Alfa Romeo Montreal

Her kan forumets medlemmer presentere sine biler, enten de er på prosjektstadiet eller ferdige! :-)

Moderators: inge, NoBrain

User avatar
need4speed
Posts: 449
Joined: 16 Feb 2010 11:26
Location: Mo i Rana

Post by need4speed »

krysser fingrene for at stålormen ikke har fått for godt tak :)
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

Alt hjelper! ;)
Tror ikke det skal være alt for ille totalt sett, men det går fort mange timer med fabrikering av karrosserideler som ikke lengre kan skaffes som rep-biter. Det som fortsatt kan skaffes koster en pen penge, og i tillegg skal jo mannen med sveiseapparatet ha timesbetalt :shock: :lol:

Får se hvor mye feriepenger jeg klarer å stikke unna før resten av håndballaget som bor på samme adresse som meg får tak i dem :lol:
User avatar
need4speed
Posts: 449
Joined: 16 Feb 2010 11:26
Location: Mo i Rana

Post by need4speed »

du får ta ferien til alfa land :D
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

Det har jeg også tenkt å gjøre. Det vil si, avvikle den hjemme ;)
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

Vinkelsliper- og sveiseapparatmannen har ikke helt kommet i gang, så da blir det litt generelle nyheter fra garasjen i stedet. Min gode garasjenabo Graf Rottbert von Kurbelwelle und Nieder-Zündkerzen sendte meg et bilde via mobiltelefonapparat for et par dager siden. Tydeligvis er nedstrippingen av hans lett rufsete GTV serie 1 komplett, og dermed har han i henhold til planen lastet opp og dratt til Bergen for å få pusset opp vogna karrosseri- og chassismessig.

GTV-en av årsmodell 1969 kom til Norge veldig tidlig i livet sitt og gikk som bruksbil i mange år. Dermed har reparasjonsmetoden "få det til å virke" ofte blitt brukt fremfor "få det i perfekt stand". Det er en prosjekttråd om den på cuoresportivo.no, men tråden er visst kun for medlemmer.

Vi ønsker lykke til på turen og med oppussingen hos Birk Racing!

Image
Pino Verde
Posts: 6
Joined: 20 Sep 2009 22:13

Post by Pino Verde »

Takk for det Luigi.

Bildet du postet er tatt fredag kveld. Lørdag ettermiddag leverte jeg bilen og trollmannen i Bergen er allerede godt i gang. Prosjekttråden på cuoresportivo.no er åpen for alle, den: http://cuoresportivo.no/index.php?topic=28734.0
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

Ja se der ja! Han brukte ikke lang tid på å fjerne resten av parafernaliene heller :lol: Effektiv fyr. Om verden hadde vært rettferdig hadde Trond restaurert gamel Alfaer på heltid. Men det kan jo hende han gjør det for alt jeg vet ...

Da er det bare å hente seg kaffe og følge med på timesoppdateringene i tråden ;)
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

Og vi kjører på med off topic. Det datt netopp inn informasjon i innboksen min fra Graf von Kurbelwelle, og da skjønte jeg igjen at verden er liten. GTV-en hans (eller Bertone-coupeen om du vil) var eid av en viss Ulf Johannessen fra 1991 til 1993 ;)

Slik så den ut tidligere i dag:
Image

Skulle nesten tro Herr Birkeland ikke likte å være i garasjen når det går så fort fremover :shock:
henning
Posts: 3543
Joined: 28 Feb 2003 16:03
Location: Hosle

Post by henning »

Ser lett og luftig ut.
Skal racestolen med de høye sidevangene brukes i coupeen ?
'11 sDrive 35is
---------------------
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

Ja, det setet skal brukes i bilen. Setet var i sin tid opsjon på RS-utgaven (Rather Slow) av Austin Maxi.
henning
Posts: 3543
Joined: 28 Feb 2003 16:03
Location: Hosle

Post by henning »

Og jeg som trodde det var Veloce-utgaven av GTV som hadde den stolen som standard. Eller er trekket for lyst til å være Veloce ?
Jeg tror alle Austin Maxi ble levert som RS.
'11 sDrive 35is
---------------------
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

Veloce-utgaven av GTV? Altså GTVV? Nei, den hadde langsgående benker. Lusso-versjonen hadde også polstring. Man fikk også en GTVVS-utgave med innlagt vannklosett, selvfølgelig bygget på lisens hos Radford. Den kjente fotballspilleren (senere ekspertkommentator i Usbekisk fjernsyn) Harold Pincher-Loaf kjørte en slik i 70-årene.
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

Snakket med karrosserimannen i dag og han begynner på jobben i kveld!

I mellomtiden er det plenty med research og delehamstring å gjøre i forbindelse med motorjobben som kommer utover høsten og vinteren. Fikk sporet opp tilsendt noen O-ringer i underlige dimensjoner. De åtte store skal mellom luftspjeldene og innsugstraktene, og de to små skal brukes i luftinntaket til tomgangsjusteringen. Ingen av disse hadde de noe i nærheten av på Tess, og da var det ut i Europa for å finne. Redningen ble igjen trollmannen fra Vimercate i Milano, Giorgio Penatti. Hva skulle man gjort uten pensjonister med bildilla og kontakter overalt?

Sistejusteringen av tomgang gjøres ved å trykke de to små ringene inn (med en justeringsskrue) i et konisk rør og dermed strupe luften, men de som står der nå er det bare smuler igjen av. Det betyr for mye luft og mager tomgang. I tillegg har du falskluften som slipper gjennom de gamle, store, harde og skinnflate ringene i innsuget.

Image

Tomgangsluft og veivhusventilasjon er et kapittel for seg selv:
Image
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

Da er endelig karrosserijobben i gang, bortsett fra at kaross-mannen reiste på tre ukers ferie dagen etter at han startet :lol: Fikk i alle fall en tilstandstapport per telefon og beskjed om å spandere på meg nye kanalbjelker i god kvalitet uten unødig opphold, umiddelbart og med det samme. Som sagt så gjort, og nå er ordren i hvert fall sånn rent pengemessig ekspedert hos herrene Häckner i Schweinfurt i Tyskland. De er i langt fremskreden alder begynt å ta betaling per PayPal! :shock: Nå står ikke verden til påske etc. etc. etc.

De seks bjelkene er selvsagt repro, men ryktene skal ha det til at de holder mål og vel så det. Midtbjelken har krumninger i begge retninger som visstnok ikke er enkle å få til, og det er nok derfor det ikke blir forsøkt på noen reparasjon. De to vertikale bjelkene skal i tillegg treffe kanaldekslet ytterst slik at det blir en fin tredelt fals (og verdens beste rustfelle) av det. Präzision er jo heldigvis tøskerten god til.

Tror jaggu det er første gang jeg har ventet på en pall med deler på privaten, og for første gang på mange år trenger jeg slett ikke lure på hva feriepengene har gått til ;)
User avatar
need4speed
Posts: 449
Joined: 16 Feb 2010 11:26
Location: Mo i Rana

Post by need4speed »

vel ihvertfall blir ferie pengene brukt fornuftig :)
Post Reply