MR2, 1987
Re: MR2, 1987
Gasswire-brakett laget av Jimi Lawson i UK. Hadde aldri hørt om den før før for et par uker siden, men dette er nokså godt kjent i AW11-miljøet forøvrig. Koster under 200 NOK ferdig tilsendt fra UK, med valgfri dekor/tekst. Toyotas løsning er mildt sagt fæl i forhold:
Jimi-bracket:
Les mer på Jimis egen side:
http://myweb.tiscali.co.uk/jimilawson/V ... acket.html
Jimi-bracket:
Les mer på Jimis egen side:
http://myweb.tiscali.co.uk/jimilawson/V ... acket.html
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Re: MR2, 1987
Så litt bedere ut ja
MORRSOMERE Å KJØRE FORT I EN MOTORSVAK BIL, EN SAKTE I EN BIL MED MASSE HESTER !!
Subaru Levorg 1.6 GT-S 2016mod.
Subaru Impreza 1.6 TS 2004mod.
Medlem:3325
Subaru Levorg 1.6 GT-S 2016mod.
Subaru Impreza 1.6 TS 2004mod.
Medlem:3325
Re: MR2, 1987
Huffda. Dette må være "last minute engineering"webmaster wrote:Toyotas løsning er mildt sagt fæl i forhold:
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Re: MR2, 1987
Da er brakettene ankommet (Inge skal ha den med MR2 på):
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Re: MR2, 1987
Ja, så fikk jeg endelig ånden over meg:
Litt på todo-lista for vinteren.
Så da var det fra bakkenivå:
...til litt opp i været
Tror den ble litt fornærmet over å måtte ha gummilaken under seg, men her skal det ut både olje og kjølevæske, så da er det føre var som gjelder.
Har hatt opprydding i MR2-deler, noe skal brukes nå:
Som man kan se er det på tide med kamreimbytte:
Men først er det pakninger i fordeleren som skal byttes, har mistanke om at ikke alt er så tett som det skal være der...
Dreiet motoren til TDC - top dead center først.
Synes ikke så godt på bildet, men det er ikke rart den har hatt litt problemer med å dra til turtallssperra med så mye olje inne i fordeleren. Og o-ringen nedenfor som satt på akselen var hard som bein og knakk av da jeg skulle fjerne den:
Neste steg er da å få fjernet olje, drillet ut en låsesplint som holder tannhjulet på akselen og få ut akselen slik at o-ringen der kan byttes. Men ikke i dag.
Litt på todo-lista for vinteren.
Så da var det fra bakkenivå:
...til litt opp i været
Tror den ble litt fornærmet over å måtte ha gummilaken under seg, men her skal det ut både olje og kjølevæske, så da er det føre var som gjelder.
Har hatt opprydding i MR2-deler, noe skal brukes nå:
Som man kan se er det på tide med kamreimbytte:
Men først er det pakninger i fordeleren som skal byttes, har mistanke om at ikke alt er så tett som det skal være der...
Dreiet motoren til TDC - top dead center først.
Synes ikke så godt på bildet, men det er ikke rart den har hatt litt problemer med å dra til turtallssperra med så mye olje inne i fordeleren. Og o-ringen nedenfor som satt på akselen var hard som bein og knakk av da jeg skulle fjerne den:
Neste steg er da å få fjernet olje, drillet ut en låsesplint som holder tannhjulet på akselen og få ut akselen slik at o-ringen der kan byttes. Men ikke i dag.
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Re: MR2, 1987
Blir ting gamle og morkne på toyotaer også altså. Trodde de var evigvarende jeg.
Erling Alfheim
Lotus 340R - Upraktisk leke
Ferrari 458 2010 - Ikke så upraktisk leke
Tesla P85D - Tja, radiobil?
Lotus 340R - Upraktisk leke
Ferrari 458 2010 - Ikke så upraktisk leke
Tesla P85D - Tja, radiobil?
Re: MR2, 1987
Min erfaring er at de morkner, men at det tar noe lenger tid på disse enn på f. eks. herværende eksemplarer av engelsk landbruksmekanikk...alfheim wrote:Blir ting gamle og morkne på toyotaer også altså. Trodde de var evigvarende jeg.
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
Re: MR2, 1987
Overraskende lang tid tar det faktisk. Tok en rask titt på regreima som altså er fra 1997, og den så vel ut som om den hadde holdt noen år til... Var hos Inge og plukket opp regreim, strammehjul og noe annet småtteri i dag - det er vel noen år siden det var kjøpt inn og planlagt montert.
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Re: MR2, 1987
Da har jeg tilbragt noen timer i garasjen igjen. Fikler videre med fordeleren, og skifte av o-ringer og lager i den. Her er låsesplinten til drivhjulet på akslingen borret og slått ut:
Så kan akslingen fjernes fra fordelerhuset:
Her er lageret dratt av og satt på nytt:
O-ringer og ny låsesplint som venter på at jeg skal få rengjort huset for dritt:
Ellers gikk jeg på det jeg regnet med var en helv... jobb - ta av eksosmanifolden for å sjekke tilstanden på den. Jeg må si jeg er imponert - av totalt ca. 10 bolter og muttere på manifold og varmedeksler knakk jeg bare en eneste på et varmeskjold, resten løsnet fint og uten større problemer. Jeg er relativt sikker på at ingen av dem har vært demontert siden bilen var ny i august 1986. Så da var jobben enkel:
At den ene skruen knakk gjorde ikke så mye, for jeg fant dessverre det jeg hadde regnet med:
At manifolden sprekker ved sylinder 4 er dessverre et kjent problem med MR2 mk1. Hos meg er den sprekt hele veien rundt, så nå er det ut på leting etter en brukt, hel en - de fås ikke kjøpt nye lenger.
Noen som har en?
Så kan akslingen fjernes fra fordelerhuset:
Her er lageret dratt av og satt på nytt:
O-ringer og ny låsesplint som venter på at jeg skal få rengjort huset for dritt:
Ellers gikk jeg på det jeg regnet med var en helv... jobb - ta av eksosmanifolden for å sjekke tilstanden på den. Jeg må si jeg er imponert - av totalt ca. 10 bolter og muttere på manifold og varmedeksler knakk jeg bare en eneste på et varmeskjold, resten løsnet fint og uten større problemer. Jeg er relativt sikker på at ingen av dem har vært demontert siden bilen var ny i august 1986. Så da var jobben enkel:
At den ene skruen knakk gjorde ikke så mye, for jeg fant dessverre det jeg hadde regnet med:
At manifolden sprekker ved sylinder 4 er dessverre et kjent problem med MR2 mk1. Hos meg er den sprekt hele veien rundt, så nå er det ut på leting etter en brukt, hel en - de fås ikke kjøpt nye lenger.
Noen som har en?
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Re: MR2, 1987
Om du har lyst/tid/ork osv. KAN du faktisk prøve deg på et skikkelig raggartriks. Sveiste støpejernseksosmanifoilen på et aggregat en gang, med vanlig Mig! Prøvde først uten forvarming, bare for å se med egne øyne hvorfor ikke det går. Og helt riktig, la 2-3 punkter, og de sprakk opp så fort punktene ikke var rødglødende lenger. Men jeg hadde en plan, en dag vi hadde grillet i lunsjen på jobb (en Fredag vi skulle koste på oss litt ekstra) hev jeg de to manifoilddelene opp i grillen. Dette var en tønnegrill med relativt mye kull. Spadde godt med glødende kull over delen, og brukte så trykkluftspistolen til å få skikkelig fart på varmen. Lot manifoilddelene ligge i kullet helt til det var HELT rødglødende, skikkelig lyseorange. Måtte blåse mer eller mindre konstant for å få nok varme. Så rett bort i skrustikka og sveiste de sammen i ett drag. Skikkelig med strøm på apparatet og matet godt med tråd. Og så FORT rett bort i grillen igjen, med videre varming med trykkluft før jeg lot det ligge i kullet helt til alt var utbrent og temperert.
Denne eksomanifoilden sitter på et aggregat som vibrerer noe innihel.... og med en relativt tung lyddemper som er dårlig avstivet på, og så vidt jeg vet er dette aggregatet fortsatt i drift 2 år etter jeg gjorde dette. Egentlig bare ment som et morsomt forsøk på et avskrevet aggregat, men det fungerte jo over all forventning.
Denne eksomanifoilden sitter på et aggregat som vibrerer noe innihel.... og med en relativt tung lyddemper som er dårlig avstivet på, og så vidt jeg vet er dette aggregatet fortsatt i drift 2 år etter jeg gjorde dette. Egentlig bare ment som et morsomt forsøk på et avskrevet aggregat, men det fungerte jo over all forventning.
Porsche 944 Turbo -86 Koksgrå
Re: MR2, 1987
Ja, jeg har hørt at det lar seg gjøre - har faktisk kontakt med en som kan gjør det på denne måten. Men jeg vil aller helst ha tak i en som er hel.
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Re: MR2, 1987
Jeg har aldri hørt at Toyota ikke klarer å skaffe en originaldel? Men det er jo som kjent en første gang for alt..?webmaster wrote: At manifolden sprekker ved sylinder 4 er dessverre et kjent problem med MR2 mk1. Hos meg er den sprekt hele veien rundt, så nå er det ut på leting etter en brukt, hel en - de fås ikke kjøpt nye lenger.
Noen som har en?
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
Re: MR2, 1987
Det er dessverre mer regelen enn unntaket til MR2 mk1 om dagen Masse som ikke kan skaffes lenger.
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Re: MR2, 1987
How the mighty have fallen...... Men det er vel det som er framtida med utsrakt bruk av kvartalskapitalisme og andre uhumskheter. Jeg forstår at det er dyrt å holde et delesortiment ved like, men var viljen til å gjøre nettop dette som gjorde enkelte bilmerker (og Toyota er et av dem) til det de er i dag. Det er også grunnen til at jeg i størst mulig grad har brukt originalforhandlere til deler og verkstedjobber på tross av at jeg har hatt i overkant mye plunder med dem.webmaster wrote:Det er dessverre mer regelen enn unntaket til MR2 mk1 om dagen Masse som ikke kan skaffes lenger.
Vi får kanskje håpe at det er et marked for uoriginale deler der ute. Det blir litt feil å kalle det priat-deler all den tid de som lager originalen ikke gidder å gjøre det lenger.....
Men nok om mine frustrasjoner og betraktninger... Hadde jeg hatt noe som kunne passet så skulle du selvsagt fått dette, men jeg har renset garasjer og annet for MR2-deler for ganske lenge siden..... (ikke at det var so fryktelig mange av dem, men allikevel)
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
Re: MR2, 1987
MkI er jo ikke akkurat en raritet på verdensbasis, så det bør det jo være. Selv til den obskure, 40 år gamle italieneren jeg skrudde på i fem år finnes det unike repro-deler, men jeg tviler på at noen noensinne har tjent penger på dem. For MR2 blir det helt annerledes siden den er såpass masseprodusert (relativt sett, i alle fall), så det blir jo et mye hyggeligere regnestykke for de som evt skal lage repro.rayb wrote:Vi får kanskje håpe at det er et marked for uoriginale deler der ute.
Ellers vet jeg jo om en delebil nede i Son
Og sånn på tampen: ingen biler fra Fiat-konsernet får produsert reservedeler 10 år etter siste produksjonsdag for modellen, og i dagens JIT-verden blir lagrene raskt tomme. Hvor mange NOS-deler som ligger på hyllene rundt i verdens private garasjer vet ingen, og det er neppe alt som lekker ut på eBay heller. Det er maaange gamlinger som dauer fra reservedelslageret sitt til biler de ikke har eid på 25 år (samlemani, noen?), og arvingene kaster det ofte på dynga. Da er Mercedes oldtimer-modellen bedre; ingen trenger å lage seg private lagre ...