2016.04.07 - Innemøte: Teknisk kontroll for banekjøring

Hva skjer av aktiviteter, både NSKs treff og andre relevante ting! Spørsmål til styret kan du også stille her!

Moderators: inge, NoBrain, Lotus Type-72

Post Reply
User avatar
NoBrain
Posts: 687
Joined: 18 Sep 2003 14:43

2016.04.07 - Innemøte: Teknisk kontroll for banekjøring

Post by NoBrain »

Vi inviterer alle som skal på banekjøring med NSK i sesongen 2016 til å komme på Frysja og få forhåndsgodkjent bilen for teknisk kontroll torsdag 7. april kl. 19:00

Alle som møter med bil og får denne godkjent vil få utdelt teknisk årskort som sørger for at du går vesentlig raskere gjennom kontrollen på banedagene våre. NB! Årskortet gjelder kun for den bilen som blir vist.

I tillegg til teknisk kontroll kommer vi til å presentere og diskutere litt sporvalg og andre tips knyttet til banekjøring. Det blir selvsagt også salg av vafler og brus/kaffe :)

PS! Vi anbefaler alle å sjekke/lufte/flushe bremsene med ny fersk bremsevæske før teknisk kontroll.
Medlem av banekomiteen i NSK, samt moderator på forumet.
2014 BMW 116i M Sport (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)
User avatar
spitfire 2,4
Posts: 315
Joined: 09 Nov 2006 22:56
Location: Gjøvik

Re: 2016.04.07 - Innemøte: Teknisk kontroll for banekjøring

Post by spitfire 2,4 »

Må bilen ha skilter når den kontrolleres? Har en nybygget 1971 Mini som skal ha skilt ILA April/Mai, vil ha bilen godkjent som Cooper S før skilter monteres.
Skjønner at bilen må ha skilter når den skal på banetreff :-)
Tenkte å dra den til kontroll på henger hvis været er noenlunde den dagen.
Ketil
Ketil Frengen tlf 90974203
Mini 1971 1293cc.
Transit 1968 2,9 Cosworth.
Range Rover 4,6 Autobiography 1997.
Freelander 2005.
Spitfire 1969 mk3. 32V 4,0L
User avatar
NoBrain
Posts: 687
Joined: 18 Sep 2003 14:43

Re: 2016.04.07 - Innemøte: Teknisk kontroll for banekjøring

Post by NoBrain »

Det skulle gå fint. Ta den gjerne på henger, men hvis det er for mye bry så er det bare å møte opp tidligere på første banetreff. Vi starter teknisk ca. 1 time før selve banetreffene starter. I hovedsak er det bremsevæsken vi måler nå på førkontrollen, samt svarer på spørsmål rundt andre tekniske ting som må være i orden.

Bremsevæsken må altså være topp for å få utstedt teknisk årskort. Teknisk årskort betyr ikke at du slipper unna den tekniske kontrollen før hver eneste banekjøring, men den tekniske kontrollen vil gå raskere siden vi da slipper å måle bremsevæsken på nytt hver gang.

På innemøtet blir det også presentasjon og diskusjon av sporvalg, så selv om du ikke tar med bilen til kontroll anbefaler vi alle baneinteresserte om å møte opp :)
Medlem av banekomiteen i NSK, samt moderator på forumet.
2014 BMW 116i M Sport (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)
User avatar
spitfire 2,4
Posts: 315
Joined: 09 Nov 2006 22:56
Location: Gjøvik

Re: 2016.04.07 - Innemøte: Teknisk kontroll for banekjøring

Post by spitfire 2,4 »

NoBrain wrote:Det skulle gå fint. Ta den gjerne på henger, men hvis det er for mye bry så er det bare å møte opp tidligere på første banetreff. Vi starter teknisk ca. 1 time før selve banetreffene starter. I hovedsak er det bremsevæsken vi måler nå på førkontrollen, samt svarer på spørsmål rundt andre tekniske ting som må være i orden.

Bremsevæsken må altså være topp for å få utstedt teknisk årskort. Teknisk årskort betyr ikke at du slipper unna den tekniske kontrollen før hver eneste banekjøring, men den tekniske kontrollen vil gå raskere siden vi da slipper å måle bremsevæsken på nytt hver gang.

På innemøtet blir det også presentasjon og diskusjon av sporvalg, så selv om du ikke tar med bilen til kontroll anbefaler vi alle baneinteresserte om å møte opp :)

Takk for svar, skal se hva jeg får til ang å komme på innemøte med eller uten bil.
Ny bremsevæske til hvert banetreff er null problem :D
Mvh Ketil.
Ketil Frengen tlf 90974203
Mini 1971 1293cc.
Transit 1968 2,9 Cosworth.
Range Rover 4,6 Autobiography 1997.
Freelander 2005.
Spitfire 1969 mk3. 32V 4,0L
User avatar
NoBrain
Posts: 687
Joined: 18 Sep 2003 14:43

Re: 2016.04.07 - Innemøte: Teknisk kontroll for banekjøring

Post by NoBrain »

spitfire 2,4 wrote:Takk for svar, skal se hva jeg får til ang å komme på innemøte med eller uten bil.
Ny bremsevæske til hvert banetreff er null problem :D
Ny bremsevæske til hvert banetreff er ikke nødvendig. På ordinære bruksbiler er det anbefalt å bytte bremsevæske hvert 2. år. For de som bruker bilen på bane anbefaler vi å flushe igjennom med ny fersk bremsevæske (fra uåpnet flaske) på våren før banesesongen starter. Måles bremsevæsken til topp på vår tekniske kontroll så skal den holde igjennom banesesongen vår (5 banetreff) uten problemer. Dette er bakgrunnen for at vi gir ut tekniske sesongkort.

Om du kjører veldig mye på bane kan det være lurt å lufte bremsene etter hvert banetreff slik at bremsevæsken som ligger i kaliperen fornyes. Kjører du med en racing bremsevæske som er veldig hygroskopisk (tar opp fuktighet) så kan det også lønne seg å flushe med ny bremsevæske midtveis i banesesongen.

Det finnes også spesielle bremsevæsker som er formulert slik at de er svært lite hygroskopiske. Et eksempel er Castrol SRF som holder seg bra i 18 måneder. Denne bremsevæsken er vesentlig dyrere enn de vanlige bremsevæskene på markedet. Dessuten er det litt uenighet om hvorvidt den er bra for pakninger etc.
Medlem av banekomiteen i NSK, samt moderator på forumet.
2014 BMW 116i M Sport (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)
User avatar
spitfire 2,4
Posts: 315
Joined: 09 Nov 2006 22:56
Location: Gjøvik

Re: 2016.04.07 - Innemøte: Teknisk kontroll for banekjøring

Post by spitfire 2,4 »

NoBrain wrote:
spitfire 2,4 wrote:Takk for svar, skal se hva jeg får til ang å komme på innemøte med eller uten bil.
Ny bremsevæske til hvert banetreff er null problem :D
Ny bremsevæske til hvert banetreff er ikke nødvendig. På ordinære bruksbiler er det anbefalt å bytte bremsevæske hvert 2. år. For de som bruker bilen på bane anbefaler vi å flushe igjennom med ny fersk bremsevæske (fra uåpnet flaske) på våren før banesesongen starter. Måles bremsevæsken til topp på vår tekniske kontroll så skal den holde igjennom banesesongen vår (5 banetreff) uten problemer. Dette er bakgrunnen for at vi gir ut tekniske sesongkort.

Om du kjører veldig mye på bane kan det være lurt å lufte bremsene etter hvert banetreff slik at bremsevæsken som ligger i kaliperen fornyes. Kjører du med en racing bremsevæske som er veldig hygroskopisk (tar opp fuktighet) så kan det også lønne seg å flushe med ny bremsevæske midtveis i banesesongen.

Det finnes også spesielle bremsevæsker som er formulert slik at de er svært lite hygroskopiske. Et eksempel er Castrol SRF som holder seg bra i 18 måneder. Denne bremsevæsken er vesentlig dyrere enn de vanlige bremsevæskene på markedet. Dessuten er det litt uenighet om hvorvidt den er bra for pakninger etc.
Ikke bytte etter hvert banetreff men etter to/tre ganger med hardkjøring er det vel greit å bytte :roll: Er heller ikke store kostnaden Har også montert lufteskruer med enveisventiler (kjekt å ha).
Noen erfaringer med ate Super Racing DOT4 Brake Fluid? Finnes i blå væske og standard farge med et annet navn. Grei måte for å være helt sikker på at all "gammel" væske er ute av systemet (luft til ny farve).
Mvh Ketil.
Ketil Frengen tlf 90974203
Mini 1971 1293cc.
Transit 1968 2,9 Cosworth.
Range Rover 4,6 Autobiography 1997.
Freelander 2005.
Spitfire 1969 mk3. 32V 4,0L
User avatar
NoBrain
Posts: 687
Joined: 18 Sep 2003 14:43

Re: 2016.04.07 - Innemøte: Teknisk kontroll for banekjøring

Post by NoBrain »

spitfire 2,4 wrote:Ikke bytte etter hvert banetreff men etter to/tre ganger med hardkjøring er det vel greit å bytte :roll: Er heller ikke store kostnaden Har også montert lufteskruer med enveisventiler (kjekt å ha). Noen erfaringer med ate Super Racing DOT4 Brake Fluid? Finnes i blå væske og standard farge med et annet navn. Grei måte for å være helt sikker på at all "gammel" væske er ute av systemet (luft til ny farve).
Mvh Ketil.
Har du lufteskruer så kan du godt lufte bremsene etter hvert banetreff. Har tidligere brukt ATE Super Blue på Imprezaen. Har ikke sett den gule varianten (TYP 200) til salgs noe sted i Norge, men har heller ikke lett så nøye.

Merk at enkelte misliker ATE Super Blue på grunn av at blåfargen misfarger bremsesystemet. Dessuten ble det forbudt med fargestoff i bremsevæsken i USA for noen år tilbake og ATE Super Blue ble faset ut der. ATE Super Blue/ATE 200 har ikke like høy kokepunkt som andre konkurrerende racing bremsevæsker på markedet og derfor er det mange som mener det bare er en OK racing bremsevæske. En fordel er at den trekker til seg mindre fuktighet enn andre racing bremsevæsker. Av den grunn er det en racing bremsevæske man fint kan bruke på bruksbilen med flushing hvert 2. år. Andre racing bremsevæsker må typisk flushes hvert år. Kjører du på bane anbefaler jeg uansett flushing hvert år før banesesongen starter.

Til info bruker jeg for tiden Castrol SRF på Imprezaen. Det nærmer seg 18 måneder nå, så det blir en ny flush med SRF til våren. Planen var å måle den med testutstyret vårt før jeg flusher for å sjekke utslaget. På Elisen bruker jeg for tiden Motul RBF 600, men denne fant jeg ut var svært hygroskopisk og krever sannsynligvis flushing hver 6. måned. Kommer til å velge noe annet på Elisen i år.
Medlem av banekomiteen i NSK, samt moderator på forumet.
2014 BMW 116i M Sport (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)
User avatar
spitfire 2,4
Posts: 315
Joined: 09 Nov 2006 22:56
Location: Gjøvik

Re: 2016.04.07 - Innemøte: Teknisk kontroll for banekjøring

Post by spitfire 2,4 »

NoBrain wrote:
spitfire 2,4 wrote:Ikke bytte etter hvert banetreff men etter to/tre ganger med hardkjøring er det vel greit å bytte :roll: Er heller ikke store kostnaden Har også montert lufteskruer med enveisventiler (kjekt å ha). Noen erfaringer med ate Super Racing DOT4 Brake Fluid? Finnes i blå væske og standard farge med et annet navn. Grei måte for å være helt sikker på at all "gammel" væske er ute av systemet (luft til ny farve).
Mvh Ketil.
Har du lufteskruer så kan du godt lufte bremsene etter hvert banetreff. Har tidligere brukt ATE Super Blue på Imprezaen. Har ikke sett den gule varianten (TYP 200) til salgs noe sted i Norge, men har heller ikke lett så nøye.

Merk at enkelte misliker ATE Super Blue på grunn av at blåfargen misfarger bremsesystemet. Dessuten ble det forbudt med fargestoff i bremsevæsken i USA for noen år tilbake og ATE Super Blue ble faset ut der. ATE Super Blue/ATE 200 har ikke like høy kokepunkt som andre konkurrerende racing bremsevæsker på markedet og derfor er det mange som mener det bare er en OK racing bremsevæske. En fordel er at den trekker til seg mindre fuktighet enn andre racing bremsevæsker. Av den grunn er det en racing bremsevæske man fint kan bruke på bruksbilen med flushing hvert 2. år. Andre racing bremsevæsker må typisk flushes hvert år. Kjører du på bane anbefaler jeg uansett flushing hvert år før banesesongen starter.

Til info bruker jeg for tiden Castrol SRF på Imprezaen. Det nærmer seg 18 måneder nå, så det blir en ny flush med SRF til våren. Planen var å måle den med testutstyret vårt før jeg flusher for å sjekke utslaget. På Elisen bruker jeg for tiden Motul RBF 600, men denne fant jeg ut var svært hygroskopisk og krever sannsynligvis flushing hver 6. måned. Kommer til å velge noe annet på Elisen i år.
Takk for tips :idea:
Ketil Frengen tlf 90974203
Mini 1971 1293cc.
Transit 1968 2,9 Cosworth.
Range Rover 4,6 Autobiography 1997.
Freelander 2005.
Spitfire 1969 mk3. 32V 4,0L
User avatar
spitfire 2,4
Posts: 315
Joined: 09 Nov 2006 22:56
Location: Gjøvik

Re: 2016.04.07 - Innemøte: Teknisk kontroll for banekjøring

Post by spitfire 2,4 »

Frysja hvor er det :?:
En adresse, link til kart eller annen forklaring :D
Er Norsk Teknisk Museum korrekt?

Ketil
Ketil Frengen tlf 90974203
Mini 1971 1293cc.
Transit 1968 2,9 Cosworth.
Range Rover 4,6 Autobiography 1997.
Freelander 2005.
Spitfire 1969 mk3. 32V 4,0L
User avatar
NoBrain
Posts: 687
Joined: 18 Sep 2003 14:43

Re: 2016.04.07 - Innemøte: Teknisk kontroll for banekjøring

Post by NoBrain »

Ja ved Norsk Teknisk Museum. Se http://www.sportsvogn.no/medlemslokale.htm for kjørebeskrivelse.

NB! Kulturetaten har nå satt opp ny elektronisk bom på Frysja. Det betyr at alle moderne biler, må parkeres på plassen ved Norsk Teknisk Museum. Dersom man av en eller annen grunn – for eksempel handicapet – må kjøre ned, så ta kontakt med vertskapet, og bommen åpnes.

Vi skal prøve å få til slik at alle biler som skal kontrolleres får kjørt ned og parkert ved medlemslokale denne dagen. Men det kan være at man må parkere oppe ved Norsk Teknisk Museum først før man kjører ned samlet.
Medlem av banekomiteen i NSK, samt moderator på forumet.
2014 BMW 116i M Sport (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)
User avatar
NoBrain
Posts: 687
Joined: 18 Sep 2003 14:43

Re: 2016.04.07 - Innemøte: Teknisk kontroll for banekjøring

Post by NoBrain »

Vi har nå fått beskjed om at det ikke vil bli mulig å kjøre ned til medlemslokalet. Vi blir derfor nødt til å utføre den tekniske kontrollen på parkeringsplassen til Norsk Teknisk Museum.

For å effektivisere prosessen setter vi av den første timen 19:00 - 20:00 til teknisk kontroll, hvor det i hovedsak blir måling av bremsevæsken. De som passerer målingen får utstedt et blankt teknisk sesongkort som blir fylt ut av undertegnede seinere på kvelden (når vi er inne i klubblokalet). Vi ber eier av bilen om å huske/notere registreringsnummeret for utfylling av teknisk sesongkort. Hvis du er litt glemsk så ta gjerne et mobilbilde av registreringsnummeret :)

Når den tekniske kontrollen av din bil er gjennomført står du fritt til å bevege deg ned til klubblokalet for å kjøpe vafler og noe å drikke, eller blir hengende oppe på parkingsplassen for å diskutere/se på de andre sportsvognene som befinner seg der. Ca. 20:00 blir det en presentasjon med gjennomgang av banesesongen 2016, diskusjon av sporvalg og evt. andre ting dere måtte ha på hjertet ift. banekjøring.
Medlem av banekomiteen i NSK, samt moderator på forumet.
2014 BMW 116i M Sport (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)
User avatar
NoBrain
Posts: 687
Joined: 18 Sep 2003 14:43

Re: 2016.04.07 - Innemøte: Teknisk kontroll for banekjøring

Post by NoBrain »

Ifølge værmeldingen er det fare for litt regn i morgen. Hvis det blir mye regn så vil den tekniske kontrollen utgå da vi ikke ønsker å utføre bremsevæskemåling under åpen himmel og dermed kontaminere den ferske bremsevæsken i reservoaret. På førstkommende banetreff på Rudskogen så vil vi leie en pitboks hvis det er fare for regn slik at vi unngår dette problemet og kan gjøre en trygg måling.

Vi håper likevel mange medlemmer tar turen og kommer på innemøtet i morgen. Vi presenterer og diskuterer litt sporvalg og andre tips knyttet til banekjøring, og skal etter beste evne svare på det dere måtte lure på. Det blir selvsagt også salg av vafler og brus/kaffe :)

http://www.yr.no/place/Norway/Oslo/Oslo ... _hour.html
Medlem av banekomiteen i NSK, samt moderator på forumet.
2014 BMW 116i M Sport (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)
User avatar
spitfire 2,4
Posts: 315
Joined: 09 Nov 2006 22:56
Location: Gjøvik

Re: 2016.04.07 - Innemøte: Teknisk kontroll for banekjøring

Post by spitfire 2,4 »

Siden det så mye usikkerhet ang for dårlig vær til teknisk kontroll så blir Mini'n min igjen hjemme i garasjen.
Men Range Rover tåler det bløte element så Kjører den i dag.

Image
Ketil Frengen tlf 90974203
Mini 1971 1293cc.
Transit 1968 2,9 Cosworth.
Range Rover 4,6 Autobiography 1997.
Freelander 2005.
Spitfire 1969 mk3. 32V 4,0L
User avatar
NoBrain
Posts: 687
Joined: 18 Sep 2003 14:43

Re: 2016.04.07 - Innemøte: Teknisk kontroll for banekjøring

Post by NoBrain »

NoBrain wrote:Til info bruker jeg for tiden Castrol SRF på Imprezaen. Det nærmer seg 18 måneder nå, så det blir en ny flush med SRF til våren. Planen var å måle den med testutstyret vårt før jeg flusher for å sjekke utslaget. På Elisen bruker jeg for tiden Motul RBF 600, men denne fant jeg ut var svært hygroskopisk og krever sannsynligvis flushing hver 6. måned. Kommer til å velge noe annet på Elisen i år.
Til info så målte jeg bremsevæsken på Subaruen under/etter møtet i dag med alle de tre bremsevæskemålerne som jeg hadde til rådighet og presenterte under møtet. Begge de enkle målerne lyste grønt, mens den større, litt dyrere modellen som vi bruker under den tekniske kontrollen på NSK-treff ga såvidt et knapt utslag på det grønne feltet. Så tilnærmet 0 % vann i bremsevæsken etter 20 måneder (flushet sist før et banetreff september 2014).

Må si jeg er mektig imponert over Castrol SRF (se http://www.castrol.com/en_au/australia/ ... acing.html) som i motsetning til andre ordinære bremsevæsker er knapt hygroskopisk. Andre bremsevæsker som jeg har prøvd (ATE Super Blue Racing, Motul RBF 600 og Valvoline Brake & Clutch Fluid DOT 5.1) kan ikke måle seg mot Castrol SRF på dette punktet. Uansett, det anbefales av produsenten Castrol at SRF bremsevæsken flushes etter 18 måneder, så jeg er på overtid og kommer til å kjøpe inn en ny flaske og flushe igjennom på Subaruen.

Til Lotusen har jeg kjøpt inn en flaske med ATE SL.6 (se http://www.ate-na.com/www/ate_us_en/the ... l6_us.html) hos Mekonomen i Smalvollveien 46. Der la jeg merke til at de ikke lenger hadde ATE Super Blue Racing i utvalget, men den klare/gule varianten ATE TYP 200. Muligens det har en sammenheng med at ATE Super Blue Racing ble forbudt i USA for et par år tilbake (jfr. http://hooniverse.com/2013/08/16/brakin ... tribution/) og at den derfor nå er blitt faset ut i andre markeder også.
Medlem av banekomiteen i NSK, samt moderator på forumet.
2014 BMW 116i M Sport (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)
Post Reply