Page 1 of 11

2010 Lotus Elise 1.6 (Burnt Orange)

Posted: 03 Apr 2012 21:00
by NoBrain
Da har jeg endelig vært og hentet min nye 2010 Lotus Elise 1.6 i dag :D Jeg klarte å skrape opp skiltholderen foran i dag på første fartsdump da den var montert veldig lavt. Jeg heiset den noe, men det var tydelig ikke nok til å klare oppkjørselen på Alnabru. Skal få heiset den maks i morgen. Fargen er noe spesiell, Burnt Orange, så den skiller seg litt ut :mrgreen:

Image

Måtte henge opp et lite skilt ved plassen min i fellesgarasjen :lol:

Image

Re: 2010 Lotus Elise 1.6 (Burnt Orange)

Posted: 03 Apr 2012 21:31
by alfheim
Gratulerer så meget og velkommen som Lotus eier.

Anbefaler å montere skiltet som laveste punkt, lettere å erstatte skiltet enn å få tak i ny spoiler.

Re: 2010 Lotus Elise 1.6 (Burnt Orange)

Posted: 04 Apr 2012 07:26
by webmaster
Gratulerer, ser flott ut

Re: 2010 Lotus Elise 1.6 (Burnt Orange)

Posted: 04 Apr 2012 08:32
by rayb
Gratulerer!

Re: 2010 Lotus Elise 1.6 (Burnt Orange)

Posted: 04 Apr 2012 09:19
by inge
Gratulerer :-)

Ser ut til å være en lekker farge. Jeg gleder meg til å se live :-)

Re: 2010 Lotus Elise 1.6 (Burnt Orange)

Posted: 04 Apr 2012 11:00
by hmhaga
Gratulerer! Skal love at svingkjøring blir en brå overgang fra Impreza. Forsøk å kjøre Elise på samme måte, og man plasserer den 1 meter utenfor veibanen :mrgreen:
Hva er totalvekten på denne? Vil gjerne ha tilbakemelding på hvordan motoren fungerer, spesielt mht turtallsvillighet. Synes det skorter litt der på min K...

Re: 2010 Lotus Elise 1.6 (Burnt Orange)

Posted: 04 Apr 2012 21:50
by NoBrain
Elisene har lagt på seg litt med årene. Vekten på min bil er 876 kg (uten fører) og med en liten 1.6 liters Toyota-motor på 136 hester så drar det ikke akkurat skinnet av pølsa sammenliknet med f.eks. min STI som har dobbelt så mange hester. Men Elisen innbyr til en helt annen kjøreopplevelse, nesten litt gocart-aktig hvor poenget er å holde jevn og stødig fart inn og ut av svinger.

Motoren er nokså fleksibel, med turtallsperre på 7000 rpm på lave gir og 6800 rpm på høye gir. Til vanlig bykjøring så fungerer det fint å lunke under 4000 rpm, men for å få fart på vognen så er en nødt til å dra ut girene. Fra 4000 rpm og opp til turtallsperra så er det nok skyv på vanlig landevei. Det føltes iallefall mer enn fort nok uten at man trenger å være redd for å miste lappen :)

I går så hadde jeg en lengre biltur på E6 med brodern for å hente noen sykkeldeler i Eidsvoll og det var helt greit å cruise på motorveien, men litt vindstøy var det med taket oppe. Det er til og med cruisekontroll på bilen :roll: - men jeg lot være å prøve den :lol:

I dag så tok jeg bakveiene om Ytre Enebakk og Spydeberg for å besøke foreldra mine i Askim. Da kom bilen mer i sitt rette element. Med litt aktiv kjøring stort sett i 3. gir så hadde man et fint turtallsområde å jobbe i. Styrefølelsen i Elisen er iallefall mange hakk over STIen, men som du påpeker så er man nødt til å ha et fast grep om rattet i svingene :mrgreen:

Jeg er nok litt feig inn i svingene foreløpig og hvis man bremser opp/kjører for sakte inn i en sving så tar det litt tid å få opp farten igjen. På den annen side så er det greit å ha noen år på baken med trafikkforståelse og vite når en skal bremse, t.o.m. stoppe helt opp for å gi vei til større biler inn i samme sving. Hadde det vært noen år tidligere så hadde jeg kanskje plantet bilen i en møtende lastebil som skar svingen og tok hele vegbredden :shock:

Blir spennende å prøve den på bane, men er redd den kommer litt til kort her ift. motorytelse. Dette er det dog mulig å gjøre noe med etterhvert, men foreløpig så har jeg mer enn nok. Det er nok heller sjåføren mer enn bilen som må oppgraderes :D

Re: 2010 Lotus Elise 1.6 (Burnt Orange)

Posted: 05 Apr 2012 12:58
by henning
Dette var lekkert Brian!
Gratulerer, og gleder meg også til å se den live.

Re: 2010 Lotus Elise 1.6 (Burnt Orange)

Posted: 06 Apr 2012 16:19
by THB
Gratulerer, flott bil :)

Ødela forresten selv skiltholderen på Elise på min første prøvetur... Helt latterlig at det ikke er mulig å få lite skilt foran på Elise på "lovlig" vis.

Re: 2010 Lotus Elise 1.6 (Burnt Orange)

Posted: 08 Apr 2012 16:56
by NoBrain
Tok en liten kjøretur i går rundt Hvervenbukta og om Ski, Enebakk og Rælingen. På de svingete veiene rundt Hvervenbukta ble jeg liggende bak en SUV, men jammen slapp vedkommende meg forbi med tommel opp både fra sjåfør og sidepassasjer :mrgreen: Slik vennlig oppførsel har jeg ikke opplevd med Imprezaen :lol:

Re: 2010 Lotus Elise 1.6 (Burnt Orange)

Posted: 10 Apr 2012 14:15
by hmhaga
NoBrain wrote:Tok en liten kjøretur i går rundt Hvervenbukta og om Ski, Enebakk og Rælingen. På de svingete veiene rundt Hvervenbukta ble jeg liggende bak en SUV, men jammen slapp vedkommende meg forbi med tommel opp både fra sjåfør og sidepassasjer :mrgreen: Slik vennlig oppførsel har jeg ikke opplevd med Imprezaen :lol:
Det er gøy å kjøre Elise, for man blir alltid møtt av positive mennesker/holdninger. Husker jeg var innom Rolls Royce Marine i Bergen, da stod det plutselig en samling folk rundt bilen og kikket. Ellers ganske vanlig at folk hilser og smiler, som du opplevde.
Da jeg hadde Porsche Boxster var det HELT motsatt, da var det veldig negative holdninger. Typisk den med "Jasså, derfor konsulentene er så dyre". I trafikken blir man også sluppet fram med Elise, med Porsche ble jeg blokkert....

Re: 2010 Lotus Elise 1.6 (Burnt Orange)

Posted: 18 Apr 2012 21:19
by NoBrain
Fikk noen småpakker fra Eliseparts og TAT Concept i går :)

Image

Re: 2010 Lotus Elise 1.6 (Burnt Orange)

Posted: 18 Apr 2012 21:43
by inge
nå er du i gang :-)

Jeg synes de "tauekrokene" er kjempetøffe :-)

Re: 2010 Lotus Elise 1.6 (Burnt Orange)

Posted: 19 Apr 2012 12:37
by webmaster
Litt mere fester på dine, ja...:-)

Re: 2010 Lotus Elise 1.6 (Burnt Orange)

Posted: 19 Apr 2012 20:00
by NoBrain
Jeg var innom Trygg og Sikker-butikken i Lillestrøm i dag tidlig (før jobb) og plukket opp en frostsikker skumslukker. Så da var det bare å tilpasse den dyrkjøpte TAT Concept-braketten min etter jobb:

Image

Etter å ha borret to nye hull i braketten og montert det i bilen så ble dette sluttresultatet :)

Image