Raymonds Exige S240

Her kan forumets medlemmer presentere sine biler, enten de er på prosjektstadiet eller ferdige! :-)

Moderators: NoBrain, inge

Post Reply
User avatar
rayb
Posts: 938
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Raymonds Exige S240

Post by rayb » 01 Jul 2011 21:01

Jeg kvittet meg med min MR2 Supercharged i fjor sommer etter å ha innsett at det planlagte prosjektet hadde vokst meg over hodet, og at det å legge ~75K penger i en 22 år gammel japansk bil kanskje var litt i drøyeste laget. Ikke minst ettersom den er ganske unik her hjemme, men nok om det.

Jeg hadde egentlig tenkt meg en Caterham 7, men den hadde ikke særlig høy WAF. Fruen var inne på Elise, men etter å ha ymtet litt frampå om åpenbare "svakheter" (som ikke skal nevnes høyt her) landet vi på kompromisset Exige. Etter litt sparing og leting fant jeg denne...

Image

...som nå er trygt forvart i garasjen. Fargen (Isotope Green) var vi faktisk også enige om(!)

Hva prosjektdelen angår så er planen å bruke penger på føreren framfor bilen, men jeg tenkte det ville ta seg bedre ut å vise fram bilen ;)

Jobber med å skrape sammen til engangsavgiften og regner med å ha den med til neste vårmønstring om ikke annet
Last edited by rayb on 25 Feb 2012 21:39, edited 1 time in total.
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/RaymondBaastad ... hotography

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....

User avatar
T.Lund
Posts: 533
Joined: 26 Apr 2009 21:43
Location: Jæren

Post by T.Lund » 02 Jul 2011 06:27

Grom tralle, og kul farge.
Tommy

'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport

User avatar
Shadow_iX
Posts: 1004
Joined: 27 Mar 2003 18:19

Post by Shadow_iX » 17 Jul 2011 02:53

Leken vogn.. :) Har sansen for disse jeg... :)
Helt vanlig NSK medlem.
Kenneth(tm) #2845 / MSN: nad_freak@hotmail.com / '02 Ellise
NSK Terminliste her!

hmsilset
Posts: 106
Joined: 07 Feb 2011 18:26
Location: Romsdalen

Post by hmsilset » 17 Jul 2011 10:32

Heftig bil! Gratulerer :)

User avatar
rayb
Posts: 938
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Post by rayb » 03 Dec 2011 15:47

Da er sesongen over, fikk laget noen bukker som ikke krever at jeg demonterer annet enn hjul, som jo uansett bør lagres innendørs iflg. Yokohama. Anyways, sånn ser det ut:


Image
Image
Image


Disse er også høye nok til at jeg kan komme relativt komfortabelt til under bilen og skru. En tiltaltende tanke ettersom jeg skal ut med tank og bunnpanne ila. vinteren.
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/RaymondBaastad ... hotography

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....

User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5681
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Post by webmaster » 04 Dec 2011 18:21

De var kule - designet selv og fått de laget altså?
Jørn G. Innset, styremedlem NSK, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no

User avatar
rayb
Posts: 938
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Post by rayb » 04 Dec 2011 20:00

Ideen har jeg stjålet, men jeg har laget tegningen og fått et sveiseverksted (Moss Montering) til å lage dem for meg.

Jeg KUNNE selvsagt ha laget dem selv, men det å borre såpass mange hull i 10 mm stål ville med mitt utstyr tatt meg mesteparten av vinteren er jeg redd.

Jeg ga dem denne tegningen som jeg gjerne deler med dere:

Image

Det finnes en visio-tegning her hvis noen vil bruke den?
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/RaymondBaastad ... hotography

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....

PeR4
Posts: 401
Joined: 11 Jun 2010 12:49
Location: Oslo

Post by PeR4 » 05 Dec 2011 10:10

Og pirk pirk.. fra en eldgammel ståldesigners synsvinkel så er ikke bukkene optimale 8)

Noe bilen er, og den fargen er bare flott på en Exige!. :D

Bukkene hadde etter den "eldgamles" syn vært optimale med et nokså tynnvegget ca Ø 60 mm rør fra bunnplata(som kan reduseres endel i lengde hvis bilen står på stabilt underlag) opp til navanleggsplata(som slisses ned og heftes i røret). Dette designet gir noe mere arbeide med kapping og sveis, men sveisene kan reduseres pga mindre belastning. Dette designet utnytter rørets gode egenskaper(momensterkt ift en plate). Og reduserer vekta endel. Røret kan være i ca 3 mm godstykkelse, navplata 5 mm. Dette blir lettere å håndtere og funksjonelt/stivt i masser.

Måtte bare kommentere :oops:
Last edited by PeR4 on 05 Dec 2011 10:52, edited 1 time in total.

User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5681
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Post by webmaster » 05 Dec 2011 10:20

Hehe, nyttig er det åkke som! :-)
Jørn G. Innset, styremedlem NSK, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no

User avatar
rayb
Posts: 938
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Post by rayb » 05 Dec 2011 10:34

PeR4 wrote:Og pirk pirk.. fra en eldgammel ståldesigners synsvinkel så er ikke bukkene optimale 8)

Noe bilen er, og den fargen er bare flott på en Exige!. :D

Bukkene hadde etter den "eldgamles" syn vært optimale med et nokså tynnvegget ca Ø 60 mm rør fra bunnplata(som kan reduseres endel i lengde hvis bilen står på stabilt underlag) opp til navanleggsplata(som slisses ned og heftes i røret). Dette designet gir noe mere arbeide med kapping og sveis, men sveisene kan reduseres pga mindre belastning. Dette designet utnytter rørets gode egenskaper(momensterkt ift en plate). Og reduserer vekta endel. Røret kan være i ca 3 mm godstykkelse, navplata 5 mm. Dette blir lettere å håndtere og funksjonelt/stivt i masser.
Fra et konstruksjonsmessig synspunkt er jeg enig. Ettersom jeg ikke har det riktige utstyret til denne slags jobbing, og de som har dette utstyret jobber på timebasis, så valgte jeg design ut fra Rema1000-prinsippet: Det enkleste er ofte det beste. :D

EDIT: Og bukkenes høyde er med hensikt ettersom jeg skal kunne jobbe under bilen. De kunne helt fint ha vært 10 cm lavere, men det betyr at jeg måtte ha vært 10 cm slankere.....
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/RaymondBaastad ... hotography

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....

PeR4
Posts: 401
Joined: 11 Jun 2010 12:49
Location: Oslo

Post by PeR4 » 05 Dec 2011 10:55

Jeg ser den og er enig, tilgjengelig redskap betyr mye for valg av desig.
rayb wrote: EDIT: Og bukkenes høyde er med hensikt ettersom jeg skal kunne jobbe under bilen. De kunne helt fint ha vært 10 cm lavere, men det betyr at jeg måtte ha vært 10 cm slankere.....
Så webmaster kan redusere høyden endel.. :shock:

User avatar
rayb
Posts: 938
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Post by rayb » 05 Dec 2011 10:56

PeR4 wrote:
rayb wrote: EDIT: Og bukkenes høyde er med hensikt ettersom jeg skal kunne jobbe under bilen. De kunne helt fint ha vært 10 cm lavere, men det betyr at jeg måtte ha vært 10 cm slankere.....
Så webmaster kan redusere høyden endel.. :shock:
Sannsynligvis med forbehold om hattenummer. (hodet er vanskelig å slanke)
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/RaymondBaastad ... hotography

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....

henning
Posts: 3543
Joined: 28 Feb 2003 16:03
Location: Hosle

Post by henning » 05 Dec 2011 20:16

rayb wrote:Sannsynligvis med forbehold om hattenummer. (hodet er vanskelig å slanke)
Ja hvertfall webmaster sitt :lol: :lol: :lol: :lol:

Anonym..
'11 sDrive 35is
---------------------

User avatar
alfheim
Posts: 592
Joined: 05 Mar 2003 17:07
Location: Oslo

Post by alfheim » 06 Dec 2011 00:40

Det viktige her er vel uansett å huske på å ikke sette bilen i gir med motoren i gang før dingsene er fjernet.

ser for meg at det kan bli dyrt
Erling Alfheim
Lotus 340R - Upraktisk leke
Ferrari 458 2010 - Ikke så upraktisk leke
Tesla P85D - Tja, radiobil?

User avatar
rayb
Posts: 938
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Post by rayb » 06 Dec 2011 09:57

alfheim wrote:Det viktige her er vel uansett å huske på å ikke sette bilen i gir med motoren i gang før dingsene er fjernet.
Jeg skal huske det :)
alfheim wrote:ser for meg at det kan bli dyrt
Ja, mulig du har rett i det. Og du vet jo bedre enn de fleste hva det koster å rette en bulket Exige. :wink:
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/RaymondBaastad ... hotography

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest