Exige S, 2007

Her kan forumets medlemmer presentere sine biler, enten de er på prosjektstadiet eller ferdige! :-)

Moderators: inge, NoBrain

User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Exige S, 2007

Post by rayb »

webmaster wrote:Jeg har da aldri hatt sånne ræisingcalipere før og aner jo ikke hva jeg driver med (obviously!) :)
Velkommen i klubben.
Jeg ser forøvrig fram til å tilbringe sommeren som rundingsbøye for deg.

Off topic: Man har tilbragt alt for mye tid på Facebook når man, nesten på refleks, ser etter "Like" knappen....
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
T.Lund
Posts: 540
Joined: 26 Apr 2009 21:43
Location: Jæren
Contact:

Re: Exige S, 2007

Post by T.Lund »

Min er heller ikke slik, å ja du må lufte begge sider.
Tommy

'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport
PeR4
Posts: 431
Joined: 11 Jun 2010 12:49
Location: Oslo

Re: Exige S, 2007

Post by PeR4 »

Lufte rekkefølgen på rasingkaliprene er innsida først, så yttersida?
Ariel Atom, BMW E30 318is og E30 330i
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Exige S, 2007

Post by webmaster »

Luftet, alt ok :)
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Exige S, 2007

Post by webmaster »

Exigen var ute på prøvetur idag, vel å merke etter at første hinder var overkommet:

Image

Måtte bygge opp litt ved utkjøringen for å komme ut...:)

Forøvrig datt ingen hjul av (ikke noe annet heller), den gikk fint rett fram og fjæringen virket ikke spesielt hard. Sånn bortsett fra at rattet må justeres slik at det blir rett når hjulene er rett var dette riktig så oppløftende. :) Mulig jeg får til hjulvinkelkontroll i morgen.
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Re: Exige S, 2007

Post by hmhaga »

Har du tenkt å ha den så lav? -Det må jo bli FRYKTELIG upraktisk, og hvor mye fjæringsvei er det egentlig igjen da?
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Exige S, 2007

Post by rayb »

Jeg tror kanskje man kan bli litt lurt at vinkelen på bilen.....
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Exige S, 2007

Post by webmaster »

Stemmer nok det, den er ikke lav. :)

Her er høyden på splitteren foran på flatt gulv:

Image

Høyden målt rett bak forhjulet:

Image

...og rett foran bakhjulet:

Image

Så den er egentlig ikke så lav - målte Elisen foran ved forhjulet, den er nede på 107mm - med andre ord omtrent det samme. Men den har ingen splitter foran, og da går det greit å forsere utkjørselen. Men tror jeg skal opp litt ja, det skal jo være mulig å kjøre ut hjemmefra lissom. :)
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Exige S, 2007

Post by rayb »

webmaster wrote: Så den er egentlig ikke så lav - målte Elisen foran ved forhjulet, den er nede på 107mm - med andre ord omtrent det samme. Men den har ingen splitter foran, og da går det greit å forsere utkjørselen. Men tror jeg skal opp litt ja, det skal jo være mulig å kjøre ut hjemmefra lissom. :)
Noen mm opp er nok lurt ja. jeg sjekket litt rundt dette i fjor og under 110mm regnes som "track only".

Min bil har 120mm rett bak forhjulet, og det byr ikke på særlige problemer utenom når jeg skal ut in inn i min egen innkjøring som er veldig bratt.
Når det er sagt så har jeg søkt om, og fått tillatelse fra Statens Vegvesen til, å gjøre om utkjøringen ;) Heller dette enn å heve bilen.....
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
hagenisse
Posts: 1009
Joined: 04 May 2008 20:44
Location: HEIA DRAMMEN!
Contact:

Re: Exige S, 2007

Post by hagenisse »

Er det kun foran dere sliter? Min er ikke lav foran, så sånt går alltid bra, men derimot skraper den eksosen midt under / setter seg fast ved innkjøring til parkeringshus og slikt.
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Exige S, 2007

Post by rayb »

Splitteren er det laveste punktet på Exigen. De er også helt flate under så ingen ting henger seg opp :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Exige S, 2007

Post by webmaster »

Veldig flat under, ja - tar noe oppi der så tar det oppi hele veien. :)
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Exige S, 2007

Post by webmaster »

Hjulvinkler, anbefalinger, erfaringer?

Fått booket tid rett over påske, men er ikke helt sikker på hva jeg skal gå for. Fant noen anbefalinger på Seloc, jeg tenkte jeg skulle prøve meg på:

Høyde foran/bak: 115/120mm
Caster: whatever (denne er nesten håpløs å gjøre noe med uten større inngripen)
Camber foran: -2.0°
Spissing foran: 0.5 mm ut pr. side
Camber bak: -2.6°
Spissing bak: 1 mm inn pr. side

Så sies det også at man må ta hensyn til at dekkene jeg skal ha på, Avon ZZR, har hardere dekkside enn f.eks. A048, og at dette må hensyntas. Men det er litt uklart for meg hva det vil ha å si for oppsettet på vinkler o.a.?
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Re: Exige S, 2007

Post by hmhaga »

Må ta med i vurderingen at spissing spiser mer dekk enn camber. Kjørte med -2.6 grader camber og null spissing foran og bak på Impreza, den slet dekkene jevnt. Men ser for meg at en Elise/Exige uten "toe in" bak kan bli en utfordring å kjøre, så der bør man vel ikke eksperimentere for mye.

Du kan justere caster på Elise/Exige ved å forskyve shimsingen på bærearmene. Det fine med caster er at da får man camber når man har behov for det (i svingene), samtidig som man ikke mister bremsekraft rett fram pga mye camber. Synes også man mister mye av den magiske styrefølelsen i disse bilene ved å dra på for mye camber foran.

Tror man får mye gratis ved å få justert bump steer (og behøver da ikke så ekstreme hjulvinkler), men da er man avhengige av noen som kan det faget (oppsett av banebiler) og har utstyr. Lotus har bygget inn mye bump steer for å gjøre bilen "trygg" å kjøre, og det motarbeider på sett og vis alle endringene man gjør - så jeg ville hatt det som første punkt på planen. Kanskje ta med seg bilen på ferge til Uk - helgetur til London med kona - med ekstra bonus for mannen :mrgreen:
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Exige S, 2007

Post by rayb »

webmaster wrote:Hjulvinkler, anbefalinger, erfaringer?

Fått booket tid rett over påske, men er ikke helt sikker på hva jeg skal gå for. Fant noen anbefalinger på Seloc, jeg tenkte jeg skulle prøve meg på:

Høyde foran/bak: 115/120mm
Caster: whatever (denne er nesten håpløs å gjøre noe med uten større inngripen)
Camber foran: -2.0°
Spissing foran: 0.5 mm ut pr. side
Camber bak: -2.6°
Spissing bak: 1 mm inn pr. side

Så sies det også at man må ta hensyn til at dekkene jeg skal ha på, Avon ZZR, har hardere dekkside enn f.eks. A048, og at dette må hensyntas. Men det er litt uklart for meg hva det vil ha å si for oppsettet på vinkler o.a.?
115/120 er veldig lavt for en bil som skal brukes på veien.

Caster er stort sett inne noe man rører, ligger stort sett på ~3.8-4.0 iirc.
+.5 mm spissing foran vil gi god turn-in, men jeg har aldri sette dette anbefalt før. vanligvis sies det 0...
Spissing bak er viktig for bilens stabilitet, spesielt ved harde innbremsinger. Jeg tror muligens du kan gå så høyt som 2 mm med så mye camber (Sjefen for Lotus Sport mente 4 var ideelt for å få Exigene til å styre nøytralt, men dette vil nok spise ganske mye dekk)

Og med dette innspillet kan jeg vel bare hente popcornet....
Image
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
Post Reply