Elise S2 - Understyring UT av svingene

Tekniske spørsmål og diskusjoner

Moderators: NoBrain, inge

User avatar
hmhaga
Posts: 881
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hønefoss/Haugsbygd

Elise S2 - Understyring UT av svingene

Post by hmhaga » 09 Aug 2012 11:42

Sliter litt med understyring ut av svingene på nye Rudskogen, spesielt etter sjikanen ved/start må og oppover bakken. Inn i svinger og gjennom svingene sitter den som en klegg, men med full gass ut av svingene så understyrer den jo som om den skulle hatt AWD :mrgreen:

Noen som har erfaring med justering av hjulvinkler på Elise?

Hvis jeg bremser litt dypt inn i svingene er den ganske gøy å kjøre og slipper (bak) på et vis som jeg klarer å kontrollere, så jeg vil ikke ødelegge denne fine balansen heller.
Kjører forresten med vanlige gatedekk (nye Bridgestone RE050).
Seven Racing #26 - '15 Outback 2.5 - '08 BMW 120i - '92 Bandit 400
x '01 Elise S2 '98 Boxster 2.5 '98 Subaru 2.0 GT '98 Saxo VTS '91 MR2 '89 Civic '84 Prelude

User avatar
rayb
Posts: 938
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Elise S2 - Understyring UT av svingene

Post by rayb » 09 Aug 2012 12:23

Veldig raskt (pr. Tapatalk) vil jeg råde deg til å rykke alle camber shims. Det er det billigste og, for meg, mest effektive tiltaket mot understyring så langt.

Kan hoste opp vinklene på Exigen så fort jeg kommer hjem fra ferie. (i morgen en gang)
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/RaymondBaastad ... hotography

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....

User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5681
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Elise S2 - Understyring UT av svingene

Post by webmaster » 10 Aug 2012 09:18

hmhaga wrote:Sliter litt med understyring ut av svingene på nye Rudskogen, spesielt etter sjikanen ved/start må og oppover bakken. Inn i svinger og gjennom svingene sitter den som en klegg, men med full gass ut av svingene så understyrer den jo som om den skulle hatt AWD :mrgreen:

Noen som har erfaring med justering av hjulvinkler på Elise?

Hvis jeg bremser litt dypt inn i svingene er den ganske gøy å kjøre og slipper (bak) på et vis som jeg klarer å kontrollere, så jeg vil ikke ødelegge denne fine balansen heller.
Kjører forresten med vanlige gatedekk (nye Bridgestone RE050).
175-dekk foran? Gå opp til 185? Justere dekktrykk foran/bak.
Jørn G. Innset, styremedlem NSK, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no

User avatar
Bård
Posts: 20
Joined: 22 Jul 2010 22:57
Location: Tr.Heim

Re: Elise S2 - Understyring UT av svingene

Post by Bård » 11 Aug 2012 21:13

jeg har 195/50r16 dunolp sport 01 på gatehjulene,(desverre vanskelig å finne mer sportslige dekk i riktig dimensjon men funker greit) og 195/50r16 advan a048 på bane-hjulene og bilen oppfører seg veldig nøytralt. 175/55r16 dekkene kastet jeg med en gang jeg kjøpte bilen. Ubrukelige med min kjørestil.
Bård Weiseth

Mine biler:
-Porsche 928 S
-Lotus Elise S2
-BMW 523i E39

User avatar
T.Lund
Posts: 533
Joined: 26 Apr 2009 21:43
Location: Jæren

Re: Elise S2 - Understyring UT av svingene

Post by T.Lund » 12 Aug 2012 16:16

Som sagt over, ta bort shimsene på camber, så får du 0,5 mindre camber, og få på 195 dekk (blir ikke noe merkbart tyngre på rattet med dette), så blir det en helt annen bil å kjøre.
Tommy

'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport

User avatar
Lotus Type-72
Posts: 203
Joined: 03 Mar 2003 14:46
Location: Follo

Re: Elise S2 - Understyring UT av svingene

Post by Lotus Type-72 » 13 Aug 2012 00:20

Jeg ville ikke rørt forstillingen. Det er vel trolig noe å hente for ren banekjøring, men dette igjen på bekostning av kjørefølelsen på landeveien.
Bilen endrer seg nok med valg av dekk. Originale 175/16 er suverent på landeveien, men med 195/16 blir det mer banebil.
To sett med dekk og felger er min enkle anbefaling :wink:
Espen Alm
-97 F-355 Berlinetta, -03 Lotus Elise S2 type-72
-68 BMW 1600 Cabriolet, -75 BMW 2002 turbo, -08 BMW 120d Coupe
-62 Norton Dominator, -94 Ducati 750SS

User avatar
hmhaga
Posts: 881
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hønefoss/Haugsbygd

Re: Elise S2 - Understyring UT av svingene

Post by hmhaga » 14 Aug 2012 23:28

Takk for tips. Da prøver jeg i første omgang å fjerne cambershims, og ser hvordan det blir.
Det er en grunn til at jeg har valgt å fortsette med 175-bredde foran, og det er nettopp den magiske styrefølelsen.

RE050 er nok ikke de mest egnede dekkene for banekjøring, men det gikk maaaange runder før de gikk varme - og da var det bare å kjøre 1 stk avkjølingsrunde så var de klare for mer action igjen.

