Levetid servipumpe?

Tekniske spørsmål og diskusjoner

Moderators: inge, NoBrain

Post Reply
b-havers
Posts: 1229
Joined: 31 Oct 2003 16:56
Location: Hjertet av Follo

Levetid servipumpe?

Post by b-havers »

Dette er ikke relatert til sportsvogn, men kjedelig vognabil...

Hva er normal levetid på en servopumpe i en dieselbil?
Vi hadde for noen år siden en Mondeo, hvor servopumpen tok kvelden etter ca 4 år/60.000 km.
Nå har det samme skjedd på familiens 2009 BMW 520d, ca 90.000+ km.

Jeg har aldri opplevd dette på bensinbiler; er det høyere 'forbruk' på servopumpe på dieselmotorer?
/bjørn-anders

"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Levetid servipumpe?

Post by webmaster »

Kan da ikke være noe forskjell på det vel?
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Re: Levetid servipumpe?

Post by hmhaga »

En dieselmotor har en "hardere" gange enn en bensinmotor (pga høyere sylindertrykk og lengre slaglengde), muligens der forklaringen ligger.
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
b-havers
Posts: 1229
Joined: 31 Oct 2003 16:56
Location: Hjertet av Follo

Re: Levetid servipumpe?

Post by b-havers »

Det var heldigvis ikke servopumpen, men en så flau feil at jeg ikke kan dele den... Graver meg ned i skam.... Trøsten får være at jeg ikke skrur bil om vinteren....
/bjørn-anders

"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Levetid servipumpe?

Post by webmaster »

Kom igjen, få høre! :)
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
PeR4
Posts: 431
Joined: 11 Jun 2010 12:49
Location: Oslo

Re: Levetid servipumpe?

Post by PeR4 »

Har du sagt A så er det ingen vei tilbake.. :mrgreen:

Kanskje er dette starten på en rekke "flaueste jeg har skrudd/gjort" historier fra medlemmer som skrur litt..?
Ariel Atom, BMW E30 318is og E30 330i
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Levetid servipumpe?

Post by webmaster »

Er redd jeg kan bidra litt der... :roll:
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
PeR4
Posts: 431
Joined: 11 Jun 2010 12:49
Location: Oslo

Re: Levetid servipumpe?

Post by PeR4 »

Hvem kan ikke det :-)
Ariel Atom, BMW E30 318is og E30 330i
User avatar
alfheim
Posts: 637
Joined: 05 Mar 2003 17:07
Location: Oslo

Re: Levetid servipumpe?

Post by alfheim »

Har desverre ikke så mye å bidra med. Har nemlig lovet meg selv å slutte med å skru på ting jeg ikke kan noeomfor mange år siden. Det kan ha skyldtes en eller annen klønete feil. Det kanogså være derfor jeg har en bil jeg hverken får fra hverandre eller sammen igjen stående i garasjen.
Erling Alfheim
Lotus 340R - Upraktisk leke
Ferrari 458 2010 - Ikke så upraktisk leke
Tesla P85D - Tja, radiobil?
User avatar
Lotus Type-72
Posts: 205
Joined: 03 Mar 2003 14:46
Location: Follo

Re: Levetid servipumpe?

Post by Lotus Type-72 »

Jeg starter med fjorårets tabbe :

Skiftet olje, og tappet samtidig oljekjøleren for å gjøre det ekstra grundig.
På en varm sommerdag et halvt år senere begynner oljelampen og lyse, og det hadde blitt borte over en liter olje på få mil !
Full kriseberedskap :shock: og tauing til et verksted i nærheten.
Etterfylte olje og målte trykket som var helt ok. Etter dette ble bilen stående i flere uker. Turte ikke å bruke den.
. . . . inntil jeg kom på at det selvsagt bare var oljekjøleren som hadde fylt seg opp igjen :oops:

Tabbe, med happy ending.
Espen Alm
-97 F-355 Berlinetta, -03 Lotus Elise S2 type-72
-68 BMW 1600 Cabriolet, -75 BMW 2002 turbo, -08 BMW 120d Coupe
-62 Norton Dominator, -94 Ducati 750SS
PeR4
Posts: 431
Joined: 11 Jun 2010 12:49
Location: Oslo

Re: Levetid servipumpe?

Post by PeR4 »

Har sikkert mange flaue som er fortrengt, en relativt nylig:

Byttet plugger på en eldre firer med 16 ventiler, alt gikk greit til de nye pluggene skulle i. Under tildraging av den første pluggen ble det først litt tungt å dra, og så lettere og lettere. Merkelig, prøvde å skru den ut men det gikk ikke, pluggen bare gikk rundt med ca samme motstand uten å ville ut. Undring og angst..

Etter endel tankevirksomhet(!) kom jeg til at noe måtte ha skjedd med gjengene på pluggen eller i toppen.., at de kunne være rensket pga for hard tildraging. Skjønte ikke at dette kunne ha skjedd men men. Med en lang og rett nebbtang fikk jeg tak i øvre delen av pluggen og prøvde å skru den utover samtidig som jeg dro, og der sto jeg brått med mesteparten av pluggen ute. Eneste som manglet var gjengepartiet.. Kikket oppi plugghullet og jo, gjengepartiet sto igjen i gjengene og noe spon lå på midten av stemplet.

Jeg hadde dratt pluggen for hardt og delt den i to. Sjekket momentnøkkelen hva jeg hadde dratt med og jo, ca dobbelte av det anbefalte. :roll:

Mestringsfølelsen var totalt fraværende, måtte toppen av?
Ariel Atom, BMW E30 318is og E30 330i
b-havers
Posts: 1229
Joined: 31 Oct 2003 16:56
Location: Hjertet av Follo

Re: Levetid servipumpe?

Post by b-havers »

Men ingen har hatt en liten stein kilt fast ved bremseskjoldet.....? :oops:
/bjørn-anders

"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Levetid servipumpe?

Post by webmaster »

PeR4 wrote:Har sikkert mange flaue som er fortrengt, en relativt nylig:

Byttet plugger på en eldre firer med 16 ventiler, alt gikk greit til de nye pluggene skulle i. Under tildraging av den første pluggen ble det først litt tungt å dra, og så lettere og lettere. Merkelig, prøvde å skru den ut men det gikk ikke, pluggen bare gikk rundt med ca samme motstand uten å ville ut. Undring og angst..

Etter endel tankevirksomhet(!) kom jeg til at noe måtte ha skjedd med gjengene på pluggen eller i toppen.., at de kunne være rensket pga for hard tildraging. Skjønte ikke at dette kunne ha skjedd men men. Med en lang og rett nebbtang fikk jeg tak i øvre delen av pluggen og prøvde å skru den utover samtidig som jeg dro, og der sto jeg brått med mesteparten av pluggen ute. Eneste som manglet var gjengepartiet.. Kikket oppi plugghullet og jo, gjengepartiet sto igjen i gjengene og noe spon lå på midten av stemplet.

Jeg hadde dratt pluggen for hardt og delt den i to. Sjekket momentnøkkelen hva jeg hadde dratt med og jo, ca dobbelte av det anbefalte. :roll:

Mestringsfølelsen var totalt fraværende, måtte toppen av?
Er dette en føljetong, hva skjedde? :)
b-havers wrote:Men ingen har hatt en liten stein kilt fast ved bremseskjoldet.....? :oops:
Ouch! :)

Jeg får bidra med en historie fra en i familien som skulle bruke en momentnøkkel jeg har. Han skjønte ikke hvorfor han 2 ganger klarte å dra av bolter når han hadde stilit inn momentet riktig - helt til vi fant ut at den delen du fester koppen på kunne dyttes gjennom til motsatt side, og at momentnøkkelene da ble til en diger latmanssarm...
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
PeR4
Posts: 431
Joined: 11 Jun 2010 12:49
Location: Oslo

Re: Levetid servipumpe?

Post by PeR4 »

Det forsvant ja, ok.

Kikket først nedi hullet med et kikkeinstrument med lommelykt på tuppen, de lysegrå sponene lå midt på nokså sotete stempel. Greit å kunne konstatere. :o

Brukte en konisk skruutdrager innsatt med grease, heldigvis løsnet gjengepartiet lett. (Grease reduserte muligheten for mere søl ned på stemplet.)

Så gled en tynn plastslange ned i plugghullet, den var tapet på støvsugerslangen. Full guffe på støvsugeren og sponene ble sugd ut. Sjekket m kikkeinstrumentet, ikke noe synlig spon lengre.

Er jeg uheldig så er det litt spon igjen mellom stemplet og sylinderveggen.. Men sannsynligheten for akkurat det er liten :roll: Og gjengepartiet i toppen var uskadd, ny plugg gled rett ned :wink:

Flaks!
Ariel Atom, BMW E30 318is og E30 330i
Post Reply