Engine breathing system for X-Flow

Tekniske spørsmål og diskusjoner

Moderators: inge, NoBrain

Post Reply
User avatar
L-763
Posts: 60
Joined: 01 Mar 2007 19:49
Location: Oslo

Engine breathing system for X-Flow

Post by L-763 »

Hei,

Leter etter kjennskap til det gode, gamle pustesystemet med Catch-tank og uten PVC-ventil?

Neste prosjekt er nemlig å gjøre dette så "tett" som mulig. I dag har jeg bare en slange fra veivhusventilasjonshuset og opp i ei vanlig 0,5l colaflaske. Så for noen år siden på løsningen i daværende eier Samsmarks Seven. På Burton (http://www.burtonpower.com/technical_1/ ... ystem.aspx) leser jeg at Catch-tankens topp ikke skal være lavere enn toppdekselet på motoren. Videre viser Burton noen figurer hvor jeg ser 3 koblinger: én til toppdekselet/oljepåfyllingen, én fra veivhusventilasjonen, og én til bunnpannen.

Noen av dere som har erfaringer og tips utenom det som står hos Burton?

Greit å kjøpe f.eks. 2-liters catch-tanken de har der (delenr. DSE012)?

Eller er det mulig å få tak i en gammel 1-liters/2-liters Castrolkanne noe sted? Dette måtte ville jo klart ha vært det tøffeste! :lol:
R.Ølstad
'63 Super Seven
'86 Prelude 1.8EX
'04 LandCruiser 120 VX
ex '00 Celica T23
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

Om du først skal ha catch-tank istedetfor å rute gassene fra veivhuset tilbake i motoren (eller ut i tomme lufta), så bør den være litt større enn en halvlitersflaske ;) Poenget med catchtank er jo ikke bare å samle opp guffa fra veivhuset, men også være en sikkerhet mot oljesøl hvis du blåser en stempelring eller to (eller tre eller fire). Det tar ikke mange taktene før stemplene har pumpet sumpen tørr i så tilfelle, og med vanlig ventilasjon (med PCV-ventil) kommer hele sulamitten tilbake i luftfilteret (les: kjøpe en kartong forgasserrens) eller ut på bakken (les: oljesøl).

High Performance-opplegget på Burton-sidene ser greit ut for meg, sånn rent teoretisk sett.
User avatar
vids
Posts: 553
Joined: 16 May 2006 11:47
Location: Oslo

Post by vids »

Pass på at tanken har et luftehull som er minst like stort som hullene til veivhuset og toppdekslene. Ellers går motoren tungt.

Slange ned til bunnpanna trenger du ikke. Det er bare for å resirkulere den oljen som har blitt pustet ut. Når motoren puster så forsvinner det litt oljedamp sammen med luften. Denne er det som skal fanges i catch-tanken, og eventuelt resirkuleres tilbake i motoren.

Når jeg kikker i catch-tanken så ser jeg masse guff som jeg ikke vil ha tilbake i motoren. Så jeg tar heller å fyller på litt ekstra olje nå og da, spesielt ved banekjøring.

Biltema har veldig billig og blank fin catch-tank, angrer på at jeg ikke kjøpte den i stedet for den dyre greddy-tanken. Eller lag av en hvilken som helst metallboks, gjerne castrolkanne :)

Fyll gjerne tanken med stålull, det filtrerer lufta og sørger samtidig for at oljen ikke skvulper ut av tanken i svingene. Mange har på oljepustefilter, det har jeg aldri skjønt poenget med? Hadde det en stund, men det tettet seg og skapte bare problemer. Stålull For The Win!
2001 Impreza "pure racing edition" (racingbilen)
2012 Bmw 330xD m-sport

x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
Post Reply