2000 Lotus 340R

Her kan forumets medlemmer presentere sine biler, enten de er på prosjektstadiet eller ferdige! :-)

Moderators: NoBrain, inge

User avatar
alfheim
Posts: 592
Joined: 05 Mar 2003 17:07
Location: Oslo

Re: 2000 Lotus 340R

Post by alfheim » 20 Oct 2012 09:54

Da har 340'en vært på et kort SPA opphold og etter litt frenetisk aktivitet med hårtørker, tørkerull, tape og ekstra batteri startet den og er hjemme i garasjen sin blankere og finere en noen sinne.

Regner med at det kommmer mer utfyllende rapport senere.
Erling Alfheim
Lotus 340R - Upraktisk leke
Ferrari 458 2010 - Ikke så upraktisk leke
Tesla P85D - Tja, radiobil?

User avatar
alfheim
Posts: 592
Joined: 05 Mar 2003 17:07
Location: Oslo

Re: 2000 Lotus 340R

Post by alfheim » 18 Nov 2012 20:47

Da er registerrem skiftet, PRT installert, litt annet histen og pisten, og bilen satt til vinterlagring.

Dersom det er noen som lurer kan det fortelles at 4 grader og styrtregn bare er sånn passe ideelt vær for å kjøre 340'er til vinterlagring. Videre føles det litt meningsløst å først vaske over bilen for så å sette seg fast i gjørme på vei inn i garagen og dermed mer eller mindre fylle bilen før jeg fikk med meg at den spant. (Nu vel, så ille var det ikke, men det er mulig at det kan være behov for en opprfriskining av dekkfornyeren til Gry)
Erling Alfheim
Lotus 340R - Upraktisk leke
Ferrari 458 2010 - Ikke så upraktisk leke
Tesla P85D - Tja, radiobil?

henning
Posts: 3543
Joined: 28 Feb 2003 16:03
Location: Hosle

Re: 2000 Lotus 340R

Post by henning » 30 Nov 2012 12:15

Neste investering bør kanskje være en lukket henger ? :wink:
'11 sDrive 35is
---------------------

jsolg
Posts: 1
Joined: 22 May 2011 19:41

Re: 2000 Lotus 340R

Post by jsolg » 10 Mar 2013 13:27

Du sa du hadde mange felger, kunne du lagt ut noe bilder og evt. pris?
Er veldig interresert om du har noen fine, er ikke disse 4x95,25 som på Elise s1?

Mvh Jørgen.

User avatar
alfheim
Posts: 592
Joined: 05 Mar 2003 17:07
Location: Oslo

Re: 2000 Lotus 340R

Post by alfheim » 13 Mar 2013 13:00

Erling Alfheim
Lotus 340R - Upraktisk leke
Ferrari 458 2010 - Ikke så upraktisk leke
Tesla P85D - Tja, radiobil?

User avatar
alfheim
Posts: 592
Joined: 05 Mar 2003 17:07
Location: Oslo

Re: 2000 Lotus 340R

Post by alfheim » 21 Apr 2013 21:39

Da er felger solgt og årets første tur er tatt.

Den gikk fra vinterlagring til hr. Person, hvor det ble konstatert olje i kjølevesken, samt at volumet kjøleveske økte ved gaspådrag. Dette sammen med voldsome temperaturøkninger ved belastning besluttet vi at nok tydet på lekasje i toppakningen. Dermed ble bilen stående og karosseriet må av igjen før man bytter toppaknign. Mye som tyder på at Rudskogen 26/4 utgår, mulig Våler 5/5 lar seg gjøre.

Til gjengjeld har jeg byttet bremseklosser og satt på banedekk på Exigen. Om det bidrear til salg er litt mer uklart.
Erling Alfheim
Lotus 340R - Upraktisk leke
Ferrari 458 2010 - Ikke så upraktisk leke
Tesla P85D - Tja, radiobil?

User avatar
alfheim
Posts: 592
Joined: 05 Mar 2003 17:07
Location: Oslo

Re: 2000 Lotus 340R

Post by alfheim » 26 Aug 2013 10:12

Da var vi igang igjen.

Etter å ha sjekket oljen og konstatert at det var noe lavere en jeg ønsket og deretter fylt opp en del (dog ikke helt til max) var jeg ute å kjørte en tur på lørdag. Da var alt helt fint.
Søndag skulle jeg ute en tur igjen, men da var det ingen ting som tente. Den dro rundt, men tente ikke. Batteriet var ikke helt på topp, så jeg satte på vedlikehodlslader over natten, men det hadde ingen effekt.

Stort sett er det sånn at når startsperra er på så går ikke startmotoren heller, så jeg tror ikke helt det er det. Utovar at bilen gikk tom for bensin i det jeg slo den av inn e i garasjen og at tankmåleren jo ikke er helt pålitelig. Noen andre forslag til hva dette kan være/ hvordan man begynner å diagnostisere?
Erling Alfheim
Lotus 340R - Upraktisk leke
Ferrari 458 2010 - Ikke så upraktisk leke
Tesla P85D - Tja, radiobil?

User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5681
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: 2000 Lotus 340R

Post by webmaster » 26 Aug 2013 11:11

Bensinpumpe? Hører du den når du slår på tenning?

Inertiaswitch utløst?
Jørn G. Innset, styremedlem NSK, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no

User avatar
alfheim
Posts: 592
Joined: 05 Mar 2003 17:07
Location: Oslo

Re: 2000 Lotus 340R

Post by alfheim » 26 Aug 2013 16:35

Tja, hva vet jeg, men etter å ha helt på en del bensin, slått av og på hovedstrøm bryteren, gjort en del besvergelser og latt alderen stå i, så startet den igjen. Om det var manglende bensin eller "terning it off and on again" som gjorde utslaget vet jeg ikke. Antagelig var det besvergelsene. Uansett har internettet forsvunnet hjemme, så det kan jo være det.
Erling Alfheim
Lotus 340R - Upraktisk leke
Ferrari 458 2010 - Ikke så upraktisk leke
Tesla P85D - Tja, radiobil?

User avatar
alfheim
Posts: 592
Joined: 05 Mar 2003 17:07
Location: Oslo

Re: 2000 Lotus 340R

Post by alfheim » 22 Sep 2013 17:47

Da har jeg besluttet at startproblemene skyldes at batteriet er dårlig og ikke greier å levere nok effekt.

For tiden har jeg et Odssey PC680 batteri på 18 Ah. Har ikke greid å finne noe som ser ut som om det er bedre en det innenfor den strørrelsen. (Hvis det blir større må man ha av karosseriet for å få det ut)

Så spørsmålet blir. Hvor kjøper man et slikt batteri til en ikke helt tullete penge? Finnes det noen bedre batterier jeg heller burde se på?

Som en bonus, etter å ha startet med startkabler, begynte tidvis lcd displayet i spedometeret å virke igjen, så nå kunne jeg se hvor langt den har gått.

ca 2 500 km hittil i år.
Erling Alfheim
Lotus 340R - Upraktisk leke
Ferrari 458 2010 - Ikke så upraktisk leke
Tesla P85D - Tja, radiobil?

User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5681
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: 2000 Lotus 340R

Post by webmaster » 22 Sep 2013 20:00

Hva var størrelsen da?

Tror TorAtle her på forumet drev og eksperimenterte med noen lettvektsbatterier for noen år tilbake, send ham en PM og spør om hvilket firma han endte opp hos.
Jørn G. Innset, styremedlem NSK, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no

User avatar
alfheim
Posts: 592
Joined: 05 Mar 2003 17:07
Location: Oslo

Re: 2000 Lotus 340R

Post by alfheim » 22 Sep 2013 21:22

16 Ah var det
og dimensjonene er som følger
184.7*79.0*169.4 mm
7.0 kg

Skal sende Tor Atle en PM
Erling Alfheim
Lotus 340R - Upraktisk leke
Ferrari 458 2010 - Ikke så upraktisk leke
Tesla P85D - Tja, radiobil?

User avatar
Shadow_iX
Posts: 1004
Joined: 27 Mar 2003 18:19

Re: 2000 Lotus 340R

Post by Shadow_iX » 23 Sep 2013 08:36

Sønnak Exide Maxxima 900 løste alle mine strømprolemer da jeg hadde Scholarmotor, modifiserte den orginale batteriramma litt så sitter det like godt som OEM.
Det er dobbelt så tungt som orginalbatteriet (mener det var på 44Ah, og 300A startstrøm), og en del større, men de få kiloene der er verdt å ha med seg. :)
Helt vanlig NSK medlem.
Kenneth(tm) #2845 / MSN: nad_freak@hotmail.com / '02 Ellise
NSK Terminliste her!

User avatar
alfheim
Posts: 592
Joined: 05 Mar 2003 17:07
Location: Oslo

Re: 2000 Lotus 340R

Post by alfheim » 23 Sep 2013 10:07

Problemet mitt er altså at hvis det er en del større, (tåler et par millimieter i alle retninger, men ikke så mye mer) må altså karrosiriet av for å få det på plass.

Da har jeg to full dagesrs jobb for to personer forran meg. I praksis lite aktuelt, spesielt siden det samme må gjøres hver gang man av en eller annen grunn trenger tilgang til batteriet.
Erling Alfheim
Lotus 340R - Upraktisk leke
Ferrari 458 2010 - Ikke så upraktisk leke
Tesla P85D - Tja, radiobil?

User avatar
rayb
Posts: 938
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: 2000 Lotus 340R

Post by rayb » 23 Sep 2013 11:09

alfheim wrote:Da har jeg to full dagesrs jobb for to personer forran meg. I praksis lite aktuelt, spesielt siden det samme må gjøres hver gang man av en eller annen grunn trenger tilgang til batteriet.
Engelsk bil... :shock:

Disse er vel en noe kostbar løsning, men man slipper til gjengjeld lading og sånt hele vinteren iflg. fabrikanten
Denne er vel ikke så aller verst?
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/RaymondBaastad ... hotography

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest