifisering :) (ofte på vinteren :D , men ikke alltid :( ), og helt passe/ubetydelig grad av alkoholisme 8) . -
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Post by hmhaga »

Luigi wrote:Gratulerer med cool motor, men basert på andre Elise-eieres nokså lange rekke med modifikasjoner er jeg redd du kommer til å bli alkoholiker før du er ferdig :lol:
Hmm, hva er det egentlig å modifisere på en Elise? Den fungerer jo veldig bra som den er? Samme opplevelse som å kjøre Porsche på bane - det bare fungerer.
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
User avatar
lee
Posts: 278
Joined: 27 Mar 2006 18:56
Location: Kristiansand

Post by lee »

Da ble første offisielle prøvetur gjort på torsdag forrige uke, og den fungerte 100% - motoren sang som en korgutt om våren, og jeg nøt hver sving og hver akselerasjon bort fra nysgjerrige biler bak (Drømmen er jo å stå i "pole position" i et lyskryss, og dra fra de andre sinkene når det blir grønt). Jeg brukte litt mer tid på å montere clam'et denne gangen, og gamle skranglelyder er historie, slik at bilen virker tett og godt sammenskrudd.

Den eneste modifikasjonen jeg har gjort på den er som sagt å bytte/flytte termostaten til en mer logisk lokasjon - ellers er jeg enig i at en umodifisert Elise holder lenge nok for meg. Nå har jeg 12 måneders garanti på motoren, ubegrenset kilometer og garanti på verkstedarbeidet som ble utført eksemplarisk. Jiiihaaa!
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

Grattis med komplett og kjørbar bil! Nå trenger det bare å slutte å regne :)
hmhaga wrote:Hmm, hva er det egentlig å modifisere på en Elise? Den fungerer jo veldig bra som den er?
Den fungerer sikkert bra nok som den kom fra fabrikken, men det er jo alltid noe småtjafs man kan forandre på. Jeg skrev forrige innlegg med et aldri så lite glimt i øyet siden Elise på den ene siden blir hyllet som en fantastisk kjørebil, mens det på den andre siden kan se ut som det knapt fins en umodifisert Elise i Norge.

Mulig det ikke stemmer, men jeg forbeholder meg retten til å være forutinntatt. Jeg er da ikke forsker heller ;)

Apropos modifikasjoner, så ble dette sagt på et eller annet utenlandsk forum da det ble diskutert slike propeller man kunne sette i innsuget for å (etter sigende) få mere swirl: "The only performance improvement here is making your wallet lighter." :P
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Post by webmaster »

Gratulerer med fremdrift (bokstavelig talt) på bilen! ;-)
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
lee
Posts: 278
Joined: 27 Mar 2006 18:56
Location: Kristiansand

Post by lee »

Da er 2011's siste tur historie. Kjørte småveier i Høvåg, men havnet til slutt på E18 - hvor motoren daua!!! Fikk startet den, og kjørte +300 meter, og så daua den igjen!! Satt og nøt fuglesang og høsten som faller på, og startet den når (motor)temperaturen hadde falt til +74 grader. Jeg kjørte hjem som en greve til garasjen via petrolstasjonen hvor jeg fylte tanken full + en flaske kondensfjerner. Så STOPPET den igjen (inne i garasjen)!! Det kan ved første øyekast ligne på at problemet er fuel/temperatur. Jeg skal ta det opp med Rover verkstedet, men det er kanskje noen der ute i cyberspace som har idéer? Det positive er jo nå at da har jeg noe å jobbe med utover høsten/vinteren.

Imorgen går bilen opp på bukk, og jeg vil demontere innerskjermer og gjøre understell/oppheng rent for vinteren. Det aner meg at det finnes noe smuss som må fjernes.
Post Reply