Elise S1 Tannstag

Tekniske spørsmål og diskusjoner

Moderators: inge, NoBrain

Post Reply
tjelland
Posts: 89
Joined: 11 Oct 2004 13:44
Location: Moss

Elise S1 Tannstag

Post by tjelland »

Hei alle sammen.

Har hatt Elisen på EU-Kontroll i dag og fikk karakter 2 på slakk i tannstag. Fikk beskjed om at de ikke kunne skaffe dette. Så spørsmålet fra meg blir i såfall. Er det nødvendig å bytte staget da, eller er det mulig å stramme det? Jeg har vært på Eliseparts.com å sett etter nytt. Men er usikker på hva jeg egentlig må kjøpe i såfall. Kunne noen være behjelpelig med å finne riktig del?

Setter stoooor pris på om noen kan hjelpe.
Thomas Den Mektige
Lotus Elise, S1 1999
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Elise S1 Tannstag

Post by rayb »

Heter ikke det "steering rack" da? Fås i ulike varianter hos de fleste ettermarkedsleverandører.

Standard utveksling
Høyere utveksling
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
mowal
Posts: 97
Joined: 15 Feb 2009 11:46
Location: Arendal

Re: Elise S1 Tannstag

Post by mowal »

Hei

En av de første tingene jeg byttet på min Elise var tannstanga, da styringa hadde litt slark. Jeg byttet endeleddene og erstattet tannstanga med en Quick stering rack fra EP, men oppdaget at alt var som før. Feilen viste seg å være i ett av leddene mellom rattet og tannstanga (hold på tappen som går inn i torpedoveggen og drei på rattet, dersom de ikke følger hverandre så ligger slarken her).

Så jeg har derfor en tannstang du kan få billig dersom du er interessert. Når det er sagt så er dette en jobb du ikke vil gjøre to ganger. Du bør være to personer og du må innta den klaustrofobiske "Lotus stillingen" (på ryggen under dashbordet og med føttene på nakkestøttene), der du egentlig bare klarer å bruke en hånd på en jobb som krever to hender(bolt og mutter med 8 mm hode).

Lykke til
tjelland
Posts: 89
Joined: 11 Oct 2004 13:44
Location: Moss

Re: Elise S1 Tannstag

Post by tjelland »

Takk for flotte tilbakemeldinger.. Da var det i allefall riktig vare jeg så på mowal ;-)

Rayb.. Da skal jeg forsøke å sjekke det endeleddet :-) Men hva skal du ha for tannstaget da? er det da EP staget eller det gamle originale staget du tok ut, du selger? Hvor lang tid tror du du brukte på å bytte det?
Thomas Den Mektige
Lotus Elise, S1 1999
Post Reply