'Shave steering arms'

Tekniske spørsmål og diskusjoner

Moderators: NoBrain, inge

Post Reply
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5681
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

'Shave steering arms'

Post by webmaster » 11 Oct 2014 12:50

Driver og tenker litt på vinterens arbeidsoppgaver med Exige'n. En ting jeg må få sett på er å bli kvitt understyringen. Jeg har foreløpig ikke hatt hjulstillingskontroll på den, og jeg antar at gamle dekk også har en del å si. Men: Det er originalt fra Lotus ikke spesielt mye å justere på mht negativ camber foran på disse. Så da er det et par valg man har, enten å kjøpe slike, eller å justere de originale styrearmene. Det er da begrepet 'Shave steering arms' kommer inn - hva er det som barberes vekk, eller hvor på styrearmene? Og er det 'bare' å be et maskinverksted å gjøre dette?
Jørn G. Innset, styremedlem NSK, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no

User avatar
rayb
Posts: 938
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: 'Shave steering arms'

Post by rayb » 11 Oct 2014 15:24

Man barberer utsiden av armen mot navet.
Antar at det skulle være grei skuring å be om, men jeg er fortsatt mer fan av å kjøpe noe ferdig laget for formålet.

Billigere og ferdig barbert: http://www.sector111.com/parts/performa ... 2arms2.cfm

Image
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/RaymondBaastad ... hotography

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....

User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5681
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: 'Shave steering arms'

Post by webmaster » 11 Oct 2014 19:29

OK, for å få armen nærmere navet altså?

Ellers blir vel armene fra Sector enda dyrere (inkl frakt) enn de fra EP?
Jørn G. Innset, styremedlem NSK, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no

User avatar
rayb
Posts: 938
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: 'Shave steering arms'

Post by rayb » 11 Oct 2014 19:39

webmaster wrote:OK, for å få armen nærmere navet altså?

Ellers blir vel armene fra Sector enda dyrere (inkl frakt) enn de fra EP?
Ja, smalere styrearm gir mer camber siden navet kan helle mer.
Og ja, de blir sikkert billigere fra EP. Jeg leste bare ikke posten din nøye nok før jeg svarte og linket således bare de jeg har selv ;)
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/RaymondBaastad ... hotography

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....

User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5681
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: 'Shave steering arms'

Post by webmaster » 12 Oct 2014 10:57

Akkurat. :) Funket det hos deg, fikk du så mye som opptil -2 grader?
Jørn G. Innset, styremedlem NSK, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no

User avatar
rayb
Posts: 938
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: 'Shave steering arms'

Post by rayb » 12 Oct 2014 11:13

Jepp, ganske nøyaktig 2. Shimset som holder ABS-sensoren satt fortsatt igjen. Ville vel fått kanskje 2.25 eller deromkring uten dette.

Og det hjalp en god del på understyringen. Etter at jeg gjorde dette fikk jeg en bil som i det minste sa fra før den snudde rompa til.

Men det som hjalp mest var ZZRene jeg satte på, altså en enkle saken å sette mykere dekk foran enn bak. Da jeg satte på dem fikk jeg den bilen jeg trodde jeg kjøpte i utgangspunktet.

Du må gjerne prøve min bil en gang for å sammenligne.
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/RaymondBaastad ... hotography

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....

User avatar
hmhaga
Posts: 881
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hønefoss/Haugsbygd

Re: 'Shave steering arms'

Post by hmhaga » 13 Oct 2014 21:35

Det er jo ikke nødvendig å kjøpe nye deler. Et mekanisk verksted freser ned flatene på styrearmene for for noen hundrelapper.
Seven Racing #26 - '15 Outback 2.5 - '08 BMW 120i - '92 Bandit 400
x '01 Elise S2 '98 Boxster 2.5 '98 Subaru 2.0 GT '98 Saxo VTS '91 MR2 '89 Civic '84 Prelude

User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5681
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: 'Shave steering arms'

Post by webmaster » 13 Oct 2014 22:07

...eller hvis man er så heldig å ha et verksted tilgjengelig på jobb...:)
Jørn G. Innset, styremedlem NSK, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no

User avatar
alfheim
Posts: 592
Joined: 05 Mar 2003 17:07
Location: Oslo

Re: 'Shave steering arms'

Post by alfheim » 14 Oct 2014 08:47

rayb wrote: Og det hjalp en god del på understyringen. Etter at jeg gjorde dette fikk jeg en bil som i det minste sa fra før den snudde rompa til.
En av oss har missforstått hva understyring er
Erling Alfheim
Lotus 340R - Upraktisk leke
Ferrari 458 2010 - Ikke så upraktisk leke
Tesla P85D - Tja, radiobil?

User avatar
rayb
Posts: 938
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: 'Shave steering arms'

Post by rayb » 14 Oct 2014 10:21

Bilen min understyrte voldsomt. Helt til den ikke gjorde det lenger eller jeg ble litt for modig.

Da snudde den baklysene feil vei og stoppet forhåpentligvis før den traff noe hardt. Det burde ikke være noe ukjent fenomen?


Sent from my iPhone using Tapatalk
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/RaymondBaastad ... hotography

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest