Tommy's Exige S

Her kan forumets medlemmer presentere sine biler, enten de er på prosjektstadiet eller ferdige! :-)

Moderators: inge, NoBrain

T.Lund
Posts: 540
Joined: 26 Apr 2009 21:43
Location: Jæren
Contact:

Re: Tommy's Exige S

Post by T.Lund »

Tror ikke det blir tur på rulla før til våren, skal ha en skikkelig service på motoren, med olje, plugger, multireim, ny girolje, fikse en lekkasje i kompressoren, og ny olje på den. Så har jeg sendt en mail til BOE ang omprogrammering, men det er en uke siden, å har enda ikke fått noe svar
Tommy

'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport
seight
Posts: 242
Joined: 05 Apr 2004 10:36

Re: Tommy's Exige S

Post by seight »

Angående BOE så er de tidvis veldig opptatte etter min erfaring. Men det skader ikke å purre litt på dem etterhvert ;)
Westfield Seight [banebil]
Lotus Exige S2 [bane/bruksbil]
Subaru Impreza STi v3 Type R Coupe [isbil]
BMW 530DAT [Sportslokomotiv ;)]
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Tommy's Exige S

Post by webmaster »

Så bilen din på OMS under opprigging torsdag kveld - hva er det du har fått på på siden av bilen? :twisted:
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
T.Lund
Posts: 540
Joined: 26 Apr 2009 21:43
Location: Jæren
Contact:

Re: Tommy's Exige S

Post by T.Lund »

Da har jeg fått tatt storservice på bilen. Dette skulle være vinterprosjekt, men siden vi fremdeles har 8-10gr her på vestlandet, så ser det ut som jeg kan få noen turer til før den blir parkert. eneste jeg mangler nå, er å få tatt en 4-hjuls kontroll.

Har gjort følgende.

Byttet motorolje (mobil1 5/40), Girolje (Redline MT90), Kompressorolje (AC Delco), bremseveske, oljefilter, luftfilter, tennplugger, multireim, tettet lekkasje i kompressor, nytt komplett rustfritt eksosanlegg fra 2ubular, Powerflex forsterkede motorfester, endeledd og mansjetter på tannstang.

Demontert clam

Image

Litt forskjell på original og ny eksos

Image
Image

Forsterkning av motorfester, disse tres bare inn i eksisterendes gummiforinger

Image
Image
Image

Demontering av kompressorhals. Gikk greit å komme til, ved å tilte tilbake dynamo, og ta bort motorfestet på høyre side.

Image

Her ser man rester av oljen i kompressorhuset, som skal være helt klar. Denne er anbefalt å skiftes hver 45000km.

Image
Image

Etter å ha lagt på anaerob flytende pakning som fikk tørke over natten, så fylles det opp med ny olje, igjennom påfyllingshullet, med en sprøyte. Det skal være 148ml olje på her.

Image

Sammenskrudd, og grenrør bandasjert med "titan" bandasje, som tåler kontinuerlig 1800gr

Image

"brenner av" bandasjen
Image

Ferdig "stekt"

Image

Lekkert arbeid på eksosdelene fra 2ubular

Image

Stemningsbilde
Image

Hadde en bit med slange etter intercooleren til overs, så denne ble lagt opp til å lede litt ekstra luft inn til luftfilterboksen.

Image
Tommy

'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Tommy's Exige S

Post by webmaster »

Dæven, du har jammen stått på! :)
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
T.Lund
Posts: 540
Joined: 26 Apr 2009 21:43
Location: Jæren
Contact:

Re: Tommy's Exige S

Post by T.Lund »

Da ble det en tur på Dyna pack'en for bremsing.

Image
Image

Etter oppgraderingene så kom den nå ut med 202HK på hjulene, å dette er litt over 20HK mere en før oppgraderingene, og en mye gjevnere og finere kurve.

Image
Tommy

'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport
seight
Posts: 242
Joined: 05 Apr 2004 10:36

Re: Tommy's Exige S

Post by seight »

Er det en standardmap du bremset med, eller er den optimalisert?
Westfield Seight [banebil]
Lotus Exige S2 [bane/bruksbil]
Subaru Impreza STi v3 Type R Coupe [isbil]
BMW 530DAT [Sportslokomotiv ;)]
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Tommy's Exige S

Post by webmaster »

Bra resultat det!
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
T.Lund
Posts: 540
Joined: 26 Apr 2009 21:43
Location: Jæren
Contact:

Re: Tommy's Exige S

Post by T.Lund »

Det er det mappet som Alfheim fikk lagt inn hos Komo-Tec som ligger inne, dette skulle i følge annonsen fra ferdinand gi ca 40hk ekstra, men når jeg er inne på sidene til Komo Tec, så står det 10hk. Men som man ser, så har den nå en meget fin og rett effekt kurve, i motsetning til tidligere (ligger bilde av tidligere map litt lenger bak i tråden), hvor den var litt "rotete" i mellom registeret. Har også lest at du bør ha et oppgradert eksosanlegg, for å få utnytte effekten av en omprogrammering av disse bilene.
Tommy

'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport
arildh
Posts: 278
Joined: 27 Apr 2005 07:57
Location: Oslo

Re: Tommy's Exige S

Post by arildh »

Hei. Av ren nysgjerrighet siden jeg også har en 1.8l med MP62.

Vet du hvor mye ...

- trykk
- innsugstemp (etter IC)
- tenning
- kompressor rpm (evt størrelse på remhjul veiv/kompresor )

... du hadde ved 202 whp ?
- 06 MX-5
T.Lund
Posts: 540
Joined: 26 Apr 2009 21:43
Location: Jæren
Contact:

Re: Tommy's Exige S

Post by T.Lund »

arildh wrote:Hei. Av ren nysgjerrighet siden jeg også har en 1.8l med MP62.

Vet du hvor mye ...

- trykk
- innsugstemp (etter IC)
- tenning
- kompressor rpm (evt størrelse på remhjul veiv/kompresor )

... du hadde ved 202 whp ?

Det er originalt reimhjul (3,3"), de andre data har jeg ikke
Tommy

'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport
arildh
Posts: 278
Joined: 27 Apr 2005 07:57
Location: Oslo

Re: Tommy's Exige S

Post by arildh »

Google sier 5.2" på veiva
5.2/3.3 = 1.58 pulley ratio
1.58 x 8000rpm = 12600 på kompressor. Tipper 8-9 psi.
Kompressoren tåler fint 16K og opp til 12 psi før det bare kommer varmluft.
3.0" på kompressoren gir sikkert 20whp til.
- 06 MX-5
T.Lund
Posts: 540
Joined: 26 Apr 2009 21:43
Location: Jæren
Contact:

Re: Tommy's Exige S

Post by T.Lund »

Ser det leveres ned til 2.7" reimhjul, men det anbefales ikke å gå lenger ned en til 3.1, for ikke å ha for stor slitasje på kompressoren. Men med mindre reimhjul, så bør vel bilen mappes om, for å få mere bensin?
Tommy

'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport
arildh
Posts: 278
Joined: 27 Apr 2005 07:57
Location: Oslo

Re: Tommy's Exige S

Post by arildh »

Absolutt. Jeg var bare litt nysgjerrig på hva som var gjort i forhold til effekten.
- 06 MX-5
seight
Posts: 242
Joined: 05 Apr 2004 10:36

Re: Tommy's Exige S

Post by seight »

Da blir det å spekulere om det er mer å hente med BOE sine maps, jeg innbiler meg det, da de skal ha veldig god kontroll på hele mappet. Selv om jeg ikke akkurat tror at du får de tallene de oppgir. (amerikanske dyno tall er skjelden sammenlignbare med hva du finner her i europa ;) )

Når det gjelder behov for oppgradert eksos for å utnytte en optimalisert map. så blir jo det litt baklengs. Da har man feil map i forhold til bilen/hardwaren man har.
En map skal jo være tilpasset den hardwaren man har i bilen/motoren, endrer du hardwaren(som du har gjort med å bytte eksos) så må nøvendigvis mappen endres for å ta høyde for det ;) Sluttresultatet blir jo til slutt det samme :) bare at rekkefølgen har vært feil i dette tilfellet ;)
T.Lund wrote:Det er det mappet som Alfheim fikk lagt inn hos Komo-Tec som ligger inne, dette skulle i følge annonsen fra ferdinand gi ca 40hk ekstra, men når jeg er inne på sidene til Komo Tec, så står det 10hk. Men som man ser, så har den nå en meget fin og rett effekt kurve, i motsetning til tidligere (ligger bilde av tidligere map litt lenger bak i tråden), hvor den var litt "rotete" i mellom registeret. Har også lest at du bør ha et oppgradert eksosanlegg, for å få utnytte effekten av en omprogrammering av disse bilene.
Westfield Seight [banebil]
Lotus Exige S2 [bane/bruksbil]
Subaru Impreza STi v3 Type R Coupe [isbil]
BMW 530DAT [Sportslokomotiv ;)]
Post Reply