Spørsmål om drivstoff

Her kan forumets medlemmer presentere sine biler, enten de er på prosjektstadiet eller ferdige! :-)

Moderators: inge, NoBrain

Post Reply
raymond
Posts: 72
Joined: 18 May 2004 17:46
Location: Oslo
Contact:

Spørsmål om drivstoff

Post by raymond »

Som de fleste vel vet nå. henter jeg inn en 53 modell MG TD.
Da jeg var i England og så på den, fortalte selgeren meg at hver gang jeg fylte tanken med blyfri bensin, skulle jeg helle på noe fra en plastboks som ikke oppfattet hva var.
Kan noen informere meg litt om moderne bensin og gammel bil og ev. hva denne væsken er?
Shadow_iX
Posts: 1005
Joined: 27 Mar 2003 18:19

Post by Shadow_iX »

Anter det er vnalig blyerstattning, da detta er med på å smøre opp ventilsetene i motoren og slikt, siden go gammeldags bensin hadde bly i seg, og det har ikke dagens blyfri.

Men tilsettningsmiddler fåes vel på de fleste bensinstasjoner og eller bilrekvesitasjapper.

heller ta oppi litt på hver tank, enn for lite for sjeldent.
Helt vanlig NSK medlem.
Kenneth(tm) #2845 / MSN: nad_freak@hotmail.com / '02 Ellise
NSK Terminliste her!
GinELla
Posts: 47
Joined: 20 Jul 2009 22:24
Location: Oslo
Contact:

Post by GinELla »

Enig med Shadow_iX, det er sannsynligvis blyerstatning, f.eks Biltema 36-641, gå inn på biltema.no og skriv nummeret i søkefeltet. Det er ikke det samme som oktanbooster.

Jeg går ikke god for Biltemas produkter eller anbefaler dem framfor noen andre, men de er nå lett tilgjengelige flere steder i landet. Har sett tilsvarende produkter på flere bensinstasjoner til en langt høyere pris.

Jeg ikke har brukt blyerstatning på mine veteranbiler og har ikke hatt ventilhavari. Men på min nyinnkjøpte Ginetta med helaluminiums høykomp-motor tror jeg at blyerstatning vil bli brukt "for sikkerhets skyld".
Plastikkbiler: 1956 Corvette, 1973 Ginetta G15, 2000 Th!nk City elbil
Rustne biler: 1938 Chevrolet pickup, 1955 BelAir, 1965 Chevelle, 1974 Z28
henning
Posts: 3543
Joined: 28 Feb 2003 16:03
Location: Hosle

Post by henning »

Jeg hadde TR6 på det tidspunkt da man sluttet med bly i bensinen.
Den trengte bly både til smøring av ventilseter, men også innsprutsenheten (meetering unit).
Som erstatning ble vi anbefalt å bruke røyksvak totaktsolje.
Dvs. den man bruker til påhengsmotorer.
Denne anbefalingen kom forøvrig fra meget kvalifisert hold i Esso Slagentangen.
'11 sDrive 35is
---------------------
Shadow_iX
Posts: 1005
Joined: 27 Mar 2003 18:19

Post by Shadow_iX »

Det virker og utmerket. :)

Husker jeg lærte detta mens jeg gikk på vk1 bil for .. øøh.. 10-11 år siden... (pokker da, begynner å bli gammal, eller no sånt)
Helt vanlig NSK medlem.
Kenneth(tm) #2845 / MSN: nad_freak@hotmail.com / '02 Ellise
NSK Terminliste her!
User avatar
Dag-Henning Nielsen
Posts: 896
Joined: 24 Apr 2003 14:44
Location: Oslo

Post by Dag-Henning Nielsen »

Et stadig tilbakevendende tema, som "de lærde" stadig strides om......Jeg tror ikke jeg noen gang har sett effekten, -eller nødvendigheten -, av blyerstatning dokumentert skikkelig ...?? ( Nå gjelder det å komme seg i dekning i en himla fart....... :D )
Husker at Cortinaklubben i Sverige hadde en sak på dette, der formann Martin kjørte sin Cortina i flere år på blyfri bensin, uten å kunne måle endring i ventilklaring eller andre hendelser. Bilen hadde gammel , original støpejernstopp der setene var maskinert rett i lokket, og gamle ventiler. Hans konklusjon var krystallklar ; - faren ved blyfritt i gammel motor var sterkt overdrevet !
Hadde vært artig å høre fra noen som hadde opplevd det motsatte, og som kunne vise til ødelagte ventilseter / ventiler .
En ting som ihvertfall er helt sikkert ; - I en moderne helaluminiumsmotor sitter det høyverdig stål i både ventilseter og ventiler, så der er blytilsetning helt og alldeles unødvendig !

Jeg sier ikke at blyerstatning kun er en fix forretningside, men det hadde vært artig å fått det dokumentert fra "real life" .

DH
Ford Escort TwinCam - 69, Ducati 750 Paso "Calzone", Ducati 906 Paso , Porsche 930 -83
Shadow_iX
Posts: 1005
Joined: 27 Mar 2003 18:19

Post by Shadow_iX »

Moderne blyfri bensin har og en del additiver som gjør mye av det samme bly'et gjorde i gamledager og, bare uten så mye forurensning.

Men det kommer veldig mye ann på legeringen de har brukt på metallet i ventilsetene, man skal vel ha passe uflaks om man klarer å svi av sånt nå i dag.

Men om man har råd og føler man gjør noe for å ivareta motor, så koster ikek hver tank så veldig mye mer om man tilsetter noe stoffer selv.

Men merk, jeg raste racingmotoren min pga octanboster som egelig ikke virka, bare vanna ut bensinen, slik at 99 blei til 97 og så vidre..
(kan hende for mye tilsettningsstoffer har samme effekt på oktantallet, vanner jo ut bensinen med alt man har oppi tanken sånn i prinsipp, så lenge det ikke er bensin da)

Men nå har vel ikke denna motoren 13.7:1 i komprresjon da...
Helt vanlig NSK medlem.
Kenneth(tm) #2845 / MSN: nad_freak@hotmail.com / '02 Ellise
NSK Terminliste her!
User avatar
vids
Posts: 553
Joined: 16 May 2006 11:47
Location: Oslo

Post by vids »

Hvilken octan-booster var det? Og vet du om noen som faktisk virker?
2001 Impreza "pure racing edition" (racingbilen)
2012 Bmw 330xD m-sport

x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
Shadow_iX
Posts: 1005
Joined: 27 Mar 2003 18:19

Post by Shadow_iX »

Har intrykk av at alt sånt er stort sett bare juggel, men litt e85 på en tank med vanlig 98 løste litt av tenningsbank problemene jeg hadde på høye turtall, mye mulig det var placebo effekt og da..

nå i dag kjører jeg bare på 98/99 alt ettersom hvor jeg er når jeg fyller.

Octanboostern jeg brukte fikk man på torshov bilrek. og var den billigte man fant, da alle typene jeg prøve hadde samme tenninngsbank ulydene på litt belastning. men hadde jeg ikke brukt noe sånt så hadde nok motoren holfdt i en måned eller to til tror jeg.
Helt vanlig NSK medlem.
Kenneth(tm) #2845 / MSN: nad_freak@hotmail.com / '02 Ellise
NSK Terminliste her!
GinELla
Posts: 47
Joined: 20 Jul 2009 22:24
Location: Oslo
Contact:

Post by GinELla »

http://www.imps4ever.info/tech/parts.html#fuel refereres det til en seriøs test som ble gjennomført av engelske Motor Industry Research Association. Det var få produsenter som ville delta på testen, men 4 av de 12 som deltok er anbefalt.

Det er bare Miller Oils Lts og Red Line Oil jeg får treff på i dag, men fant ingen norske forhandlere i farten.
Plastikkbiler: 1956 Corvette, 1973 Ginetta G15, 2000 Th!nk City elbil
Rustne biler: 1938 Chevrolet pickup, 1955 BelAir, 1965 Chevelle, 1974 Z28
b-havers
Posts: 1229
Joined: 31 Oct 2003 16:56
Location: Hjertet av Follo

Post by b-havers »

Hensikten med blytilsetning er ikke først øg fremst 'smøring', men å forhindre punktsveising mellom ventil og ventilsete.
På biler som kjøres meget hardt over lengre tid,vil dette oppstå pga varmgang.
På biler med 'normalt' bruk tror jeg ikke mangel på bly i bensinen har noen betydning.

På mine tilalderskomne biler har jeg ALDRI fylt blytilsetning, og har heller ikke hatt noen slags problemer som kan tilbakeføres til manglende blyinnhold i drivstoffet.
At en motoroverhaling kom ramlende på den ene bilen kan nok ikke tilskrives dette, heller tidligere mekanikeres slurv og unøyaktigheter...
/bjørn-anders

"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
raymond
Posts: 72
Joined: 18 May 2004 17:46
Location: Oslo
Contact:

Aha, tilsetning ikke nødvendig...

Post by raymond »

Da jeg satt og leste alle papirene som fulgte med MGen fant jeg en kvittering fra noen år tilbake hvor det står at bilen var blitt konvertert til bruk med vanlig, blyfri bensin. Ha! Det kostet eieren 350 pund, og nå slipper jeg hele blytilsetningsgreia. Bra!
Post Reply