Hastighetssensor på drivhjul eller ei?

Tekniske spørsmål og diskusjoner

Moderators: inge, NoBrain

Post Reply
TorAtle
Posts: 469
Joined: 05 Mar 2003 15:26
Location: Oslo

Hastighetssensor på drivhjul eller ei?

Post by TorAtle »

Hva sier loven om dette, er det valgfritt?
2015 Porsche Cayman GTS, 2014 BMW i3
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Post by webmaster »

Hva mener du, om sensoren kan plasseres annerledes?
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
TorAtle
Posts: 469
Joined: 05 Mar 2003 15:26
Location: Oslo

Post by TorAtle »

Dersom man velger å montere en hastighetssensor på et av hjulene (kan også monteres på girkasse og mellomaksel feks), må dette gjøres på et av hjulene som driver? I mitt tilfelle er det mest praktisk å montere på høyre forhjul, men man må jo føye seg etter loven :D
2015 Porsche Cayman GTS, 2014 BMW i3
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Post by webmaster »

Må jo være riktigere å montere på et av hjulene som ikke driver? Men jeg vet dessverre ikke. :-)
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
eirikoo
Posts: 90
Joined: 27 Mar 2003 12:11
Location: Oslo

Post by eirikoo »

Jeg har hatt biler med begge deler, både hastighet på drivende hjul, og på rullende hjul. (oppdager gjerne slike ting om vinteren. hehe)
På min nåværende bil har jeg jo ingen hjul som ikke driver da. :wink:

Så jeg tror ikke det kan være noe regel på det.
-MY11 Volvo XC60 D5 AWD
-0,5 MY98 ITR Racing/Rally


X-MY97STi, X-03S2K, X-E39M5, X-88UrQ, X-MY02Sti, X-MY11 Impreza Diesel.
Og mye annet snask..
User avatar
Rune R.
Posts: 430
Joined: 05 Mar 2003 11:42

Post by Rune R. »

eirikoo wrote:Jeg har hatt biler med begge deler, både hastighet på drivende hjul, og på rullende hjul. (oppdager gjerne slike ting om vinteren. hehe)
På min nåværende bil har jeg jo ingen hjul som ikke driver da. :wink:

Så jeg tror ikke det kan være noe regel på det.
Sånn derre gameldagse folkebokser (VW boble og transporter) med hekk motor hadde i allefal spedometer koblet til forhjulet, så en eventuel slik regel må være nyere en 1990 8)

Kan ikke se for meg noen grun til at de skulle ha en slik regel, men det betyr jo ikke noe egentlig :oops:
Leie ut en C7? Så gal har man vært
TorAtle
Posts: 469
Joined: 05 Mar 2003 15:26
Location: Oslo

Post by TorAtle »

Rune R. wrote:
eirikoo wrote:Kan ikke se for meg noen grun til at de skulle ha en slik regel, men det betyr jo ikke noe egentlig :oops:
Nei, en må bare passe litt på summen av alle ting de kan finne på å murre over.

Monterte på høyre forhjul, fungerte fint.
2015 Porsche Cayman GTS, 2014 BMW i3
Alf Torp
Posts: 188
Joined: 30 Jun 2008 11:19
Location: Skaun, Sør-Trøndelag

Post by Alf Torp »

Rune R. wrote:
eirikoo wrote:Jeg har hatt biler med begge deler, både hastighet på drivende hjul, og på rullende hjul. (oppdager gjerne slike ting om vinteren. hehe)
På min nåværende bil har jeg jo ingen hjul som ikke driver da. :wink:

Så jeg tror ikke det kan være noe regel på det.
Sånn derre gameldagse folkebokser (VW boble og transporter) med hekk motor hadde i allefal spedometer koblet til forhjulet, så en eventuel slik regel må være nyere en 1990 8)

Kan ikke se for meg noen grun til at de skulle ha en slik regel, men det betyr jo ikke noe egentlig :oops:
Satt på i folkevogn sørover ut av Trondheim en gang. Denne var noe trimmet (ca 260hk) og det hadde regnet en del så det var litt vann i sporene. Vi hadde god fart og plutselig sier sjåføren "Du, se her da" og pekte på speedometeret. Nåla datt til null og spratt opp til vår hastighet med ca. et sekunds mellomrom. Vannplaning på framhjulet som drev speedometeret. Interessant, og sier jo litt om framakseltrykket på disse bilene... :)

Det finnes forøvrig ingen regel om hvor og hvordan speedometeret skal måle hastigheten. Du kan bruke GPS, vaierdrevet eller elektronisk speedometer eller hva som helst annet bare hastigheten blir målt korrekt.
Mvh,
Alf Torp

- 68 Scimitar Se4c Coupe
- 88 Scimitar SS1 1400
- 72 Opel Admiral S
- 73 Opel Admiral E
- 74 Opel Admiral S
- 84 Audi 200 Quattro Avant
- 94 Audi 100 Quattro Avant
- 99 Yamaha Vmax
Post Reply