Re: Mitt Porsche 928GT Racer prosjekt
Posted: 21 Sep 2013 20:56
Ja hvor skal jeg begynne ?
Følelsen av å sitte i bilen etter 5 år, sette på tenningen, trykke på starter knappen, sette bilen i gir, og slippe clutch`n og bilen faktisk flytter på seg, ikke bare i fantasien er bare helt surrealistisk
Oppdaget umiddelbart at jeg har problemer med å sette den i 1 gir. Tror alle andre er OK. Holdt meg kun i 2 gir, og brukte mesteparten av tiden til å forsøke å kjøre inn bremsene. De første meterne var det ikke veldig mye tak i de så jeg måtte tråkke rimelig hardt på pedalen. Etter hvert kom de seg brukbart så det skal være mulig å stikke en tur på Lånkebanen. Ellers kan jeg melde at den har FRYKTELIG lett for å rive seg løs selv på tørr asfalt i 2 gir !!! Nå skal det jo sies at dekkene den står på er steinharde og utslitte, så det er kanskje ikke så rart. I tillegg hadde termometeret krøpet under 10` da jeg kjørte så.....
Et sted rundt halv gass opplevde jeg litt "bobling" som om den fikk for mye bensin eller noe sånt, og det kan jo stemme med min mistanke om at den fortsatt går veldig fet. Hadde nok vært en fordel å fått justert Co`n tenker jeg.
Har ikke montert kjølevifte, men det var helt klart ikke nødvendig da vanntempen kun lå på ca. 85`etter 3 runder på ca. 3 km pr.runde. Blir spennende å se hvordan det blir på bane.....
Fjærene føles mye stivere enn standard, så det vil jeg tro er pga den omfattende lettingen av bilen. Demperne funket helt greit, så det skal også være OK for en test på Lånkebanen.
Ellers føltes den veldig tight og fin på styringen, og responderte veldig kontant og direkte. Snudde på en grus parkeringsplass, og balansen i bilen føltes fortsatt veldig nøytral og fin som originalt. Når det er sagt vil jeg tro den nå er en smule framtung i forhold til 50%/50% balansen på en fullrigget 928. Føltes utrolig sivilisert over togskinner, og andre ujevnheter i veien. Alt i alt positivt overrasket !
Setet står litt for nære, så det er vel en av oppgavene jeg kommer til å gå på først.
Neste blir å skifte girolje, og håpe at det skal hjelpe litt på 1 gir.
Montere trykkslanger og reim til servostyrings pumpa er også en av de førstkommende oppgavene..
Så nå står bilen med snuten inn i garasjen
Følelsen av å sitte i bilen etter 5 år, sette på tenningen, trykke på starter knappen, sette bilen i gir, og slippe clutch`n og bilen faktisk flytter på seg, ikke bare i fantasien er bare helt surrealistisk
Oppdaget umiddelbart at jeg har problemer med å sette den i 1 gir. Tror alle andre er OK. Holdt meg kun i 2 gir, og brukte mesteparten av tiden til å forsøke å kjøre inn bremsene. De første meterne var det ikke veldig mye tak i de så jeg måtte tråkke rimelig hardt på pedalen. Etter hvert kom de seg brukbart så det skal være mulig å stikke en tur på Lånkebanen. Ellers kan jeg melde at den har FRYKTELIG lett for å rive seg løs selv på tørr asfalt i 2 gir !!! Nå skal det jo sies at dekkene den står på er steinharde og utslitte, så det er kanskje ikke så rart. I tillegg hadde termometeret krøpet under 10` da jeg kjørte så.....
Et sted rundt halv gass opplevde jeg litt "bobling" som om den fikk for mye bensin eller noe sånt, og det kan jo stemme med min mistanke om at den fortsatt går veldig fet. Hadde nok vært en fordel å fått justert Co`n tenker jeg.
Har ikke montert kjølevifte, men det var helt klart ikke nødvendig da vanntempen kun lå på ca. 85`etter 3 runder på ca. 3 km pr.runde. Blir spennende å se hvordan det blir på bane.....
Fjærene føles mye stivere enn standard, så det vil jeg tro er pga den omfattende lettingen av bilen. Demperne funket helt greit, så det skal også være OK for en test på Lånkebanen.
Ellers føltes den veldig tight og fin på styringen, og responderte veldig kontant og direkte. Snudde på en grus parkeringsplass, og balansen i bilen føltes fortsatt veldig nøytral og fin som originalt. Når det er sagt vil jeg tro den nå er en smule framtung i forhold til 50%/50% balansen på en fullrigget 928. Føltes utrolig sivilisert over togskinner, og andre ujevnheter i veien. Alt i alt positivt overrasket !
Setet står litt for nære, så det er vel en av oppgavene jeg kommer til å gå på først.
Neste blir å skifte girolje, og håpe at det skal hjelpe litt på 1 gir.
Montere trykkslanger og reim til servostyrings pumpa er også en av de førstkommende oppgavene..
Så nå står bilen med snuten inn i garasjen