Page 14 of 19

Posted: 21 Aug 2011 20:00
by webmaster
Motor fra Norge eller UK?

Posted: 21 Aug 2011 20:14
by lee
Vel, det vet jeg ikke i skrivende stund, men skal sjekke imorgen!

Posted: 22 Aug 2011 12:50
by Shadow_iX
Jeg har en motor som såvidt har rundt 20k km (min gamle orginalmotor) om det skulle være av intrese. :) (stått lagret på pall siden 2005, nesten komplett, mangler bare ecu, ellers skal det meste være med, jeg må sjekke hva som er på den før jeg sier noe mer, men jeg vet starter og dynamoer er ting jeg har på hylla enda.. :) )

Posted: 22 Aug 2011 16:02
by T.Lund
Shadow_iX wrote:Jeg har en motor som såvidt har rundt 20k km (min gamle orginalmotor) om det skulle være av intrese. :) (stått lagret på pall siden 2005, nesten komplett, mangler bare ecu, ellers skal det meste være med, jeg må sjekke hva som er på den før jeg sier noe mer, men jeg vet starter og dynamoer er ting jeg har på hylla enda.. :) )
Har du fått gravd den ut av lageret nå :lol:

Posted: 23 Aug 2011 01:39
by Shadow_iX
Nei, har ikke rukket det, da det ikke har hastet no med det.. :)

Posted: 26 Aug 2011 18:43
by lee
Det har ikke lykkedes mig at faa fremfundet motorens speciification og opprindelsesland. Det skyldes mest paa grund av festivitaes i den sørlandske skjærgaard, men paa mandag skal jeg klare at frembringe dem hos min Rover forhandler. Det som vites - dog - er at den er fabrikkoverhalt og leveres complæt! Deri ligger det óg en smuk guarantie, baade paa arbeid óg paa technologi.

Posted: 31 Aug 2011 13:11
by skhaheim
slik kan en også montere remote thermostat kittet.

2 stk 90 grd slanger og ett 45 grd.
røret ned måtte kuttes litt.

http://rides.webshots.com/photo/2172068 ... 8036jnpgjk

Posted: 31 Aug 2011 19:02
by lee
Ja, jeg så senere at det hadde vært mulig å bruke det gamle røret, men jeg har ikke flenseverktøy (det er viktig at endene er flenset, for å sikre god tetning).

Uansett: når er motoren installert, og jeg kjørte bilen hjem uten rear clam (jeg har kommentaren klar dersom UP skulle stoppe meg: "Å fanken, har det blåst av IGJEN??"). Motoren er engelsk (firmanavnet kommer senere), og min lokale Rover forhandler (forøvrig "Oddermarka Service"), har gjort en fortreffelig jobb. Clam'et er på plass igjen - mor hjalp - og så er det bare å connecte opp diverse ledninger og skyve innerskjermer på plass. Så skal jeg kjøre Lindesnes - Nordkapp et par ganger innen de neste 12 månedene!! Nå satser vi på at den globale oppvarmingen fortsetter, slik at vi kan få bruke bilene våre langt frem til jul! Motoren ble testet på tomgang - termostat - vifter - oljetrykk ser bra ut. På vei hjem lå kjøletemperaturen på konstant 80 grader (har installert ny temperature sender). Det er mulig jeg splasher ut med oljetrykk-/oljetemperaturmåler i løpet av høsten (Elisepart har et greit kit). Hendelsen er feiret med 2 halvliterere på terassen!

Posted: 31 Aug 2011 21:49
by Luigi
Gratulerer med cool motor, men basert på andre Elise-eieres nokså lange rekke med modifikasjoner er jeg redd du kommer til å bli alkoholiker før du er ferdig :lol:

Posted: 01 Sep 2011 10:12
by PeR4
Luigi wrote:Gratulerer med cool motor, men basert på andre Elise-eieres nokså lange rekke med modifikasjoner er jeg redd du kommer til å bli alkoholiker før du er ferdig :lol:
Slogan: -Kjøp Elise, det medfører herlige timer med svingkjøring :D , flere timer med modifisering :) (ofte på vinteren :D , men ikke alltid :( ), og helt passe/ubetydelig grad av alkoholisme 8) . -

Posted: 01 Sep 2011 12:50
by hmhaga
Luigi wrote:Gratulerer med cool motor, men basert på andre Elise-eieres nokså lange rekke med modifikasjoner er jeg redd du kommer til å bli alkoholiker før du er ferdig :lol:
Hmm, hva er det egentlig å modifisere på en Elise? Den fungerer jo veldig bra som den er? Samme opplevelse som å kjøre Porsche på bane - det bare fungerer.

Posted: 07 Sep 2011 17:11
by lee
Da ble første offisielle prøvetur gjort på torsdag forrige uke, og den fungerte 100% - motoren sang som en korgutt om våren, og jeg nøt hver sving og hver akselerasjon bort fra nysgjerrige biler bak (Drømmen er jo å stå i "pole position" i et lyskryss, og dra fra de andre sinkene når det blir grønt). Jeg brukte litt mer tid på å montere clam'et denne gangen, og gamle skranglelyder er historie, slik at bilen virker tett og godt sammenskrudd.

Den eneste modifikasjonen jeg har gjort på den er som sagt å bytte/flytte termostaten til en mer logisk lokasjon - ellers er jeg enig i at en umodifisert Elise holder lenge nok for meg. Nå har jeg 12 måneders garanti på motoren, ubegrenset kilometer og garanti på verkstedarbeidet som ble utført eksemplarisk. Jiiihaaa!

Posted: 07 Sep 2011 18:07
by Luigi
Grattis med komplett og kjørbar bil! Nå trenger det bare å slutte å regne :)
hmhaga wrote:Hmm, hva er det egentlig å modifisere på en Elise? Den fungerer jo veldig bra som den er?
Den fungerer sikkert bra nok som den kom fra fabrikken, men det er jo alltid noe småtjafs man kan forandre på. Jeg skrev forrige innlegg med et aldri så lite glimt i øyet siden Elise på den ene siden blir hyllet som en fantastisk kjørebil, mens det på den andre siden kan se ut som det knapt fins en umodifisert Elise i Norge.

Mulig det ikke stemmer, men jeg forbeholder meg retten til å være forutinntatt. Jeg er da ikke forsker heller ;)

Apropos modifikasjoner, så ble dette sagt på et eller annet utenlandsk forum da det ble diskutert slike propeller man kunne sette i innsuget for å (etter sigende) få mere swirl: "The only performance improvement here is making your wallet lighter." :P

Posted: 08 Sep 2011 20:59
by webmaster
Gratulerer med fremdrift (bokstavelig talt) på bilen! ;-)

Posted: 29 Oct 2011 15:48
by lee
Da er 2011's siste tur historie. Kjørte småveier i Høvåg, men havnet til slutt på E18 - hvor motoren daua!!! Fikk startet den, og kjørte +300 meter, og så daua den igjen!! Satt og nøt fuglesang og høsten som faller på, og startet den når (motor)temperaturen hadde falt til +74 grader. Jeg kjørte hjem som en greve til garasjen via petrolstasjonen hvor jeg fylte tanken full + en flaske kondensfjerner. Så STOPPET den igjen (inne i garasjen)!! Det kan ved første øyekast ligne på at problemet er fuel/temperatur. Jeg skal ta det opp med Rover verkstedet, men det er kanskje noen der ute i cyberspace som har idéer? Det positive er jo nå at da har jeg noe å jobbe med utover høsten/vinteren.

Imorgen går bilen opp på bukk, og jeg vil demontere innerskjermer og gjøre understell/oppheng rent for vinteren. Det aner meg at det finnes noe smuss som må fjernes.