Raymonds Exige S240

Her kan forumets medlemmer presentere sine biler, enten de er på prosjektstadiet eller ferdige! :-)

Moderators: inge, NoBrain

User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Raymonds Exige S240

Post by rayb »

pIMp wrote:Det ser tøft ut men, så full score der, men har vondt for å tro at det hjelper. De som er mye større har nok noe for seg om du slåss om å være først og hundredeler teller.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
Jada, dette er nok bare "pønt" som min gamle oldemor kalte det...
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Raymonds Exige S240

Post by rayb »

Bestemte meg for å la det andre settet ligge for nå, så det ser sånn ut foreløpig:

Delightfully tacky, yet unrefined ;)

Image
Image
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Raymonds Exige S240

Post by webmaster »

Ser kult ut i alle fall :)
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Raymonds Exige S240

Post by rayb »

Ferdig med årets service hos Lotus i Göteborg.
Har fått en litt ekkel lyd i bilen som viste seg å være en av foringene på en toe link. Litt overraskt over det (trodde uniball var "the stuffz), men nye toe links er hastebestilt fra Eliseparts (flinke junkies går rett tilbake til pusheren sin med mer penger) for å rekke banedagen om en uke :)
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Raymonds Exige S240

Post by rayb »

SKiftet uniball-foring på venstre toe link.

Image

Ved litt hjelp fant jeg også kulden til ulyden jeg har hatt i bilen, som viste seg å være braketten til framre motorfeste som har løsnet. Det er veldig trangt å komme til der, så jeg har tudeligvis ikke klart å skruu dette hardt nok til.
bilen er på bukker og "avkledd". Jeg tar av hele festet, sjekker at ingen ting er ødelagt, og setter det så sammen med litt thread lock og/eller sprengskiver i morgen.
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Raymonds Exige S240

Post by webmaster »

Godt å finne ut av sånne ulyder, denne kunne jo blitt litt ekkel hvis du bare hadde latt det stå til over tid...
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Raymonds Exige S240

Post by rayb »

webmaster wrote:Godt å finne ut av sånne ulyder, denne kunne jo blitt litt ekkel hvis du bare hadde latt det stå til over tid...
Det er "bare" et av 4 motorfester ;) Men ja, det er godt å finne ut av det.
HAr mistente denne før, men det er usynlig uten lyset i akkurat riktig vinkel, samt at jeg ikke klarer å framkalle lyden samtidig som jeg ser under bilen. (Sikkert fordi jeg er en nesten like dårlig mekaniker som sjåfør, men heldigvis finnes det folk som kan være konsulenter ;) )
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Raymonds Exige S240

Post by rayb »

Huff, jeg har en jævlig klumsete mekaniker!

Motorfestet sitter i 2 skruer på girkassa. Den ene fester ikke skikkelig ettersom gjengene tydeligvis er ødelagt.
Festet den gjenværende med thread lock og sprengskive og forbereder Operasjon Ut Med Girkasse som neste vinters prosjekt (forutsatt at denne midlertidige fixen holder så klart).

På pluss-siden så er det ikke ruinerende dyrt, og det er en ypperlig unnskyldning til å kjøpe meg helicoil (og kanskje se litt på clutch/svinghjulsbytte)
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Raymonds Exige S240

Post by webmaster »

Uffda. pIMp gjorde vel dette i vinter?
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Raymonds Exige S240

Post by rayb »

Ser ikke på det som så veldig uff, egentlig. Det å skru Lotus er litt Zen, i alle fall for meg.

Alt er mye enklere når man ikke skal ha bilen klar i løpet av noen timer, og hvis jeg går lei eller står fast så kan jeg bare gi meg for dagen og komme tilbake når jeg føler for det.....
Holder dette til vinteren så er det jo fint, gjør det ikke så får jeg ta en helg og gjøre det.


Sent from my iPhone using Tapatalk
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Raymonds Exige S240

Post by rayb »

Kunne sikkert ha skrevet en lang fortelling, men et bilde sier mer enn tusen ord.

Worst. Quick. Fix. Ever.

Bakre girkassefeste. En skrue er borte, den andre knukket:
Image
Framre girkassefeste. Den skruen som opprinnelig var dårlig er borte. Ingen stor overraskelse, men at det skulle dra seg skjevt var en overraskelse for å si det mildt:
Image
For ikke å snakke om hvordan festene ser ut:
Image
Image

Bare min egen skyld, men jeg er veldig overrasket over at en enkelt, manglende, skrue/feste kan gjøre mye ugagn. Men nå vet jeg i alle fall hva jeg har å gjøre i helgen.... Og så har jeg en grunn til å kjøpe noe verktøy igjen, så klart 8)
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Raymonds Exige S240

Post by rayb »

Bestilte opprinnelig originaldeler, men ombestemte meg i dag og bestilte BOEs motorfester og trans studs.

Fant også et Time-Sert kit på ebay (til halve prisen av hva Wurth ville ha for det her hjemme)

Det skal være fullt mulig å demontere girkassa på en helg, og jobben begynner fredag :)
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Raymonds Exige S240

Post by rayb »

Image

Det var ikke Verdens Mest Effektive Dager(tm).
Har aldri gjort dette før, og noen av instruksene jeg fant på verdensveven er litt misvisende.

Anyway, har demontert:

Bremser bak
Drivaksler
Eksos
Girkassefester
Giroverføringer

(Note to self: Det er lurt å tappe olje av girkassa før man drar ut drivakslene. Ikke spør etter oljesaneringsmiddel, men etter absorb-etellerannet. De har sånt på Biltema)

Gjenstår:

Clutch Slave Cylinder
Starter
Luftinntak
+ sikkert noe mer.

Image
Image

Er fortsatt ganske Zen, har ikke lært noen nye banneord siste 24 timer.
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
pIMp
Posts: 154
Joined: 03 Mar 2006 11:35
Location: Tønsberg

Re: Raymonds Exige S240

Post by pIMp »

Det så lettvint ut med sånn clam sak. Heldigvis er det ganske greit å ta av kassa. Det er bare utrolig mye deler og ting som må demonteres for å komme til. Tipper du sparer mye tid som får så enkel tilgang :) Blir det forsterkning av den samtidig? De har sekvensiell kasse på EP..

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Raymonds Exige S240

Post by rayb »

pIMp wrote:Det så lettvint ut med sånn clam sak. Heldigvis er det ganske greit å ta av kassa. Det er bare utrolig mye deler og ting som må demonteres for å komme til. Tipper du sparer mye tid som får så enkel tilgang :) Blir det forsterkning av den samtidig? De har sekvensiell kasse på EP..
Ukjent hvor mye tid jeg sparer, men jeg sparer i alle fall mye banning, og får færre lakkskader i alle fall. Tilte clamen tar ~15 min. Jeg mener disse bilene skulle ha kommet sånn fra fabrikken...

Jeg kommer ikke til å forsterke denne gangen, jeg venter til det blir nødvendig.... (famous last words eller noe sånt)
Sekvensiell kasse hadde vært moro, men jeg tror det vil kreve litt sparing først. Og noen som kan hjelpe meg med all den elektriske magien som skal til for å lage en paddle-shift løsning.... ;)
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
Post Reply