Page 26 of 32

Re: Raymonds Exige S240

Posted: 26 Jun 2016 18:43
by rayb
Da er girkassa ute. Trangt, men overkommelig.

Image
Image

Den opprinnelige how to beskrivelsen jeg hadde på Verdensvenen beskrev at man skulle jekke ned motoren med anlegg på bånnpanna. Ettersom min gPan er i aluminium syntes jeg det hørtes ut som en fryktelig dårlig ide, så jeg rigger til en hjemmesnekret kran med jekkestropper og kjettingtalje:

Image
Image

Så da er det bare å vente på deler og verktøy, for så å få dette sammen igjen. Det kan muigens bli noen banneord da ettersom det er noen bolter som kan bli morsomme å entre igjen, men det meste går med vilje, vold og vaselin...

Re: Raymonds Exige S240

Posted: 28 Jun 2016 18:42
by hmhaga
PS! Husk å bytte simmerring på veiv og stikkakslinger, utløserlager og pilotlager. Ellers er feilen der dagen etter at girkassa er på plass igjen - garantert. Et lettere svinghjul er følgefeil (i følge bedre halvdel) og hører med!

Re: Raymonds Exige S240

Posted: 29 Jun 2016 09:54
by webmaster
Imponerende jobbing!

Nå husker ikke jeg helt hvorfor dette var din egen skyld, kan du friske opp minnet litt?

Re: Raymonds Exige S240

Posted: 29 Jun 2016 10:11
by rayb
webmaster wrote:Imponerende jobbing!

Nå husker ikke jeg helt hvorfor dette var din egen skyld, kan du friske opp minnet litt?
Joda, dette er bare min egen skyld.
Da jeg satt inn disse polyuretan-forsterkningene i motorfestene i fjor, klarte jeg å rote til den øverste skruen i framre motorfeste slik at gjengene der ble ødelagt.

På den måten dro det hele seg løst over tid, og gjengene i det festet er helt borte:
Image
Da de var borte, kunne motoren bevege seg litt, og over tid ganske mye. Resultatet for bakre feste er ikke pent:
Image
Skruen som er knekt er løs altså, jeg har bare ikke skrudd den ut enda.

Anyways, planen er å borre ut, gjenge opp og sette inn nye gjengesatser fra time-sert (som i motsetning til heli-coil er komplette gjengesatser), og så installere studs framfor de originale boltene.
Når kit'et jeg kjøpte på eBay ankommer, that is. Jeg var litt gjerrig og kjøpte det der, framfor hos Würth ettersom det kostet omtrent halvparten.

Re: Raymonds Exige S240

Posted: 29 Jun 2016 13:37
by webmaster
Aha. Din feil, ja. :twisted:

Re: Raymonds Exige S240

Posted: 29 Jun 2016 14:37
by rayb
webmaster wrote:Aha. Din feil, ja. :twisted:
I rettferdighetens navn så har jeg ikke skyld på noen andre heller.

Jeg har btw et sett med EPs Engine Stay Inserts å gi bort til noen som er mer fingerferdige enn meg.... ;)

Re: Raymonds Exige S240

Posted: 30 Jun 2016 19:07
by rayb
Kit'et mitt fra Time-Sert kom i dag.
Inneholder borr, gjengetapp, innsatser, konfres og driver
Image

så da var det bare å borre ut de gamle gjengene
Image
kone og gjenge opp det nye hullet
Image
for så å skru inn stålgjenger
Image

Gjengeinnsatsene er har litt tykkere gods nederst, så når man bruker det dedikerte verktøyet til å skru det inn, ekspanderer den og låser seg fast.

Så, forutsatt at jeg finner noen som kan hjelpe meg å løfte på plass girkassa igjen, så skal bilen være friskmeldt om ikke så alt for lenge.

Re: Raymonds Exige S240

Posted: 30 Jun 2016 19:11
by webmaster
Najs! :)

Re: Raymonds Exige S240

Posted: 02 Jul 2016 19:42
by rayb
Girkasse på plass (sikkert bare flaks, men vi var to mann og brukte en halvtimes tid på å få den på plass)
Slavesylinder på plass
Starter på plass.
Nye fester fra BOE er også på plass:
Image
Image

For de som skal gjøre denne jobben, evt. bytte/forsterke motorfester anbefales det å bruke studs:
Image
Image

Disse ser ganske ubetydelige ut, men de reduserte monteringstiden med 70% og antall banneord og blodige knoker med 85% eller mer.
Hadde jeg hatt disse da jeg opprinnelig tok av disse, ville jeg aldri ha ødelagt gjengene i festet, og kunne ha brukt bilen framfor å ha den på bukker i garasjen. Det er heller ikke umulig å finne noe som passer uten å kjøpe fra andre siden av Dammen..

Image

Venter nå på noen eksosbolter og litt annet småtteri fra England, så det er mulig jeg tar skrufri i morgen.

Re: Raymonds Exige S240

Posted: 08 Jul 2016 17:07
by rayb
Giroverføringer på plass. Kan ikke starte opp og se om jeg har gjort det riktig, men det virker sånn (kan nå alle 6 gir virker det som) :?

Image

Drivakslinger på plass, begge sider.
Understell delvis montert. Mangler en bolt til nedre bærebru bak. M10 x 65 er forsåvidt enkelt å skaffe, men med 1.25mm gjengestigning er litt vanskeligere.

Så da blir det ikke mer skruing før mandag, med mindre jeg klarer å spore opp en sånn bolt i løpet av helga. Men jeg er veldig nærme nå, altså.

Re: Raymonds Exige S240

Posted: 08 Jul 2016 18:36
by pIMp
Hvis du er villig til å kjøre litt ville det overaske meg om Tønsberg maskinforetning ikke hadde en slik bolt. De har vist bygd om så er litt usikker på varelager nå, men tidligere hadde de alt slik

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Re: Raymonds Exige S240

Posted: 08 Jul 2016 19:07
by rayb
pIMp wrote:Hvis du er villig til å kjøre litt ville det overaske meg om Tønsberg maskinforetning ikke hadde en slik bolt. De har vist bygd om så er litt usikker på varelager nå, men tidligere hadde de alt slik

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
Takk for tips :)

Jeg pleier å bruke Zachariassen Jernvare til sånt, og de har oppe i morgen ved nærmere ettersyn :shock:
Så da har jeg ikke noen unnskyldning for å late meg unna det, liksom....

Re: Raymonds Exige S240

Posted: 13 Jul 2016 09:46
by webmaster
Takk for gode tips til en senere anledning :)

Fått den av bukkene nå?

Re: Raymonds Exige S240

Posted: 13 Jul 2016 10:08
by rayb
webmaster wrote:Takk for gode tips til en senere anledning :)
Any time :)
webmaster wrote:Fått den av bukkene nå?
Nei, tiden går litt fra meg om dagen.
Av en eller annen grunn har arbeidsgiveren min fått for seg at jeg skal jobbe bare fordi de betaler meg lønn....!! Makan!!

Re: Raymonds Exige S240

Posted: 13 Jul 2016 22:31
by rayb
Kjøpte inn litt småtteri fra Bell&Colvill, morsomt å få Lotus originaldeler i denne esken:

Image

Eksos på plass:

Image
Bakstilling, bremser etc. på plass.
Image
Intercooler på plass igjen
Image

Satte endelig på plass hurtigkoblinger til undertray.
Sjekket at alle bolter sitter som de skal.

Og så kommer jeg ikke lenger ettersom jeg helt har glemt å kjøpe olje til girkassa. Men det lar seg enkelt rette i det minste. Tenkte å bruke Redline MT-90, men er åpen for andre forslag om herrene har noen andre anbefalinger?