Lotus Europa S2 1969

Her kan forumets medlemmer presentere sine biler, enten de er på prosjektstadiet eller ferdige! :-)

Moderators: inge, NoBrain

b-havers
Posts: 1229
Joined: 31 Oct 2003 16:56
Location: Hjertet av Follo

Lotus Europa S2 1969

Post by b-havers »

Jeg trodde aldri jeg skulle kommet så langt, men...

Etter nesten 11 år med en god del til-og-fra restaurering, er nå Europa'n endelig startet!
Det var mekaniker Henrik som bragte dette glade budskap i dag tidlig - bilen ble fyrt opp fra dvalen i går.
Det var visst litt plunder med fordeleren, men etter litt fikling med denne - og en dash startgass - startet den fint.

Iflg ryktene går den jevnt og pent, ingen ulyder eller lekkasjer.

Nå gjenstår visstnok bare å ta opp girkassen (igjen...) og å snu kronhjulet 180 grader - da den akkurat nå har fire gir bakover og kun ett forover.
Dette skyldes utelukkende at girkassemanualen fra Lotus hadde benyttet seg av bildet fra Renault - som viste diff'en montert 'Renault way'. Når rett bilde ble konsultert, løste dette seg.
Med unntak av at jeg ikke hadde sent med rett differensial, slik at en 'feil' diuff ble forsøkt montert ned i rett kasse - og da passer det ikke...
Men det er ei heilt anna historier....


Så er det forhåpentligvis klart for registrering mot slutten av neste uke :D



Men, som alltid dukker det vel opp noe.. Venter bare på en telefon som sier "du, vi oppdaget..." :roll:

Enn så lenge; life is good :P

Image[/b]
Last edited by b-havers on 28 May 2010 10:20, edited 5 times in total.
/bjørn-anders

"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
User avatar
vids
Posts: 553
Joined: 16 May 2006 11:47
Location: Oslo

Post by vids »

Høy bakkeklaring bak på den pickup'en din! ;)
2001 Impreza "pure racing edition" (racingbilen)
2012 Bmw 330xD m-sport

x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
b-havers
Posts: 1229
Joined: 31 Oct 2003 16:56
Location: Hjertet av Follo

Post by b-havers »

Yupp, klar for vinteren - regner med mye snø i år også :wink:
/bjørn-anders

"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
T.Lund
Posts: 540
Joined: 26 Apr 2009 21:43
Location: Jæren
Contact:

Post by T.Lund »

Nydelig tralle, har du flere bilder?
Tommy

'07 LOTUS EXIGE S
'08 BMW 320CI M-Sport
b-havers
Posts: 1229
Joined: 31 Oct 2003 16:56
Location: Hjertet av Follo

Post by b-havers »

Det ligger en (alt for) lang historie, og noen progresjons-bilder på http://www.haverstad.net .

En gang jeg får god tid skal jeg organisere et ordentlig fotoalbum som viser restaureringen....
En gang :roll:
/bjørn-anders

"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

11 år?! Da hafr jeg jo kjempegod tid. Og "mekaniker", hva er det? ;)
Men gratulerer med ferdigstillelse! Dette er jo et par hakk forbi "endelig ferdig", men dog ...
b-havers
Posts: 1229
Joined: 31 Oct 2003 16:56
Location: Hjertet av Follo

Post by b-havers »

... mekaniker'n kom inn i bildet da jeg var i ferd med å gi opp hele prosjektet rett før mållinjen. Så; han fikk bilen for å foreta de siste justeringene - som viste seg å være litt flere (og omfattende) enn hva vi trodde på det tidspunktet.

Men nå nærmer det seg endelig sjarmøretappen.

Nå må det sies at et ti-talls biler har vært igjennom garasjen min i løpet av disse årene jeg har hatt Europa'en, mange har trengt en del mekanisk arbeide...
Så jeg har ikke bare skrudd Europa i 11 år...

Litt flere bilder, i lett kronologisk orden:

Edit:
Alle linkene fjernet da jeg var uvitende og la inn side-linken istedenfor...

Last edited by b-havers on 28 Aug 2009 08:20, edited 2 times in total.
/bjørn-anders

"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
b-havers
Posts: 1229
Joined: 31 Oct 2003 16:56
Location: Hjertet av Follo

Post by b-havers »

Men... hvorfor vises ikke bildene da?
Jørn....????
/bjørn-anders

"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

Spørs om du ikke må bruke den koden som står i boksen "IMG code" på Photobucket ...
User avatar
Svein Erling
Posts: 466
Joined: 04 Mar 2003 23:58
Location: Trondhjæm
Contact:

Post by Svein Erling »

Angående hvorfor bildene dine ikke vises:

Dette (som du har brukt) http://s31.photobucket.com/albums/c377/ ... nd_car.jpg
er adressen til en nettside med bildet på.

Dette (som du finner nede i venstre hjørne i ruten IMG Code)
http://i31.photobucket.com/albums/c377/ ... nd_car.jpg
er adressen til det samme bildet uten noen nettside rundt (kun bakgrunnsfargen i nettleservinduet). Klikk på begge linkene og se forskjellen.
ækt bila har itj baksæta, da e de buss
bilforum.moo.no - NSK Trøndelag - SeaLion 3-hjuling
b-havers
Posts: 1229
Joined: 31 Oct 2003 16:56
Location: Hjertet av Follo

Post by b-havers »

Sånn er det når en skal forsøke å skynde seg... :oops:

Eg freistar på han att.

Slik var bilen rett etter ankomst, når karosseriet var løftet fra rammen:
Image



Det ene fremhjulsopphenget, før rengjøring og overhaling
Image

Rammen lakkert og begynt montert igjen
Image

Hele bakstussen var poppet sammen etter en kollisjopn, og sparklet med ca 2 cm sparkel. Gikk med mye fiberglass til å rette opp dette..
Image

Etter mye lapping og sliping begnte det endelig å ligne noe..
Image

Så ble det tur for å montere nyoverhalt motor og girkasse. Girkassen måtte jo opp igjen flere ganger pga dårlig håndverk hos den avdøde mekanikeren...
Image

Etter sliping kommer sparkling og ny sliping (hmm, ser at her er slipingen av huset såvidt kommet i gang også..)
Image


Endelig kom dagen (kvelden) for å løfte karosseriet på den klargjorte rammen
Image

Og forskjellige deler ble hengt på bilen på passende steder...
Image

Interiøret begynte å komme på plass også. Kjøpte 'ferdig tilpassede' tepper fra et eller annet firma i UK - de passet ihvertfall ikke til min Europa..
Image

Bensintanken ble rengjort, lappet og lakkert.
Image

Lykter må en ha på norske høstveier...
Image

Folk fra Hurtigruta kom hjem og monterte frontruten
Image

Mange fine farger på ledningene - ikke alle passet med kablingsskjemaet...
Image

Så etablerte vi Norsk Lotus og Caterham register - og hagen var brått full av små engelske biler :-)
Image

For å få inn bensintanken, måtte bilen omtrent settes på høykant
Image

Dørtrekkene måtte lappes sammen
Image

Nytt eksosanlegg ble spesiallaget
Image

Og så gikk jeg lei..
Bilen ble sendt til Drammen, hvor den har stått i snart to år. Der fikk den bl.a. nye felger og dekk
Image
/bjørn-anders

"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
User avatar
Are
Posts: 313
Joined: 12 Dec 2003 14:48
Location: Krokstadelva

Post by Are »

Gratulerer BAH
- ser jeg snart må tur over til den andre siden av fjorden igjen

Gleder meg :D
Are
Gullfarget Berlingo 1,4i med 74 bensinhester og grønne seter, og ikke minst GRØNNE instrumenter
Mazda Mx5 BRG
User avatar
pedern
Posts: 394
Joined: 12 Jan 2004 20:44
Location: Borgen
Contact:

Post by pedern »

Den ble mega-fin! Har kjempesans for fargen! Morro! :)
-72 Volvo 142-110
-91 Ducati 906 Paso
-13 Volkswagen Polo GT
-14 Volvo V60 R-Design AWD
b-havers
Posts: 1229
Joined: 31 Oct 2003 16:56
Location: Hjertet av Follo

Post by b-havers »

JEG VISSSSSTE DET! ! !

Nå viser det seg at han ikke får montert innmaten tilbake i den originale girkassen, fordi det er noe feil med diffen....

Svært rart, siden alt fungerte da bilen kom fra USA... :roll:

Jeg gir opp.......
/bjørn-anders

"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
Shadow_iX
Posts: 1005
Joined: 27 Mar 2003 18:19

Post by Shadow_iX »

L.O.T.U.S = Lots Of Trouble Usually Serious

*dukker* :P
Helt vanlig NSK medlem.
Kenneth(tm) #2845 / MSN: nad_freak@hotmail.com / '02 Ellise
NSK Terminliste her!
Post Reply