Elise S2 - Understyring UT av svingene

Tekniske spørsmål og diskusjoner

Moderators: NoBrain, inge

User avatar
BAre Racing
Posts: 79
Joined: 15 Sep 2011 14:49
Location: Bergen

Re: Elise S2 - Understyring UT av svingene

Post by BAre Racing » 12 Nov 2013 10:57

hmhaga wrote:
hagenisse wrote:Sikkert tidligere Audi-sjåfører med stort savn. :twisted: :twisted:
Hehe. Muligens fungerer det med stivere krengningsstag foran fordi det gir bedre forstillingsgeometri (=bedre grep) når bilen krenger mindre i svingene?
Jeg har uansett ingen planer om å "kuke til" oppsettet til Lotus, som jeg tror det ligger litt mer tanke bak enn hjulopphenget på Impreza (som trives best i et gjørmehull) :mrgreen:

Monterer du stivere fremre stabstag får du mindre roll og ikke så lett overstyring. Du får derrimot enda mer understyring.
Nürburgring 8.36
Rudskogen 1.40.0
Vålerbanen 1.07.8
Frøya 1.03.9
Lånkebanen 00.58.10
Gotland Ring 1.37.7

User avatar
BAre Racing
Posts: 79
Joined: 15 Sep 2011 14:49
Location: Bergen

Re: Elise S2 - Understyring UT av svingene

Post by BAre Racing » 12 Nov 2013 11:11

atledreier wrote:Nå har jeg ikke tatt vare på linkene, men det virker som om understyringen kommer av at man slipper opp for grep framme, rett og slett. Ergo, man kjører for fort eller har feil linje. Vil anta en kombinasjon av begge. Elise er en typisk slow in fast out-bil, ergo kjører man en så rett linje UT av svingen som mulig. Høres ut som det kan være problemet her, at man kjører bilen som om man har nok power til å kjøre rundt understyringen. Brøv å kjør litt "dypere" linjer, altså dypere inn i svingen og rett ut utgangen. Da vil du kunne gå hardere og tidligere på gassen, så selv om apex-hastigheten går ned vil rundetidene bli raskere.
Steg 2 når man mestrer teknikken over (som er veldig bra beskrevet) er å beholde inngangshastigheten høy, slippe gassen så mye at hekken kommer lett ut og gi gass når snuta på bilen peker i riktig retning.

På Rudskogen er det to tre svinger som egner seg meget bra til dette. Det finnes også tre svinger som ikke kan gjøres slik i ett steg, men der ett videre spor i første delen av svingen gir deg høyere kurvehastighet, og så kan man bruke hekkstyringsteknikken på slutten av kurven.

Teknikken krever litt trening og de første gangene så går man på gassen litt tidlig, eller får seg en snurr, så tren gjerne når biler rundt deg er på god avstand :wink:
Nürburgring 8.36
Rudskogen 1.40.0
Vålerbanen 1.07.8
Frøya 1.03.9
Lånkebanen 00.58.10
Gotland Ring 1.37.7

User avatar
hmhaga
Posts: 881
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hønefoss/Haugsbygd

Re: Elise S2 - Understyring UT av svingene

Post by hmhaga » 12 Nov 2013 21:02

Trail braking (eller å slippe opp gassen) fungerer i kortere svinger, men i de evig lange svingene på Rudskogen går en standard Elise "tom for motor" før man får hentet ut noen gevinst av dette.
Jeg synes det bør være unødvendig å endre kjøreteknikk for å komme seg rundt svinger med en Elise - syntax error. Som jeg har nevnt tidligere, så hjalp det veldig å justere mer camber foran. Å slippe opp gassen er alltid et dårlig alternativ :mrgreen:
Seven Racing #26 - '15 Outback 2.5 - '08 BMW 120i - '92 Bandit 400
x '01 Elise S2 '98 Boxster 2.5 '98 Subaru 2.0 GT '98 Saxo VTS '91 MR2 '89 Civic '84 Prelude

atledreier
Posts: 231
Joined: 03 Feb 2011 09:00
Location: Sandnes

Re: Elise S2 - Understyring UT av svingene

Post by atledreier » 12 Nov 2013 21:34

Øv deg litt med Elisen i Assetto Corsa! Den oppfører seg akkurat slik du beskriver, men om du er tøff nok så styrer den som bare det! :D
2013 Toyota GT86 6MT
2011 VW Touran Highline 2.0DSG
2007 VW Golf TDi DSG Sportline

User avatar
BAre Racing
Posts: 79
Joined: 15 Sep 2011 14:49
Location: Bergen

Re: Elise S2 - Understyring UT av svingene

Post by BAre Racing » 15 Nov 2013 13:18

hmhaga wrote:Trail braking (eller å slippe opp gassen) fungerer i kortere svinger, men i de evig lange svingene på Rudskogen går en standard Elise "tom for motor" før man får hentet ut noen gevinst av dette.
Jeg synes det bør være unødvendig å endre kjøreteknikk for å komme seg rundt svinger med en Elise - syntax error. Som jeg har nevnt tidligere, så hjalp det veldig å justere mer camber foran. Å slippe opp gassen er alltid et dårlig alternativ :mrgreen:

Ja om du ikke vil endre kjøreteknikk ut fra bil, bane (inkludert de ulike svingene), egne ferdigheter og føre..... så passer vell både bil og fører best i høyrefeltet på motorveieen 10 km/t under lovlig hastighet. :lol:
Nürburgring 8.36
Rudskogen 1.40.0
Vålerbanen 1.07.8
Frøya 1.03.9
Lånkebanen 00.58.10
Gotland Ring 1.37.7

User avatar
hmhaga
Posts: 881
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hønefoss/Haugsbygd

Re: Elise S2 - Understyring UT av svingene

Post by hmhaga » 15 Nov 2013 22:11

BAre Racing wrote:Ja om du ikke vil endre kjøreteknikk ut fra bil, bane (inkludert de ulike svingene), egne ferdigheter og føre..... så passer vell både bil og fører best i høyrefeltet på motorveieen 10 km/t under lovlig hastighet. :lol:
Som tidligere nevnt, så kan jeg kjøre de samme svingene UTEN understyring med Impreza. Jeg synes ikke en Elise skal understyre ut av sving, så jeg er mest fornøyd med løsningen jeg fant på problemet: Å endre på bilen, ikke kjøreteknikken.
Seven Racing #26 - '15 Outback 2.5 - '08 BMW 120i - '92 Bandit 400
x '01 Elise S2 '98 Boxster 2.5 '98 Subaru 2.0 GT '98 Saxo VTS '91 MR2 '89 Civic '84 Prelude

User avatar
BAre Racing
Posts: 79
Joined: 15 Sep 2011 14:49
Location: Bergen

Re: Elise S2 - Understyring UT av svingene

Post by BAre Racing » 18 Nov 2013 09:29

Du kan ikke mene seriøst det du skriver nå? Det er relativt ulik karakteristikk på en Skuba og Elise, så å "nekte" å legge om kjørestilen virker litt barnslig :wink:

Du snakker litt mot deg selv da du i ditt andre innlegg i tråden skriver: "Hvis jeg bremser litt dypt inn i svingene er den ganske gøy å kjøre og slipper (bak) på et vis som jeg klarer å kontrollere, så jeg vil ikke ødelegge denne fine balansen heller."

Du har alså testet den kjøreteknikken med tailbrake og sier at du ønsker å ha den selv med mer nøytral bil.....

Jeg tror du kan få mye av det du ønsker i mekanisk karakteristikk på Elisen, men Elisen vil i noen svinger fungere bra og andre ikke. Noen baner bedre og andre baner ikke så bra.

Det finnes en Quickfix liste på over og understyring på Rejsa.nu men fant ikke den akkurat nå da sidene er endret.
Uansett vil ikke den hjelpe for alle svingene. For nøytral Elise på RS uten vinge, er overstyring under innbremsing en utfordring. Ligger vell minst en film av dette på Youtube der en Elise snurrer etter enden av langsletta på innbremsing i slak oppoverbakke.


Selv har jeg en kjørebok der jeg noterer demperjustering, rollstag justering og dekktrykk for de ulike banene. Slik er det enkelt å finne "rett" oppsett eller i allefall ett godt utgangspunkt for den aktuelle banen og det værguden har å tilby:wink:
Nürburgring 8.36
Rudskogen 1.40.0
Vålerbanen 1.07.8
Frøya 1.03.9
Lånkebanen 00.58.10
Gotland Ring 1.37.7

User avatar
BAre Racing
Posts: 79
Joined: 15 Sep 2011 14:49
Location: Bergen

Re: Elise S2 - Understyring UT av svingene

Post by BAre Racing » 18 Nov 2013 09:56

Jeg er ikke så stødig på riktig ord, men tailbrake står omtalt som å bremse helt inn til Apex for å holde høyt trykk på framhjulene som da styrer bedre.

Det jeg praktiserer og prøvde å gjengi for kjøreteknikk i langsvingen og svingen etter langstrekka, var å slippe gassen etter apex for å treffe neste apex (i langsvingen er det vell to) eller riktig linje ut for motorsvake biler som ikke kan kjøre rundt understyringen. Det er snakk om to-tre tideler bare for å få ut hekken, og gir du litt ekstra gass først for å provosere frem mer ubalanse (understyring), så kommer hekken som regel greit og uten noe tap at tid.

Nå er du sikkert ikke like optatt av rundetid som meg, men hva kjører du med Elisen?

EDIT: Fant tabellen
http://rejsa.nu/artiklar/setuptabell.asp
Nürburgring 8.36
Rudskogen 1.40.0
Vålerbanen 1.07.8
Frøya 1.03.9
Lånkebanen 00.58.10
Gotland Ring 1.37.7

User avatar
hagenisse
Posts: 1006
Joined: 04 May 2008 20:44
Location: HEIA DRAMMEN!
Contact:

Re: Elise S2 - Understyring UT av svingene

Post by hagenisse » 18 Nov 2013 17:23

Jeg er ganske opptatt av rundetider, men jeg skjønte ingenting av kjøreteknikken din. :lol: Du bremser før svingen, så gir du gass igjen, for å så slippe gassen for å få bilen til å rotere?

Mer camber foran er jo et "must" på nesten alt av gatebiler som skal brukes på bane - tydeligvis også Elise. Både rejsa-tabellen og hmhaga er enige.

User avatar
BAre Racing
Posts: 79
Joined: 15 Sep 2011 14:49
Location: Bergen

Re: Elise S2 - Understyring UT av svingene

Post by BAre Racing » 19 Nov 2013 09:05

He he. 8.45 ut i filmen på forrige side så slipper jeg gassen en tanke for å få ut hekken nok til at jeg tangerer Apex.

For den svingen jeg prøvde å forklare så bremser jeg tradisjonelt før første Apex (til venstre etter langsletta), så gasser jeg det jeg klarer til fronten slipper og slipper gassen en tanke for å få ut hekken for å få rett linje ut mot nye langslettas venstre side. På filmen bruker jeg ikke den teknikken for har der fått justert opp stabstag bak som eliminerer understyring helt.

De fleste av oss klarer ikke å fylle en "full sirkel" i ett GG diagram som registrerer G kreftene. Den tradisjonelle slow inn fast out gjør at alle har masse sidegrep til overs i turn-inn.

Hagas slipp på fronten ut av svingen går som alle sier mest på hjulinstilling, men det er mulig å endre litt på kjøreteknikken når du går tom for justeringsmuligheter og fremdeles har understyring. Min Speedster har ikke mye understyring igjen så kan kjøre rimelig tradisjonelt å kjøre rundt understyringen. Derav rimelig bra kurvehastigheter.
Nürburgring 8.36
Rudskogen 1.40.0
Vålerbanen 1.07.8
Frøya 1.03.9
Lånkebanen 00.58.10
Gotland Ring 1.37.7

Frank H Herfjord
Posts: 116
Joined: 25 May 2012 13:16

Re: Elise S2 - Understyring UT av svingene

Post by Frank H Herfjord » 19 Nov 2013 09:57

Man må i alle fall være forsiktig med hvor mye man slipper gassen når man kjenner det begynner å understyre i en lotus :wink:
http://www.youtube.com/watch?v=YgXieZTHqq8
2012 Nissan Leaf.
x: 2005 Smart Roadster Brabus Xclusive Coupe, 2010 Lotus Evora

atledreier
Posts: 231
Joined: 03 Feb 2011 09:00
Location: Sandnes

Re: Elise S2 - Understyring UT av svingene

Post by atledreier » 19 Nov 2013 12:37

Tror mange biler hadde fått lift off oversteer i akkurat den situasjonen. Turn-in, så kommer bakketoppen og løft på gassen. oppskrift på snurring det. Forskjellen er vel at det hadde vært lettere å redde inn igjen i en annen bil....
2013 Toyota GT86 6MT
2011 VW Touran Highline 2.0DSG
2007 VW Golf TDi DSG Sportline

User avatar
BAre Racing
Posts: 79
Joined: 15 Sep 2011 14:49
Location: Bergen

Re: Elise S2 - Understyring UT av svingene

Post by BAre Racing » 21 Nov 2013 23:06

Mer negativ camber med fresing av armer, spindler og bærekule blokk. Da forsvinner all understyring.

Blir -2,5 framme og -3,5 bak.

http://i1203.photobucket.com/albums/bb3 ... rekule.jpg

http://i1203.photobucket.com/albums/bb3 ... earmer.jpg
Nürburgring 8.36
Rudskogen 1.40.0
Vålerbanen 1.07.8
Frøya 1.03.9
Lånkebanen 00.58.10
Gotland Ring 1.37.7

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest