MR2, 1987

Her kan forumets medlemmer presentere sine biler, enten de er på prosjektstadiet eller ferdige! :-)

Moderators: NoBrain, inge

Ketil
Posts: 73
Joined: 21 Mar 2016 21:17

Re: MR2, 1987

Post by Ketil » 14 Oct 2016 08:02

Kjører for tregt i svingene, kanskje ?

User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5681
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: MR2, 1987

Post by webmaster » 19 Oct 2016 18:31

Kanskje det :)
Jørn G. Innset, styremedlem NSK, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no

User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5681
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: MR2, 1987

Post by webmaster » 04 Apr 2017 13:41

Da har 'dronninga' (som den kalles av modern'n) fått ny olje, oljefilter og plugger. Også har jeg fikset kjørelysene (løs ledning). Dekk har jeg ikke rukket å få byttet enda, det viser seg å ikke være fullt så enkelt å få tak i dekk i 15" lenger, men nye dekk må jeg ha. :)
17522581_1892138301062911_3967267975831854801_n.jpg
17522581_1892138301062911_3967267975831854801_n.jpg (136.78 KiB) Viewed 437 times
Jørn G. Innset, styremedlem NSK, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no

User avatar
alfheim
Posts: 592
Joined: 05 Mar 2003 17:07
Location: Oslo

Re: MR2, 1987

Post by alfheim » 05 Apr 2017 14:04

Hm....

Leser fra begynnelsen av tråden her:
"Imported to Norway January 18, 1987. It's first owner purchased it March 24th"

Betyr ikke det at den nettopp har hatt 30 års dag.
Har det vært et bursdagsselskap vi ikker er blitt invitert til?
Erling Alfheim
Lotus 340R - Upraktisk leke
Ferrari 458 2010 - Ikke så upraktisk leke
Tesla P85D - Tja, radiobil?

User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5681
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: MR2, 1987

Post by webmaster » 05 Apr 2017 15:38

Den ble 30 i desember 2016 faktisk (produsert desember 1986), og noe selskap har jeg dessverre ikke avholdt enda. :(
Jørn G. Innset, styremedlem NSK, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no

User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5681
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: MR2, 1987

Post by webmaster » 05 Jul 2017 20:43

Jeg gjorde det sjakktrekket å dra på EU-kontroll på et annet verksted enn de 9 foregående årene, for jeg tenkte jeg skulle ha 4-hjulskontroll samtidig. Detvardumtdet! :)

Ikke godkjent gitt. Anmerking på at bakfjærene satt løst når bilen ble heist opp (de har sittet der siden 1995...), defekt hjullager høyre foran (den mistenkte jeg) og løst stabstag.

Jaja, jeg har originalfjærene enda (!), så da blir det heving bak, bytte av hjullager (bestilt) og stabstag før ny EU. Deretter skifte tilbake til senkefjærene og firehjulskontroll. :)
Jørn G. Innset, styremedlem NSK, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no

PeR4
Posts: 401
Joined: 11 Jun 2010 12:49
Location: Oslo

Re: MR2, 1987

Post by PeR4 » 07 Jul 2017 11:18

Det kan være at det "gamle" verkstedet hadde kommet fram til et lignende resultat.. De siste innskjerpingene av kontrollen har hatt en konsekvens, i hvert fall for meg. Jeg byttet ikke verksted, fortsatte med det "sikre".. Men på siste EU-kontroll av 323ti-en fant de noe småtteri som (nesten)alltid har vært der. Det nyttet ikke med diskusjon, det var bare å begynne å skru :?

User avatar
Speedster
Posts: 109
Joined: 14 Aug 2006 13:02
Location: Sørlandet

Re: MR2, 1987

Post by Speedster » 07 Jul 2017 12:59

PeR4 wrote:
07 Jul 2017 11:18
Det kan være at det "gamle" verkstedet hadde kommet fram til et lignende resultat.. De siste innskjerpingene av kontrollen har hatt en konsekvens, i hvert fall for meg. Jeg byttet ikke verksted, fortsatte med det "sikre".. Men på siste EU-kontroll av 323ti-en fant de noe småtteri som (nesten)alltid har vært der. Det nyttet ikke med diskusjon, det var bare å begynne å skru :?
Har nok samme erfaring bilen kom ut med feil første gang i mitt eie 12 år,samme verksted i alle år!
Rett nok små feil men de har vært der på tidligere kontroller.Uorginal deler og lignende er ikke like lett lenger......

User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5681
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: MR2, 1987

Post by webmaster » 07 Jul 2017 20:47

fjærer.jpg
fjærer.jpg (135.37 KiB) Viewed 355 times
Skal, skal ikke... Nå har jeg satt på de originale som satt på bilen da den ble produsert i 1986 :) Det blir et bra gap mellom dekk og skjerm kan man si, men samtidig så brukes bilen nå mest til tur og da er det jo behagelig å, eh, ha det behagelig. :) Hmm....
Jørn G. Innset, styremedlem NSK, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no

User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5681
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: MR2, 1987

Post by webmaster » 18 Jul 2017 11:44

Da er 4 originalfjærer montert, nytt hjullager på plass, nye bremseklosser bak (because I can), og i kveld blir det bytte av bremsevæske. Så er det etterkontroll og hjulvinkelkontroll i morgen kveld. Wish me luck! :)
Jørn G. Innset, styremedlem NSK, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no

User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5681
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: MR2, 1987

Post by webmaster » 20 Jul 2017 12:38

Da ble den godkjent i går kveld. :) Måtte innom verkstedet i dag for å hente tallene fra 4-hjulskontrollen, da de ikke fikk skriveren til å virke i går. Det fikk de ikke i dag heller, men jeg sikret meg kanskje noen bonuspoeng når jeg fikset nettverksforbindelsen til PCen deres så jeg fikk med meg utskriften :)

Tallenes tale:

Code: Select all

Toe foran: 1.2 mm totalt
Camber venstre foran: -1.2
Camber høyre foran: -1.1
Caster venstre: 5.85 
Caster høyre: 5.83

Toe bak: 2.8mm totalt
Camber venstre bak: -2.2
Camber høyre bak: -1.7
Ba om maks camber, men jeg synes kanskje en forskjell på en halv grad mellom venstre og høyre bak var litt mye. Nå er det slik at for å justere camber på denne bilen må man demontere hjulet og to bolter, så det ble neppe gjort. Så da får jeg vel gjøre det selv.

Men jeg ble overrasket over at det lot seg gjøre å få såpass med camber uten at bilen er senket, så det er jo fint. :)
Jørn G. Innset, styremedlem NSK, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest