Styrepårsjen!

Her kan forumets medlemmer presentere sine biler, enten de er på prosjektstadiet eller ferdige! :-)

Moderators: NoBrain, inge

Post Reply
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5681
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Styrepårsjen!

Post by webmaster » 26 Jan 2016 16:22

Rett før fjorårets Vinterweekend fant noen lure herrer i NSK-styret ut at man skulle bosse (look it up!) på en bil som kunne brukes til jordekjøring/isbane. Enkelte medlemmer av styret var fornuftige nok til å avstå fra å ta del i gleden det utvilsomt er å ha (nok) en eldgammel, rusten skraphaug på tunet, og takket høflig (hånlig) nei til å være med på å spleise. Igjen, dette var altså et spleiselag, ingen NSK-midler har blitt skadet i denne historien!

Men igjen stod altså noen optimister, og de to største av dem fant et akkurat passe gammelt (vrak) eksemplar av arten - beklagligvis ikke en trofast japse man kunne regne med faktisk gikk for egen maskin, men snarere en heller sliten Pårsje (Porsje? Påsssje?) 944. Tror jeg det var, kan ikke Porsche egentlig. Visstnok 163 gamper i 2.5 liters motor, med luftehull både her og der og en motor som gikk akkurat 2 runder på Gol. På parkeringsplassen, altså. Vi fikk i det minste med 6 ishjul på kjøpet, og hele 4 av dem var med felg, så man kan egentlig ikke klage (så veldig). Vel, vel.

I høst fant man (ingen skal utpekes som spesielt skyldig (evt. uskyldig)) en annen gammel Påssche, som etter sigende skulle ha en motor som visstnok gikk (!). Tusenlapper flagret, og kun timer senere stod motoren i bilen, eller nei, på en pall ved bilen.

I vinter kom man (igjen...) plutselig på at man kanskje skulle prøve å få satt inn nyinnkjøpet i bilen, for det nærmet seg veldig jorde- og isbanesesong! Og vips (-ish) var gammel motor ute, og ny satt inn, og for en suksess!



Stor var forundringen over at ingenting tok hverken fyr eller smalt høyt (det skjedde litt tidligere under monteringen, men det trenger vi ikke rippe opp i her), og faenskapet faktisk startet! Sekunder senere stoppet den (bensinpumpa gikk ikke noe særlig), men skam den som gir seg! I Enebakks dype skoger fikk et anonymisert styremedlem liv i både bensinpumpe og motor, og nå gjenstår det bare å slakke på litt reimer og få den ned på hjulene for å se om den faktisk fremdeles kan bevege seg. Og så blir det debut på jordet til Nils-Edvin neste helg (håper vi).

Behold the beauty! :)

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Så var man altså Påsje-(del-)eier!
Jørn G. Innset, styremedlem NSK, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no

TorAtle
Posts: 469
Joined: 05 Mar 2003 15:26
Location: Oslo

Re: Styrepårsjen!

Post by TorAtle » 26 Jan 2016 19:32

Alle Lotus-eiere ender vel før eller siden opp med en Porsche? :)
2015 Porsche Cayman GTS, 2014 BMW i3

Lasse83
Posts: 66
Joined: 10 Jun 2008 20:08

Re: Styrepårsjen!

Post by Lasse83 » 26 Jan 2016 20:19

Herlig!
Viktig å ha redskapen i orden til sesongen!
Og kjekt å ha en bil til slik bruk man ikke behøver å være så innmari redd for.

Hilsen en som har en gammel rusten bil stående på tunet til samme bruk (og en oppgitt/forbanna kone)
-91 MR2

User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5681
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Styrepårsjen!

Post by webmaster » 28 Jan 2016 21:43

TorAtle wrote:Alle Lotus-eiere ender vel før eller siden opp med en Porsche? :)
Ja, men de fleste går tilbake til Lotus etterpå :)
Lasse83 wrote:Hilsen en som har en gammel rusten bil stående på tunet til samme bruk (og en oppgitt/forbanna kone)
:mrgreen:
Jørn G. Innset, styremedlem NSK, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no

User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5681
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Styrepårsjen!

Post by webmaster » 30 Jan 2016 21:22

Da har vi vært en tur i Enebakk igjen, blant ulver og motorsykler, revehaler og grønne (duft-)trær, der gamle Pårsjer dør og gjenooppstår! I dag har vi bl.a. drevet med både tre- og metallsløyd, blikkenslageri og plaget naboer med til tider høy motorlyd.

Eksempel på tresløyd:

Image
Image

Jeg regner med at alle ser at dette er en usedvanlig profesjonelt utformet skliplate under motoren? Det ække skikkelig jordebil før det er montert et eller annet av tre på bilen! :)

Eksempel på behov for blikkenslagerjobb:

Image
Image

Slike hull kan skape problemer med snøansamlinger inni bilen, og det vil man jo helst unngå, derfor ble disse fagmessig tettet ved hjelp av metall og popnagler:

Image
Image

Legg også merke til den überkule blå ræsingstolen - Momo faktisk!

Det er noen flere hull som burde vært tettet også, det blir enten mer popnagling, eller...byggeskum. :evil:

Etter montering av alt dette satte vi optimistisk på hjulene, senket bilen ned til bakken, og vred om nøkkelen:



...YESSSS! Klar for Kløfta og prøvekjøring 6. februar! :)
Jørn G. Innset, styremedlem NSK, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no

User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5681
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Styrepårsjen!

Post by webmaster » 06 Feb 2016 23:28

Da var prøvekjøring unnagjort, og det gikk aldeles strålende!



En stund i alle fall...:

Image

Men pytt, det var bare en bærebru, ny kommer på onsdag og så er vi veldig klare for Gol! :)

Bilen gikk utmerket (ok, det røk en dynamoreim og den ble litt varm, men det er under kontroll) forøvrig, og vi fikk minst 6-7 runder! :twisted:

Image

Image

Image
Jørn G. Innset, styremedlem NSK, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no

User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5681
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Styrepårsjen!

Post by webmaster » 25 Feb 2016 16:40

Da har vi vært på isen, og det gikk helt strålende! Bortsett fra at jeg synes den snurrer litt for lett da... :twisted:



Image

Image

Image

Nå var det selvfølgelig 'noen' som klarte å bruke 13 minutter mer på runden i konkurransen enn andre også...:)

Image

Men bortsett fra litt snø i grillen er den like fin! :)
Jørn G. Innset, styremedlem NSK, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests