2010 Lotus Elise 1.6 (Burnt Orange)

Her kan forumets medlemmer presentere sine biler, enten de er på prosjektstadiet eller ferdige! :-)

Moderators: NoBrain, inge

User avatar
NoBrain
Posts: 688
Joined: 18 Sep 2003 14:43
Location: Oslo

Re: 2010 Lotus Elise 1.6 (Burnt Orange)

Post by NoBrain » 02 Jun 2014 11:05

Elisen må på EU-kontroll i løpet av året. Noen anbefalinger til verksted i Oslo-området som har litt greie på disse bilene og er klar over jekkepunkter etc :?:
Medlem av banekomiteen og valgkomiteen i NSK, samt moderator på forumet og Facebook-siden til NSK.
2002 Subaru Impreza WRX STI (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)

User avatar
hmhaga
Posts: 881
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hønefoss/Haugsbygd

Re: 2010 Lotus Elise 1.6 (Burnt Orange)

Post by hmhaga » 02 Jun 2014 13:41

NoBrain wrote:Elisen må på EU-kontroll i løpet av året. Noen anbefalinger til verksted i Oslo-området som har litt greie på disse bilene og er klar over jekkepunkter etc :?:
Hadde min Elise på NAF-kontroll på Eggemoen (utenfor Hønefoss). Der kjører de bilen opp på en løftebukk der den står på alle fire hjula, slik at jekkepunkter ikke er en bekymring.

Når det er sagt, det blir riiimelig fort synlig at bilen ikke lar seg løfte med jekkepunktene på siden. Den tipper bakover så fort den løftes litt opp.
Seven Racing #26 - '15 Outback 2.5 - '08 BMW 120i - '92 Bandit 400
x '01 Elise S2 '98 Boxster 2.5 '98 Subaru 2.0 GT '98 Saxo VTS '91 MR2 '89 Civic '84 Prelude

User avatar
rayb
Posts: 938
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: 2010 Lotus Elise 1.6 (Burnt Orange)

Post by rayb » 02 Jun 2014 13:45

hmhaga wrote:Når det er sagt, det blir riiimelig fort synlig at bilen ikke lar seg løfte med jekkepunktene på siden. Den tipper bakover så fort den løftes litt opp.
Joda, men det forutsetter at vedkommende mekaniker følger med.
Tildligere har jeg brukt SnapDrive til sånne ting, men er selv på leting etter noe bedre om dagen ettersom de har tapt seg voldsomt.
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/RaymondBaastad ... hotography

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....

User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5681
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: 2010 Lotus Elise 1.6 (Burnt Orange)

Post by webmaster » 03 Jun 2014 21:32

Har god erfaring med KvickStop her på Strømmen - http://kvickstop.no . Får være med inn og instruere hyggelige mekanikere. Hatt bilen der 3 ganger nå, helt problemfritt.
Jørn G. Innset, styremedlem NSK, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no

User avatar
NoBrain
Posts: 688
Joined: 18 Sep 2003 14:43
Location: Oslo

Re: 2010 Lotus Elise 1.6 (Burnt Orange)

Post by NoBrain » 18 Jul 2014 09:26

Hmmm... Det nye batteriet jeg kjøpte i våres synes ikke å være av aller høyeste kvalitet. Fra å vare 1-2 uker (uten vedlikeholdslading) når jeg først fikk det så dør det nå allerede etter 1-2 dager. Muligens har batteriet tatt skade av å tappes helt ned 3-4 ganger i løpet av tiden jeg har hatt det (glemt igjen OBDII-leser, koblet ut strømmen til vedlikeholdsladeren i fellesgarasjen pga. renovering, etc.)

Nå bruker jeg cut off switchen hver gang jeg parkerer bilen, samt setter batteriet på vedlikeholdslading. Strømmen i fellesgarasjen er nå kun tilgjengelig mellom 03:00 og 08:00 (for varmekabel). Borettslaget ble visstnok lei av å sponse gratis strøm for de mange elbilene i fellesgarasjen. De er nå henvist til egne plasser med strømuttak og må betale ekstra månedsleie for strøm :-)

Nuvel, jeg får bite i det sure eple og bestille et nytt batteri. Denne gangen blir det et dyrere Odyssey PC680. Får håpe det varer lenger.

Image

Apropos OBDII-leser så var den oransje saken fra eBay/Kina av elendig kvalitet. Store problemer med å få parret den med telefonen, dessuten sitter den knapt nok fast i OBDII-kontakten i bilen. Lei av billige Kina-kopier slo jeg på stortrommen og la ut 650 NOK for en ordentlig leser av typen OBDLink LX (se http://www.obdlink.com/lxbt/).

Image
Medlem av banekomiteen og valgkomiteen i NSK, samt moderator på forumet og Facebook-siden til NSK.
2002 Subaru Impreza WRX STI (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)

User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5681
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: 2010 Lotus Elise 1.6 (Burnt Orange)

Post by webmaster » 18 Jul 2014 14:52

Fikk du fikset MIL-lyset?
Jørn G. Innset, styremedlem NSK, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no

User avatar
NoBrain
Posts: 688
Joined: 18 Sep 2003 14:43
Location: Oslo

Re: 2010 Lotus Elise 1.6 (Burnt Orange)

Post by NoBrain » 18 Jul 2014 15:18

webmaster wrote:Fikk du fikset MIL-lyset?
Jada, koblet på min dyrkjøpte grønne OBDII-leser (avbildet over) etter at jeg kom hjem fra utemøtet i går. Ved å bruke OBDLink appen for Android fikk jeg slettet feilkoden som trigget "limp mode". Satser på at det var et døende batteri som trigget feilkoden, for "limp mode" som begrenser turtallet til 3.000 RPM var ikke noe særlig.
Medlem av banekomiteen og valgkomiteen i NSK, samt moderator på forumet og Facebook-siden til NSK.
2002 Subaru Impreza WRX STI (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)

User avatar
NoBrain
Posts: 688
Joined: 18 Sep 2003 14:43
Location: Oslo

Re: 2010 Lotus Elise 1.6 (Burnt Orange)

Post by NoBrain » 12 Aug 2014 12:07

Etter en diskusjon om Sparco fire eater i Exige-tråden til webmaster fant seight ut at dette ble produsert av en italiensk produsent Mangiafuoco (som oversatt blir "fire eater" på engelsk). Fant en italiensk forhandler som solgte dette til en grei pris i esker a 4 stk. på eBay. Bestilte to esker (en til seight og en til meg). Kom på døra tidligere i dag :)

Image
Medlem av banekomiteen og valgkomiteen i NSK, samt moderator på forumet og Facebook-siden til NSK.
2002 Subaru Impreza WRX STI (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)

User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5681
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: 2010 Lotus Elise 1.6 (Burnt Orange)

Post by webmaster » 12 Aug 2014 12:11

Siden dere har så mange hadde det jo vært interessant om dere fikk testet en av dem...:)
Jørn G. Innset, styremedlem NSK, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no

User avatar
NoBrain
Posts: 688
Joined: 18 Sep 2003 14:43
Location: Oslo

Re: 2010 Lotus Elise 1.6 (Burnt Orange)

Post by NoBrain » 12 Aug 2014 12:59

Skulle gjerne testet en, men med kun 8 stk. har vi faktisk ingen til overs :roll: (2 i isbanebilen, 1 i STIen, 1 i Elisen, 1 i broderns bil, 1 i seights BMW-bruksbil, 1 i seights Exige og 1 i seights Westfield)

Etter å ha opplevd brann i isbanebilen så blir denne utstyrt med 2 stk. I tillegg har vi en 4,25 liters fastmontert OMP skumslukker med 6 dyser (3 i motorrommet og 3 i fotbrønnen) :wink:

Image
Medlem av banekomiteen og valgkomiteen i NSK, samt moderator på forumet og Facebook-siden til NSK.
2002 Subaru Impreza WRX STI (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)

User avatar
NoBrain
Posts: 688
Joined: 18 Sep 2003 14:43
Location: Oslo

Re: 2010 Lotus Elise 1.6 (Burnt Orange)

Post by NoBrain » 08 Sep 2014 18:20

I dag kom endelig braketten som jeg bestilte til Odyssey PC680 batteriet så langt tilbake som 23. juli 2014. Hvis noen har tenkt å oppgradere til racingbatteri anbefales det å være tidlig ute med bestilling av brakett :wink: Sist gang jeg bestilte brakett til Deka-batteriet tok det bare 3-4 uker...

