Reliant Scimitar SE4c Coupe

Her kan forumets medlemmer presentere sine biler, enten de er på prosjektstadiet eller ferdige! :-)

Moderators: inge, NoBrain

Alf Torp
Posts: 188
Joined: 30 Jun 2008 11:19
Location: Skaun, Sør-Trøndelag

Post by Alf Torp »

Da er undersiden på chassiset ferdigsveiset og klart. Har snudd det og fått oversikten på oversiden. Med litt flaks så tror jeg sannelig jeg skal kunne få selve ramma klart til jul, om ikke utriggerne også. Har tatt noen bilder, men gidder ikke legge dem ut i dag. Sliten etter meget effektiv jobbing fra 15.30 til 21.00. For ei kontorrotte som meg er det tøft :)
Mvh,
Alf Torp

- 68 Scimitar Se4c Coupe
- 88 Scimitar SS1 1400
- 72 Opel Admiral S
- 73 Opel Admiral E
- 74 Opel Admiral S
- 84 Audi 200 Quattro Avant
- 94 Audi 100 Quattro Avant
- 99 Yamaha Vmax
Alf Torp
Posts: 188
Joined: 30 Jun 2008 11:19
Location: Skaun, Sør-Trøndelag

Post by Alf Torp »

Lappet 6-7 huller i dag, på oversiden av chassiset. Kappet vekk resten av rusten og begynte klargjøringen til de siste lappene. Utriggerne skal jeg forsøke å få fabrikert av noen med en plateknekke som klarer 2mm stål. 11 nye bilder er lagt ut på samme link som sist, helt nederst:

http://web.me.com/alftorp/Alfs_pages/We ... assis.html
Mvh,
Alf Torp

- 68 Scimitar Se4c Coupe
- 88 Scimitar SS1 1400
- 72 Opel Admiral S
- 73 Opel Admiral E
- 74 Opel Admiral S
- 84 Audi 200 Quattro Avant
- 94 Audi 100 Quattro Avant
- 99 Yamaha Vmax
Alf Torp
Posts: 188
Joined: 30 Jun 2008 11:19
Location: Skaun, Sør-Trøndelag

Post by Alf Torp »

Hu hei!

Da var rustsveisingen gjort! Nå gjenstår det å montere nye utriggere og sveise på et par forsterkninger til "for good measure" og så bærer det av gårde til zink. Dessverre får jeg ikke laget utriggerne før i januar så nå er det ferdigjobbet for 2008. I kveld blir det rydding og kosting og etter det skjer det neppe mere i garasjen før første uka i Januar.

Så snart chassiset er levert til forzinking begynner jeg å sandblåse understellsdeler. Vurderte å dyppe disse i zink også men det ser ut som om det kanskje blir pulverlakk istedenfor. Synspunkter?
Mvh,
Alf Torp

- 68 Scimitar Se4c Coupe
- 88 Scimitar SS1 1400
- 72 Opel Admiral S
- 73 Opel Admiral E
- 74 Opel Admiral S
- 84 Audi 200 Quattro Avant
- 94 Audi 100 Quattro Avant
- 99 Yamaha Vmax
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Post by webmaster »

Hvordan er det med pulverlakk kontra zink på understell som gjerne pepres med stein o.a.?
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
scimitar
Posts: 67
Joined: 28 Feb 2003 16:21
Location: Oslo

Post by scimitar »

her er motor, alf.
fant denne annonsen i kveld.

http://www.pistonheads.co.uk/sales/857424.htm

mvh
Bjørn Riise
briise@getmail.no
if you run yours fingers over my car
i will run my car over your fingers.
Alf Torp
Posts: 188
Joined: 30 Jun 2008 11:19
Location: Skaun, Sør-Trøndelag

Post by Alf Torp »

ojda :)

Farlig lesning for en som meg. Dessverre tror jeg det må vente, da kronasjen som dukker opp utover våren kommer til å gå med på flytting til Trondheim :(
Mvh,
Alf Torp

- 68 Scimitar Se4c Coupe
- 88 Scimitar SS1 1400
- 72 Opel Admiral S
- 73 Opel Admiral E
- 74 Opel Admiral S
- 84 Audi 200 Quattro Avant
- 94 Audi 100 Quattro Avant
- 99 Yamaha Vmax
Alf Torp
Posts: 188
Joined: 30 Jun 2008 11:19
Location: Skaun, Sør-Trøndelag

Post by Alf Torp »

Her har det ikke skjedd det skapte grann i sommer/høst...

Flyttet til Trøndelag i April, har brukt mye tid på å komme i orden (Hah!) i garasjen. Dette inkluderer isolering av alle vegger og maling innvendig, pluss diverse annet forefallende arbeid for å få til noenlunde brukbart arbeidsområde.

Har dessuten solgt et par biler (min 73 Transit og 89 VW T3) og kjøpt 4 nye. Se signatur.

Jeg forventer at det i løpet av vinteren skal stå et ferdig zinket chassis til SE4`n klar til å få deler montert, men om dette skjer vil tiden vise.

Har også fått nyss om noen som er så flink til Sand/glass/annet-blåsing at han kan fjerne lakk etc. fra glass uten et merke. Lurer på om ikke vedkommende skal få sandblåse glassfiberen til SE4`n når våren kommer.
Mvh,
Alf Torp

- 68 Scimitar Se4c Coupe
- 88 Scimitar SS1 1400
- 72 Opel Admiral S
- 73 Opel Admiral E
- 74 Opel Admiral S
- 84 Audi 200 Quattro Avant
- 94 Audi 100 Quattro Avant
- 99 Yamaha Vmax
User avatar
spitfire 2,4
Posts: 315
Joined: 09 Nov 2006 22:56
Location: Gjøvik

Post by spitfire 2,4 »

Hei
Fikk sandblåst et 56 Corvettekarosseri engang som ble veldig pent gjort.
Ble brukt "brukt" sand og møbeldyse.
Ketil
Ketil Frengen tlf 90974203
Mini 1971 1293cc.
Transit 1968 2,9 Cosworth.
Range Rover 4,6 Autobiography 1997.
Freelander 2005.
Spitfire 1969 mk3. 32V 4,0L
Alf Torp
Posts: 188
Joined: 30 Jun 2008 11:19
Location: Skaun, Sør-Trøndelag

Post by Alf Torp »

webmaster wrote:Hvordan er det med pulverlakk kontra zink på understell som gjerne pepres med stein o.a.?
Godt spørsmål.

Har sjekket litt rundt dette og det ser ut til at gjengs oppfatning er at pulverlakk som begynner å få noe steinsprut er mer utsatt for "tæring" mellom seg og underlaget, mens zinken ikke slipper. Zinken slites imidlertid og uten noe oppå vil den bli slitt bort på utsatte steder. Tynnere enn pulverlakk.

Tror det blir Zink og kanskje pulverlakk oppå. Som Ole Brumm: "Jatakk, begge deler".
Mvh,
Alf Torp

- 68 Scimitar Se4c Coupe
- 88 Scimitar SS1 1400
- 72 Opel Admiral S
- 73 Opel Admiral E
- 74 Opel Admiral S
- 84 Audi 200 Quattro Avant
- 94 Audi 100 Quattro Avant
- 99 Yamaha Vmax
Alf Torp
Posts: 188
Joined: 30 Jun 2008 11:19
Location: Skaun, Sør-Trøndelag

Post by Alf Torp »

spitfire 2,4 wrote:Hei
Fikk sandblåst et 56 Corvettekarosseri engang som ble veldig pent gjort.
Ble brukt "brukt" sand og møbeldyse.
Ketil
Høres ut som en grei løsning. Jeg kal se hva karen kommer opp med og hva kostnaden blir.
Mvh,
Alf Torp

- 68 Scimitar Se4c Coupe
- 88 Scimitar SS1 1400
- 72 Opel Admiral S
- 73 Opel Admiral E
- 74 Opel Admiral S
- 84 Audi 200 Quattro Avant
- 94 Audi 100 Quattro Avant
- 99 Yamaha Vmax
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

Alf Torp wrote:Har dessuten solgt et par biler (min 73 Transit og 89 VW T3) og kjøpt 4 nye. Se signatur.
Se der ja! Opel Admiral (dog i litt tidligere utgave) er av litt innviklede årsaker en av drømmebilene mine. V8 og tretrinns automat, så er det bare å kjøre til Bayern og sjekke inn :)

Kan godt hende du får besøk om jeg er i området ...
User avatar
scimitar
Posts: 67
Joined: 28 Feb 2003 16:21
Location: Oslo

Post by scimitar »

gratulere med ny garasje etc i Trondheim.
Jeg mener sink må overflatebehamdles den kan ikke være eksponert. men det finnes bla sinkspray som inneholder lakk blir mye brukt på stålkonsturktsjoner i byggebransjen.
det beste må vel være lakk med mykner i slik man bruker på støtfanger og deler med bevegelse i.
på bmw da brukes det kaukasusgummi, den tåler steinsprang og slitasje. det viktigste er en overflate som ikke herder for stivt eller sprekker opp ettervært.

mvh
Bjørn Riise
briise@getmail.no
if you run yours fingers over my car
i will run my car over your fingers.
Alf Torp
Posts: 188
Joined: 30 Jun 2008 11:19
Location: Skaun, Sør-Trøndelag

Post by Alf Torp »

scimitar wrote:gratulere med ny garasje etc i Trondheim.
Jeg mener sink må overflatebehamdles den kan ikke være eksponert. men det finnes bla sinkspray som inneholder lakk blir mye brukt på stålkonsturktsjoner i byggebransjen.
det beste må vel være lakk med mykner i slik man bruker på støtfanger og deler med bevegelse i.
på bmw da brukes det kaukasusgummi, den tåler steinsprang og slitasje. det viktigste er en overflate som ikke herder for stivt eller sprekker opp ettervært.

mvh
Jeg regner med du snakker om Kautsjuk-gummi :)

Et av problemene med zink er at den blir "fet", dvs. ting fester seg dårlig oppå ( problemer med lakk som slipper på overflater som er zinkbehandlet). Det er dessuten mange tilhengere av ymse slag som ser ut til å tåle dette relativt bra (bruksfrekvens tatt med i betraktning).

Å lakkere på zink medfører at man må være ekstremt nøye med rengjøring før lakk påføres, som følge.

Å sprøyte chassiset med kautsjuk kan være et alternativ, da denne bilen IKKE blir restaurert en gang til uansett. Å deretter bruke mykner i lakken i tillegg er absolutt å foretrekke. Kun lakk med mykner uten noe annet beskyttende under tror jeg blir for tynt :)
Mvh,
Alf Torp

- 68 Scimitar Se4c Coupe
- 88 Scimitar SS1 1400
- 72 Opel Admiral S
- 73 Opel Admiral E
- 74 Opel Admiral S
- 84 Audi 200 Quattro Avant
- 94 Audi 100 Quattro Avant
- 99 Yamaha Vmax
Post Reply