OLJE K-Serie VVC

Tekniske spørsmål og diskusjoner

Moderators: inge, NoBrain

Post Reply
FredrikS
Posts: 10
Joined: 26 Mar 2009 07:41

OLJE K-Serie VVC

Post by FredrikS »

Kjører en 2002 Lotus Elise 111S VVC. Jeg lurer på om det er noen som kan gi meg svar på hvilken olje som anbefales til denne motoren? Jeg bruker ikke bilen på bane. Den kjøres en god del småturer, samt en del lengre cruiseturer, og noen med inspirert kjøring. Olje skiftes hver vår, og jeg pleier å ta en motorrens annenhvert oljeskift. På slutten av sesongen pleier løfterne å lage ganske mye bråk før oljen er varm. Jeg ønsker å finne en olje som motvirker dette, og tar mest mulig vare på motoren.

Jeg har lest meg gul og blå på anbefalt olje til VVC-motoren, og finner svært ulike svar. Slik det ser ut nu er det delsyntetisk 10/40 jeg heller mot. Andre anbefalinger er delsyntetisk 5/40, helsyntetisk 5/40, helsyntetisk 10/40, helsyntetisk 15/50. Jeg kjøper alltid kvalitetsolje. Noen med erfaring og tips?

Fredrik
User avatar
Lotus Type-72
Posts: 205
Joined: 03 Mar 2003 14:46
Location: Follo

Re: OLJE K-Serie VVC

Post by Lotus Type-72 »

Hei
Jeg kostet på meg en dyr olje for noen år tilbake; fullsyntetisk W0-60. Da fikk jeg ventiltikking på varm motor ( og bane ). Jeg ringte en K-serie ekspert i England, og fikk beskjed om å holde meg unna oljer med stort sprang i viskositeten; type W0-60 , og heller bruke W10-40 eller W15-40. Etter det har problemet vært helt borte :D . Valget mellom hel- eller delsyntetisk er vel mer avhengig av hyppigheten på oljeskiftet.

Du skriver motorrens etter annethvert skift :roll: , kanskje det er unødig bruk av "lurium på boks" som bidrar til ventiltikking ?
Espen Alm
-97 F-355 Berlinetta, -03 Lotus Elise S2 type-72
-68 BMW 1600 Cabriolet, -75 BMW 2002 turbo, -08 BMW 120d Coupe
-62 Norton Dominator, -94 Ducati 750SS
User avatar
Rune R.
Posts: 430
Joined: 05 Mar 2003 11:42

Re: OLJE K-Serie VVC

Post by Rune R. »

K serie er en meget moderne motor, med fine tolleranser, tykke oljer (50 og 60) har ingenting på en slik motor å gjøre!

Regner med du har begrenset med kaldstart også (det er vel ikke ofte den startes når det er 0 grader eller mindre :o) så unødvendig med 0 eller 5 olje, selv om det egentlig ikke skader noe annet en lommeboken :)

Drit i invendig motorvask greier, moderne syntetiske oljer inneholder alle de vaskemidler du trenger!

Bruk en syntetisk olje, den har bedre smøreegenskaper en delsyntetisk og tåler mere juling.

MAO bruk en syntetisk olje fre din favorittleverandør, med de tykkelser som Lotus annbefaler (sier de 10/30 så bruk det, sier de 10/40 så bruk det)
Leie ut en C7? Så gal har man vært
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Re: OLJE K-Serie VVC

Post by hmhaga »

Det står vel i manualen til bilen hva Lotus anbefaler, men helt standard 10W40 fungerer nok fint. Selv brukte jeg 5W30 i min 2001 Elise S2 (også på bane), da en slik konebilmotor har lavt effektuttak og lav oljetemperatur. Mener faktisk jeg kunne kjenne forskjell i "villigheten" i motoren kontra høyere viskositet. Lotus fikk sannsynligvis noen kroner for å plassere et klistremerke med "Lotus recommends Castrol Edge 10W60" under motorlokket :lol:
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Post Reply