Image

Odyssey PC680 batteriet (kjøpt hos bilstereosenteret.no) har vært stående i leiligheten siden juli i påvente av ny brakett. Har målt hvilespenningen ved et par anledninger. Den holder fortsatt 12,8 V og skal følgelig tåle langtidslagring. Deka-batteriet som nå sitter i Elisen faller til 12,4 V over natten (med cutoff switch) og klarer bare en overnatting. Etter 2 dager uten vedlikeholdslading må jeg ty til starthjelp.

Siden jeg ikke planlegger lengre kjøreturer/overnattinger med Elisen i høst kommer jeg til å lagre Odyssey-batteriet over vinteren (med 1-2 vedlikeholdsladinger) og montere det først til våren.
Medlem av banekomiteen og valgkomiteen i NSK, samt moderator på forumet og Facebook-siden til NSK.
2002 Subaru Impreza WRX STI (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)

User avatar
NoBrain
Posts: 688
Joined: 18 Sep 2003 14:43
Location: Oslo

Re: 2010 Lotus Elise 1.6 (Burnt Orange)

Post by NoBrain » 18 Sep 2014 16:24

Aarrgh. Lotusen gikk ikke gjennom PKK/EU-kontroll i dag. Må få justert nærlysene (det ene pekte nedover og det andre pekte oppover) og få tatt en etterkontroll. Det ble også påpekt at bremseklossene foran (innerste) burde byttes før neste banetreff. Blir litt skruing til helga med andre ord. Har heldigvis et sett med Carbone Lorraine RC5+ klosser samt en flaske Castrol SRF stående :)
Medlem av banekomiteen og valgkomiteen i NSK, samt moderator på forumet og Facebook-siden til NSK.
2002 Subaru Impreza WRX STI (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)

User avatar
NoBrain
Posts: 688
Joined: 18 Sep 2003 14:43
Location: Oslo

Re: 2010 Lotus Elise 1.6 (Burnt Orange)

Post by NoBrain » 20 Sep 2014 19:51

Aarrgh igjen. Dagens forsøk på å bytte bremseklosser gikk heller dårlig. Har aldri hatt av hjulene tidligere og boltene satt ordentlig fast. Etter å ha løsnet første bolt la jeg merke til at boltnøkkelen hadde blitt skjev. Jeg sprayet følgelig litt WD40 rundt de andre boltene slik at de skulle bli lettere å løsne. Det hjalp, men måtte fortsatt bruke litt kraft for å løsne boltene. Jeg kom nesten helt i mål. Jeg fikk løsnet alle boltene unntatt den siste for da knakk boltnøkkelen :x

Image

Heldigvis skjedde det i kort avstand fra fellesgarasjen hvor jeg har bilen parkert. Fikk så vidt strammet til alle boltene med gjenværende boltnøkkel og lusket bilen sakte men sikkert tilbake til fellesgarasjen. Et par nye boltnøkler er bestilt fra Elise Parts (https://www.eliseparts.com/products/sho ... -bolt-key/). Inntil jeg får strammet hjulene ordentlig så blir bilen stående parkert.
Medlem av banekomiteen og valgkomiteen i NSK, samt moderator på forumet og Facebook-siden til NSK.
2002 Subaru Impreza WRX STI (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)

User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5681
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: 2010 Lotus Elise 1.6 (Burnt Orange)

Post by webmaster » 21 Sep 2014 10:08

Kan låne av meg hvis du trenger før du får den nye. :)
Jørn G. Innset, styremedlem NSK, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no

User avatar
NoBrain
Posts: 688
Joined: 18 Sep 2003 14:43
Location: Oslo

Re: 2010 Lotus Elise 1.6 (Burnt Orange)

Post by NoBrain » 22 Sep 2014 13:40

Takk. Også rayb og Lotus Type-72 har tilbydt å låne bort sine boltnøkler. Regner med at vi sees på skogen på lørdag. Er på jobbreise onsdag-fredag denne uken og rekker nok ikke å skru på Elisen før helga. Stiller derfor med Impreza på lørdag. Låner gjerne en boltnøkkel fra en av dere hvis de jeg har bestilt ikke har kommet innen da :)

Et raskt søk på SELOC viser at jeg er ikke den første som har klart å knekke og forbanne meg over boltnøkkelen. Klok av skade bestilte jeg nå også et sett med standard hjulbolter fra Elise Parts (https://www.eliseparts.com/products/sho ... eel-bolts/)
Medlem av banekomiteen og valgkomiteen i NSK, samt moderator på forumet og Facebook-siden til NSK.
2002 Subaru Impreza WRX STI (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)

Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests