2010 Lotus Elise 1.6 (Burnt Orange)

Her kan forumets medlemmer presentere sine biler, enten de er på prosjektstadiet eller ferdige! :-)

Moderators: NoBrain, inge

User avatar
T.Lund
Posts: 533
Joined: 26 Apr 2009 21:43
Location: Jæren

Re: 2010 Lotus Elise 1.6 (Burnt Orange)

Post by T.Lund » 29 Sep 2014 21:36

Bare husk at du må ha en tynnvegget pipe til de hjulboltene, pga liten plass i hullene i felgen. Hvis jeg ikke husker feil, så er også hjulboltene til BMW av samme dimmensjoner som disse, og kan brukes på elise/exige.
Tommy

'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport

User avatar
hagenisse
Posts: 1006
Joined: 04 May 2008 20:44
Location: HEIA DRAMMEN!
Contact:

Re: 2010 Lotus Elise 1.6 (Burnt Orange)

Post by hagenisse » 29 Sep 2014 23:07

Hvilken bil er det mest moro i?

User avatar
NoBrain
Posts: 689
Joined: 18 Sep 2003 14:43
Location: Oslo

Re: 2010 Lotus Elise 1.6 (Burnt Orange)

Post by NoBrain » 30 Sep 2014 07:30

T.Lund wrote:Bare husk at du må ha en tynnvegget pipe til de hjulboltene, pga liten plass i hullene i felgen. Hvis jeg ikke husker feil, så er også hjulboltene til BMW av samme dimmensjoner som disse, og kan brukes på elise/exige.
Takk for tips. Har allerede kjøpt tynnvegget pipe til hjulboltene hos Biltema. Har også momentnøkkel slik at jeg kan trekke de til med riktig moment (77 ft lbs ~ 105 Nm).
Medlem av banekomiteen og valgkomiteen i NSK, samt moderator på forumet og Facebook-siden til NSK.
2002 Subaru Impreza WRX STI (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)

User avatar
NoBrain
Posts: 689
Joined: 18 Sep 2003 14:43
Location: Oslo

Re: 2010 Lotus Elise 1.6 (Burnt Orange)

Post by NoBrain » 30 Sep 2014 07:38

hagenisse wrote:Hvilken bil er det mest moro i?
Selv om Elisen er treigere synes jeg fortsatt den er morsomst å kjøre. Problemet på Rudskogen med en motorsvak bil som Elisen er langstrekkene - de er dønn kjedelige. Fordelen med STIen er at langstrekkene kan unnagjøres raskere :lol:

STIen ble oppgradert med Bilstein B14 PSS coilovers i sommer og det har gjort den vesentlig mer banevennlig. Men AWD og Rudskogen med sine lange høyresvinger er ikke den beste kombinasjonen. Sliter fryktelig dekk på venstre side. Begge mine biler trives nok best på Vålerbanen :!:

Når det kommer til kostnader ved banekjøring er det i alle fall ingen konkurranse. Elisen bruker vesentlig mindre drivstoff, dekk og bremser. Elisen er definitivt mest moro/kostnader :wink:
Medlem av banekomiteen og valgkomiteen i NSK, samt moderator på forumet og Facebook-siden til NSK.
2002 Subaru Impreza WRX STI (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)

User avatar
hmhaga
Posts: 881
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hønefoss/Haugsbygd

Re: 2010 Lotus Elise 1.6 (Burnt Orange)

Post by hmhaga » 30 Sep 2014 10:13

NoBrain wrote:Når det kommer til kostnader ved banekjøring er det i alle fall ingen konkurranse. Elisen bruker vesentlig mindre drivstoff, dekk og bremser. Elisen er definitivt mest moro/kostnader :wink:
Bra at flere begynner å oppdage hvor gøy man har det på bane med en Elise/Exige. Det går ikke alltid så fort, men hva gjør vel det når man koser seg max i en bil med innkjøps- og driftskostnader til brøkdelen av Porschen som fyker forbi :mrgreen: Å kjøre Elise i sving er en helt magisk opplevelse.

De er satt opp litt vel snilt fra fabrikk (understyring), men man behøver ikke å vrenge lommaboka for å fikse på det heller.
Seven Racing #26 - '15 Outback 2.5 - '08 BMW 120i - '92 Bandit 400
x '01 Elise S2 '98 Boxster 2.5 '98 Subaru 2.0 GT '98 Saxo VTS '91 MR2 '89 Civic '84 Prelude

User avatar
NoBrain
Posts: 689
Joined: 18 Sep 2003 14:43
Location: Oslo

Re: 2010 Lotus Elise 1.6 (Burnt Orange)

Post by NoBrain » 30 Sep 2014 18:39

Takk for bilder fra Rudskogen.

Var nettopp ute og byttet om hjulboltene på Elisen. Den siste bolten var en hard nøtt å "knekke". Utrustet med latmann merket jeg at den originale nøkkelbolten fra Elise Parts var i ferd med å vri seg (akkurat som sist gang) og ble såvidt skjev. Enda godt jeg også hadde bestilt en kortere utgave fra eBay http://www.ebay.com/itm/220738573638 i forrige uke og at den lå i postkassa når jeg kom hjem fra jobb i dag. Men den så gikk hjulbolten endelig av :D

Image
Medlem av banekomiteen og valgkomiteen i NSK, samt moderator på forumet og Facebook-siden til NSK.
2002 Subaru Impreza WRX STI (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)

User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5681
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: 2010 Lotus Elise 1.6 (Burnt Orange)

Post by webmaster » 30 Sep 2014 21:51

Den korte var jo smart - fatter ikke hvorfor de skal være å lange i utgangspunktet.
Jørn G. Innset, styremedlem NSK, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no

User avatar
NoBrain
Posts: 689
Joined: 18 Sep 2003 14:43
Location: Oslo

Re: 2010 Lotus Elise 1.6 (Burnt Orange)

Post by NoBrain » 07 Oct 2014 13:40

Da var endelig Elisen EU-godkjent :) Var innom Ski Auto tidligere i dag og fikk tatt PKK og justert nærlysene slik at de ble akseptable. De hadde en veldig fin løftebukk med en indre "jekk" som man kunne justere perfekt til jekkepunktene på Elisen (både foran og bak). Morsomt å se hvordan bilen ble balansert på de bakre/midterste jekkepunktene med alle fire hjulene i lufta. En cm forskjell og den tippet bakover (trygt på løftebukken).

Image
Image
Medlem av banekomiteen og valgkomiteen i NSK, samt moderator på forumet og Facebook-siden til NSK.
2002 Subaru Impreza WRX STI (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)

User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5681
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: 2010 Lotus Elise 1.6 (Burnt Orange)

Post by webmaster » 20 Nov 2014 17:10

NoBrain wrote:Etter en diskusjon om Sparco fire eater i Exige-tråden til webmaster fant seight ut at dette ble produsert av en italiensk produsent Mangiafuoco (som oversatt blir "fire eater" på engelsk). Fant en italiensk forhandler som solgte dette til en grei pris i esker a 4 stk. på eBay. Bestilte to esker (en til seight og en til meg). Kom på døra tidligere i dag :)

Image
Nå norsk importør, skal selges på Elkjøp/Lefdal. Tro om de har lest alt om dette produktet?

http://rb.no/naringsliv/article7701277.ece


Sendt fra en mobil enhet, innlegget kan være noe kortfattet p.g.a. dette
Jørn G. Innset, styremedlem NSK, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no

User avatar
NoBrain
Posts: 689
Joined: 18 Sep 2003 14:43
Location: Oslo

Re: 2010 Lotus Elise 1.6 (Burnt Orange)

Post by NoBrain » 25 Nov 2014 23:57

Hva, har noen "stjålet" forretningsideen min :P Uansett, når jeg bestilte 2 pakker a 4 stk. fra eBay betalte jeg 300 NOK stk. inkl. frakt, moms og fortollingsgebyr.

Ser at de nå selges for 499 NOK hos Elkjøp (jfr. http://www.elkjop.no/product/hjem-og-hu ... ngsapparat) og 599 NOK hos Lefdal (jfr. http://www.lefdal.com/product/hjem-hush ... ngsapparat). Dette synes riktignok å være en annen, større versjon (450 gram) enn de jeg kjøpte fra eBay (270 gram) med forskjell i virketid på hhv. 100 og 50 sekunder. Sånn sett er prisen hos Elkjøp ikke så ille.

Mer informasjon om produktene, samt tekniske data, finnes på http://www.mangiafuoco.it/en/prodotti.asp
Medlem av banekomiteen og valgkomiteen i NSK, samt moderator på forumet og Facebook-siden til NSK.
2002 Subaru Impreza WRX STI (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)

User avatar
NoBrain
Posts: 689
Joined: 18 Sep 2003 14:43
Location: Oslo

Re: 2010 Lotus Elise 1.6 (Burnt Orange)

Post by NoBrain » 19 Apr 2015 16:52

Omsider er Elisen kommet ut av dvale. I dag ble det byttet batteri, deretter en ordentlig vask før jeg tok en liten kjøretur :)

Image
Image
Medlem av banekomiteen og valgkomiteen i NSK, samt moderator på forumet og Facebook-siden til NSK.
2002 Subaru Impreza WRX STI (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)

User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5681
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: 2010 Lotus Elise 1.6 (Burnt Orange)

Post by webmaster » 19 Apr 2015 20:40

På tide! :twisted:
Jørn G. Innset, styremedlem NSK, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no

User avatar
NoBrain
Posts: 689
Joined: 18 Sep 2003 14:43
Location: Oslo

Re: 2010 Lotus Elise 1.6 (Burnt Orange)

Post by NoBrain » 01 Jul 2015 10:59

I går la jeg merke til at jeg hadde mistet senterkapselen på et av hjulene på Lotusen. Er vel sånn engelsk syke at plastikkbiter faller av Lotusen :roll:

Uansett, tenkte å bestille et sett nye OEM senterkapsler fra Elise Parts inntil jeg så prisen, jfr. http://www.eliseparts.com/products/show ... eel-badge/ :shock:

Endte opp med å bestille et sett tredjeparts (uoriginale) senterkapsler med Lotus-emblem fra eBay i stedet. Sikkert ikke like pent som originale, men får skaffe noe bedre seinere. Er uaktuelt å betale 1000 kroner + frakt + moms + fortollingsgebyr for fire originale plastikkapsler :!:
Medlem av banekomiteen og valgkomiteen i NSK, samt moderator på forumet og Facebook-siden til NSK.
2002 Subaru Impreza WRX STI (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)

User avatar
alfheim
Posts: 592
Joined: 05 Mar 2003 17:07
Location: Oslo

Re: 2010 Lotus Elise 1.6 (Burnt Orange)

Post by alfheim » 01 Jul 2015 14:10

Er bare 75,- GBP for 4 da :-)
Erling Alfheim
Lotus 340R - Upraktisk leke
Ferrari 458 2010 - Ikke så upraktisk leke
Tesla P85D - Tja, radiobil?

User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5681
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: 2010 Lotus Elise 1.6 (Burnt Orange)

Post by webmaster » 05 Jul 2015 20:44

NoBrain wrote:I dag kom endelig braketten som jeg bestilte til Odyssey PC680 batteriet så langt tilbake som 23. juli 2014. Hvis noen har tenkt å oppgradere til racingbatteri anbefales det å være tidlig ute med bestilling av brakett :wink: Sist gang jeg bestilte brakett til Deka-batteriet tok det bare 3-4 uker...

Image
Den braketten til batteriet, passet den helt? Min ser ut til å være litt stor i forhold til batteriet?
Jørn G. Innset, styremedlem NSK, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no

Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest