Servopumpe Ford Mondeo
Servopumpe Ford Mondeo
Jada, jeg vet det ikke er sportsvognrelatert, men jeg må finne ut av dette snarest..
Har en 2003 2.0 TDCi stasjonsvogn, km ca 80000.
Har den siste tiden merket 'skrapende' bremser (typisk samme lyd som nedslitte klosser gir), uten at feil er funnet.
Oppdaget under langtur til dalenes dal i går en ulyd ved svinging, og 'nykkende ratt' ved sving i lave hastigheter.
Ved kontroll, er servovæskebeholderen svært våt/oljete på utsiden. Væskenivået er litt under max-merket.
Ulyder kommer fra servopumpen, og den er også litt fuktig på utsiden.
Regner derfor med at servopumpen er gåen/i ferd med å bli gåen.
Spørsmål;
Er servopumpen på Mondeo kjent for å ta kvelden (ved gitte km-tall)? Hvis ja må jo dette være en reklamasjonssak, selv om jeg har slitt med Ford Norge for å få dekket helt klare reklamasjonsreparasjoner tidligere.
Er skifte av servopumpe en dyr/vanskelig affære - eller kan den kjøpes over disk og byttes selv? Hvis den kan byttes selv; holder det å etterfylle servovæske, eller må det luftes på en eller annen måte?
Er det forsvarlig å kjøre med dette (har en 30 mils biltur hjem i morgen, søndag....), eller bør bilen parkeres og NSB prioriteres???
Takknemlig for snarlig svar.
Har en 2003 2.0 TDCi stasjonsvogn, km ca 80000.
Har den siste tiden merket 'skrapende' bremser (typisk samme lyd som nedslitte klosser gir), uten at feil er funnet.
Oppdaget under langtur til dalenes dal i går en ulyd ved svinging, og 'nykkende ratt' ved sving i lave hastigheter.
Ved kontroll, er servovæskebeholderen svært våt/oljete på utsiden. Væskenivået er litt under max-merket.
Ulyder kommer fra servopumpen, og den er også litt fuktig på utsiden.
Regner derfor med at servopumpen er gåen/i ferd med å bli gåen.
Spørsmål;
Er servopumpen på Mondeo kjent for å ta kvelden (ved gitte km-tall)? Hvis ja må jo dette være en reklamasjonssak, selv om jeg har slitt med Ford Norge for å få dekket helt klare reklamasjonsreparasjoner tidligere.
Er skifte av servopumpe en dyr/vanskelig affære - eller kan den kjøpes over disk og byttes selv? Hvis den kan byttes selv; holder det å etterfylle servovæske, eller må det luftes på en eller annen måte?
Er det forsvarlig å kjøre med dette (har en 30 mils biltur hjem i morgen, søndag....), eller bør bilen parkeres og NSB prioriteres???
Takknemlig for snarlig svar.
/bjørn-anders
"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
Har ggoglet litt uten å finne noe spesielt problem med Mondeo og servopumper.
Men jeg kan ikke tenke meg at det skal være noe problem å kjøre med, stopp fra tid til annen og sjekk at du har væske i beholderen (og ta med deg en flaske med ny væske før du drar).
Men jeg kan ikke tenke meg at det skal være noe problem å kjøre med, stopp fra tid til annen og sjekk at du har væske i beholderen (og ta med deg en flaske med ny væske før du drar).
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Joda, har en liter i bagasjerommet.. Det rare er at det virker som oljen spruter 'feil vei', i betydning av det er vått på og omkring påfyllingslokket for servoen. Kanskje det er en tett slange eller ventil eller noe slik?
Har akkurat kommet ned fra en hærlig skitur på fjellet; 20 km i nedoverbakke på isete vei ga mye (mer enn normalt) risting på rattet, så det kan tyde på at rattstammen/stagene ikke har nok olje å 'dempe' seg i. Bremsene fungerer heldigvis fint - foreløpig...
Har akkurat kommet ned fra en hærlig skitur på fjellet; 20 km i nedoverbakke på isete vei ga mye (mer enn normalt) risting på rattet, så det kan tyde på at rattstammen/stagene ikke har nok olje å 'dempe' seg i. Bremsene fungerer heldigvis fint - foreløpig...
/bjørn-anders
"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
Hvordan gikk det?
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Kom meget vel hjem til Ski, uten andre problemer enn lett krampe i den ene hånden... Ble tyngre og tyngre på rattet, men vi kom hjem uten å miste en dråpe servovæske.. Pussig...webmaster wrote:Hvordan gikk det?
Skal til legen på onsdag - deretter selges og byttes i noe japansk....
/bjørn-anders
"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
Toyota ?b-havers wrote:Kom meget vel hjem til Ski, uten andre problemer enn lett krampe i den ene hånden... Ble tyngre og tyngre på rattet, men vi kom hjem uten å miste en dråpe servovæske.. Pussig...webmaster wrote:Hvordan gikk det?
Skal til legen på onsdag - deretter selges og byttes i noe japansk....
Are
Gullfarget Berlingo 1,4i med 74 bensinhester og grønne seter, og ikke minst GRØNNE instrumenter
Mazda Mx5 BRG
Gullfarget Berlingo 1,4i med 74 bensinhester og grønne seter, og ikke minst GRØNNE instrumenter
Mazda Mx5 BRG
Har lyst på Honda CR-V, men må vel gjennom en liten "tilpasning" med mor først...
Er egentlig fornøyd med Mondeo'n i det store og hele, men det er stadig et eller annet som irriterer meg. Så; da vil jeg teste om japansk er så bra som det sies...
Er egentlig fornøyd med Mondeo'n i det store og hele, men det er stadig et eller annet som irriterer meg. Så; da vil jeg teste om japansk er så bra som det sies...
/bjørn-anders
"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
Hehe, det var akkurat eierskap av en mondeo som tippet meg over også. Hadde eid bare tyske biler, men etter noen år i mondeoen så satte tanken seg. Neste gang blir det japansk, hehe
For all del, min mondeo V6 rs var faktisk sykt digg bil å kjøre når den virket. Men kjipt å bruke så mye penger på reperasjoner av en langtur-bil.
For all del, min mondeo V6 rs var faktisk sykt digg bil å kjøre når den virket. Men kjipt å bruke så mye penger på reperasjoner av en langtur-bil.
- Dag-Henning Nielsen
- Posts: 896
- Joined: 24 Apr 2003 14:44
- Location: Oslo
Yepp, andre nazi-sleder, italiensk spaghetti og svensk jern er uinteressant, derfor vendes blikket østover. Langt østover.Dag-Henning Nielsen wrote:Sludder gutt ..!! Ford er ikke dårligere enn annet europeisk ......
DH
Når kommer du på gjenopplivningsforsøk for en død Elan til Ski, da.....?
Skulle vært på EU kontroll i oktober, men tok livet av seg kvelden før... Står nå nedsnødd (nåja...) og venter på varmere tider...
/bjørn-anders
"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
- Dag-Henning Nielsen
- Posts: 896
- Joined: 24 Apr 2003 14:44
- Location: Oslo