Skifte vannpumpe i Matra Murena
Skifte vannpumpe i Matra Murena
Jeg har handlet inn en Matra Murena, litt til mitt bruk - litt til podens.
Virker å være i OK stand, men trenger sårt å skifte vannpumpen.
Har forsøkt dette, men det synes tilnærmet umulig å få plass til å utføre dette arbeidet. Har fått et par triks jeg skal forsøke (b.a. løsne høyre motorfeste, og tvinge motoren til venstre med et kubein), fra noen som allerede har klart dette kunststykket med motoren på plass, men er alltid åpen for flere hint.
Følgelig;
Er det noen som har gode råde for å skifte vannpumpe i en 2.2 Murena - uten å ta ut motoren?
Virker å være i OK stand, men trenger sårt å skifte vannpumpen.
Har forsøkt dette, men det synes tilnærmet umulig å få plass til å utføre dette arbeidet. Har fått et par triks jeg skal forsøke (b.a. løsne høyre motorfeste, og tvinge motoren til venstre med et kubein), fra noen som allerede har klart dette kunststykket med motoren på plass, men er alltid åpen for flere hint.
Følgelig;
Er det noen som har gode råde for å skifte vannpumpe i en 2.2 Murena - uten å ta ut motoren?
/bjørn-anders
"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
Vil du ha av bilen - eller det trange motorrommet?
Kommer ikke til for å ta bilder av vannpumpen (den sitter under fordeleren, under bensinpumpen og under to vannrør...).
Andre bilder finnes på www.haverstad.net/murena/image.htm
Kommer ikke til for å ta bilder av vannpumpen (den sitter under fordeleren, under bensinpumpen og under to vannrør...).
Andre bilder finnes på www.haverstad.net/murena/image.htm
/bjørn-anders
"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
b-havers wrote:Vil du ha av bilen - eller det trange motorrommet?
Kommer ikke til for å ta bilder av vannpumpen (den sitter under fordeleren, under bensinpumpen og under to vannrør...).
Andre bilder finnes på www.haverstad.net/murena/image.htm
tenkte på det trange motorrommet.. mye jobb og løfte motoren opp da??
- '73 Escort Mexico
- '65 Amazon 122s 4 sale
- '09 Cooper Clubman
- '65 Amazon 122s 4 sale
- '09 Cooper Clubman
Kort svar; Ja
Lengre svar;
Motoren må senkes ned.
Må ha av gir-overføring, løsne bakstilling, fjerne eksosanlegg, ta av innsug, en bøtte med kjøleslanger, drivaksler - da nærmer det seg klart for å senke motoren...
Er meget mer forlokkende å klare dette med motoren in-situ, men det er jæ**** trangt nedi der.
I løpet av fire timer her en kveld klarte jeg å løsne klemmen på en kjøleslange, samt løsne fire bolter på selve vannpumpen...
Lengre svar;
Motoren må senkes ned.
Må ha av gir-overføring, løsne bakstilling, fjerne eksosanlegg, ta av innsug, en bøtte med kjøleslanger, drivaksler - da nærmer det seg klart for å senke motoren...
Er meget mer forlokkende å klare dette med motoren in-situ, men det er jæ**** trangt nedi der.
I løpet av fire timer her en kveld klarte jeg å løsne klemmen på en kjøleslange, samt løsne fire bolter på selve vannpumpen...
/bjørn-anders
"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
- Svein Erling
- Posts: 466
- Joined: 04 Mar 2003 23:58
- Location: Trondhjæm
- Contact:
For å si det sånn, hvis det er like trangt i motorrommet på Murena som det er på Bagheera, så er jeg kjempeimponert over at du faktisk har fått skrudd noe som helst nedi der.
På broderens Bagheera er til og med umulig å se peilepinnen, man må bare vite hvor den er og deretter presse arma ned mellom torpedoveggen og motoren for å fiske den opp (og da kan dere tenke dere hvor klin umulig det er å treffe hullet når pinnen skal på plass igjen). Selv operasjonen med å skifte oljefilter må gjøres nedenfra (det går så vidt uten å løsne motoren).
Tidligere trodde jeg det var trangt i motorrommet på X1/9, men det var før jeg fikk titte ned i motorrommet på broderens Bagheera. Jeg har sett motorrommet nedenfra også, og trangt er bare fornavnet.
På broderens Bagheera er til og med umulig å se peilepinnen, man må bare vite hvor den er og deretter presse arma ned mellom torpedoveggen og motoren for å fiske den opp (og da kan dere tenke dere hvor klin umulig det er å treffe hullet når pinnen skal på plass igjen). Selv operasjonen med å skifte oljefilter må gjøres nedenfra (det går så vidt uten å løsne motoren).
Tidligere trodde jeg det var trangt i motorrommet på X1/9, men det var før jeg fikk titte ned i motorrommet på broderens Bagheera. Jeg har sett motorrommet nedenfra også, og trangt er bare fornavnet.
Jeg skrev jo 'løsnet', ikke fått ut...
Det er ikke engang plass for å trekke ut boltene som er løsnet, så jeg MÅ gjøre mer rom mellom motoren og sideveggen.
Får teste brekkjernprinsippet som jeg ble anbefalt av en hyggelig Bergenser fra Matra-forumet.
Det er ikke engang plass for å trekke ut boltene som er løsnet, så jeg MÅ gjøre mer rom mellom motoren og sideveggen.
Får teste brekkjernprinsippet som jeg ble anbefalt av en hyggelig Bergenser fra Matra-forumet.
/bjørn-anders
"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
Bil med sjel
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
...og eier med blodige knoker!
(det er trangt i Elise'n også, så jeg har nok blodige knoker fra tid til annen)
(det er trangt i Elise'n også, så jeg har nok blodige knoker fra tid til annen)
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Må innrømme at jeg er i ferd med å bite i det frostrimede gresset, og vurderer nå sterkt å senke hele motoren, fremfor å ødelegge både verktøy og hånd..
Men; velger å vente til den nye vannpumpen ankommer (den er bekreftet levert i Norge, men posten skal vel ha et par måneder på å fortolle den...), slik at jeg kan se hvor de siste boltene sitter. Kanskje brekkjerntrikset fungerer alikevel
Men; velger å vente til den nye vannpumpen ankommer (den er bekreftet levert i Norge, men posten skal vel ha et par måneder på å fortolle den...), slik at jeg kan se hvor de siste boltene sitter. Kanskje brekkjerntrikset fungerer alikevel
/bjørn-anders
"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
Etter flere kvelders arbeide med å komme til for å skifte vannpumpen er det fattet vedtak i garasjerådet om at motoren må ut.... Nå må jeg bare finne ut hvor mye som må løsnes og koples fra før den må senkes...
Her er et bilde som viser motoren bakfra/under, med eksosanlegget fjernet. Vannpumpen sitter helt til høyre på motoren, en halv cm fra rammevangen...
Dessverre et litt dårlig bilde med mye oljesøl, men ser du godt etter, ser du viftereimen; det øverste hjulet er til vannpumpen.
Og ovenfra.
Vannpumpen befinner seg ca 15cm ned, helt på høyre side av motoren (du ser det ikke fordi dekselet/karmen over motoren dekker tilgangen...
Her er et bilde som viser motoren bakfra/under, med eksosanlegget fjernet. Vannpumpen sitter helt til høyre på motoren, en halv cm fra rammevangen...
Dessverre et litt dårlig bilde med mye oljesøl, men ser du godt etter, ser du viftereimen; det øverste hjulet er til vannpumpen.
Og ovenfra.
Vannpumpen befinner seg ca 15cm ned, helt på høyre side av motoren (du ser det ikke fordi dekselet/karmen over motoren dekker tilgangen...
/bjørn-anders
"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
Fyttipokkernrakkern så trangt (!)
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Yepp, og her er i tillegg både eksosanlegg, luftinntak og et par andre småting fjernet....webmaster wrote:Fyttipokkernrakkern så trangt (!)
/bjørn-anders
"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
Jeg har faktisk greid å skifte vannpumpen i dag. Fikk et kjempebra tips fra Roy, teknisk kontakt i den britiske Matraklubben; Løsne motoropphenget ved girkassen, og senk girkassen så langt ned det går via en garasjejekk (den kan senkes helt til den tar i giroverføringen).
Da vil motoren 'tilte', slik at det blir noe bedre plass mellom høyre motorkant (der vannpumpen sitter) og chassisveggen.
Det var fortsatt noe trangt, men jeg kom til alle boltene, og fikk ut vannpumpen. Brukte mye tid på å rengjøre både rundt og inne i selve pumpehuset, før den nye ble montert igjen. (Det var skikkelig skittent og fullt av gammel olje...)
På med kjøleslanger, fordelerlokk, bensinpumpe - og opp med girkassen og feste motorfestet igjen. Og vips, så er bilen klar Det lekker ikke en dråpe
Fra jeg startet i formiddag, til jeg var ferdig i kveld, inkl et par matpauser og mye tid på rengjøring av området omkring vannpumpen - samt montering av 4 hjul på bilen, har det tatt meg ca 8 timer.
Her er beskrivelse (og noen bilder) av hvordan jeg skiftet pumpen, med motoren intakt i bilen; http://www.haverstad.net/murena/waterpump.htm
Men; det har begynt å lekke fra bensinpumpen.
Da er det vel sikkert like greit å skifte til elektrisk pumpe. Men; hvor skal det taes strøm i fra? Det bør jo være en krets som kun får strøm når tenningen står på...?
Lyktene går fint opp, også. Dette var mer enn jeg trodde.
Dog; hovedlysene fungerer bare på fullt lys, ikke på nærlys.
Er det noen som har et forslag til feilsøking her - bortsett fra det nærliggende faktum at begge nærlysene selvfølgelig kan være defekt...
Jeg har en sterk ekkel følelse av at feilen ligger hos DPO (the Damn Previous Owner), som har laget dette;
Kan noen 'Matra-ister' sende meg et kablingsskjema, som viser hvordan kablingen skal være, med kabelfarge etc..
Også; hvordan skal batteriet festes?
Mitt sitter løst, og blir nok ikke godkjent i EU-kontrollen som bilen skulle vært igjennom i 2005
Da vil motoren 'tilte', slik at det blir noe bedre plass mellom høyre motorkant (der vannpumpen sitter) og chassisveggen.
Det var fortsatt noe trangt, men jeg kom til alle boltene, og fikk ut vannpumpen. Brukte mye tid på å rengjøre både rundt og inne i selve pumpehuset, før den nye ble montert igjen. (Det var skikkelig skittent og fullt av gammel olje...)
På med kjøleslanger, fordelerlokk, bensinpumpe - og opp med girkassen og feste motorfestet igjen. Og vips, så er bilen klar Det lekker ikke en dråpe
Fra jeg startet i formiddag, til jeg var ferdig i kveld, inkl et par matpauser og mye tid på rengjøring av området omkring vannpumpen - samt montering av 4 hjul på bilen, har det tatt meg ca 8 timer.
Her er beskrivelse (og noen bilder) av hvordan jeg skiftet pumpen, med motoren intakt i bilen; http://www.haverstad.net/murena/waterpump.htm
Men; det har begynt å lekke fra bensinpumpen.
Da er det vel sikkert like greit å skifte til elektrisk pumpe. Men; hvor skal det taes strøm i fra? Det bør jo være en krets som kun får strøm når tenningen står på...?
Lyktene går fint opp, også. Dette var mer enn jeg trodde.
Dog; hovedlysene fungerer bare på fullt lys, ikke på nærlys.
Er det noen som har et forslag til feilsøking her - bortsett fra det nærliggende faktum at begge nærlysene selvfølgelig kan være defekt...
Jeg har en sterk ekkel følelse av at feilen ligger hos DPO (the Damn Previous Owner), som har laget dette;
Kan noen 'Matra-ister' sende meg et kablingsskjema, som viser hvordan kablingen skal være, med kabelfarge etc..
Også; hvordan skal batteriet festes?
Mitt sitter løst, og blir nok ikke godkjent i EU-kontrollen som bilen skulle vært igjennom i 2005
/bjørn-anders
"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track