Magnes '95 mr2 og 06 impreza STi.

Her kan forumets medlemmer presentere sine biler, enten de er på prosjektstadiet eller ferdige! :-)

Moderators: inge, NoBrain

User avatar
magnesmurf
Posts: 82
Joined: 04 Feb 2011 21:23
Location: Drammen
Contact:

Magnes '95 mr2 og 06 impreza STi.

Post by magnesmurf »

Denne tråden kommer til å omhandle bilene i garasjen min. Først og fremst min 1995 toyota mr2, men også litt om bruksbilen min, en subaru impreza 2,0d premium sport.

Litt om meg selv og biler: Jeg er glad i japsebiler, og helst i orginal stand. Er i tilegg ganske fanatisk når kommer til bilhold, og det å holde bilen rein. Kan godt kjøpe bilpleieprodukter for femsifret beløp... Når jeg fikk den nye bruksbilen min levert til norge fikk ikke forhandleren lov til å klargjøre bilens eksteriør. Dette skulle jeg ta meg av selv! Trenger vel ikke si stort mer...

Jeg har hatt mr2en i to år til våren, og i løpet av den tiden har bilen blitt perfeksjonert. I utgangspunktet var bilen veldig godt holdt, men den har i mine øyne blitt penere etter hvert som oppgraderingene har kommet på plass.

Alle detaljer og bilens hele utvikling kan leses nærmere på denne nettsiden:
http://www.ts-ogn.no/phpBB3/viewtopic.php?f=61&t=32640

I tillegg kommer jeg til å poste en del om bilen her.

Bilen er 1995 modell toyota mr2 med 2,0 liters N\A motor, 175hk i fargen strong blue metallic. Dette er en orginal farge på bilen, og den har orginal lakk. Fargen er også omtalt som pacific blue og tropical blue.
Den begynte sine dager i sveits.
Den har kun hatt en eier i sveits. En dame i 50 årene. Når jeg overtok bilen hadde den gått knappe 147000km. Jeg er første eier i norge.

Bilen var meget godt holdt når jeg overtok den, minus noen små ting. Det værste var at dama som hadde hatt bilen hadde røyket som en skorstein i bilen. Støvsugde nok ut nærmere fem kg aske fra bilen... Men etter mye jobb ble den fin.

Litt bilder fra bilen slik den så ut når jeg overtok den:
Image
Image
Image
Image

Jeg begynte med "oppgraderinger" av bilen med en gang jeg fikk den.
Da jeg synes bilen er nydelig fra før av, så lå oppgraderingene i detaljene, fremfor å radikalt endre utseendet på bilen.
I førsteomgang besto oppgraderingene av nye felger, hvite blinklys og litt annet småsnacks. Fikk en ny girbelg med blå sømmer og fikk et firma til å spesiallage en girkule med blå sømmer. (multibil i bærum malte hver eneste søm i en splitter ny girkule med blåmaling..)
Satte også inn et nytt ratt, slik at bilen skulle få et litt sportsligere preg inni, uten å bli for flashy. Ville ha noe som kunne gå for å være orginalt.

Noen bilder av bilen med nye felger, blinkers, ratt og girkula:

Image
Image
Image

Bilen står parkert i varm garasje om vinteren. Forrige vinter satte jeg igang tre prosjekt mens bilen sto parkert. Nytt interiør, med omtrekte seter og midtkonsoll. Ny stereo. Og en modefikasjon av baklysene.

For mer detaljer om prosjektene referer jeg nok en gang til bilens "hjemmeside" det er linket til på toppen av denne posten.

Kort fortalt:
Baklyktene ville jeg ha med samme type lys som den japanske modellen, så ledningsnett ble koblet om. Bilen fikk da doble baklys og bremselys isteden for enkle. I tilegg bygde jeg om baklysene slik at hele lyset ble rødt.
Det ble gjordt ved å spesialbestille klare blinklysglass fra en kar som lager slikt på spesialbestilling ( www.protocast.co.uk )
Disse glassene ble så lakkert røde fra innsiden med spesiallakk, og hjørnet av baklysene ble byttet til US versjon med røde glass.
Gammelt og nytt baklys:
Image
Image

Også merkene på bakluken ble fjernet under bytting av baklys.

Interiøret ble trukket om fullstendig på vårparten.
Jeg bestilte setetrekk, dørtrekk og midtkonsoll i skinn og blå alcantara fra et firma i england som har spesialisert seg på dette til mr2.
Før og etter:
Image
Image
Image
Image
Image
Image


Det ble også innstalert ny stereo i bilen. En 2din spiller fra pioneer er det eneste som synes. I tilegg ble det bygd inn nye kasser med 6,5" subber på orginal plassering bak setet. Det ble også satt inn nytt frontsett og forsterker.
Image
Image


Når sommeren kom ble det gjort litt småplukk med bilen. Kn filter og moongoose eksos hjalp litt på draget og lyden i bilen. Hvite speedometer skiver løftet utseendet ytteligere inni.
Image
Image

Ellers har jeg denne vinteren levert fronfanger til lakkering så den blir strøken, samt kjøpt inn masse deler til å bytte reg.reim.
I tillegg skal bremsene oppgraderes.

Et par bilder som viser bilens tilnærmede riktige farge, selv om den er så og si umulig å gjengi på kamera:
Image
Image
Image

Subaruen som tidligere nevnt i tråden får også litt småplukk. Blandt annet er hvite compomotive Mo6 felger bestilt til bilen i 18" for sommerhjul. Fullstendig tråd om denne bilen finnes her: http://imprezadriver.com/phpBB3/viewtop ... 35&t=20131

Subaruen:
Image
Image

Slik vil forhåpentligvis subaruen se ut med de nye felgene:
Image
Last edited by magnesmurf on 14 Nov 2011 12:08, edited 11 times in total.
User avatar
magnesmurf
Posts: 82
Joined: 04 Feb 2011 21:23
Location: Drammen
Contact:

Post by magnesmurf »

Edit: TAkk for info om bilder. Det virker nå! :D
Last edited by magnesmurf on 05 Feb 2011 00:31, edited 1 time in total.
User avatar
hagenisse
Posts: 1009
Joined: 04 May 2008 20:44
Location: HEIA DRAMMEN!
Contact:

Post by hagenisse »

[img] forventer en link til et bilde, mens du linker til et php-script som så viser bildet. Du må enten få tak i direkte link til bildet, eller laste opp et annet sted.

Fancy interiør forresten. :)
User avatar
magnesmurf
Posts: 82
Joined: 04 Feb 2011 21:23
Location: Drammen
Contact:

Post by magnesmurf »

Har fått tilbake fangeren til mr2en og montert den. Resultatet ble meget bra, og bilen er tilnærmet strøken utvendig nå :D
Innvendig er det fortsatt litt småplukk jeg ønsker å få gjort. Blandt annet nye kasser til subwooferene, og hele dashboardet trukket i skinn så det matcher resten av interiøret.
I tilegg er det bestilt nye bremser til den. Preformance klosser og skiver, samt stål omspunnene bremseslanger.

Imprezaen har vært med på isbanekjøring i vinter, og det fungerte bra. Må muligens bytte bremser før neste gang, da de ikke tålte grisekjøring i noen stor grad. Jeg gav meg før jeg fikk fading, men det luktet svidde bremser etter noen runder på isen..
Uansett var det veldig morsomt 8) Og det er ikke alle diesel bruksbiler som kan gjøre dette:
Image
Image
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Post by webmaster »

Flotte biler, rimelig sjelden den MR2'en i sånn blåfarge.
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
magnesmurf
Posts: 82
Joined: 04 Feb 2011 21:23
Location: Drammen
Contact:

Post by magnesmurf »

Takk takk:)

Mr2en er så vidt meg bekjent norges eneste som er levert i den fargen orginalt, så det er temmelig sjeldent her til lands.
I england og usa er det levert en del i den fargen, men det er fortsatt ganske uvanlig :D
User avatar
magnesmurf
Posts: 82
Joined: 04 Feb 2011 21:23
Location: Drammen
Contact:

Post by magnesmurf »

Styrer og ordner litt i garsjen og hadde mr2en ute på gårdsplassen for første gang i år.
Tok noen bilder for å forevige anledning av første vårtegnet :D
Image
Image
User avatar
magnesmurf
Posts: 82
Joined: 04 Feb 2011 21:23
Location: Drammen
Contact:

Post by magnesmurf »

En del bilder av imprezaen.
Eneste som er feil med den er at det er dieselmotor :oops:


Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
User avatar
magnesmurf
Posts: 82
Joined: 04 Feb 2011 21:23
Location: Drammen
Contact:

Post by magnesmurf »