Egentlig første gang jeg har kjørt Elise "inspirert" på bane, og jeg koste meg glugg i hjel bak rattet. Smilte fra øre til øre da jeg kjente hvordan den sugde seg fast til underlaget og hvordan den bet tilbake når jeg kjørte som en kløne :mrgreen:

Er det garantert at "toe link" bak svikter om man monterer R-dekk? Eller er det bare enda en forum/internett-myte?
Seven Racing #26 - '15 Outback 2.5 - '08 BMW 120i - '92 Bandit 400
x '01 Elise S2 '98 Boxster 2.5 '98 Subaru 2.0 GT '98 Saxo VTS '91 MR2 '89 Civic '84 Prelude

User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5681
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Elise S2 - Understyring UT av svingene

Post by webmaster » 15 Aug 2012 07:43

hmhaga wrote:Er det garantert at "toe link" bak svikter om man monterer R-dekk? Eller er det bare enda en forum/internett-myte?
Det er mange eksempler på at det ikke er en myte, så jeg ville ikke risikert noe på akkurat det punktet. Men noen garanti for at de originale svikter tror jeg ikke noen vil gi. :)
Jørn G. Innset, styremedlem NSK, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no

User avatar
NoBrain
Posts: 688
Joined: 18 Sep 2003 14:43
Location: Oslo

Re: Elise S2 - Understyring UT av svingene

Post by NoBrain » 15 Aug 2012 09:24


Medlem av banekomiteen og valgkomiteen i NSK, samt moderator på forumet og Facebook-siden til NSK.
2002 Subaru Impreza WRX STI (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)

User avatar
hmhaga
Posts: 881
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hønefoss/Haugsbygd

Re: Elise S2 - Understyring UT av svingene

Post by hmhaga » 15 Aug 2012 09:31

webmaster wrote:
hmhaga wrote:Det er mange eksempler på at det ikke er en myte, så jeg ville ikke risikert noe på akkurat det punktet.
Etter å ha sett bilder av understellet på diverse Elise på SELOC, så er kanskje årsaken til at de knekker rust/korrosjon? Mye godt rustet hjuloppheng å se, sikkert fordi mange kjører rundt med dem i saltlaken om vinteren.
Seven Racing #26 - '15 Outback 2.5 - '08 BMW 120i - '92 Bandit 400
x '01 Elise S2 '98 Boxster 2.5 '98 Subaru 2.0 GT '98 Saxo VTS '91 MR2 '89 Civic '84 Prelude

User avatar
Bård
Posts: 20
Joined: 22 Jul 2010 22:57
Location: Tr.Heim

Re: Elise S2 - Understyring UT av svingene

Post by Bård » 15 Aug 2012 17:23

Jeg hadde faktisk aldri tenkt noe over dette problemet tidligere, men etter å ha sett videoene så blir det nok så jeg bestiller nye nå. Billig forsikring det:)
Bård Weiseth

Mine biler:
-Porsche 928 S
-Lotus Elise S2
-BMW 523i E39

User avatar
mowal
Posts: 97
Joined: 15 Feb 2009 11:46
Location: Arendal

Re: Elise S2 - Understyring UT av svingene

Post by mowal » 18 Aug 2012 09:51

En fellesnevner som jeg har sett på de fleste "toe-link" havariene er at man bruker mye kurbs ved kjøring på bane. Personlig unngår jeg kurbs'a blant annet av den grunn ( den andre grunnen er at det bråker noe innmari).

Så lenge Lotus anbefaler å gjøre dette, så tenkte jeg at det er "bedre å være føre var, enn etter snar". Men folk har ironisk nok oppkevd at det oppgraderte settet også har havarert - man må sjekke leddene regelmessig. Jeg har byttet et ledd allerede, da det gav ett par millimeter slark. Årsaken til at jeg fikk slark var trolig at jeg hadde montert det litt feil ( hadde på en skive der det ikke skulle være en skive).

User avatar
Lotus Type-72
Posts: 203
Joined: 03 Mar 2003 14:46
Location: Follo

Re: Elise S2 - Understyring UT av svingene

Post by Lotus Type-72 » 18 Aug 2012 10:29

Jeg har heller ikke hørt om dette.
Hvilket ledd er det snakk om ?
Espen Alm
-97 F-355 Berlinetta, -03 Lotus Elise S2 type-72
-68 BMW 1600 Cabriolet, -75 BMW 2002 turbo, -08 BMW 120d Coupe
-62 Norton Dominator, -94 Ducati 750SS

User avatar
Speedster
Posts: 109
Joined: 14 Aug 2006 13:02
Location: Sørlandet

Re: Elise S2 - Understyring UT av svingene

Post by Speedster » 18 Aug 2012 12:09

Regner med det er dette paralellstaget det prates om?
Dette er forøvrig et "oppdatert et fra Elise Shop".

Image

Image

User avatar
hmhaga
Posts: 881
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hønefoss/Haugsbygd

Re: Elise S2 - Understyring UT av svingene

Post by hmhaga » 20 Aug 2012 17:13

Ser forresten at en del monterer stivere krengningsstag foran på Elise, men det må da bare virke mot sin hensikt?
Det er jo ikke noe krengningsstag BAK på bilene...
Seven Racing #26 - '15 Outback 2.5 - '08 BMW 120i - '92 Bandit 400
x '01 Elise S2 '98 Boxster 2.5 '98 Subaru 2.0 GT '98 Saxo VTS '91 MR2 '89 Civic '84 Prelude

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest