Mitt Porsche 928GT Racer prosjekt

Her kan forumets medlemmer presentere sine biler, enten de er på prosjektstadiet eller ferdige! :-)

Moderators: NoBrain, inge

User avatar
Ketil Olsen
Posts: 339
Joined: 15 Feb 2010 11:29
Location: Gudå, Meråker
Contact:

Re: Mitt Porsche 928GT Racer prosjekt

Post by Ketil Olsen » 21 Sep 2013 20:56

Ja hvor skal jeg begynne ?
Følelsen av å sitte i bilen etter 5 år, sette på tenningen, trykke på starter knappen, sette bilen i gir, og slippe clutch`n og bilen faktisk flytter på seg, ikke bare i fantasien er bare helt surrealistisk :mrgreen:

Oppdaget umiddelbart at jeg har problemer med å sette den i 1 gir. Tror alle andre er OK. Holdt meg kun i 2 gir, og brukte mesteparten av tiden til å forsøke å kjøre inn bremsene. De første meterne var det ikke veldig mye tak i de så jeg måtte tråkke rimelig hardt på pedalen. Etter hvert kom de seg brukbart så det skal være mulig å stikke en tur på Lånkebanen. Ellers kan jeg melde at den har FRYKTELIG lett for å rive seg løs selv på tørr asfalt i 2 gir !!! Nå skal det jo sies at dekkene den står på er steinharde og utslitte, så det er kanskje ikke så rart. I tillegg hadde termometeret krøpet under 10` da jeg kjørte så.....

Et sted rundt halv gass opplevde jeg litt "bobling" som om den fikk for mye bensin eller noe sånt, og det kan jo stemme med min mistanke om at den fortsatt går veldig fet. Hadde nok vært en fordel å fått justert Co`n tenker jeg.

Har ikke montert kjølevifte, men det var helt klart ikke nødvendig da vanntempen kun lå på ca. 85`etter 3 runder på ca. 3 km pr.runde. Blir spennende å se hvordan det blir på bane.....

Fjærene føles mye stivere enn standard, så det vil jeg tro er pga den omfattende lettingen av bilen. Demperne funket helt greit, så det skal også være OK for en test på Lånkebanen.
Ellers føltes den veldig tight og fin på styringen, og responderte veldig kontant og direkte. Snudde på en grus parkeringsplass, og balansen i bilen føltes fortsatt veldig nøytral og fin som originalt. Når det er sagt vil jeg tro den nå er en smule framtung i forhold til 50%/50% balansen på en fullrigget 928. Føltes utrolig sivilisert over togskinner, og andre ujevnheter i veien. Alt i alt positivt overrasket !

Setet står litt for nære, så det er vel en av oppgavene jeg kommer til å gå på først.
Neste blir å skifte girolje, og håpe at det skal hjelpe litt på 1 gir.
Montere trykkslanger og reim til servostyrings pumpa er også en av de førstkommende oppgavene..

Så nå står bilen med snuten inn i garasjen :wink:
Image

Image

Image
Ketil Olsen
91. Porsche 928 baneracer prosjekt
Bilder på http://photobucket.com/Ketil_Olsen

Det umulige tar bare litt lengre tid, det er alt :-)

*** Min Amway butikk: http://www.amway.no/user/ketilolsen ***

User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5681
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Mitt Porsche 928GT Racer prosjekt

Post by webmaster » 21 Sep 2013 21:49

Gratulerer! ;)
Jørn G. Innset, styremedlem NSK, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no

User avatar
Ketil Olsen
Posts: 339
Joined: 15 Feb 2010 11:29
Location: Gudå, Meråker
Contact:

Re: Mitt Porsche 928GT Racer prosjekt

Post by Ketil Olsen » 22 Sep 2013 14:50

Takk for det !
En merkedag av dimensjoner.

Fikk justert tilbake setet, og det ble perfekt !
Gleder meg til neste test tur :wink:


Så her står den da og venter på neste luftetur
Image

Bremseskivene kommer seg de, her er de 2 framme
Image

Image
Ketil Olsen
91. Porsche 928 baneracer prosjekt
Bilder på http://photobucket.com/Ketil_Olsen

Det umulige tar bare litt lengre tid, det er alt :-)

*** Min Amway butikk: http://www.amway.no/user/ketilolsen ***

User avatar
Ketil Olsen
Posts: 339
Joined: 15 Feb 2010 11:29
Location: Gudå, Meråker
Contact:

Re: Mitt Porsche 928GT Racer prosjekt

Post by Ketil Olsen » 25 Sep 2013 21:03

OK, så det var Ikkeno galt med giroljen. Det er ingen skruer eller noe som hindrer giroverføringsakslinger å bevege seg fritt, så da tror jeg det må være noe rundt åpningen ved girspaken som gjør at akslingen ikke blir dratt langt nok framover. Den går bare så vidt i gir nå, men hopper utav med en gang jeg slipper clutch `n.

Jeg har funnet fram alle slanger til servostyringen, så det er forhåpentligvis oppe å går ila helgen.
Har montert trykkrøret inn på tannstangen, DÆ...EN det var vrient !!! Neste blir å montere retur røret ut av tannstangen, og montere tilbake stab stag og alt det andre kjafset jeg måtte demontere for å få på plass trykrøret

Når først bilen var jekket opp benyttet jeg sjansen til å montere oppheng på den fremste eksospotta. Kanskje litt over-kill med 2, men ......
Image

Dog provisorisk, men jeg var ikke særlig fornøyd med innfestingen av skulderstroppene på beltene så jeg fikk tak i en kraftigere øyebolt, og monterte det hele litt mer symetrisk :wink:
Image


Yup, da er det bare å vente til i morgen med resten av arbeidet. Ble dekkskift på begge bilene nå så jeg gidder ikke mere mekking i dag........

Stay Tuned !!!
Ketil Olsen
91. Porsche 928 baneracer prosjekt
Bilder på http://photobucket.com/Ketil_Olsen

Det umulige tar bare litt lengre tid, det er alt :-)

*** Min Amway butikk: http://www.amway.no/user/ketilolsen ***

User avatar
Dag-Henning Nielsen
Posts: 895
Joined: 24 Apr 2003 14:44
Location: Oslo

Re: Mitt Porsche 928GT Racer prosjekt

Post by Dag-Henning Nielsen » 26 Sep 2013 09:40

- vil nesten tro du får litt problemer med den der, dersom du skal ha vognlisens på bilen..... (?) :? Ville brukt separate øyebolter for hver stropp + originale beltebeslag i innfesting mot øyebolt........Kun et velment råd.... :D
Ford Escort TwinCam - 69, Ducati 750 Paso "Calzone", Ducati 906 Paso , Porsche 930 -83

User avatar
Ketil Olsen
Posts: 339
Joined: 15 Feb 2010 11:29
Location: Gudå, Meråker
Contact:

Re: Mitt Porsche 928GT Racer prosjekt

Post by Ketil Olsen » 26 Sep 2013 18:07

Takk for det Dag-Henning, men denne løsningen er uhyre provisorisk. Dette er laget kun for å få sniktestet bilen litt i området rundt huset mitt, og kanskje om jeg er heldig en snarsvipp på Lånkebanen utenfor Stjørdal :wink:

Planen er å feste skulderstroppene rundt et horisontalt rør i buret som etter hvert skal monteres. Skal være godkjent å gjøre det på denne måten så vidt jeg vet.

Ellers så er det bare å komme med kommentarer og spørsmål, det kan bare gjøre sluttproduktet bedre ikke sant ?
Ketil Olsen
91. Porsche 928 baneracer prosjekt
Bilder på http://photobucket.com/Ketil_Olsen

Det umulige tar bare litt lengre tid, det er alt :-)

*** Min Amway butikk: http://www.amway.no/user/ketilolsen ***

User avatar
Dag-Henning Nielsen
Posts: 895
Joined: 24 Apr 2003 14:44
Location: Oslo

Re: Mitt Porsche 928GT Racer prosjekt

Post by Dag-Henning Nielsen » 27 Sep 2013 08:44

- da skjønner jeg.....høres ut som om du har full koll på dette !! Artig å følge utviklingen - lykke til videre ! :D
Ford Escort TwinCam - 69, Ducati 750 Paso "Calzone", Ducati 906 Paso , Porsche 930 -83

User avatar
Ketil Olsen
Posts: 339
Joined: 15 Feb 2010 11:29
Location: Gudå, Meråker
Contact:

Re: Mitt Porsche 928GT Racer prosjekt

Post by Ketil Olsen » 27 Sep 2013 09:05

Joda, jeg har hatt god tid til å pønske ut løsninger :wink:
Takk for det.

Ser ut som du selv har en spennende bil (i avataren i hvert fall) men jeg ser ikke hva det er her jeg sitter med mobilen.
Escort Twin Cam ?
Ketil Olsen
91. Porsche 928 baneracer prosjekt
Bilder på http://photobucket.com/Ketil_Olsen

Det umulige tar bare litt lengre tid, det er alt :-)

*** Min Amway butikk: http://www.amway.no/user/ketilolsen ***

User avatar
Ketil Olsen
Posts: 339
Joined: 15 Feb 2010 11:29
Location: Gudå, Meråker
Contact:

Re: Mitt Porsche 928GT Racer prosjekt

Post by Ketil Olsen » 28 Sep 2013 12:55

OK, da var vi tilbake på utfordringen med drivingen av servopumpa. Casen oppstår når man skal bruke en 87-90 eller 91-95 tannstang på en 16V motor (77-86) Reimhjulet på veiva må byttes til den nye typen, men oljepåfyllingsrøret som ligger på utsiden av 16V motorene kommer uansett i veien
Image

Image

For å slippe å tappe av oljen fra motoren ga jeg meg i vei med hammer og dor i håp om at jeg skulle få gitt nok klaring til at reima ikke subber borti røret. Pga. vinkel og sånt ble det ikke veldig godt resultat kan man si. Det er jo tross alt bare et rør som skal lede oljen fra påfyllingsboksen øverst i motorrommet, men..... :wink:
Image

Det lureste å gjøre i en slik sammenheng er å demontere disse 2 skruene, og ta med oljepåfyllingsrøret bort til arbeidsbenken og rette ut bøyen skikkelig. Jeg fikk litt klaring, men er litt usikker på om det blir nok. Skal demontere røret hvis det ikke blir bra.
Image

Jaja, fikk ellers montert begge slangene inn og ut fra tannstangen og stripset fast slanger, bremserør, og clutch rør slik at det holder seg i ro og unna veien for eksos`n. Senket bilen ned på bakken igjen, og gjort klart til montering av oljereservoaret for servostyringen og resten av slangekoblingene rundt det. Da mangler jeg bare en rørklemme og en brakett for å montere reservoaret fast i bilen.
Ketil Olsen
91. Porsche 928 baneracer prosjekt
Bilder på http://photobucket.com/Ketil_Olsen

Det umulige tar bare litt lengre tid, det er alt :-)

*** Min Amway butikk: http://www.amway.no/user/ketilolsen ***

User avatar
Ketil Olsen
Posts: 339
Joined: 15 Feb 2010 11:29
Location: Gudå, Meråker
Contact:

Re: Mitt Porsche 928GT Racer prosjekt

Post by Ketil Olsen » 30 Sep 2013 19:49

Ja da skal vi se....... hvor kan vi montere braketten til oljereservoaret ?.......
Hhmmm... der er det jo et stor hull !
Image

Da ble løsningen så langt å stripse det fast til oljekjølerøret for motoroljen og røret til kjølesløyfen for servostyrings oljen. Sitter rimelig stødig faktisk
Image

Image

Monterte gummilist der panserscoopet ligger ned til radiatoren for å slippe å skade radiatoren
Image

Image

Da gjenstår å fylle på servostyringsolje, og lufte systemet, stay tuned .......
Ketil Olsen
91. Porsche 928 baneracer prosjekt
Bilder på http://photobucket.com/Ketil_Olsen

Det umulige tar bare litt lengre tid, det er alt :-)

*** Min Amway butikk: http://www.amway.no/user/ketilolsen ***

User avatar
Dag-Henning Nielsen
Posts: 895
Joined: 24 Apr 2003 14:44
Location: Oslo

Re: Mitt Porsche 928GT Racer prosjekt

Post by Dag-Henning Nielsen » 01 Oct 2013 09:43

Ketil Olsen wrote:Joda, jeg har hatt god tid til å pønske ut løsninger :wink:
Takk for det.

Ser ut som du selv har en spennende bil (i avataren i hvert fall) men jeg ser ikke hva det er her jeg sitter med mobilen.
Escort Twin Cam ?

Jo, jeg har en Escort TwinCam , ex Ford Norge / Trond Schea, men i avataren har jeg vel den gamle Lotus-raceren...? ( Elan GTS ) ?
Ford Escort TwinCam - 69, Ducati 750 Paso "Calzone", Ducati 906 Paso , Porsche 930 -83

User avatar
Ketil Olsen
Posts: 339
Joined: 15 Feb 2010 11:29
Location: Gudå, Meråker
Contact:

Re: Mitt Porsche 928GT Racer prosjekt

Post by Ketil Olsen » 01 Oct 2013 10:22

Dæven ! Det hørtes ut som en kuul bil å eie !
Kjører du noe med den ?
Ketil Olsen
91. Porsche 928 baneracer prosjekt
Bilder på http://photobucket.com/Ketil_Olsen

Det umulige tar bare litt lengre tid, det er alt :-)

*** Min Amway butikk: http://www.amway.no/user/ketilolsen ***

User avatar
Ketil Olsen
Posts: 339
Joined: 15 Feb 2010 11:29
Location: Gudå, Meråker
Contact:

Re: Mitt Porsche 928GT Racer prosjekt

Post by Ketil Olsen » 01 Oct 2013 21:30

Mens vi venter på respons fra Dag-Henning;

Hva skal en stakkar si da ? Fant ingenting i servicemanualen om at tannstangen i min bil skal kobles motsatt av de andre 2 typene :evil:
Trykkslangen nærmest universalleddet på rattakslingen..... NOT ! Ikke på 91-95 tannstanga nei
Dvs. at etter å ha fylt opp nesten 1 liter servostyringsolje forsøkte jeg å dra i rattet mens motoren gikk, og til min store overraskelse/skuffelse føk rattet over til høyre Lock posisjon med vill kraft så jeg fikk smekk på fingrene, og ble til slutt stående å pulsere hurtig fram og tilbake. Her må det være noe galt var min første tanke :mrgreen:

Bilen ble kjørt fra England til Sverige med denne tannstangen stående i bilen, så den skal være i orden. Forsøker i morgen å bytte om på slangene så blir det nok bra skal du se............

Har en liten idé til hva som kan være årsaken til at jeg ikke får girbox`n i 1,3, eller 5 gir, sjekker ut det også i morgen.
Nå er det natta i Gudå zzzzzzzzzzzzzzz
Ketil Olsen
91. Porsche 928 baneracer prosjekt
Bilder på http://photobucket.com/Ketil_Olsen

Det umulige tar bare litt lengre tid, det er alt :-)

*** Min Amway butikk: http://www.amway.no/user/ketilolsen ***

User avatar
Ketil Olsen
Posts: 339
Joined: 15 Feb 2010 11:29
Location: Gudå, Meråker
Contact:

Re: Mitt Porsche 928GT Racer prosjekt

Post by Ketil Olsen » 02 Oct 2013 07:17

Jeg skulle bare svippe innom garasjen for å snu om på rørene inn og ut av tannstanga, men hverdagens logistikk kom meg i forkjøpet så bilen stakkar har stått med rumpa hengene ut av garasjen i noen minusgrader i natt :wink:
Image

Jaja, må bare få lagt litjfrøkna i 10-tia nå så blir det vel en råd
Ketil Olsen
91. Porsche 928 baneracer prosjekt
Bilder på http://photobucket.com/Ketil_Olsen

Det umulige tar bare litt lengre tid, det er alt :-)

*** Min Amway butikk: http://www.amway.no/user/ketilolsen ***

User avatar
Dag-Henning Nielsen
Posts: 895
Joined: 24 Apr 2003 14:44
Location: Oslo

Re: Mitt Porsche 928GT Racer prosjekt

Post by Dag-Henning Nielsen » 02 Oct 2013 08:08

- om jeg kjører med hvilken bil ?? :D
Ford Escort TwinCam - 69, Ducati 750 Paso "Calzone", Ducati 906 Paso , Porsche 930 -83

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest