Raymonds Exige S240

Her kan forumets medlemmer presentere sine biler, enten de er på prosjektstadiet eller ferdige! :-)

Moderators: inge, NoBrain

User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Raymonds Exige S240

Post by webmaster »

Grattis! Har nesten ikke fått kjørt noe i år, håper på bedre tider...:)
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
PeR4
Posts: 431
Joined: 11 Jun 2010 12:49
Location: Oslo

Re: Raymonds Exige S240

Post by PeR4 »

Er altfor sjelden innom her..

Interessant med konstanteringen din Raymond. Dette med mye kjøring er så lett å glemme og samtidig er jo kjøringen morsomst. Tror mange her skrur for mye sammenliknet med kjøretiden, jeg kjenner meg ihvertfall igjen i dette.

Så det nytter ikke med kun håp om bedre rundetider Jørn, det må kjøres.. :mrgreen:
Ariel Atom, BMW E30 318is og E30 330i
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Raymonds Exige S240

Post by rayb »

Nå er det jo ikke sånn at jeg IKKE har skrudd, men jeg har endelig hatt tid til å gjøre en endring av gangen. Litt camber her, slippe litt på et stab-stag der etc.
Det tok meg godt over halve sesongen å få bilen til å styre som jeg vil, men når den gjør det så kommer også fart og rundetider etterhvert.

Men kjøretrening er helt avgjørende, ingen tvil om det. Jeg har "funnet" over 2 sek rundt banen i løpet av sommern.

Girkassa har fått ganske mye julig i sommer, så jeg velger å bruke penger på å forsterke denne i vinter. Nytt 3. og 4. gir, syncringer i stål, nye lagre samt ny diff med LSD. Kostbart, men da skal den i det minste tåle langt mer juling kommende år.

Jo, og så har jeg begynt å kjøre i regn også. Mindre moro enn tørt, men med en bil som er litt mer forutsigbar enn den var sist jeg prøvde meg på glatta så er jeg i det minste litt midre redd...

Og hvem vet, det kan jo hende det hjelper litt på rundetidene det også ;)
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
PeR4
Posts: 431
Joined: 11 Jun 2010 12:49
Location: Oslo

Re: Raymonds Exige S240

Post by PeR4 »

Ja, er vel girkassene som kan være det svake punktet. Motorene liker å brukes.

Jeg forsøker å få noe kjøring på is hver vinter. Merker det godt på første treffene på våren hvis det ikke ble iskjøring. Sitter og venter på at rumpa skal komme, eller at hjulene skal låse opp under bremsing. Så jeg har stor tro på å kjøre på vått og is, mener det gir bra reflekser, og derfor en mindre skrekkslagen sjåfør når grensene sjekkes ut på bane. Avslappet=rask :idea:
Ariel Atom, BMW E30 318is og E30 330i
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Raymonds Exige S240

Post by rayb »

Girkasse overhalt - nye lagre, sync-ringer og stash - check
Nytt 3. og 4. git - check
LSD - check
Trackday All Inclusive (28 banedager) - check

Image
Image
Image
Image
Image

Så nå må bare vinteren dø en gang for alle!!!

Image
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Raymonds Exige S240

Post by webmaster »

Var det noe galt med kassa, i så fall hvordan så det ut inni der?
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Raymonds Exige S240

Post by rayb »

webmaster wrote:Var det noe galt med kassa, i så fall hvordan så det ut inni der?
Jeg har hatt skraping i 2. gir på denne i årevis, og det var liksom på tide. Og så har jeg sikla på en LSD i årevis....

Det var skader på huben til 2. gir (forårsaket av ubrukelig sjåfør tror jeg), men det var mest for å være på den sikre siden.




Sent from my iPhone using Tapatalk
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Raymonds Exige S240

Post by webmaster »

Godt å vite, da tåler den litt julig likevel da. :)
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Raymonds Exige S240

Post by rayb »

Kikket, nesten tilfeldig, på bremseskivene på siste banedag og konkluderte med at de har gjort jobben sin...
Image

Er ikke kar om å finne like skiver som de jeg har (Performance Friction), så ta var det bare å bryte sammen og kjøpe flytende skiver fra AP Racing/Eliseparts. Disse får man også løse slitebaner til, så det blir litt mindre kostbart nest gang det skal skiftes ut.

Image

Dette med dekk har vært litt "tuvlete" i år...

Jeg gikk opp til 205/40-17 og 245/35-18 i fjor med stort hell. Da jeg bestilte nye bakdekk viste det seg imidlertid at denne dimensjonen ikke lages av Kuhmo mer. Litt overmodig kjøpte jeg 2 stk Pirelli Trofeo R i 245/40-18 og fikk da lære meg at disse er for store for bilen.

Så da ble det å kjøre opp de gamle Avon ZZRene, som nå har gjort jobben sin:

Image

Jeg endte opp med Kuhmo V70A i 205/45-16 og 245/40-17 på de originale R240-felgene mine. 245 dekk på 8" går akkurat....

Image

Så med nye bremser og nye dekk er bil of fører lykkelige igjen. Bankkontoen derimot....
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
alfheim
Posts: 637
Joined: 05 Mar 2003 17:07
Location: Oslo

Re: Raymonds Exige S240

Post by alfheim »

Synes du khomo er bedre en toyo eller Yokohama? Trodde i alle fall pirelliene var mye dyrere, så da er det vel ikke pris du går på.

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Erling Alfheim
Lotus 340R - Upraktisk leke
Ferrari 458 2010 - Ikke så upraktisk leke
Tesla P85D - Tja, radiobil?
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Raymonds Exige S240

Post by rayb »

alfheim wrote: 29 May 2018 20:49 Synes du khomo er bedre en toyo eller Yokohama? Trodde i alle fall pirelliene var mye dyrere, så da er det vel ikke pris du går på.
Har aldri kjørt på Toyo, og Yokohamaene imponerte meg ikke noe større. Har kjørt bort 3-4 sett med Avon ZZR og syntes de var bedre. Kuhmoene er bedre enn dem igjen.

Jeg ville ha max bredde på dekkene ut fra hva som leveres, passer bilen og passer felgene jeg har. 245 er max bredde for en 8" felg, i alle fall hvis man skal høre på de som sier de har greie på sånt. Og jeg har fått lære meg av R-dekk ikke leveres i alle dimensjoner av alle fabrikanter. Jeg siklet litt på å teste 255, men vil ikke kjøpe flere dekk som ikke passer bilen, og det ville også ha utløst et kjøp av nye felger.....

Jeg brukte 205 og 245 Kuhmo V70A dekk på Lotusen i fjor, (dog riktignok på 17/18" felg) og dette ga tett innpå 2 sekunder pr. runde på Rudskogen. Om det er dekkene eller bredden er jeg dog noe mer usikker på, men det vil jo tiden vise.

Pirelliene er jo ikke sånn grisebillige, men når man kjøper dem ferdig lagt på her hjemme på Berget så blir prisforskjellen mindre enn man skulle tro. Og så skulle jo Trofeo R visstnok være "The Shit" som ungdommen sier, og jeg liker som kjent av det går fort...

DISCLAIMER: Alle uttalelser er baser på mine erfaringer og mine rundetider med meg som sjåfør......
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Raymonds Exige S240

Post by rayb »

Da er årets banesesong over, enten jeg vil det eller ikke....
Måtte ut med denne igjen:

Image

Får ikke girkassa ut av 4. gir. Sjekket alle overføringer etc og problemet er sannsynligvis en sjaltegaffel som ikke gjør jobben sin. Har i det minste ingen ulyder, bilen kunne kjøres hjem. Å kjøre med bare 4. gir krever litt planlegging i kjøringen, men det går.
Ingen grove partikler i giroljen ingen ulydet og ingen lekkasjer så innmaten har overlevd. Francis på Cartech regnet ikke med at dette var noen alvorlig feil, så vi får se hva som kommer av det.

Det ble 17 banedager i år, og LSD har noe for seg. Jeg kan gå tidligere på gassen ut av sving, dekkslitasjen blir mindre (spinner ikke bort effekten på innerhjulet) og bilen blir mer forutsigbar, spesielt i regnvær.

Og jeg synes selv at jeg har brukt dekkene mine for hva de er verd... (dette er venstre bakdekk)

Image

Planlegger også å lage et girkasse-adapter til vanlig garasjejekk. Stay tuned :)
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
alfheim
Posts: 637
Joined: 05 Mar 2003 17:07
Location: Oslo

Re: Raymonds Exige S240

Post by alfheim »

17 banedager var imponerende. Jeg har fått til fire runder i år. Er det stort sett trackday du kjører med? Er du fornøyd med dem?

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Erling Alfheim
Lotus 340R - Upraktisk leke
Ferrari 458 2010 - Ikke så upraktisk leke
Tesla P85D - Tja, radiobil?
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Raymonds Exige S240

Post by rayb »

alfheim wrote: 19 Oct 2018 19:23 17 banedager var imponerende. Jeg har fått til fire runder i år. Er det stort sett trackday du kjører med? Er du fornøyd med dem?
Ja, jeg kjører med trackday. Kjøpte årskort hos dem, som gjør at prisen pr dag ender på rundt tusenlappen. Klarte 19 dager i fjor, men i år var det litt jobb og denslags som kom i veien.

Er veldig fornøyde med opplegget deres. De har funnet en for som funker for de fleste.
"TDC" dagene er open pit, men de som betaler for disse dagene er for det meste banejunkies som meg.
"Vanlige" dager deles inn i pass for nybegynner, ferdighet og rutinert.

Det eneste irritasjonsmomentet, men man vender seg jo til det, er Experience-bilene som TD har uerfarne sjåfører med instruktør på. Disse kjører som oftest veldig, veldig sakte men med våkne instruktører så er de som regel enkle å komme forbi, selv for meg som har 1/3 av motoreffekten de har. Disse bilene subsidierer tross alt de andres kjøring, så jeg har funnet en måte å leve med dette på.
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
PeR4
Posts: 431
Joined: 11 Jun 2010 12:49
Location: Oslo

Re: Raymonds Exige S240

Post by PeR4 »

Bruker samme dekkene på Atomen, Ariel anbefaler dette Khumo dekket for tørt føre.
Imponerende at det holdt med ett sett bakdekk for 17 banetreff, men økt bredde bidrar sikkert også til mindre slitasje..

Hvor mange runder kjører du sammenhengende? Jeg opplever at inntil 10 runder på Rudskogen er bra for dekkene, både for slitasje og feste. På varme dager så blir det ihvertfall glatt hvis man satser flere runder.

Opplever du at festet endret seg med antall varmevekslinger?

Hvilke varmtrykk mener du er fornuftig og hvilken/e gummiblanding egner seg? På Atomen fungerer det godt med soft(20) foran, og medium(60) bak, men er langtfra sikker på hvilke trykk som fungerer.
Ariel Atom, BMW E30 318is og E30 330i
Post Reply