Fant ut at for en som er litt entusiast går det ikke ann å kjøre diesel.
Så da ble den solgt til fordel for en litt morsomere bruksbil :D
Fem seter og stort bagasjerom er det fortsatt, men noen morsomme differ, og en rå motor hjelper litt 8)

Image
Image
Image
User avatar
vids
Posts: 553
Joined: 16 May 2006 11:47
Location: Oslo

Post by vids »

magnesmurf wrote:Fant ut at for en som er litt entusiast går det ikke ann å kjøre diesel.
Så da ble den solgt til fordel for en litt morsomere bruksbil :D
Fem seter og stort bagasjerom er det fortsatt, men noen morsomme differ, og en rå motor hjelper litt 8)
Heisann, dette var jo en skikkelig bruksbil! Finnes knapt noen morsommere måte å ta seg frem på norske vinterveier enn med en slik!
2001 Impreza "pure racing edition" (racingbilen)
2012 Bmw 330xD m-sport

x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
User avatar
magnesmurf
Posts: 82
Joined: 04 Feb 2011 21:23
Location: Drammen
Contact:

Post by magnesmurf »

Det beste er at den er morsom hele året rundt, men på grensen til sinnsyk om vinteren :D
Last edited by magnesmurf on 02 Nov 2011 12:19, edited 1 time in total.
User avatar
vids
Posts: 553
Joined: 16 May 2006 11:47
Location: Oslo

Post by vids »

magnesmurf wrote:Det beste er at den er morsom hele året rundt, men på grensen til sinnsyk og vinteren :D
Totalt enig! :)
2001 Impreza "pure racing edition" (racingbilen)
2012 Bmw 330xD m-sport

x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
User avatar
magnesmurf
Posts: 82
Joined: 04 Feb 2011 21:23
Location: Drammen
Contact:

Post by magnesmurf »

Bilen har fått seg noen små oppgraderinger.
Det meste er orginale STi deler i en eller annen form.
Den ble også vasket og polert skikkelig den første uken. Brukte ca 20 arb.timer på jobben.

STi girkule er montert. Takspolier som matcher den orginale sorte takspoileren er satt på.
Image

Frontleppe til spesialutgave av STi modelllen. (s204 versjon)
Image

Baklykter fra 05 modellen, så ser bilen litt mer ut som en rallybil og litt mindre ut som en gatebil med lexus lykter. Første bildet er av 05 modelll baklyktene.
Image
Image
User avatar
magnesmurf
Posts: 82
Joined: 04 Feb 2011 21:23
Location: Drammen
Contact:

Re: Magnes '95 mr2 og 06 impreza STi.

Post by magnesmurf »

Noen bilder av subaruen, slik den er bygd for å brukes 8)
Tatt på Sigdal med IDCN klubben.

Bilen tålte mange runder på isen, uten noen form for feilslag.
sigdal05 2012.jpg
sigdal05 2012.jpg (62.3 KiB) Viewed 4373 times
sigdal03 2012.jpg
sigdal03 2012.jpg (68.06 KiB) Viewed 4373 times
sigdal09 2012.jpg
sigdal09 2012.jpg (55.47 KiB) Viewed 4373 times
sigdal07 2012.jpg
sigdal07 2012.jpg (47.05 KiB) Viewed 4373 times
User avatar
magnesmurf
Posts: 82
Joined: 04 Feb 2011 21:23
Location: Drammen
Contact:

Re: Magnes '95 mr2 og 06 impreza STi.

Post by magnesmurf »

Gjort litt småplukk med bilen i det siste :D

Har installert noen målere, som ertsattet klokken på dashbordet. Oljetemp, turbotrykk og voltmeter.
Igang med å oppgradere lyden i bilen litt. Ny navienhet er på plass på bildet.

Image



Har også innstallert nye deler i understellet for å få mindre understyring.
Nye lenkearmer, nye stabstagholdere og nytt tykkere justerbart stabstag bak. Skal også få på anti lift kit foran, og få justert hjulvinkler noe.

Driver også å støydemper bilen i forbindelse med oppgardeirng av stereo. Vil ha mindre hjulstøy så jeg hører motor bedre :wink:
Vanligvis er ekstra vekt fyfy, men bruker et stoff som veier ekstremt lite. Det heter ensolite, og rullen på ca 40m2 jeg fikk veier drøye 5kg! Demper godt med støy også 8)

Image
Post Reply