2010 Lotus Elise 1.6 (Burnt Orange)

Her kan forumets medlemmer presentere sine biler, enten de er på prosjektstadiet eller ferdige! :-)

Moderators: NoBrain, inge

Locked
User avatar
NoBrain
Posts: 688
Joined: 18 Sep 2003 14:43
Location: Oslo

2010 Lotus Elise 1.6 (Burnt Orange)

Post by NoBrain » 03 Apr 2012 21:00

Da har jeg endelig vært og hentet min nye 2010 Lotus Elise 1.6 i dag :D Jeg klarte å skrape opp skiltholderen foran i dag på første fartsdump da den var montert veldig lavt. Jeg heiset den noe, men det var tydelig ikke nok til å klare oppkjørselen på Alnabru. Skal få heiset den maks i morgen. Fargen er noe spesiell, Burnt Orange, så den skiller seg litt ut :mrgreen:

Image

Måtte henge opp et lite skilt ved plassen min i fellesgarasjen :lol:

Image
Medlem av banekomiteen og valgkomiteen i NSK, samt moderator på forumet og Facebook-siden til NSK.
2002 Subaru Impreza WRX STI (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)

User avatar
alfheim
Posts: 592
Joined: 05 Mar 2003 17:07
Location: Oslo

Re: 2010 Lotus Elise 1.6 (Burnt Orange)

Post by alfheim » 03 Apr 2012 21:31

Gratulerer så meget og velkommen som Lotus eier.

Anbefaler å montere skiltet som laveste punkt, lettere å erstatte skiltet enn å få tak i ny spoiler.
Erling Alfheim
Lotus 340R - Upraktisk leke
Ferrari 458 2010 - Ikke så upraktisk leke
Tesla P85D - Tja, radiobil?

User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5681
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: 2010 Lotus Elise 1.6 (Burnt Orange)

Post by webmaster » 04 Apr 2012 07:26

Gratulerer, ser flott ut
Jørn G. Innset, styremedlem NSK, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no

User avatar
rayb
Posts: 937
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: 2010 Lotus Elise 1.6 (Burnt Orange)

Post by rayb » 04 Apr 2012 08:32

Gratulerer!
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/RaymondBaastad ... hotography

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....

User avatar
inge
Posts: 1433
Joined: 01 Mar 2003 10:23
Location: Son

Re: 2010 Lotus Elise 1.6 (Burnt Orange)

Post by inge » 04 Apr 2012 09:19

Gratulerer :-)

Ser ut til å være en lekker farge. Jeg gleder meg til å se live :-)
'87 Toyota MR2
'06 Ariel Atom2
'09 Ferrari 430 Scuderia

'11 Porsche Cayenne S (trekkvogn)
'14 BMW i3 (pendlerbil)

User avatar
hmhaga
Posts: 881
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hønefoss/Haugsbygd

Re: 2010 Lotus Elise 1.6 (Burnt Orange)

Post by hmhaga » 04 Apr 2012 11:00

Gratulerer! Skal love at svingkjøring blir en brå overgang fra Impreza. Forsøk å kjøre Elise på samme måte, og man plasserer den 1 meter utenfor veibanen :mrgreen:
Hva er totalvekten på denne? Vil gjerne ha tilbakemelding på hvordan motoren fungerer, spesielt mht turtallsvillighet. Synes det skorter litt der på min K...
Seven Racing #26 - '15 Outback 2.5 - '08 BMW 120i - '92 Bandit 400
x '01 Elise S2 '98 Boxster 2.5 '98 Subaru 2.0 GT '98 Saxo VTS '91 MR2 '89 Civic '84 Prelude

User avatar
NoBrain
Posts: 688
Joined: 18 Sep 2003 14:43
Location: Oslo

Re: 2010 Lotus Elise 1.6 (Burnt Orange)

Post by NoBrain » 04 Apr 2012 21:50

Elisene har lagt på seg litt med årene. Vekten på min bil er 876 kg (uten fører) og med en liten 1.6 liters Toyota-motor på 136 hester så drar det ikke akkurat skinnet av pølsa sammenliknet med f.eks. min STI som har dobbelt så mange hester. Men Elisen innbyr til en helt annen kjøreopplevelse, nesten litt gocart-aktig hvor poenget er å holde jevn og stødig fart inn og ut av svinger.

Motoren er nokså fleksibel, med turtallsperre på 7000 rpm på lave gir og 6800 rpm på høye gir. Til vanlig bykjøring så fungerer det fint å lunke under 4000 rpm, men for å få fart på vognen så er en nødt til å dra ut girene. Fra 4000 rpm og opp til turtallsperra så er det nok skyv på vanlig landevei. Det føltes iallefall mer enn fort nok uten at man trenger å være redd for å miste lappen :)

I går så hadde jeg en lengre biltur på E6 med brodern for å hente noen sykkeldeler i Eidsvoll og det var helt greit å cruise på motorveien, men litt vindstøy var det med taket oppe. Det er til og med cruisekontroll på bilen :roll: - men jeg lot være å prøve den :lol:

I dag så tok jeg bakveiene om Ytre Enebakk og Spydeberg for å besøke foreldra mine i Askim. Da kom bilen mer i sitt rette element. Med litt aktiv kjøring stort sett i 3. gir så hadde man et fint turtallsområde å jobbe i. Styrefølelsen i Elisen er iallefall mange hakk over STIen, men som du påpeker så er man nødt til å ha et fast grep om rattet i svingene :mrgreen:

Jeg er nok litt feig inn i svingene foreløpig og hvis man bremser opp/kjører for sakte inn i en sving så tar det litt tid å få opp farten igjen. På den annen side så er det greit å ha noen år på baken med trafikkforståelse og vite når en skal bremse, t.o.m. stoppe helt opp for å gi vei til større biler inn i samme sving. Hadde det vært noen år tidligere så hadde jeg kanskje plantet bilen i en møtende lastebil som skar svingen og tok hele vegbredden :shock:

Blir spennende å prøve den på bane, men er redd den kommer litt til kort her ift. motorytelse. Dette er det dog mulig å gjøre noe med etterhvert, men foreløpig så har jeg mer enn nok. Det er nok heller sjåføren mer enn bilen som må oppgraderes :D
Medlem av banekomiteen og valgkomiteen i NSK, samt moderator på forumet og Facebook-siden til NSK.
2002 Subaru Impreza WRX STI (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)

henning
Posts: 3543
Joined: 28 Feb 2003 16:03
Location: Hosle

Re: 2010 Lotus Elise 1.6 (Burnt Orange)

Post by henning » 05 Apr 2012 12:58

Dette var lekkert Brian!
Gratulerer, og gleder meg også til å se den live.
'11 sDrive 35is
---------------------

THB
Posts: 1035
Joined: 03 May 2004 15:34
Location: Trondheim
Contact:

Re: 2010 Lotus Elise 1.6 (Burnt Orange)

Post by THB » 06 Apr 2012 16:19

Gratulerer, flott bil :)

Ødela forresten selv skiltholderen på Elise på min første prøvetur... Helt latterlig at det ikke er mulig å få lite skilt foran på Elise på "lovlig" vis.
Trond Håvard Bjørgum
2010 BMW Z4 sDrive23i (2014-)

X - 2002 Honda S2000 (2009-2013)
X - 2001 Lotus Elise S2 (2005-2009)
X - 1992 Honda Prelude 2.0i (2001-2005)
X - 1986 Toyota MR2 (1999-2001)

User avatar
NoBrain
Posts: 688
Joined: 18 Sep 2003 14:43
Location: Oslo

Re: 2010 Lotus Elise 1.6 (Burnt Orange)

Post by NoBrain » 08 Apr 2012 16:56

Tok en liten kjøretur i går rundt Hvervenbukta og om Ski, Enebakk og Rælingen. På de svingete veiene rundt Hvervenbukta ble jeg liggende bak en SUV, men jammen slapp vedkommende meg forbi med tommel opp både fra sjåfør og sidepassasjer :mrgreen: Slik vennlig oppførsel har jeg ikke opplevd med Imprezaen :lol:
Medlem av banekomiteen og valgkomiteen i NSK, samt moderator på forumet og Facebook-siden til NSK.
2002 Subaru Impreza WRX STI (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)

User avatar
hmhaga
Posts: 881
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hønefoss/Haugsbygd

Re: 2010 Lotus Elise 1.6 (Burnt Orange)

Post by hmhaga » 10 Apr 2012 14:15

NoBrain wrote:Tok en liten kjøretur i går rundt Hvervenbukta og om Ski, Enebakk og Rælingen. På de svingete veiene rundt Hvervenbukta ble jeg liggende bak en SUV, men jammen slapp vedkommende meg forbi med tommel opp både fra sjåfør og sidepassasjer :mrgreen: Slik vennlig oppførsel har jeg ikke opplevd med Imprezaen :lol:
Det er gøy å kjøre Elise, for man blir alltid møtt av positive mennesker/holdninger. Husker jeg var innom Rolls Royce Marine i Bergen, da stod det plutselig en samling folk rundt bilen og kikket. Ellers ganske vanlig at folk hilser og smiler, som du opplevde.
Da jeg hadde Porsche Boxster var det HELT motsatt, da var det veldig negative holdninger. Typisk den med "Jasså, derfor konsulentene er så dyre". I trafikken blir man også sluppet fram med Elise, med Porsche ble jeg blokkert....
Seven Racing #26 - '15 Outback 2.5 - '08 BMW 120i - '92 Bandit 400
x '01 Elise S2 '98 Boxster 2.5 '98 Subaru 2.0 GT '98 Saxo VTS '91 MR2 '89 Civic '84 Prelude

User avatar
NoBrain
Posts: 688
Joined: 18 Sep 2003 14:43
Location: Oslo

Re: 2010 Lotus Elise 1.6 (Burnt Orange)

Post by NoBrain » 18 Apr 2012 21:19

Fikk noen småpakker fra Eliseparts og TAT Concept i går :)

Image
Medlem av banekomiteen og valgkomiteen i NSK, samt moderator på forumet og Facebook-siden til NSK.
2002 Subaru Impreza WRX STI (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)

User avatar
inge
Posts: 1433
Joined: 01 Mar 2003 10:23
Location: Son

Re: 2010 Lotus Elise 1.6 (Burnt Orange)

Post by inge » 18 Apr 2012 21:43

nå er du i gang :-)

Jeg synes de "tauekrokene" er kjempetøffe :-)
'87 Toyota MR2
'06 Ariel Atom2
'09 Ferrari 430 Scuderia

'11 Porsche Cayenne S (trekkvogn)
'14 BMW i3 (pendlerbil)

User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5681
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: 2010 Lotus Elise 1.6 (Burnt Orange)

Post by webmaster » 19 Apr 2012 12:37

Litt mere fester på dine, ja...:-)
Jørn G. Innset, styremedlem NSK, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no

User avatar
NoBrain
Posts: 688
Joined: 18 Sep 2003 14:43
Location: Oslo

Re: 2010 Lotus Elise 1.6 (Burnt Orange)

Post by NoBrain » 19 Apr 2012 20:00

Jeg var innom Trygg og Sikker-butikken i Lillestrøm i dag tidlig (før jobb) og plukket opp en frostsikker skumslukker. Så da var det bare å tilpasse den dyrkjøpte TAT Concept-braketten min etter jobb:

Image

Etter å ha borret to nye hull i braketten og montert det i bilen så ble dette sluttresultatet :)

Image
Medlem av banekomiteen og valgkomiteen i NSK, samt moderator på forumet og Facebook-siden til NSK.
2002 Subaru Impreza WRX STI (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)

Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest