Alfa Bertone GT1300Junior 70 mod med ny giv
[quote="Luigi"]For all del! Det finnes ingen fasit på hvordan et slikt motorrom skal se ut. Kun eierens smak som bestemmer. Det er bare sånn at veldig mange bruker tid & krefter på å fjerne gammel motorlakk fordi de vil ha den matte, alufinishen tilbake, og da ble jeg nysgjerring på hvorfor de (kanskje) i utgangspunktet ble malt. Bare kosmetikk med andre ord, og da står det vel forsøvidt på egne bein
Ser forresten at du har brukt fiberskiver på alle boltene i topplokket. De to bakerste (nærmest frontruta) skal være i alu for at topplokket skal få jording og for å sikre at halvmånepakningene bakerst på kammene sitter ordentlig på plass.
Ja, jeg leste det et annet sted på et utenlandsk forum og. Dette er det som satt der faktisk, så det har jeg ikke tenkt på.
Spørsmål da i såfall. Hvis man lager et eget 6 punkts jordingsnett til motor og gir, så er vel ikke dette noe tema lenger? Eller er det en spesiell grunn til at man skal ha disse?
Ser forresten at du har brukt fiberskiver på alle boltene i topplokket. De to bakerste (nærmest frontruta) skal være i alu for at topplokket skal få jording og for å sikre at halvmånepakningene bakerst på kammene sitter ordentlig på plass.
Ja, jeg leste det et annet sted på et utenlandsk forum og. Dette er det som satt der faktisk, så det har jeg ikke tenkt på.
Spørsmål da i såfall. Hvis man lager et eget 6 punkts jordingsnett til motor og gir, så er vel ikke dette noe tema lenger? Eller er det en spesiell grunn til at man skal ha disse?
Toppen og kamdekslet blir elsktrisk isolert fra hverandre om du ikke bruker aluskiver, og det blir etterhvert en ganske voldsom potensialeforskjell mellom toppen/blokka og lokket. Stemplene gnir som kjent ganske ivrig i foringene Det du IKKE vil ha er en plutselig gnistbro og påfølgende eksplosjon i gassene under topplokket. Det unngår du ved å "jorde" lokket i toppen (dvs. holde begge deler på samme potensiale). Lokket har ikke noen annen kontakt med blokka enn dette.
Det er ihvertfall teorien fra salige Giuseppe Busso, men om det noen gang har skjedd vet jeg ikke. Kjipt å bli den første i alle fall
Det er ihvertfall teorien fra salige Giuseppe Busso, men om det noen gang har skjedd vet jeg ikke. Kjipt å bli den første i alle fall
-
- Posts: 6
- Joined: 20 Sep 2009 22:13
Dette er da en ostehøvel, Luigi. Om jeg ikke tar mye feil så er det denne: http://www.alfaholics.com/2010/07/1970- ... r-lhd-136/Luigi wrote:Spenstig å gå rett fra Skyline til GT jr
Dette er forøvrig en sen 70-modell i og med at den mangler "Scalino" (ostehøvel).
det er denne ja:) Så litt anderledes ut på de bildene derPino Verde wrote:Dette er da en ostehøvel, Luigi. Om jeg ikke tar mye feil så er det denne: http://www.alfaholics.com/2010/07/1970- ... r-lhd-136/Luigi wrote:Spenstig å gå rett fra Skyline til GT jr
Dette er forøvrig en sen 70-modell i og med at den mangler "Scalino" (ostehøvel).
Ok, Liugi setter nok på de skivene der da for å være sikker, takk for tips!
Knut Erik
Husk at internett også er her på sportsvogn.no
Kan forsåvidt være enig i at stålomspunnede slanger, svart blokk, polert messing og AN-koblinger ikke er helt tradisjonelt nede i et 105-serie motorrom, men en Bertone-coupé tåler å godt bli jazza litt med uten å bli ødelagt. "Period modifications" MÅ jo ikke være 50 år gamle.
