Page 18 of 19

Re: Ny baby (navnet ble Elise) ankommet!

Posted: 22 Jul 2013 20:07
by Luigi
Karl S. Hanssen AS på Stoa i Arendal er forhandler for SKF: http://www.kshas.no/kshstoa/bilutstyr.php?side=3_2_8_4
Om du vet delenummeret til Lotus kan du sjekke SKF-ekvivalenten i SKFs digre overgangsbibel: http://www.skf.com/binary/12-66347/4570 ... -66347.pdf (dette er en PDF-fil på 5,5 MB)

Re: Ny baby (navnet ble Elise) ankommet!

Posted: 22 Jul 2013 20:35
by webmaster
lee wrote:Hei!

Da er går det mot hjuletider, og det ene hjullageret på høyresiden er begynt å lage lyd. Oppjekket, så er det en svak lyd (lav brumming) når jeg roterer hjulet - og det spinner ikke like lenge som på venstre-siden. Det er ikke merkbar slark hvis jeg beveger hjulet i 12-06 retning. Under fart så stiger lyden både i decibel og oppover skalaen. Men det er ingen forandring i lyd når jeg svinger, eller bremser ned. Uansett, så er jeg ganske sikker på at lageret må byttes (og da bytter jeg likegodt begge). Synspunkter på diagnosen? Er det særlig grunn til å gå via Eliseparts/Elise shop for dette, og hvis ikke, er det noen stalltips om norske leverandører?
Diagnosen høres riktig ut. Hjullagre er neppe vanskelig å få tak i, finner du et nr e.l. på det som sitter der skaffer sikkert f.eks. Mekonomen noe som passer.

...og sånn gjør du det:

http://wiki.seloc.org/a/Change_a_front_wheel_bearing

:-D

Re: Ny baby (navnet ble Elise) ankommet!

Posted: 30 Jul 2013 20:04
by lee
Takker for gode råd.

Stakk innom Kærl S. Hanssen (slik det uttales i Ærendal), men der var gode råd dyre, så det ble Elise Shop istedet (sikkert et SKF-lager som har gått 3 ganger rundt ekvator). Avventer delivery. Monteringen setter jeg bort to the Experts.

Re: Ny baby (navnet ble Elise) ankommet!

Posted: 08 Aug 2013 19:37
by lee
Da er hjullagrene montert (!), testet og resultatet er OVERVELDENDE! Nå er lyden av eksos og innsug tilbake til kjøreopplevelsen!

Hjullagrene kjøpte jeg forresten på Elise Shop, og det tok bare 5 dager fra bestilling til de kom på døren. Roll on summer!

Re: Ny baby (navnet ble Elise) ankommet!

Posted: 06 Jun 2015 16:07
by lee
Karamba!

Da har det skjedd igjen: den (nye) clutchslangen fra 2012 tok kvelden! Heldigvis skjedde dette på vei ut av garasjen (symptomer: litt vrang å få i gear, og så begynte bilen å kjøre alene (automatclutch)), og ikke ett sted mellom Øvrevoll og Kristiansand! Flensen som skal sørge for at bolt og slavesylinder henger i hop, hadde disintegrert. Bestilte prompte ny slange fra Elise Shop, skal legge den under lupen før jeg monterer den. For de av dere som har trukket ny slange gjennom dashbord, sidekanaler og andre veier, så kan dere bare slutte å more dere - dette kan jeg i blinde!(Årets bløff).

Spesielt ergerlig er at jeg går glipp av 2 treff (Torshov Bilrekvisita og Nasjonal Motordag), treff som jeg har sett frem til å stille på.

Og sånn går no dagene...

Re: Ny baby (navnet ble Elise) ankommet!

Posted: 07 Jun 2015 10:36
by runet
Hmm...
En meget fin tråd som jeg dessverre ikke har lest før nå da den dukket opp igjen etter din 2 års postepause.
Betyr det at du ikke har brukt den siden august 13 eller betyr det at den har vært problemfri?
Det var jo en del happenings her.. og jeg er smått bekymret for at jeg har kjøpt meg arbeid og ikke bil.
Jeg venter på skilt i disse dager, og tanken min er å kjøre hele sommeren uten annet enn å vaske innimellom, så får vinteren bli tiden for å fikse det som irriterer. Da blir bildene dine til inspirasjon.

Re: Ny baby (navnet ble Elise) ankommet!

Posted: 07 Jun 2015 13:18
by lee
Bilen har jeg eid siden 2010, og den har ikke voldt meg andre problemer en clutchslangen i 2013 og altså nå. Og dette er hovedgrunnen til at ikke ha vært mer aktiv på "Medlemmenes biler".

Den originale slangen er kalt "The dreaded red clutch hose", og henger nå på veggen i garasjen. Den er lett gjenkjennelig med sin kledelige rødfarge, så her har jeg ett stalltips: bytt den (hvis det nå finnes en Lotus uten ny slange, i det hele tatt). Nyt livet med din Lotus!

Re: Ny baby (navnet ble Elise) ankommet!

Posted: 07 Jun 2015 13:23
by lee
Vel - så glemte jeg å nevne at jeg har skiftet motor, men pytt-pytt, det er jo ikke det store...

Re: Ny baby (navnet ble Elise) ankommet!

Posted: 08 Jun 2015 07:52
by webmaster
lee wrote:Karamba!

Da har det skjedd igjen: den (nye) clutchslangen fra 2012 tok kvelden! Heldigvis skjedde dette på vei ut av garasjen (symptomer: litt vrang å få i gear, og så begynte bilen å kjøre alene (automatclutch)), og ikke ett sted mellom Øvrevoll og Kristiansand! Flensen som skal sørge for at bolt og slavesylinder henger i hop, hadde disintegrert.
Det var da underlig - den må jo ha vært defekt når du fikk den? Hvem kjøpte du fra den gangen?

Re: Ny baby (navnet ble Elise) ankommet!

Posted: 08 Jun 2015 17:13
by lee
Elise Shop. Om den var defekt, eller en svak konstruksjon, kan diskuteres. Jeg tar imidlertid den nye slangen opp til TESS og ber dem vurdere konstruksjonen. Jeg kommer til å rapportere dette til Elise Shop, og på SELOC forumet. Sånn går no dagene.

Re: Ny baby (navnet ble Elise) ankommet!

Posted: 11 Jun 2015 20:15
by lee
Og her er Yvo Tuk's svar på min forespørsel om det har vært registrert svakheter ved slangen:

Hi Leif,


Thanks for your email.


We've not seen any reports about our hoses so far. I once had an original Lotus hose on my Elise S1 which has split in approx. 20k km but is was quite clear to me that this was caused because they use a 10cm piece of rigid pipe a the end. We haven't got that.


Now.. the banjo bolt comes with two brass spacers. These spacers collapse when you tighten the banjo.

Because of this, they're tight but once you undo them you should replace them by new ones as they won't decompress.


Also, it makes sense to use cable ties to route the hose in such a way that it won't touch anything and will stay in the same position while the engine rocks.

When the engine moves forwards or backwards you might be causing a strain on the hose which will eventually cause a crack.


Please keep in mind, there's a lot of vibration and a lot of movement there.




Best regards, / Met vriendelijke groet, / Mit freundlichen Grüßen, / Cordialement,

Yvo Tuk

Tips til fremtidige mekkere er uthevet.

Ha en fortreffelig weekend - jeg skal nå innta Lotus-stillingen og få orden på slangen :D

Re: Ny baby (navnet ble Elise) ankommet!

Posted: 16 Jun 2015 13:58
by webmaster
Det er jo et poeng det han sier, men stod det noe om dette når du fikk slangen levert, eller er det noe man skal tenke seg til selv?

Re: Ny baby (navnet ble Elise) ankommet!

Posted: 16 Jun 2015 16:20
by lee
Nei.

Men når jeg (nå) har remontert ny slange, så er den (og slavesylinderen) ikke i nærheten av å bli utsatt for vibrasjon fra motoren, så jeg kjøper ikke argumentet.

Ett tips til fremtidige montører: Kanalen hvor kabelen føres gjennom, deles av kabel og kjølevann (til- og fra motor). Det finnes derfor områder hvor det kan være trangt å dra slangen gjennom (du kan ikke se inn i kanalen) og tipset er (wait for it): skru endepunktene sammen med en bolt (og gjerne sikre dem med ståltråd - mister du de, har du fått en ny utfordring), slik at det er minimalt med omkrets på endepunktene. Dette var god norsk - og for dem som ikke får med seg hva jeg mener, ha min sympati. Ring meg, bring meg, så skal jeg hjelpe til! Det vil koste deg en flaske vin!

Re: Ny baby (navnet ble Elise) ankommet!

Posted: 17 Jun 2015 12:14
by webmaster
Gode tips der! :)

Re: Ny baby (navnet ble Elise) ankommet!

Posted: 24 Jun 2015 19:15
by lee
KARAMBA 2.

Luftet den nye slangen, og manglet trykk. Konklusjonen må være feil i hovedsylinder, og ny satt i bestilling. Da blir det Lotus stilling i cockpit (på ryggen under rattet). Da skjer alltid dette: Du får krampe i beinet, du må på toalettet og alt verktøy du trenger henger på veggen. Mer om dette under monteringen.