2000 Lotus 340R

Her kan forumets medlemmer presentere sine biler, enten de er på prosjektstadiet eller ferdige! :-)

Moderators: NoBrain, inge

User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5681
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: 2000 Lotus 340R

Post by webmaster » 13 Aug 2012 22:33

Vekten økt med 10%! :twisted:
Jørn G. Innset, styremedlem NSK, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no

User avatar
Shadow_iX
Posts: 1004
Joined: 27 Mar 2003 18:19

Re: 2000 Lotus 340R

Post by Shadow_iX » 16 Aug 2012 10:31

Gratulere rmed ny bil, så selv på denne, men siden det ikke var utgaven med center-bolt så mista jeg intressen helt i den. :)


Men grom bil likevel da... ca 270hp/tonn, begynner å hjelpe på det.. :)
Helt vanlig NSK medlem.
Kenneth(tm) #2845 / MSN: nad_freak@hotmail.com / '02 Ellise
NSK Terminliste her!

User avatar
alfheim
Posts: 592
Joined: 05 Mar 2003 17:07
Location: Oslo

Re: 2000 Lotus 340R

Post by alfheim » 16 Aug 2012 13:34

Finnes ikke med senterbolt. Det var bare prototypene som hadde dette.

De ble levert med vanlige hjul med senterbolt lookalike hjulkapsel.

Noen få ble levert med magnesium hjul, men de fleste (og alle europa modellen) ble levert med alu hjul.
I england ble de etterhvert byttet med magnesium, men det skedde ikke i resten av verden.
Erling Alfheim
Lotus 340R - Upraktisk leke
Ferrari 458 2010 - Ikke så upraktisk leke
Tesla P85D - Tja, radiobil?

User avatar
Shadow_iX
Posts: 1004
Joined: 27 Mar 2003 18:19

Re: 2000 Lotus 340R

Post by Shadow_iX » 16 Aug 2012 19:04

Jeg så på en i tysklad i sammenheng med no greier til min bil, og den kom orginalt levert med centerbolt ifra lotus.. ikke no aftermarket mods. (iallefall det han eieren fortalte meg da... så har trodd på dette i ettertid da.. :) )

Vet nitronracing har CB kit til sisse bilene.. (340r, elise, exige, 2-11 osv)
Helt vanlig NSK medlem.
Kenneth(tm) #2845 / MSN: nad_freak@hotmail.com / '02 Ellise
NSK Terminliste her!

User avatar
alfheim
Posts: 592
Joined: 05 Mar 2003 17:07
Location: Oslo

Re: 2000 Lotus 340R

Post by alfheim » 19 Aug 2012 21:19

Da er man tilbake fra england med kofferten full av deler som ikke passer.

Noen som trenger deksel til S1 kjørelys? det kan se ut som om det er S2 kjørelys på 340.

Sånne:
https://www.eliseparts.com/products/sho ... rotectors/
Jeg har et sett til overs

Har også en magnetisk oljeplugg til overs, gjengene passet ikke.

Noe som jo er litt interessant da det skal være en standard K serie
https://www.eliseparts.com/products/sho ... rain-plug/

Ellers har jeg revet meg opp på diverse hender og fingre for å prøve å bytte parklys, men det fikk jeg ikke til. Må nok ta av karosseriet. (enten det eller så må vel parklyset ut for å få av karosseriet, og da er jeg litt usikker )

Har byttet olje og filter, satt in mobilholder, strømuttak som også gir strømm under 2000 rpm termometer som også viser batteristatus (kan være nyttig når man har et batteri på 18 Ah) og tauekrok foran.

Har videre oppdaget at tauekrokene som var så praktisk plasert bak slett ikke er tauekroker men fotgjengerbeskyttelse som tydeligvis var nødvendig for typegodkjenning. De er ikke festet i noe strukturelt og bør nok ikke brukes til å taue i. Mulig man burde gå til anskaffelse av en krok som festes under her også, alternativt forutsetta at man fortsetter som man pleier med å kjøre av med bakenden først.

Har også byttet batteriholder til noe som faktisk holder på batteriet, noe som virket som en god idee på meg.

Det var vel det, men det tok da stort sett dagen.
Erling Alfheim
Lotus 340R - Upraktisk leke
Ferrari 458 2010 - Ikke så upraktisk leke
Tesla P85D - Tja, radiobil?

User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5681
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: 2000 Lotus 340R

Post by webmaster » 19 Aug 2012 23:05

Bra jobba. Ikke bremsevæske? ;-)
Jørn G. Innset, styremedlem NSK, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no

User avatar
alfheim
Posts: 592
Joined: 05 Mar 2003 17:07
Location: Oslo

Re: 2000 Lotus 340R

Post by alfheim » 19 Aug 2012 23:09

Niks. Var alene så det ble vanskelig. Satte foresten også på navmerker for en liten formue.

Ny vs gammel batteri og spyleveskeholder
uploadfromtaptalk1345414140417.jpg
uploadfromtaptalk1345414140417.jpg (31.89 KiB) Viewed 2885 times
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Erling Alfheim
Lotus 340R - Upraktisk leke
Ferrari 458 2010 - Ikke så upraktisk leke
Tesla P85D - Tja, radiobil?

User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5681
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: 2000 Lotus 340R

Post by webmaster » 20 Aug 2012 07:57

alfheim wrote:Niks. Var alene så det ble vanskelig. Satte foresten også på navmerker for en liten formue.
Du får si fra da vet du, så kunne du tatt deg en tur på landet, jeg er flink til å trykke på bremsepedaler jeg, bare spør Inge. :-)

Vedr. navmerker - husk på å si fra neste gang du skal på bane så jeg kan kjøre etter deg og plukke dem opp etter hvert som de faller av...:-)

Les: Plukk de av før du kjører på bane, varmen utvider felgen og gjør at taket glipper.
Jørn G. Innset, styremedlem NSK, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no

User avatar
rayb
Posts: 938
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: 2000 Lotus 340R

Post by rayb » 20 Aug 2012 10:59

webmaster wrote:Du får si fra da vet du, så kunne du tatt deg en tur på landet, jeg er flink til å trykke på bremsepedaler jeg, bare spør Inge. :-)
Alternativt kan man kjøpe verktøy for slikt
Når det er sagt er det selvsagt mye hyggeligere å ha noen å skru/banne/prate med under operasjonen....
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/RaymondBaastad ... hotography

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....

henning
Posts: 3543
Joined: 28 Feb 2003 16:03
Location: Hosle

Re: 2000 Lotus 340R

Post by henning » 27 Aug 2012 09:01

webmaster wrote: Du får si fra da vet du, så kunne du tatt deg en tur på landet, jeg er flink til å trykke på bremsepedaler jeg, bare spør Inge. :-)
Det er jeg og, bare spør Lars :)
'11 sDrive 35is
---------------------

User avatar
alfheim
Posts: 592
Joined: 05 Mar 2003 17:07
Location: Oslo

Re: 2000 Lotus 340R

Post by alfheim » 21 Sep 2012 11:21

Liten oppdatering,

Da har er det kjøpt in R-Dekk A048 fra Elise parts, og etter en del omstokking av dekk og felger er nå gatedekkene (Advan Neova (LTS)) satt på "Delivery wheels". De heter delivery wheels da det var alu felgene 340en ble levert med til tross for at lotus hadde lovet magnesium hjul, i england greide man å grine seg til å få byttet til magnesium hjul etter hvert, resten av verden ble ignorert.
20120920_204839.jpg
I Garasjen med "Delivery Wheels" - dårlig mobilbilde
20120920_204839.jpg (86.65 KiB) Viewed 2812 times
Detaljert av hjulet
20120920_204848.jpg
20120920_204848.jpg (121.57 KiB) Viewed 2812 times
Har også fått flyttet rundt på tauekroker, så nå er det fin rød tauekrok både forran og bak. (Det som så ut som tauekroker bak i utganspunktet var selvsagt ikke det. Det var bare noe som er satt på for at ikke folk som står bak bilen skal kunne sette fast foten mellom hjulet og karosseriet når man rygger på dem i stor fart. eller noe sånt. typegodkjennigskrav vistnok)

Ellers har jeg da gjennoppdaget gleden med K-serie motor. Synes at kjøleveskenivået var veldig lavt før siste banedag og tilot meg derfor å fylle på litt, til et lit stykke over minimum. Det ville ikke mororen ha noe av, og spyttet det ut når den fikk litt varme. Den ble imidlertid litt entusiastisk i spyttingen, og det som ble igjen var nok litt midre en ideelt, dermed begynte termperaturvisere å hoppe alle veier. Løste seg ved å fylle på litt køleveske igjen, men denne gangen bare til et godt stykke under min. Ja ja.

Har også fått klistremerkeskilt fra Henning til å ha forran, men ikke fått satt på enda.
Erling Alfheim
Lotus 340R - Upraktisk leke
Ferrari 458 2010 - Ikke så upraktisk leke
Tesla P85D - Tja, radiobil?

User avatar
hmhaga
Posts: 881
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hønefoss/Haugsbygd

Re: 2000 Lotus 340R

Post by hmhaga » 21 Sep 2012 13:02

alfheim wrote:Synes at kjøleveskenivået var veldig lavt før siste banedag og tilot meg derfor å fylle på litt, til et lit stykke over minimum. Det ville ikke mororen ha noe av, og spyttet det ut når den fikk litt varme.
Min spytter også ut vannet om jeg fyller helt opp til MAX, men den klager ikke dersom jeg holder nivået litt under max. Kanskje en idé å lufte kjølevæskesystemet?
Seven Racing #26 - '15 Outback 2.5 - '08 BMW 120i - '92 Bandit 400
x '01 Elise S2 '98 Boxster 2.5 '98 Subaru 2.0 GT '98 Saxo VTS '91 MR2 '89 Civic '84 Prelude

User avatar
ElViz
Posts: 892
Joined: 01 Aug 2008 13:25
Location: Åros,Røyken
Contact:

Re: 2000 Lotus 340R

Post by ElViz » 21 Sep 2012 13:33

Tror det kunne være en ide. Hvis det blir så mye trykkøkning at den slipper ut noe, så er det sansynligvis luft i systemet. Luft utvider seg med varme, det gjør ikke vann....
Odd Goderstad
Image

x-er: 60'Fiat 1100, 60'Simca Vedette, 60 og 61 Plymouth (3), 76 Toyota Celica LB, 73 Buick Riviera, 81 Camaro,++
94 Toyota MR2

User avatar
alfheim
Posts: 592
Joined: 05 Mar 2003 17:07
Location: Oslo

Re: 2000 Lotus 340R

Post by alfheim » 23 Sep 2012 15:40

Ser jeg ligger litt etter på modifiseringne mine.

Kan også hende at man trenger ett litt større batteri for å drive dette.
340R.jpg
340R.jpg (62.5 KiB) Viewed 2778 times
Erling Alfheim
Lotus 340R - Upraktisk leke
Ferrari 458 2010 - Ikke så upraktisk leke
Tesla P85D - Tja, radiobil?

User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5681
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: 2000 Lotus 340R

Post by webmaster » 23 Sep 2012 16:32

alfheim wrote:Ser jeg ligger litt etter på modifiseringne mine.

Kan også hende at man trenger ett litt større batteri for å drive dette.
340R.jpg
Trenger vel snarere hengerfeste...til aggregatet du må ha for å drive alt dette... :twisted:

Skjønner meg ikke folk som gjør sånt med en sånn bil, men hver sin lyst. :-)
Jørn G. Innset, styremedlem NSK, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest