Alfa Bertone GT1300Junior 70 mod med ny giv

Her kan forumets medlemmer presentere sine biler, enten de er på prosjektstadiet eller ferdige! :-)

Moderators: inge, NoBrain

User avatar
RaceBreed
Posts: 30
Joined: 16 Mar 2011 22:57
Location: Lierskogen
Contact:

Post by RaceBreed »

[quote="Luigi"]For all del! Det finnes ingen fasit på hvordan et slikt motorrom skal se ut. Kun eierens smak som bestemmer. Det er bare sånn at veldig mange bruker tid & krefter på å fjerne gammel motorlakk fordi de vil ha den matte, alufinishen tilbake, og da ble jeg nysgjerring på hvorfor de (kanskje) i utgangspunktet ble malt. Bare kosmetikk med andre ord, og da står det vel forsøvidt på egne bein ;)

Ser forresten at du har brukt fiberskiver på alle boltene i topplokket. De to bakerste (nærmest frontruta) skal være i alu for at topplokket skal få jording og for å sikre at halvmånepakningene bakerst på kammene sitter ordentlig på plass.

Ja, jeg leste det et annet sted på et utenlandsk forum og. Dette er det som satt der faktisk, så det har jeg ikke tenkt på.

Spørsmål da i såfall. Hvis man lager et eget 6 punkts jordingsnett til motor og gir, så er vel ikke dette noe tema lenger? Eller er det en spesiell grunn til at man skal ha disse?
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

Toppen og kamdekslet blir elsktrisk isolert fra hverandre om du ikke bruker aluskiver, og det blir etterhvert en ganske voldsom potensialeforskjell mellom toppen/blokka og lokket. Stemplene gnir som kjent ganske ivrig i foringene ;) Det du IKKE vil ha er en plutselig gnistbro og påfølgende eksplosjon i gassene under topplokket. Det unngår du ved å "jorde" lokket i toppen (dvs. holde begge deler på samme potensiale). Lokket har ikke noen annen kontakt med blokka enn dette.

Det er ihvertfall teorien fra salige Giuseppe Busso, men om det noen gang har skjedd vet jeg ikke. Kjipt å bli den første i alle fall ;)
Pino Verde
Posts: 6
Joined: 20 Sep 2009 22:13

Post by Pino Verde »

Luigi wrote:Spenstig å gå rett fra Skyline til GT jr :D
Dette er forøvrig en sen 70-modell i og med at den mangler "Scalino" (ostehøvel).
Dette er da en ostehøvel, Luigi. Om jeg ikke tar mye feil så er det denne: http://www.alfaholics.com/2010/07/1970- ... r-lhd-136/
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

Du har selvfølgelig helt rett Graf Rottbert von Kurbelwelle, og det fremkommer jo tydelig på et av de senere bildene i tråden! Da er den nok skrudd sammen før italienerne forlot Arese i flokk for fellesferie i august i 1970 (-9.70 i gammel sjargong) ;)
User avatar
RaceBreed
Posts: 30
Joined: 16 Mar 2011 22:57
Location: Lierskogen
Contact:

Post by RaceBreed »

Pino Verde wrote:
Luigi wrote:Spenstig å gå rett fra Skyline til GT jr :D
Dette er forøvrig en sen 70-modell i og med at den mangler "Scalino" (ostehøvel).
Dette er da en ostehøvel, Luigi. Om jeg ikke tar mye feil så er det denne: http://www.alfaholics.com/2010/07/1970- ... r-lhd-136/
det er denne ja:) Så litt anderledes ut på de bildene der :)

Ok, Liugi setter nok på de skivene der da for å være sikker, takk for tips!

Knut Erik
arildh
Posts: 278
Joined: 27 Apr 2005 07:57
Location: Oslo

Post by arildh »

Har denne bilen stått og samlet støv i Konowsgate tidligere ? Eieren har litt kjennskap til DC og andre hippe plagg ?
Bra makeover dette her. Ikke helt enig i AN klovnekoblingene på en slik bil.
Nå er det sorte PTFE slanger og koblinger som gjelder i følge internet.
- 06 MX-5
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

Husk at internett også er her på sportsvogn.no ;)
Kan forsåvidt være enig i at stålomspunnede slanger, svart blokk, polert messing og AN-koblinger ikke er helt tradisjonelt nede i et 105-serie motorrom, men en Bertone-coupé tåler å godt bli jazza litt med uten å bli ødelagt. "Period modifications" MÅ jo ikke være 50 år gamle.

Det er ihvertfall plusspoeng for å droppe de fæle blå Samco-slangene "alle" skal ha nede under huven (gjerne festet med slangeklemmer fra Gardena) 8)
Last edited by Luigi on 22 Mar 2011 14:25, edited 1 time in total.
User avatar
RaceBreed
Posts: 30
Joined: 16 Mar 2011 22:57
Location: Lierskogen
Contact:

Post by RaceBreed »

hehe, det er ihvertfall godt man har forskjellig smak:) Jeg vet at endel nok setter kaffen i halsen av bildene her, og orginalpolitiet sitter nok med noen hårtjafser mer i handa etterpå men...

Vi har helt fra starten av prosjektet ønsket å gå litt andre veier en de fleste, og tror sluttresultatet vil bli bra selv om det fortsatt står igjen latterlig mye.
Det er litt av moroa med et prosjekt som dette å finne opp kruttet på nytt og, da det ligger mange timer tankespinn bak løsninger som skjult ledningsnett og lignende :)
Shadow_iX
Posts: 1005
Joined: 27 Mar 2003 18:19

Post by Shadow_iX »

Ser lekkert ut detta her, jeg er heldivis ikkeno orginalpoliti, hee.. vilket gjenspeilser seg kraftig igjen i bilen min. :)
Helt vanlig NSK medlem.
Kenneth(tm) #2845 / MSN: nad_freak@hotmail.com / '02 Ellise
NSK Terminliste her!
Nilzen
Posts: 8
Joined: 22 Mar 2011 13:25

Post by Nilzen »

Heisann alle sammen. Det er jeg som er eieren av denne Bertonen og ny her på sportsvogn.no. Skjønner veldig godt jeg at dette prosjektet kan bli oppfattet som spott av en nydelig italiensk klassiker. Hele formålet med prosjektet er å få en pålitelig og litt mer spenstig rakker av en bil. Dette er den absolutte drømmebil for meg helt siden pappa eide Alfa når jeg var mindre. Hovedprioritet på pålitelig. Dette innebærer selfølgelig endel nymotens løsninger og jeg skal ærlig innrømme at noe har vi gått litt vel "all in" med. Men jeg er hellig overbevisst om at det blir knall!

Planen var å kjøpe en nærmest strøken bil som pengene tillatte. Det var en blå Gulia gt 67` til salgs for 100 000, men rakk akkurat ikke å få kloa i den. Så satt jeg der da kjøpesugen med pengene på bok og kom over denne i Stavanger. Kjøpte den likesågodt usett. Brutal tabbe. Veldig mye som ikke ble opplyst fra selger. Takk gud for Knut Erik Flomark!!! Hadde det ikke vært for han hadde jeg fortsatt sittet og gnidd meg i hodet over hvorfor jeg ikke fikk pakningen til oljefilter huset til å sitte.

Nilzen
Nilzen
Posts: 8
Joined: 22 Mar 2011 13:25

Post by Nilzen »

Hei Arild.

Ja det stemmer med Konows gt. og DC ja. Har fortsatt plassen, bare videreleid den til kristian (rusten pick-up og volvo) for vinteren. Bilen er på plass igjen den så fort den er ferdigstilt.

Takk for info Luigi. Alle tips og innvendinger taes imot med begeistring.
henning
Posts: 3543
Joined: 28 Feb 2003 16:03
Location: Hosle

Post by henning »

Velkommen Nilzen :D
Flott bil og spennende prosjekt.
En Bertone coupe, og helst av typen ostehøvel står høyt på ønskelisten.
'11 sDrive 35is
---------------------
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

henning wrote:En Bertone coupe, og helst av typen ostehøvel står høyt på ønskelisten.
Skal bare ha hele østveggen hos Stenshagen først? :twisted:
henning
Posts: 3543
Joined: 28 Feb 2003 16:03
Location: Hosle

Post by henning »

Luigi wrote:
henning wrote:En Bertone coupe, og helst av typen ostehøvel står høyt på ønskelisten.
Skal bare ha hele østveggen hos Stenshagen først? :twisted:
Her på vestkanten kaller vi det solveggen :D
Og øst er et skjellsord :wink:
'11 sDrive 35is
---------------------
arildh
Posts: 278
Joined: 27 Apr 2005 07:57
Location: Oslo

Post by arildh »

Nilzen wrote: Ja det stemmer med Konows gt. og DC ja. Har fortsatt plassen, bare videreleid den til kristian (rusten pick-up og volvo) for vinteren. Bilen er på plass igjen den så fort den er ferdigstilt.
Sikkert greit at bilen din ikke står der da det er mye bandeoppgjør og flygende gjenstander rundt bilene til Kristian for tiden...
- 06 MX-5
Post Reply