Det er ihvertfall plusspoeng for å droppe de fæle blå Samco-slangene "alle" skal ha nede under huven (gjerne festet med slangeklemmer fra Gardena)
Kan forsåvidt være enig i at stålomspunnede slanger, svart blokk, polert messing og AN-koblinger ikke er helt tradisjonelt nede i et 105-serie motorrom, men en Bertone-coupé tåler å godt bli jazza litt med uten å bli ødelagt. "Period modifications" MÅ jo ikke være 50 år gamle.
Det er ihvertfall plusspoeng for å droppe de fæle blå Samco-slangene "alle" skal ha nede under huven (gjerne festet med slangeklemmer fra Gardena)
Last edited by Luigi on 22 Mar 2011 14:25, edited 1 time in total.
hehe, det er ihvertfall godt man har forskjellig smak:) Jeg vet at endel nok setter kaffen i halsen av bildene her, og orginalpolitiet sitter nok med noen hårtjafser mer i handa etterpå men...
Vi har helt fra starten av prosjektet ønsket å gå litt andre veier en de fleste, og tror sluttresultatet vil bli bra selv om det fortsatt står igjen latterlig mye.
Det er litt av moroa med et prosjekt som dette å finne opp kruttet på nytt og, da det ligger mange timer tankespinn bak løsninger som skjult ledningsnett og lignende
Vi har helt fra starten av prosjektet ønsket å gå litt andre veier en de fleste, og tror sluttresultatet vil bli bra selv om det fortsatt står igjen latterlig mye.
Det er litt av moroa med et prosjekt som dette å finne opp kruttet på nytt og, da det ligger mange timer tankespinn bak løsninger som skjult ledningsnett og lignende
Heisann alle sammen. Det er jeg som er eieren av denne Bertonen og ny her på sportsvogn.no. Skjønner veldig godt jeg at dette prosjektet kan bli oppfattet som spott av en nydelig italiensk klassiker. Hele formålet med prosjektet er å få en pålitelig og litt mer spenstig rakker av en bil. Dette er den absolutte drømmebil for meg helt siden pappa eide Alfa når jeg var mindre. Hovedprioritet på pålitelig. Dette innebærer selfølgelig endel nymotens løsninger og jeg skal ærlig innrømme at noe har vi gått litt vel "all in" med. Men jeg er hellig overbevisst om at det blir knall!
Planen var å kjøpe en nærmest strøken bil som pengene tillatte. Det var en blå Gulia gt 67` til salgs for 100 000, men rakk akkurat ikke å få kloa i den. Så satt jeg der da kjøpesugen med pengene på bok og kom over denne i Stavanger. Kjøpte den likesågodt usett. Brutal tabbe. Veldig mye som ikke ble opplyst fra selger. Takk gud for Knut Erik Flomark!!! Hadde det ikke vært for han hadde jeg fortsatt sittet og gnidd meg i hodet over hvorfor jeg ikke fikk pakningen til oljefilter huset til å sitte.
Nilzen
Planen var å kjøpe en nærmest strøken bil som pengene tillatte. Det var en blå Gulia gt 67` til salgs for 100 000, men rakk akkurat ikke å få kloa i den. Så satt jeg der da kjøpesugen med pengene på bok og kom over denne i Stavanger. Kjøpte den likesågodt usett. Brutal tabbe. Veldig mye som ikke ble opplyst fra selger. Takk gud for Knut Erik Flomark!!! Hadde det ikke vært for han hadde jeg fortsatt sittet og gnidd meg i hodet over hvorfor jeg ikke fikk pakningen til oljefilter huset til å sitte.
Nilzen
Sikkert greit at bilen din ikke står der da det er mye bandeoppgjør og flygende gjenstander rundt bilene til Kristian for tiden...Nilzen wrote: Ja det stemmer med Konows gt. og DC ja. Har fortsatt plassen, bare videreleid den til kristian (rusten pick-up og volvo) for vinteren. Bilen er på plass igjen den så fort den er ferdigstilt.
- 06 MX-5